تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز كليد همه خوبی هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803903750




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معرفی حیوانی بنام انسان


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حیوانی به نام انسان! 
انسان
مردمانی که از چراغ حکمت به بهره ای نیندوختند و آتشزنه علم را برای روشنی جان نیفروختند .پس آنان چون چارپایانند که سرگرم چرا مانند ،یا چون خرسنگ های سختند که گیاهی نرویانند . تا به حال به ماهیت خویش اندیشیده اید؟ آیا به انسانیت خود یقین دارید؟ در دار هستی ما را به نام انسان می شناسند و آدم خطابمان می کنند. تمایز میان انسان و سایر جانداران در چیست؟ مقصودم از این سوالات بیان این مسئله است که در خوابیم و خیال می کنیم که بیدار بوده و زندگی می کنیم. بله، ما زندگی می کنیم نفس می کشیم رشد می کنیم ،تغذیه کرده و حرکت داریم اما آیا می توان میان من و سایر موجودات اعم از جماد، نبات و گیاهان تفاوتی گذاشت؟ لابد یقینا ً تفاوتی هست چرا که ما را برای مثال سنگ و چوب و ... نمی خوانند و به ما انسان می گویند.بنابراین این انسان باید ویژگی داشته باشد که او را از سایر موجودات متمایز می سازد و تو و من صاحب این ویژگی هستیم و ما انسانیم. ارسطو فیلسوف نامدار دوره باستان انسان را اینگونه تعریف میکند: انسان حیوان ناطق می باشد. نطق یعنی اندیشه و تفکر و موجودی که دارای قدرت تفکر است از قوه ایی به نام عقل برخوردار است. بنابراین در ما قوه ایی هست که آن قوه و استعداد ما را سرور عالم میسازد. خلیفه خدا بر روی زمین و سرور موجودات ساخته است. ویژگی این انسان را شرح می کنم: آدمی همچون نبات تغذیه کرده و رشد می کند و همچون حیوانات دارای احساس و حرکت می باشد و در عالم هستی شباهت فراوانی به حیوانات دارد زیرا تمامی قوای موجود در در حیوان که شامل حواس ظاهر حواس باطن می باشد در انسان نیز موجود است اما در میان حواس باطنی اعم از حس مشترک و خیال و متصوره و واهمه این انسان است که تنها دارای قوه عقلانی است و همین قوه است که انسان را انسان می کند در غیر این صورت تفاوتی میان انسان و حیوان نیست مگر به حسب ظاهر که اهمیتی ندارد چرا که میان خود حیوانات نیز به حسب ظاهر تفاوت هایی موجود است.و اما صاحب عقل می بایست حق این استعداد را ادا کند تا این عقل که در وجود آدمی همچون بذری نهفته است شکوفا شود و لازمه این شکوفایی فراهم سازی زمینه آموزش و کسب دانش است ، دانش والایی همچون حکمت. در این زمان است که انسان می تواند ادعای انسانیت کند. شرح کارکرد عقل و ماهیتش نیاز به زمان مساعدی دارد که در حوصله این سطور نیست و لذا آن را به زمان مناسب تر ی موکول می کنیم. اما غرض از مقدمات بیان این مسئله است که اکثر آدمیانی که در اطرافمان و حتی خود من و شما ادعای انسانیت و آدمیت می کنند بویی از آدمی نبرده و در همان مرتبه حیوانیت که همان خورد و خوراک و ارضای غرایز و تلاش برای بقای زندگی و جنگ خونریزی و ... است اسیر مانده اند و حتی به جرات می توان گفت که پست تر از حیوانند چرا که حیوان بر حسب ذات خویش عمل می کند و هست آنچه که باید باشد اما انسان که جامع این نفوس است خود را از رسیدن به مرحله انسانیتش که همان مرحله عقلانیت و متخلق شدن به اخلاق الهی و لقاءالله، در سایه سار نظر و عمل است را به فراموشی سپرده است .امیر مومنان علی(علیه السلام) می فرمایند: مردمانی که از چراغ حکمت به بهره ای نیندوختند و آتشزنه علم را برای روشنی جان نیفروختند. پس آنان چون چارپایانند که سرگرم چرا مانند، یا چون خرسنگ های سختند که گیاهی نرویانند
انسان
ای انسان ، تو را به همین نامی که از ابتدای تولد من و تو را بدین نام خوانده اند می خوانم و می پرسم (آیا تو نیز هستی آنچه که باید باشی؟) آدمی نیازمند علم و معرفت است ،مقتضا ی ذات آدمی علم و معرفت است پس باید به خزینه دانش حقیقی دست یافت تا عصاره دانش را با عمل همراه کرده و حقیقت وجودی خویش را به نمایش گذاشت وگرنه همچون گیاهان و حیوانات در مرتبه نازله وجود باقی خواهی ماند و به اوج هستی خود نخواهید رسید در این زمان است که بگوییم او زنده نیست و بویی از زندگی نبرده است و حیوانی است که نقاب آدمیت را برچهره زده است و نقش انسان را بازی میکند و خود نیز باور کرده است که یک انسان است پس دلت را به نور حکمت روشن دار و حقیقت خویش را در یاب چنانکه مولایمان امیر مومنان علی (علیه السلام )می فرمایند:(لم یستضیئوا باضواءالحکمة،و لم یقدحوا بزناد العلوم الثاقبة ؛فهم فی ذلک کالانعام السائمة،و الصخور القاسیة)؛ مردمانی که از چراغ حکمت به بهره ای نیندوختند و آتشزنه علم را برای روشنی جان نیفروختند. پس آنان چون چارپایانند که سرگرم چرا مانند ،یا چون خرسنگ های سختند که گیاهی نرویانند. (نهج البلاغه/ خطبه 108)حال که دانستی تو دارای قوه درک و تعقل هستی که می توانی بدان انسان باشی و قابلیت درک حقایق و واقعیات را داری که حیوان از آن محروم است پس به حقایق ساری و جاری در عالم روی آور و حقیقت ها را دریاب و درعمل نمایان ساز تا نامت زیبنده و لایق تو باشد و این آیه را همیشه با خود ذمذمه کن(هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ ) (زمر/ آیه 9)و این گام اول بود که باید متوجه می شدی که باید بدانی و توانایی دانستن را داری و در گام  بعدی بدین موضوع خواهیم پرداخت که چه دانشی به حال آدمی سودمند است و او را به کمال نهایی اش رهنمون می سازد و چرا باید بدانیم و دانستن و معرفت چه کمکی به حال انسان می کند؟مریم پناهنده بخش نهج البلاغه تبیان  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 532]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن