تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803059646




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آقای وزیر،اینجا چه فاجعه ای درحال وقوع است؟+تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: الی كه 82 روز از حادثه ریزش معدن زغالسنگ هجدك و مدفون شدن سه كارگر در این معدن می گذرد ایجاد حفره ای عظیم در سقف كارگاه محل حادثه و ریزشهای متوالی این معدنچیان را زیر هزاران تن خاك محبوس كرده است. به گزارش مهر، 24 آذرماه گذشته معادن كرمان بار دیگر شاهد بروز حادثه ای تلخ برای یكی از محروم ترین اقشار جامعه كرمان بود و بار دیگر كارگران معادن زغالسنگ كرمان بدلیل بروز حادثه ای دیگر در معادن كرمان قربانی دادند. در این واقعه چهار نفر از كارگران معدن هجدك در عمق 600 متری زمین گرفتار شدند كه در ساعات ابتدایی با همكاری سایر معدنچیان جسد یك نفر از این افراد از معدن خارج شد و با توجه به ذهنیتی كه مردم از نجات معدنچیان شیلی داشتند توقع می رفت این افراد در روزهای ابتدایی این حادثه از كارگاهی كه در آن حادثه ریزش روی داده بود خارج شوند. خانواده معدنچیان منتظر اجساد عزیزانشان هستند هر چند كه خانواده معدنچیان و مردم توقع داشتند در روزهای ابتدایی این حادثه شاهد اخبار خوش باشند اما پس از مدتی مسئولان كرمان از احتمال كشته شدن معدنچیان مدفون خبر دادند و در نهایت نیز با گذشت روزها از حادثه و شكست خوردن طرحهای اولیه امیدها در این خصوص یه یاس تبدیل شد و هم اكنون پس از گذشت 82 روز خانواده معدنچیان كرمانی در انتظار خارج كردن جسد عزیزانشان هستند.

كارگر معدن زغالسنگ هوشیاری امدادگران از تلفات انسانی بیشتر جلوگیری كرد در ساعات ابتدایی حادثه طرح ایجاد یك تونل انحرافی در محل حادثه تصویب شد و با همكاری امدادگران این طرح آغاز شد و درحالیكه مسئولان از خارج كردن قریب الوقوع معدنچیان سخن می گفتند در مراحل انتهی طرح و در حالیكه تنها چند متر به رسیدن تونل انحرافی به محل حادثه باقیمانده بود بدلیل ریزش ناگهانی كوه جان امداد گران نیز به خطر افتاد و خوشبختانه با هوشیاری امدادگران و خروج به موقع تعداد تلفات معدن هجدك افزایش نیافت. ریزش سهمگین در محل كارگاه ادامه دارد در مرحله بعد برخی كارشناسان از برداشت خاك از سطح تا رسیدن به محل حادثه خبر دادند و در نهایت این طرح نیز تصویب نشد و احداث تونل انحرافی برای رسیدن به كارگاه محل دفن معدنچیان در دستور كار قرار گرفت و از سوی دیگر معدن تونل حفر شد و پس از 36 روز این تونل با طول 118 متر به اتمام رسید. تمام این مراحل با حضور چندین اكیپ كاری و با سه شیفت كار مداوم صورت گرفت اما گویی كوه هجدك قصد باز پس دادن معدنچیان كرمانی را ندارد. در حالیكه تونل به محل كارگاه مورد نظر رسیده است اما به دلیل ریزشهای بسیار سهمگین از سقف معدن و ایجاد حفره ای عظیم در این قسمت كارگاه مملو از خاك و سنگ شده است. ریزشهای معدن هر گونه عملیات برای رسیدن به محل دفن معندچیان را به تاخیر انداخته است و اكیپهای امدادی نیز برای جلوگیری از بروز تلفات بیشتر منتظر اتمام ریزشهای كوه هستند.

معدن زغال سنگ در كرمان 2000 هزار مترمربع خاك روی اجساد معاون بهره بردار شركت زغالسنگ كرمان در آخرین اظهار نظر درخصوص این حادثه و عملیات نجات اظهارداشت: تونل 118 متری طی مدت 36 روز به محل حادثه احداث شد و برای این كار بیش از هزار و 100 واگن سنگ و خاك از این تونل خارج شده است. حسین میرزایی 26بهمن ماه در جلسه در خصوص معادن كرمان ابراز امیدواری كرد كه تا انتهی هفته معدنچیان مدفون در عمق 600 متری زمین خارج شوند. وی تصریح كرد: در صورت عدم وجود ریزش حداقل دو هزار متر مربع خاك برای رسیدن به معدنچیان از این كارگاه باید جابجا شود. آغاز خطرناكترین مرحله طرح نجات / ریزشها ادامه دارد مدیر روابط عمومی شركت زغالسنگ كرمان در گفتگو با خبرنگار مهر در كرمان اظهارداشت: هم اكنون امداد گران بدلیل ریزشهای مكرر كارگاه نمی توانند موارد محل حادثه شوند و بنا به اعلام كارشناسان خطرناكترین مرحله طرح نجات آغاز شده است. یعقوب فضلی تصریح كرد: بالای كارگاه حفره ای بزرگ ایجاد شده و ریزش از این محل به درون كارگاه ادامه دارد و كار را سخت كرده است.

محل استراحت معدنچیان آغاز مقاوم سازی تونل انحرافی وی گفت: هم اكنون امداد گران برای حفظ امنیت طرح درحال تثبیت و مقاوم سازی تونل انحرافی هستند زیرا امكان دارد ریزشهای معدن به تونل نیز اثر بگذارد. وی ادامه داد: باید در این مرحله تونل تقویت شود و این طرح در حال انجام است. فضلی افزود: طرح ایجاد تونل دیگری در زیر محلی كه در آن ریزش در حال روی دادن است نیز در حال بررسی است و امیدواریم بزودی بتوانیم در این خصوص خبرهای خوبی بدهیم. وی با اشاره به تلاشهای شبانه روزی در محل حادثه گفت: در این مرحله كار بسیار سخت شده است و زیر منطقه ریزش قرار گرفته این مرحله باید با دقت و نهایت رعایت نكات ایمنی كار پیش برود. وی گفت: تونل باید آنقدر مقاوم شود كه در صورت ریزش كوه بتواند مقاومت كند. درحالی تلاشهای همچنان برای خارج كردن جسد سه كارگر مدفون در معدن زغالسنگ هجدك ادامه دارد كه معادن استان كرمان همچنان شاهد حوادث دلخراش برای معدنچیانی است كه بدون تردید یكی از محروم ترین اقشار جامعه محسوب می شوند و یكی از سختترین مشاغل را نیز به عهده دارند. اقدامات انجام شده برای ایمن سازی ناكافی است مدیركل كار و امور اجتماعی كرمان نیز در گفتگو با مهر در كرمان یكی از دلایل بروز حوادث را در معادن كرمان استفاده از روشهای سنتی در استخراج دانست و بر نظارت جدی بر رعایت استانداردها در معادن كرمان تاكید كرد. سید جواد منصوری از تعطیلی 10 كارگاه غیر ایمن در سال جاری خبر داد و گفت: سال گذشته نیز پنج كارگاه نا امن در این معدن مورد بازرسی قرار گرفته و تعطیل شده است. وی گفت: بازرسان اداره كل كار و امور اجتماعی استان در سال گذشته 213 مورد بازرسی ادواری از معادن كرمان انجام دادند.

معدنچی كرمانی وی تدابیر مسئولان بخش صنعت و معدن استان را در ارتقا ایمنی معادن استان خوب اما ناكافی ارزیابی كرد و افزود: مقایسه تعداد حوادث ناشی از كار در معادن استان طی سال های 88 و 89 نشان می دهد كه طی سال جاری این حوادث 34 درصد كاهش داشته است. 19 معدنچی سال گذشته و پنج نفر سال جاری كشته شده اند منصوری گفت: در بخش حوادث منجر به فوت نیز این آمار قابل توجه است به نحوی كه در سال گذشته 19كارگر معدن جان خود را بر اثر حادثه ناشی از كار از دست دادند اما طی 11ماه گذشته این آمار به پنج نفر رسیده است كه كاهش 73 درصدی را دارد. مدیركل كار و امور اجتماعی كرمان از افزایش چشمگیر كمی و كیفی گروه های ایمنی و نجات در معادن بخش خصوصی استان خبر داد.

معدنچی كرمانی درحال ورود به اعماق معدن امكان استفاده از روشهای نوین وجود ندارد با این وجود رئیس سازمان صنایع و معادن كرمان یكی از دلایل بروز حوادث در معادن كرمان را ساختار معادن كرمان می داند. محمد عابدی نژاد با اشاره به ساختار زمین شناسی معادن كرمان استفاده از روشهای نوین استخراج را در این معادن به دلیل نوع معادن كمرنگ دانست و گفت: برداشت از معادن زغالسنگ كرمان بیشتر به صورت دستی صورت می گیرد. به گفته برخی كارشناسان پس از واگذاری معادن زغالسنگ كرمان به بخش خصوصی میزان رعایت نكات ایمنی در این معادن كاهش یافته است كه یكی از دلایل ان كاهش جهانی قیمت زغالسنگ و دپو شدن این محصول معدنی است. باب نیزو دلخراش ترین حادثه معدن كرمان با 11 كشته بدون شك یكی از تلخ ترین حوادث معدن كرمان حادثه معدن بابنیزو بود كه در آن 11 نفر از معدنچیان جان خود را در حادثه ای دلخراش از دست دادند و پس از گذشت چند سال از حادثه هم اكنون گروه تحقیق و تفحص مجلس در این خصوص اعلام نشر كرده است.

آسانسور انتقال معدنچیان طبق جمع ‌بندی هیئت تحقیق و تفحص از انفجار در معدن باب نیزو كرمان، واگذاری معدن با توجه به مستندات، روند قانونی خود را به طور كامل طی نكرده و به صورت ترك تشریفات و با قیمت كارشناسی دو سال قبل از واگذاری و بدون تجهیز و مدرنیزه‌كردن معدن و با تخلف صورت گرفته است. هیئت تحقیق تفحص از حادثه معدن باب نیزو كرمان درجلسه علنی مجلس قرائت شد. در این گزارش با اشاره به تاریخچه و موقعیت معدن باب نیزو، وضعیت كارگری، مالكیت و مدیریت و همچنین وضعیت این معدن در زمان واگذاری مورد بررسی قرار گرفته است. هیئت تحقیق و تفحص در گزارش خود پس از تشریح حادثه انفجار معدن در سال 88 نتایجی را جمع ‌بندی كرده كه ضرورت دقت بیشتر در واگذاری، استخراج و رعایت دقیق موارد ایمنی و نظارت كامل بر استخراج و تجهیزات استخراج مورد تاكید قرار گرفته است. بخش عمده مطالبات خانواده قربانیان باب نیزو پرداخت نشده است در نتیجه ‌گیری گزارش تحقیق و تفحص از انفجار معدن باب نیزو كرمان همچنین با اشاره به اینكه پس از گذشت دو سال هنوز بخشی عمده از مطالبات خانواده‌های جان‌باختگان پرداخت نشده عنوان شده كه وزارت صنایع و معادن در جهت بهبود ایمنی و وزارت كار و امور اجتماعی در جهت افزایش نظارت وظایف خود را به خوبی انجام نداده ‌اند.

ورودی معدن هجدك طبق جمع‌ بندی این گزارش متخلفین و افراد دخیل در بروز حادثه اعم از افراد دولتی و پیمانكار به صورت كامل مورد پیگرد قانونی قرار نگرفته ‌اند، و تنها كارفرمای بخش خصوصی به مقامات قضایی معرفی شده كه آن هم به دلیل استفاده از اهرم‌های فرار از قانون مجازات نشده ‌اند. در نتیجه گیری این گزارش قید شده است مواد ناریه استفاده شده كه باید تحت نظارت دقیق نیروی انتظامی و مسئولان حراست شركت زغال سنگ كرمان مورد استفاده قرار می‌گرفت، به صورت بسیار ناشیانه و توسط افرادغیرمجرب استفاده شده است. استفاده از كارگرهای ارزان قیمت و غیر ماهر در باب نیزو طبق این گزارش به دلیل استفاده كارفرمایان از كارگران ارزان ‌قیمت و غیرماهر و عدم انجام آموزش‌ های لازم ایمنی و بهداشتی، كارگران درمواقع بحران نمی ‌توانستند واكنش‌های مناسب را از خود نشان دهند كه این امر در مواقع حساس موجب كشته شدن آنان می ‌شود. طبق جمع ‌بندی هیئت تحقیق و تفحص از انفجار در معدن باب نیزو كرمان، واگذاری معدن با توجه به مستندات، روند قانونی خود را به طور كامل طی نكرده و به صورت ترك تشریفات و با قیمت كارشناسی دو سال قبل از واگذاری و بدون تجهیز و مدرنیزه‌كردن معدن و با تخلف صورت گرفته است. پس از قرائت این گزارش در مجلس نادر قاضی‌پور نایب رئیس اول هیئت تحقیق و تفحص در تذكری خطاب به رئیس مجلس گفت: من از شما می‌خواهم كه این گزارش را استیضاح تلقی كرده و آن را اعلام وصول كنید. نماینده ارومیه در ادامه خواستار برخورد جدی با متخلفین در این زمینه شد و گفت: در حال حاضر ماهانه یك نفر در معدن جان خود را از دست می‌دهد و ما شاهد این هستیم كه بعد از چهارماه هنوز جنازه سه كارگر معدن راور كرمان پیدا نشده است. قاضی ‌پور در ادامه از عدم انجام آموزش‌های لازم برای كارگران انتقاد كرد. علی لاریجانی، رئیس مجلس در پاسخ به این تذكر تاكید كرد: با توجه به اینكه این گزارش برای برخی تقصیر قائل شده است ما آن را به قوه قضائیه برای برخوردهای لازم ارجاع می‌دهیم. كارگر با سابقه كار دو روز و كارگر 70 ساله در میان قربانیان باب نیزو صادق نماینده آستانه اشرفیه نیز در تذكری به تخلفات انجام شده در این رابطه اشاره كرد و گفت: در بین جان باختگان معدن باب نیزو كارگری وجود دارد كه با دو روز سابقه به كار در معدن پرداخته و یا فرد دیگری كه با 70 سال سن به كار در معدن می‌پرداخته است، اینها مسلما خلاف قانون است. لاریجانی در پاسخ به این تذكر نیز تاكید كرد كه برای پیگیری بیشتر این گزارش به قوه قضاییه ارجاع خواهد شد. سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 516]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن