تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835119276




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وداع با اسلحه


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
وداع با اسلحه
وداع با اسلحه   ترجمه: شيرين احدزاده   گزارش توليد «جانِ عزيز» (Dear John) ساخته ي لاسه هالستروم   جان تايري (چنينگ تاتوم) مردي خوش تيپ و سرباز نيروهاي ويژه است كه براي ديدن پدرش به كاروليناي جنوبي آمده است. ساوانا كورتيس (آماندا سايفريد) يك دانشجوي زيبا از يك خانواده جنوبي ثروتمند است و براي تعطيلات تابستاني به خانه آمده است. جان و ساوانا از دو دنياي متفاوت هستند، اما به طور اتفاقي در ساحل با هم روبرو مي شوند و به محض ديدن هم به يكديگر علاقمند مي شوند. اين آشنايي طي دو هفته به يك عشق تند و آتشين مبدل مي شود و هر يك در وجود ديگري چيزهايي را مي يابد كه درگذشته هرگز نداشته اند. جان بايد به محل كار و ساوانا به دانشگاه بازگردد، اما آن ها به هم قول مي دهند كه با هم نامه نگاري كنند. در پي سيل نامه هاي اين دو به يكديگر عشق‌شان شكوفا مي شود يك داستان رمانتيك و عشقي به وجود مي آيد. با گذر زمان، جان و ساوانا تنها گاه گاهي مي توانند يكديگر را ببينند. ماموريت هاي برون مرزي جان افزايش يافته و ساوانا اوقات زيادي را در خانه اش مي گذراند. اوضاع دنيا روز به روز آشفته تر مي شود و ساوانا مدام نگران حال جان است و جان بر سر دو راهي تعهد شغلي و آرزوي داشتن زندگي مشترك با ساوانا مردد مانده است. هر دو به رغم تنش هاي روزافزوني كه بر سر راه آرزوها و مسئوليت هايشان دارند، عميقاً تلاش مي كنند تا رابطه شان را حفظ كنند اما زماني كه حادثه‌اي غير منتظره در خانه اتفاق مي افتد، بازگشت جان به خانه يك رويارويي احساسي به همراه دارد و آن ها را به فكر مي اندازد كه آيا رابطه آنها مي تواند دوام پيدا كند؟ جرقه ي نوشتن اين فيلمنامه زماني در ذهن مارتي باون تهيه كننده خطور كرد كه پيش نويس رمان پر فروش نيكلاس اسپاركز قبل از چاپ به دستش رسيد. باون مي گويد: «حس كردم حسابي مرا تحت تأثير قرار داده است. اسپاركز طوري مي نويسد و كارولينا را به تصوير مي كشد كه آدم بين شخصيت ها و دنيايشان گم مي شود. گره هايي در داستان وجود داشت كه انتظارش را نداشتم. وقتي كتاب را كامل خواندم، بزرگترين نگراني‌ام اين بود كه نتوانيم بازيگري پيدا كنيم كه بتواند به خوبي از عهده ي نقش بربيايد. سرباز مي خواهد هر آنچه در توان دارد براي كشورش انجام دهد ولي بخشي از وجودش همچنان لطيف است كه عاشق دختري شده و احتمال دارد قلبش بشكند.» باون در مورد چنينگ تاتوم مي گويد: «چنينگ را در چندين فيلم ديده بودم و به خودم گفتم اگر او اين نقش را بپذيرد خيلي عالي مي شود. كتاب را به نماينده‌اش داديم و چنينگ هم آن را خيلي پسنديد. فوق العاده بود. جان عزيز فيلم را پيدا كرده بوديم.» باون و وايك گادفري، شريكش در تهيه ي اين فيلم مي دانستند كه پروژه بعدي‌شان را پيدا كرده اند. همان طور كه كتاب "جان عزيز" موفقيت كسب مي كرد و تجديد چاپ مي شد، فيلم آن ها هم به سرعت شكل و قالب خود را پيدا مي كرد. تهيه كننده ها براي نوشتن فيلمنامه اقتباسي از اين رمان به سراغ جيمي ليندن فيلمنامه نويس رفتند. ليندن كه تجربه اي در نوشتن فيلم هاي عشقي نداشت اول آن را نپذيرفت. او مي گويد: «اما همچنان به آن فكر مي كردم و نمي توانستم لحظه اي از فكر آن فارغ شوم.»

داستان فيلم يك داستان عشقي است، اما چيزي كه در نهايت ليندن را مجذوب خود كرد، رابطه جان با پدرش آقاي تايري بود. ليندن تصميم گرفت حال و هواي روابط پدر و پسر را نسبت به كتاب تغيير دهد و بدين ترتيب نوشتن فيلمنامه را پذيرفت. او مي گويد: «روابط پدر و پسر اين داستان در كتاب خيلي ساده و روشن است و احساساتشان را آشكارا بروز مي دهند.» ليندن سعي كرد دامنه ي نامه نگاري را گسترش دهد و پدر و پسر را هم وارد اين جريان كند. جان نامه اي براي پدرش مي نويسد و در يك ديدار احساسي آن را براي پدرش مي خواند. ليندن مي گويد: «مي خواستم چنين صحنه اي را در فيلم ببينم. بنابراين براي خلق اين صحنه، نوشتن فيلمنامه را بر عهده گرفتم. جان عزيز داستان عشق ساوانا و جان و همچنين عشق بين جان و پدرش است. به نظر من شخصيت هاي اين داستان و عمق موجود در آن به يادماندي خواهند شد.» تهيه كنندگان بعد از انتخاب فيلمنامه نويس يك قدم مهم ديگر نيز بايد برمي داشتند و آن هم گرفتن امضاي قرارداد از لاسه هالستروم براي كارگرداني اين فيلم بود. فيلم هاي موفق هالستروم به خاطر احساسات ناب و تصاوير غني و شخصيت پردازي، نوميدي ها و غافلگير كردن هايش شناخته شده هستند. جان و ساوانا در جان عزيز نيز تا حدي از شخصيت پردازي هاي پيشين هالستروم و انعطاف پذيري آنها بهره برده بودند، مانند اينگمر ‌(آنتون گلانزليوس) در اولين فيلم موفق بين المللي هالستروم زندگي ام همچون سگ و گيلبرت (جاني دپ) در گيلبرت گريپ چه مي خورد؟ هومر (توبي مگوآير) در قواعد خانه سايدر؛ ويان (ژوليت بينوش) در شكلات. باون مي گويد: «اگر فيلمنامه‌اي داريد كه احساسي است و مي خواهيد فيلم تان قوي و تأثير گذار باشد و در عين حال وارد دنياي ملودرام نشويد، آن وقت بايد تنها به سراغ يك كارگردان برويد: لاسه هالستروم. او به راحتي مي تواند همه چيز را كاملاً ملودرام كند يا به شكلي كاملاً عقلاني دربياورد. حفظ ارتباط كامل با احساسات و توانايي ارائه آن در قالب صداقت، او را به كارگرداني ويژه مبدل كرده است.» هالستروم مي گويد: «بيش از هر چيز آدم هاي اين داستان توجهم را جلب كرد؛ دو جواني كه عاشق هم مي شوند. معمولاً داستان هاي شخصيت مدار برايم جالب هستند. احساسات عميق را دوست دارم، ولي دوست دارم از احساسات گرايي پرهيز كنم. خط باريكي آن ها را از هم جدا مي كند و من دوست دارم روي اين خط راه بروم و ببينم آيا مي توانم از عهده‌اش بربيايم. مي خواهم ريشه هاي آن را در واقعيت بيابم و تا جايي كه مي توانم آن را صادقانه و حقيقي نگاه دارم.» همه عوامل يك صدا از هالستروم تعريف مي كنند. آماندا سايفريد مي گويد: «او روي كارش متمركز است. همه چيز را به دقت زير نظر دارد، خوب مي بيند و خوب مي شنود. او اروپايي است. سوئدي ها ويژگي هاي خاصي دارند.» ريچارد جنكينز مي گويد: «لس سعي مي كند چيزهايي را كه آشكار نيستند، ببيند و پيدا كند. او آدم بخشنده اي است و كارهاي گروهي را به خوبي انجام مي دهد و بازي هاي واقعي و زنده را دوست دارد. همان چيزي است كه آدم در شروع هر پروژه دوست دارد با آن مواجه شود.» هنري توماس مي گويد: «دليل اصلي همكاري من در اين فيلم، لس هالستروم بود. تجربه كرده ام كه كار با كارگردانان بزرگ روحيه و توان آدم را بالا مي برد. در اين كار خيلي احساس آرامش داشتم.» ليندن مي گويد: «او بهترين فرد براي كارگرداني اين نوع فيلم هاست، چون غريزه ي خوبي دارد همين طور كه طبق فيلمنامه پيش مي رفتيم هر لحظه نگران آن بود كه چيزي باشد كه فيلم را به سمت احساساتي گري سوق دهد. دوست داشت به شخصيت ها اجازه دهد كه در سكوت حرفشان را بزنند تا لازم نباشد براي هر اتفاقي توضيح بدهند.» كارا ليندستروم طراح صحنه مي گويد: «كنجكاوي لاسه به كل مراحل ساخت فيلم رنگ و بوي ديگري داد. البته او صحنه هاي خوب مي خواست، اما چيزي كه براي من مهم بود اين بود كه مي خواست بداند هر چيزي به چه دليل براي صحنه ها مناسبند يا چرا من فكر مي كنم لازم هستند، بحث كردن در اين موارد كار را براي من لذت بخش مي كند.» قرار دادن پرچم سوئد در بين ساير پرچم ها برفراز اردوگاه افغان ها از جمله اقداماتي بود كه او براي اداي احترام به هالستروم انجام داد. چنينگ تاتوم در فيلم هاي رمانتيك زيادي بازي نكرده است. او مي گويد: «وقتي آدم بزرگ مي شود خودش را در حال دويدن به اين طرف و آن طرف و پريدن از روي ساختمان ها مي بيند. به نظر خيلي‌ها داستان هاي عشقي خوب زيادي وجود ندارند، بنابراين فكر مي كنم اين موقعيت خيلي خوبي بود كه به دست آوردم. نيكلاس اسپاركز كارهاي زيبايي دارد، اما اين كتاب ويژگي هايي دارد كه ساير آثارش ندارند. به نظر من خيلي جالب بود كه كاري ملايم‌تر انجام دهم، بنشينم و بازي كنم.»

تاتوم در مورد ايجاد رابطه‌اي چنين سريع و عميق با ساوانا از همان نگاه اول مي گويد: «براي اولين بار است كه او كسي را مي يابد كه چنين حسي نسبت به او دارد. من آدم هايي را در زندگي‌ام ديده ام كه مرا شاد و خوشحال كرده اند و فكر مي كنم ساوانا هم چنين حسي به جان داده است. آدم هايي كه نمي توان يك لحظه از فكر آن ها بيرون آمد. دوست داري هر لحظه در كنارشان باشي. چون پدر جان شخصيتي در خود فرورفته دارد و اجتماعي نيست، مسلماً جان هم از مهارت هاي اجتماعي چيزي نياموخته است. او آدمي منزوي است. در واقع براي اين به ارتش مي پيوندد كه از هر آنچه مي شناسد فرار كند، حتي شايد از پدرش هم مي خواسته فرار كند. در گذشته اين شانس را داشتم كه در يك فيلم جنگي بازي كنم و سربازهاي زيادي را مي شناسم. اكثر آن ها آدم هاي عادي‌اي هستند. به نوعي آدم هاي آرامي هستند و در چشم هايشان چيزي شبيه به سكوت وجود دارد.» ليندن مي گويد: « خيلي تلاش كرديم تا شخصيت ساوانا تا جاي ممكن دوست داشتني از آب دربيايد. آماندا خيلي تلاش كرد تا لحظه هاي ملودرامي كه در نقشش ممكن بود به شخصيت آسيب برساند را از بين ببرد. براي رسيدن به اين هدف بايد با احساس بود نه احساساتي و آماندا كاملاً مي دانست چه كار بايد بكند.» سايفريد مي گويد: «ساوانا دختر خوبي است. زني جوان، باهوش و روشنفكر است كه زندگي را خيلي سخت نمي گيرد. در ضمن رمانيتك هم هست. براي همين با جان جفت و جور مي شود. فكر مي كنم قبل از جان عاشق كس ديگري نبوده و خيلي زود به اين حس رسيده كه گويا سال هاست كه او را مي شناسد ولي با گذر زمان مجبور مي شوند به جاي ديدارهاي روزانه دو هفته يك بار يكديگر را ببينند. ساوانا بدون او احساس تنهايي مي كند و اين واقعيت كه او يك سرباز است و جانش در خطر است او را نگران مي كند.» ليندن مي گويد: «براي ايجاد لوكيشن هايي از سراسر دنيا در يك منطقه آدم بايد خيلي خلاق باشد. گروه طراحي صحنه بايد خيلي با مهارت و حرفه اي باشد تا به مخاطب بقبولانند كه صحنه اي كه مي بينند مربوط به آفريقاست نه همين چارلستون خودمان.» مدبر فيلمبرداري، تري استيسي مي گويد: «وقتي اول فيلمنامه را خواندم به نظرم آمد كه مانند يك فيلم كلاسيك قديمي از نوع وداع با اسلحه است، اما وقتي ساخته شد با بهره گيري از لوكيشن هاي فوق العاده حالتي اسطوره‌اي‌تر به خود گرفت.» گوين مك كالي، مشاور امور نظامي تاتوم بود. او دو دوره در افغانستان و عراق حاضر بوده است. هالستروم از تجربه گرفتن صحنه هاي نظامي راضي و خوشحال بود: «چيزهاي زيادي در مورد ارتش ياد گرفتم و بيش از پيش براي آنچه انجام مي دهند ارزش قائلم. به عنوان يك بازديد كننده شش ماه در دنياي آن ها زندگي كردم. واقعاً قابل احترامند.» در پايان تاتوم مي گويد: «براي من اين فيلم در مورد احساسات و يافته هاي جان است اينكه مي توان عشق ورزيد. نمي دانم آيا پيش از اين هم عاشق شده بوده يا نه، اما در اين فيلم عشق را مي يابد و براي آن مي جنگد.» سايفريد مي گويد: «اميدوارم داستان اين فيلم بتواند مخاطبان را در خود غرق كند و ميزان عشق موجود در بين آدم هاي آن و كارهايي كه براي آن مي كنند آنها را شگفت زده كند» هالستروم مي گويد: «از نتيجه كار خيلي راضي هستم. از نظر احساسي قوي است هر چيز كه براي يك فيلم دوست دارم در اين فيلم موجود است، به آن افتخار مي كنم.» Movie Web (May.2010) منبع:مجله ي صنعت سينما، شماره ي 95 /ن  
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4711]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن