تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بنده اى نيست كه به خداوند خوش گمان باشد مگر آن كه خداوند نيز طبق همان گمان با او ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820085341




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برگزاري روز صلح در افغانستان؛ وداع با اسلحه


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: برگزاري روز صلح در افغانستان؛ وداع با اسلحه
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي

سازمان ملل متحد اعلام كرد در روز صلح، هيچ تيري از تفنگ‌هاي سربازان آمريكايي، ناتو، دولت افغانستان و حتي شبه نظاميان طالبان در افغانستان شليك نشد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، سازمان ملل متحد عنوان كرد: ده‌ها هزار سرباز بين‌المللي و افغان به همراه شبه نظاميان طالبان در حمايت از بزرگترين تلاش براي روز بين‌المللي صلح كه افغانستان تاكنون شاهد آن بوده است از انجام هر گونه عمليات نظامي اجتناب كردند.

مقامات دولت در سراسر افغانستان گزارش دادند: در اين روز هيچ گونه خشونتي وجود نداشت.

عبدالجلال جلال رييس پليس استان كونر، هم مرز با پاكستان، گفت: در روز صلح سربازان استراحت كردند.

گروه‌بان درجه يك جوئل پيوي، سخنگوي نيروهاي ائتلاف نيز اظهار كرد كه هيچ گونه گزارشي مبني بر وجود خشونت دريافت نكرده است.

پيوي گفت: خيلي عجيب است، اما ظاهرا طالبان ايميلي فرستاده كه در آن نوشته شده است: اگر ما از قوانين اين روز پيروي كنيم كه كرديم‌، ‌آن‌ها هم همين كار را خواهند كرد. اين يك روز عالي است تا به افغان‌ها نشان داده شود كه صلح چگونه است و در صورت بيرون راندن انسان‌هاي بد از كشور، زندگي روزانه چگونه خواهد بود.

اما بنا به گفته اسماعيل جهان‌گير، سخنگوي فرماندار استان غزني در جنوب افغانستان، اين روز كاملا هم بدون خشونت سپري نشد، زيرا شبه نظاميان طالبان به يك كاروان امنيتي محافظ افراد راه سازي در اين استان حمله كرده و يك محافظ را كشتند.

يكايي عيدي نماينده ويژه سازمان ملل متحد در افغانستان، پاسخ طرفين درگير را به روز صلح چشم‌گير توصيف كرد و از تمام طرفين خواست هدف مشترك خود را صلح بگذارند.

ژنرال بلندپايه ناتو در افغانستان نيز به تمام نيروهاي بين‌المللي دستور توقف عمليات نظامي را ازنيمه شب شنبه تا نيمه شب يكشنبه به افتخار اين روز صادر كرد.

به گفته يك سخنگوي طالبان، شبه نظاميان اين گروه تروريستي نيز تفنگ‌هاي خود را بر زمين گذاشتند.

افغان‌ها نيز با برگزاري مسابقات ورزشي، گردهمايي و رژه‌، روز صلح را جشن گرفتند.

وزارت سلامت عمومي افغانستان در اقدامي با كمك ‌١٢ هزار داوطلب، ‌٨/١ ميليون كودك را از روز يكشنبه تا سه‌شنبه واكسن فلج اطفال خواهد زد.

اين داوطلبان همچنين قصد دارند در قسمت جنوبي افغانستان كه خشونت‌ آن را ويران كرده و دائما به پزشك‌ياران حمله مي‌شود، اين كار را انجام دهند.

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهان، افغانستان يكي از ‌١٤ كشوري است كه در آن هنوز فلج اطفال وجود دارد.

در جريان مراسم روز صلح، هم چنين خياباني در شهر قندوز در شمال افغانستان كه تاكنون سه بمبگذاري انتحاري در آن انجام شده است، به نام خيابان‌ صلح نامگذاري شد.

افزون بر اين، نخستين مدال آور افغانستان در بازي‌هاي المپيك پكن ‌٢٠٠٨ در شهرك باميان در مناطق مرتفع مركزي اين كشور جنگ زده، به همراه يتيمان به پياده روي پرداخت.

روح‌الله نيك پايي در مسابقات تكواندو در بازي‌هاي المپيك صاحب يك مدال برنز شد.

هم‌چنين هزار تن از كودكان خياباني و كارگر افغان كه از سوي نهادي موسوم به آشيانه حمايت مي‌شوند، در كابل بر روي يك نوار سفيد هزار متري، صلح را با رنگ‌هاي آبي و سبز نقاشي كردند و نوشتند "از جنگ متنفريم".

كودكان كارگر و خياباني همچنين با صدور قطع نامه‌اي، از طرف‌هاي درگير در افغانستان خواستند كه جنگ را متوقف كنند. اين كودكان همچنين از جامعه جهاني خواستار كمك به صلح در افغانستان و توجه به كودكان افغان شدند.

قرار است نوار نقاشي اين كودكان در برخي از كشورهاي غربي نيز به نمايش گذاشته شود.

در ساير مناطق افغانستان از جمله هرات، بلخ و ننگرهار نيز مراسم مختلفي براي حمايت از صلح برگزار شد. اقشار مختلف مردم به ويژه كودكان خواستار صلح و قطع جنگ شدند و زنان به اميد باز گشت صلح كبوتر آزاد كردند.

انتهاي پيام
 دوشنبه 1 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 385]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن