تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): آيا به شما بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، كمك مالى به برادر (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815174045




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تابلوي كمال الملك و جعبه موزيكال فرانسوي


واضح آرشیو وب فارسی:الف: تابلوي كمال الملك و جعبه موزيكال فرانسوي
دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور صبح امروز همزمان با هفته جهاني ميراث فرهنگي از مجموعه كاخ گلستان، يادگاري به جا مانده از ارك تاريخي تهران ديدن كرد.

به گزارش مهر، بازديد رئيس جمهور از مجموعه كاخ گلستان همراه با حاشيه هايي بود كه بيان آن خالي از لطف نيست.

* دكتر احمدي نژاد صبح امروز به هنگام ورود به مجموعه تاريخي كاخ گلستان مورد استقبال اسفنديار رحيم مشايي رئيس سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي، خانم پروين ثقه الاسلام و مديران و مسئولان اين مجموعه و سازمان ميراث فرهنگي قرار گرفت.

* در استقبال از رئيس جمهور مدير مجموعه تاريخي كاخ گلستان ضن ابراز احساسات خود خطاب به رئيس جمهور گفت: بنده بسيار خوشحالم كه شما را زيارت مي كنم . به مجموعه كاخ گلستان خوش آمديد. خوشامدگويي مدير كاخ گلستان در حالي بود كه اشك از چشمان وي جاري شد.

* رئيس جمهور پس از مراسم استقبال به موزه مردم شناسي مجموعه كاخ گلستان رفت و از اين مجموعه بازديد كرد. مجموعه موزه مردم شناسي امروز به طور رسمي با حضور رئيس جمهور بازگشايي شد. اين موزه در دوره ناصرالدين شاه بنا شده كه به عبارت ديگر به بناي ابيض و يا كاخ سفيد مشهور است.

* دكتر احمدي نژاد پس از بازديد از موزه مردم شناسي به تالار" سلام " يا تالار" تاج گذاري" رفت و از آثار تاريخي موجود در اين تالار بازديد كرد.

* پس از اولين سفر ناصرالدين شاه به اروپا درسال 1290 هجري قمري و ديدن موزه ها و گالري هاي بزرگ كشورهاي غربي، وي تصميم گرفت موزه اي شبيه به موزه هاي اروپا در ارك ايجاد كند. به اين منظور امارت خروجي را تخريب كرد و در شمال غربي و در جوار تالار عاج بناهايي را بنيان نهاد كه كاخ گلستان جديد نام گرفته است. از جمله اين بناها مي توان به "سرسرا"، "تالار آينه" و "اتاق موزه" و" تالار سلام يا همان تالار تاج گذاري" اشاره كرد. كار ساخت اين موزه در سال 1291 هجري قمري آغاز و در سال 1294 هجري قمري پايان يافت.

* تابلوي نقاشي كمال الملك با عنوان تالار آينه، ساعت اهدايي ملكه ويكتوريا به ناصرالدين شاه - كه همزمان ساعت 12 كشور جهان را نشان مي دهد- جعبه موزيكال فرانسوي، گلدان هاي تاريخي از كشورهاي اتريش، فرانسه، روسيه، چين،ژاپن و انگليس به پادشاهان قاجار از آثار ديدني موزه بود .

* تالار آيينه كه كف آن با كاشي هاي زيبا طراحي شده و دست ساز مفروش شده است در زمان ناصرالدين شاه به اتاق موزه معروف بوده است ، محمدرضا پهلوي شاه مخلوع نيز در سال 1346 در اين محل تاج گذاري كرده بود .

* تالار ظروف از ديگر تالارهايي است كه وقتي بيننده وارد آن مي شود بي اختيار توجهش به سمت تاريخ و تمدن كهن ايراني مي رود. چرا كه هر كدام از اين گنجينه ها بيانگر فرهنگ و تاريخ ايران زمين است. از ديگر مواردي كه در آنجا چشم هر بيننده اي را خود خيره مي كرد وجود شاهنامه بايسنقر بود كه اين شاهنامه يكي از قديمي ترين شاهنامه هايي است كه به ثبت جهاني رسيده است. شاهنامه بايسنقر در ميان شمار بسيار شاهنامه هاي مصوب و آراسته موجود در كتاب خانه و موزه هاي جهان يكي از نامورترين و شناخته ترين آنهاست. چند ويژگي اين كتاب را از نسخ هاي مشهوري چون "شاهنامه دموت" و "شاهنامه شاه طهماسبي" كه قبل و بعد از آن پديد آمده اند برتري مي بخشد.

* ازديگر تالارهاي ديدني اين مجموعه مي توان به تالاربرليان اشاره كرد كه دراين تالار ميزمقوايي فشرده اهدايي ناپلئون به ناصرالدين شاه ديده مي شد .

*رئيس جمهور امروز بعد از بازديد ازبخش هاي مختلف مجموعه تاريخي كاخ گلستان درجمع مديران و مسئولان ميراث فرهنگي كشور حاضر شد و در خصوص تاريخ و تمدن غني ايران زمين سخن گفت.
 سه شنبه 31 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 590]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن