واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
زناني با قدرت جادويي ترجمه: هيلدا نکومند (جلوه هاي بصري سريال «ايست و يک») سريال ايست و يک مدتي است که به يکي از پر طرفدارترين، سريال هاي روز دنيا تبديل شده است. اين سريال که برگرفته از نوولي به همين نام است؛ داستان سه زن مجرد را بيان مي کند که در شهري ساحلي در جست و جوي آرزوهاي خود هستند. پس از ورود يک مرد با قدرتي جادويي به زندگي آنها، همه چيز دگرگون مي شود، چرا که مرد قادر است به اين زنان، نيرويي جادويي ببخشد. در سال 1987 فيلمي با همين نام و با بازيگري جک نيکلسن، سوزان ساراندون و شِر ساخته شد که بسيار مورد توجه قرار گرفت. شايد به تصوير کشيدن دنيايي باورپذير و جادويي در سال 1987 اندکي سخت بود، اما با استفاده از فناوري هاي ديجيتالي امروز ساخت چنين دنيايي بسيار آسان تر و جذاب تر از آن سال ها خواهد بود. شرکت انتيتي اف. ايکس وظيفه ساخت جلوه هاي ديجيتالي اين سريال پر طرفدار را بر عهده دارد. الي جارا سرپرستي ساخت جلوه هاي تصويري درباره کار در اين پروژه چنين مي گويد: «علت اصلي که کار در اين پروژه را پذيرفتيم، کارگردان آن ديويد ناتر (پرونده هاي مجهول) بود. ديويد از آن دسته افرادي است که هميشه دوست داري با او کار کني و بنابراين به درخواست او جواب مثبت داديم. زيبايي کار در اين بود که ما بايد جهاني نو خلق مي کرديم. جهاني جادويي، اما از جنس طبيعي و با فيلمبرداري واقعي، گويي که رويدادهاي جادويي واقعاً اتفاق افتاده است. بايد در تابستان شهري پاييزي مي ساختيم. واقعاً جذاب نيست؟ مهم ترين چالشي که با آن مواجه بوديم، اين بود که بايد جهاني را خلق مي کرديم که در عين زيبا بودن، تهديدآميز و خطرناک بوده و حال آن که بسيار دوست داشتني و جذاب باشد. بايد در ساخت اين جهان تمامي حس هاي فوق را با هم تلفيق مي کرديم تا بتوانيم حس حضور در چنين فضايي را به بيننده القا کنيم. فيلمبرداري در شهر بربانک در تابستان آغاز شده بود و حال آن که ما بايد شهرانگلستان جديد را در پاييز به تصوير مي کشيديم. مثلاً بايد برگ هاي پاييزي درست مي کرديم که با باد به دور شهر به پرواز درمي آمدند و دور شهر مي گشتند. تمامي اين موارد چالش بر انگيز و مشکل بود. ما شاخه و برگ هاي گرافيک کامپيوتري را ابتدا درست کرده و و سپس آنها را به فيلم هاي برداشته شده در پس زمينه افزوديم. نمونه همين کار را براي پروانه ها انجام داديم. آنها را با گرافيک کامپيوتري ساخته و سپس به اطراف سر شخصيت دخترک اضافه کرديم، گويي که آنها حقيقتا در اطراف سر او به آرامي در حال پرواز هستند و به خاطر پرواز آنهاست که دخترک آرام شده و از آن ها تأثير مي پذيرد. در ساخت گرافيک کامپيوتري آن ها سعي بر آن شد تا پرواز آن ها بسيار آرام و نرم به نظر رسد. اين امر باعث شد تا حس مربوط به اين صحنه به خوبي در بيايد.» يکي از ديگر صحنه هايي که کار گرافيک کامپيوتري آن زياد و پرکار بود؛ مربوط به لانه مورچه ها و حمله آن ها به شخصيت فيلم بان است. «براي ساخت اين صحنه ابتدا مورچه به طور جداگانه به صورت گرافيک کامپيوتري ساخته و سپس به نماي لانه مورچه ها اضافه شد. اين باعث شد تا حسي واقع گرايانه و تهديدآميز به صحنه القا شود. مدل مورچه ها با ابزار IK ساخته شد و تعداد آن اضافه شد. سپس مورچه ها در حال رژه رفتن به سوي لانه اضافه شد، همانند آن چه در دنياي واقعي ديده مي شود. سپس صحنه حمله آن ها به شخصيت در نرم افزار مايا طراحي و ساخته شد. براي ساخت اين صحنه اسکريپت نويسي مخصوص در مايا انجام داديم و علاوه بر مايا از نرم افزارهاي After Effects Flame Nuke و فيلمبرداري سه بعدي با نرم افزارهاي PFTrack و boujou استفاده کرديم.» از ديگر عنصرهايي که با گرافيک کامپيوتري ساخته شد، مي توان به باران اشاره کرد. بارش باران در سرزميني خشک. «علاوه بر آن صحنه مربوط به يخبندان را کار کرديم. اين صحنه مربوط به يکي از قسمت هايي است که هنوز نشان داده نشده. در اين صحنه به دليل پديده اي به نام Luna Solvo يخبندان به وجود مي آيد. اين پديده هر نود سال يک بار اتفاق مي افتد و زماني است که ماه بسيار به زمين نزديک مي شود و همچون يک توده يخي در آسمان ديده مي شود. ساخت اين توده يخي بسيار مشکل بود. نشان دادن قدرت هاي جادويي زنان نيز با ساخت گرافيک کامپيوتري ميسر شد. براي ساخت اين صحنه ها در بسياري از مواقع ناچار هستي با خودت تصور کني که اگر اين اتفاق در دنياي واقعي به وقوع مي پيوست چه بايد مي کردي؟ به عنوان نمونه مي توان به صحنه مربوط به سکه ها و فواره اشاره کرد. در اين صحنه هر سه زن براي شير و خط کردن، سکه هايي را در فواره اي به هوا مي اندازند و اين سکه ها در يک لحظه با همديگر برخورد مي کنند. براي ساخت اين صحنه از انواع ابزارها استفاده کرديم. فيلمبرداري صفحه شيشه اي، فيلمبرداري سه بعدي و فيلمبرداري واقعي از سکه هايي در حال پرتاب کردن، تلفيق تصاوير فوق را به نماي پس زمينه اضافه کرديم تا توانستيم صحنه اي را که ديويد در ذهن خود داشت، بسازيم. براي ساخت اين صحنه کاملاً هر نما محاسبه و پيش بيني شده بود. اين که از چه نوع لنز کانوني براي فيلمبرداري استفاده کنيم يا اين که کرين را در چه زاويه اي قرار دهيم. اين گونه پيش بيني ها موجب شد تا بتوانيم براي ساخت اين صحنه بهترين افکت ها را استفاده کنيم. در ساخت نيروهاي جادويي زنان، بسيار تلاش کرديم تا مطابق با روح داستان پيش برويم و داستان را براي بينندگان خودباورپذير و جذاب سازيم.» منبع: صنعت سينما، شماره 90 /ن
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 610]