تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 1 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حقّ فرزند بر پدر ، آن است كه نام خوب بر او بگذارد و او را خوب تربيت كند و قرآن به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1855203123




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حسين زند باف، تدوينگر مهاجر


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
حسين زند باف، تدوينگر مهاجر
حسين زند باف، تدوينگر مهاجر     تعدد قطع ها   چه چيزي بعد از بيست سال وقتي نام مهاجر را مي شنويد، بيشتر از ساير موارد در تدوينش برايتان برجسته است؟ بعضي از فيلم ها خود ويژگي خاصي دارند. مثلاً ترن مرحوم امير قويدل يا مهاجر ابراهيم حاتمي کيا. ما در ترن پلان هاي متعددي از ترن گرفتيم، اما همه آن ها را استفاده نکرديم و اين فيلم بود که ضرورت استفاده از آن را به مان نشان مي داد. در مهاجر يک پرنده در آسمان مي چرخد و گاهي شليک مي کند و ما دو حلقه بزرگ از پروازها داشتيم که بايد لحظاتي از آن ها را انتخاب مي کرديم و استفاده مي کرديم و در جاي خودش آن طور که فيلم به ما مي گفت جايگزين مي کرديم. به نظرم در اين نوع کارها خيلي دکوپاژ دقيقي نمي شود کرد. در آمريکا خيلي کارها کامپيوتري است و برايشان عملي و دست شان هم در اجرا باز است، اما اين جا همه چيز واقعي بود. خب در آن مقطع، اجراي درست، تأثيرگذاري و دشواري هاي خاص خودش را داشت. الان شرايط خيلي متفاوت است؟ شرايط فعلي همه را تنبل کرده، همه وابسته به کامپيوتر شده اند و مسئوليت چنين رويکردي گردن طراح و کارگردان افتاده است. آن زمان ذهن مشغله زيادي داشت و دائم کار مي کرد، اما الان کامپيوتر همه کاره است و ذهن آزادتر شده است. در مهاجر سعي کرديد از سبک خاصي در تدوين استفاده کنيد؟ سبک تدوين را داستان يا نگاه کارگردان به تدوينگر تحميل مي کند. تدوينگراني هم هستند که البته کار خودشان را مستقل انجام ميدهند و به نظرم آن فيلم مي شود فيلم تدوينگر نه کارگردان. در صورتي که مهاجر را خود حاتمي کيا نوشت و کارگرداني کرد و من هرچه به ذهنم مي رسيد در چارچوب نگاه کارگردان و نويسنده قرار مي دادم. مهاجر را چه کسي قطع کرد؟ مهاجر هم مثل ترن توسط آقاي تومانيان قطع شد. يادم است تومانيان رسيد به جايي که گفت يکي از اين پرده ها آن قدر تعداد پلان هايش زياد است که ما مجبوريم مرتباً قطع کنيم. مي گفت اين حالت اگر به دستگاه چاپ برود، ممکن است تکه پاره شود و من فقط خواهشم اين است، چون به نظرم مي رسد که اشتباه کرده ايد، چرا که تا اين حد پلان نمي تواند براي يک پرده ده دقيقه اي برش خورده باشد ما گذاشتيم آمد و ديد. قطع ها آن قدر کوتاه بود که براي او گيج کننده بود. اين موضوع را با آقاي تخت کشيان در ميان گذاشتيم و راه حلي داديم که فيلم سالم بماند. چه تفاوتي بين مهاجر با ساير آثار حاتمي کيا (از کرخه تا راين، بوي پيراهن يوسف، خاکستر سبز) بود که باز تدوينش برعهده شما بود؟ نقطه نظرات حاتمي کيا نسبت به مهاجر در حوزه تدوين چه تفاوت هايي کرده بود؟ اولين جمله اي که حاتمي کيا پس از در اختيار قراردادن راش هاي مهاجر به من گفت اين بود: «مديوني اگر چيزي در اينها متوجه شوي و به من نگويي.» او هنوز فيلمساز خيلي معتبري نشده بود. با هم گفت و گو داشتيم و چه من تدوين مي کردم و چه فردي ديگر، اين اثر کلاسيک و براي نسل هاي آينده يک آموزش مثال زدني بود. چون در فيلمي که تعداد قطع اش زياد شود، اين که اين قطع ها چقدر مي تواند در خدمت موضوع باشد، حائز اهميت است. پس مهم ترين ويژگي تدوين مهاجر همين قطع ها بود؟ معمولاً فيلم هايي که من تدوين مي کردم، يک ويراستاري قصه هم رويشان صورت مي گرفت (هنوز هم همين طور است)، مثلاً ممکن است برخي سکانس ها جابه جا شود يا صحنه هاي مختلف جاهايشان را عوض کنند يا در درون هم بروند يا ممکن است از آخر به اول يا اول به آخر و وسط بروند. اما در مهاجر خط قصه کاملاً سينمايي نوشته شده بود و شايد فقط يک سکانس جابه جا شد. اين ويژگي از کجا مي آمد؟ حاتمي کيا اوايل کارش بود و خيلي روي قصه متمرکز مي شد يا با افراد مختلف بحث مي کرد و... به صورتي کامل و بسيار شگفت آور روي قصه متمرکز بود، اما بعدها فکر کرد که وسيع تر کار کند. مثلاً در تدوين، آن را جمع کند و فيلم جور ديگري شکل پيدا کند و اين شد که آثار بعدي اش آن تمرکز کامل روي قصه را پيدا نکرد. سخت ترين فيلم حاتمي کيا در تدوين براي شما مهاجر بود؟ نه، خاکسترسبز بود. خاکستر سبز يک نکته قصه اي و کارگرداني داشت؛ اين که پسياني در فيلم دچار دوگانگي مي شد و اين براي من به عنوان تدوينگر بزرگ ترين دشواري را به همراه آورد. اگر دوآدم مختلف آن دو نقش را بازي مي کردند، به نظرم جزو زيباترين فيلم هاي آقاي حاتمي کيا مي شد. شکل فعلي براي تماشاگر کشفش دشوار و براي تدوينگر بسيار پرزحمت بود. به لحاظ کارگرداني چطور و کجا متوجه تسلط حاتمي کيا شديد؟ آيا اين اتفاق در مهاجر افتاد؟ در از کرخه تا راين،آن هم به شکلي ناگهاني متوجه تسلط و تغيير او در کارگرداني شدم. در بوي پيراهن يوسف هم پشت ميز تدوين حضور يک کارگردان پشت دوربين را حس کردم. مي توانيم بگوييم مهاجر به دليل غريزي تر بودن، چندان مؤلفه هاي کارگرداني را افشا نمي کند يا به شکلي جاه طلبانه کارگرداني در آن خودنمايي نمي کند؟ فيلمسازهاي ما معمولاً همين طورند. به نظرم داستان هاي اول چکيده اي از زندگي خود فيلمسازان هم هستند. چه پلان هايي را استفاده نکرديد؟ تنها صحنه اي که در مهاجر اذيتم کرد، صحنه خيمه ها بود. زيباترين قصه را مهاجر داشت، اما خيمه ها آن قدر سطحي از آب درآمده بود که براي من تدوينگر دردناک بود. اگر خيمه ها درست گرفته مي شد، واقعاً فيلم ديگري از آب درمي آمد. زماني که تدوين مي کرديم حاتمي کيا رفته بود و سکانس خيمه ها را گرفته بود. در کارنامه شما کارهاي دفاع مقدس ديگري هم پس از مهاجر به چشم مي خورد؛ حمله به اچ 3، دکل، اسکادران عشق، دايره سرخ و...آيا مهاجر به لحاظ تدوين وجه مشخصه اي نسبت به ساير آثار دفاع مقدس و سينماي جنگ داشت؟ در جنگ مي گوييم جنگي اتفاق افتاده و رزمنده هايي رفته اند که از اعتقاد، ارزش ها، عقيده ها و باورهايشان دفاع کنند، اما در مهاجر اين که آن ها به چه مي انديشند، اهميت دارد و تفاوت اصلي و اساسي مهاجر با ساير فيلم هاي جنگي، همين معنايي است که گفتم. چرا به جبهه مي روند؟ چرا جان شان را کف دست شان مي گذارند؟ مهاجر تلاش مي کند اين اعتقادات را تصوير کند و اين درونيات را به نمايش بگذارد، کاري که در ساير فيلم هاي جنگي به اين شکل به آن توجه نشده است. منبع: صنعت سينما- 91  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 459]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن