تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خانه هاى عنكبوتى كه در اتاق هاى شماست، لانه شياطين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826580520




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

داستانک آئینی را بشناسیم


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: داستانک آئینی را بشناسیم
داستانک آئینی را بشناسیم
تعریف آئیناز مجموع نظراتی که درباره آئین وجود دارد (1) به این جمع بندی رسیده ام که:«آئین عبارت از رفتارهای منظم و معناداری است که برای یادآوری تجارب دینی یا خاطرات ملی به صورت فردی یا جمعی انجام می شوند».در دین اسلام و مکتب تشیع ( که طبیعتا بحث من منحصر در آن  خواهد بود) رفتارهایی مثل نماز، روزه، حج، زیارت مرقد اهل بیت و برگزاری عزاداری برای آن ها را می توان آئین نامید. آئین هایی که شیعیان آن ها را در اشکال تعریف شده و در فواصل زمانی منظم اقامه می کنند.تعریف داستانکاما در تعریف داستانک و برای تعیین کمیت آن مرزگذاری دقیقی صورت نگرفته است. آن چه محل اتفاق نظر است این که داستانک از دوجهت با داستان کوتاه تفاوت دارد:نخست) این که داستانک حجم بسیار کمتری از داستان کوتاه دارد.دوم) این که پایان داستانک غافل گیر کننده، شگفت انگیز و ضرورتا دور از انتظار مخاطب است. (2)در این جا تفاوتی میان داستان ناگهانی (3)  و داستان برق آسا (4) وجود دارد؛ داستان ناگهانی با نتیجه ای دور از انتظار مخاطب پایان می یابد، یعنی اتفاقی در پایان رخ می دهد که مخاطب توقع آن را نداشته و تمام پیش بینی خود را نقش بر آب دیده است. اما داستان برق آسا با غافل گیری مضاعفی همراه است و تاثیری بسیار بیش تر از داستان ناگهانی دارد. تعبیر من در این باره این است که در داستان برق آسا به اصطلاح مو بر تن مخاطب سیخ می شود، انگار که واقعا برق او را گرفته یا سیلی محکمی خورده باشد. شاید هم با خواندن کلمات پایانی داستان برق آسا بی اختیار اشکی بر گوشه چشم خواننده بنشیند.می توانم داستانک آئینی را این طور تعریف کنم که این داستانک می کوشد تا با حجم کوتاه خودش روایتی از یک آئین یا روایتی از مواجهه اشخاص با یک آئین ارئه دهد. داستانک آئینیمی توانم داستانک آئینی را این طور تعریف کنم که این داستانک می کوشد تا با حجم کوتاه خودش روایتی از یک آئین یا روایتی از مواجهه اشخاص با یک آئین ارئه دهد. داستانک آئینی باید همان دوشرط را دارا باشد یعنی از نظر حجم کوتاه تر از داستان کوتاه بوده و پایانی متفاوت و شگفت انگیز (از نوع ناگهانی یا برق آسا) داشته باشد.رعایت شرط اول به سادگی امکان پذیر است، چرا که معمولا کسی که داستانک می نویسد به این مساله توجه دارد که نباید داستان را آن قدر کش دار کند که دیگر نتوان آن را داستانک نامید. اما درمورد شرط دوم به نظرم ظرافت خاصی لازم است تا به عنوان مثال در ذکر داستانی از عاشورا، که همه از وقایع آن با خبریم، پایانی غافلگیرکننده و دور از انتظار را خلق کرد. این یعنی ضرورت مطرح کردن یک نگاه تازه به عاشورا یا دیگر آئین های مذهبی در داستانک کوتاه. به نظر من اگر این نگاه تازه نباشد داستان آئینی (با هر حجمی که نوشته شود) به یک متن تاریخی یا یک قطعه ادبی تبدیل می شود. داستانک با حجم اندک خود توان سریع خوانده شدن را دارد حال اگر به شرط دوم آن یعنی پایان دور از انتظار داشتن هم توجه کنیم می توانیم دریچه ای تازه ای از یک آئین به روی خواننده باز کنیم، دریچه ای که خواننده احساس کند تاکنون از توجه به آن بی نصیب بوده، دریچه ای که در عین تازه بودن، تاثیر گذارباشد و مخاطب را به جهان تازه ای دعوت کند. جهانی که می تواند نگاه تازه به یک آئین را به همراه داشته و شاید هم توسعه ای در نگاه دینی خواننده ایجاد نماید. بنابراین از نگاه من، پایان دورازانتظار داستانک (به شکل ناگهانی یا برق آسا) در مورد داستانک آئینی هم لازم الاجرا خواهد بود؛هم به لحاظ فرم و هم به لحاظ محتوا و تاثیر.اما یک داستانک آئینی را می توان از زوایای مختلفی روایت کرد. در ذهن من پنج راوی یا زاویه دید وجود دارد که می توانند مناظری برای روایت این نوع داستانک باشند. شاید هم بتوان این پنج مورد را به مثابه کاراکترهای داستانک آئینی در نظر گرفت و روایت داستان را بر مداراتفاقی که برای آن ها رخ داده است قرار داد. یعنی این موارد هم می توانند راوی و زاویه دید باشند و هم می توانند موضوع و شخصیت واقع شوند. توضیح این پنج مورد مقصودم را روشن تر خواهد کرد:زمانزمان برگزاری آئین (مثل عاشورا) یا زمانی که رویداد مذهبی سبب ساز آئین در آن رخ داده است (بازهم مثل عاشورا) می تواند روایت گر داستان باشد؛ یعنی یک داستانک عاشورایی از زبان روز یا شب عاشورا روایت شود یا این که راوی داستانک حس و حالی را که در آن شب یا آن روز تجربه کرده بازگو کند.جمله یا مصرع معروف «مکن ای صبح طلوع» که در شب های عاشورا گفته می شود را در نظر بگیرید، انگار که از زمان های قدیم در ادبیات ما (حتی ادبیات عامه مردم) نوعی شخصیت بخشیدن به زمان های آئینی وجود داشته است. این تشخص زمان های آئینی، می تواند در داستانک آئینی، آن هم در دو بخش موضوعی و روایی آن ها، مورد توجه قرار گیرد. توجهی که البته با نگاهی تازه همراه باشد و روایتی تازه و تاثیر گذار از آئین را به مخاطب عرضه کند.مکانمکان های مذهبی و آئینی هم می توانند نقشی شبیه زمان ها ایفا کنند؛ خانه کعبه، حرم اهل بیت، مساجد (از مشاجد جامع شهر گرفته تا مساجد کوچک هر محل) هر کدام می توانند راوی یک داستانک یا موضوع روایت آن باشند. باز هم یادی کنیم از ادبیاتی که در هیات ها با آن مانوس هستیم؛ فاطمیه و مدینه را به یاد بیاورید؛ درد دلی که مداحان با کوچه های مدینه داشتند، نمونه ای بود از همین توجه به مکان در نقش راوی یا موضوع روایت یا حتی زاویه دید. این الگوی سنتی را در نگارش داستانک آئینی هم می توان به کار گرفت.دیگر نیازی به تاکید نمی بینم که پایان بندی ناگهانی و برق آسای داستانک را نباید از دست داد، چرا که بدون این پایان بندی نه فرم داستانک شکل می گیرد و نه تاثیری که از داستانک آئینی انتظار داریم محقق می شود.پروتاگونیستپروتاگونیست یا همان قهرمان و شخصیت مثبت داستان نیز می تواند روایت گر یا موضوع روایت داستانک آئینی باشد. البته با توجه به این که در این بخش سر و کار نویسنده با شخصیت معصوم است، توجه به جنبه های فقهی و کسب تکلیف از این که محدوده توصیف از معصومین تاکجا و دامنه سخن گفتن از زبان حال آن ها تا چه اندازه است، ضروری به نظر می رسد.آنتاگونیستآنتاگونیست، ضد قهرمان یا شخصیت منفی ماجراست که تقریبا ( شاید هم دقیقا) در تمام باورها و آئین های مذهبی ما نمونه ای از آن ها را می توان یافت؛ از شیطان در ماجرای آفرینش (به عنوان یک باور) گرفته تا شمر در عاشورا( به عنوان یک آئین) همه نمونه های این شخصیت های منفی و منفور هستند. توصیفی تازه از این شخصیت ها، نمایان ساختن اهریمن درونی آن ها و اثری که آن ها با جنایات خود بر حیات بشر گذاشتند، همه و همه می توانند راوی یا موضوعی برای  روایت داستانک آئینی باشند.شیاشیا نیز می توانند نقشی موضوعی یا روایی در داستانک های آئینی داشته باشند. جامه احرام، سنگ هایی که در آئین رجم به سوی شیطان پرتاب می شوند، میخ و مسمار و در نیم سوخته (باز هم فاطمیه) همگی می توانند به مثابه اشیایی که راوی یا موضوع روایت داستانک آئینی هستند لحاظ شوند. البته باز هم اگر حرف تازه ای گفته شود و پایانی ناگهانی در داستان رخ دهد، تاثیری سرنوشت سازتر از بازگویی محض وقایع تاریخی خواهد داشت.درون مایه داستانک آئینیدرون مایه این داستانک ها می توانند تقویتی یا انتقادی باشد؛ منظورم از تقویتی این است که درون مایه داستانک تلاش کند اعتقاد مخاطب به آئین را تقویت کرده و او را متوجه نکاتی نادیده و ناشناخته در آئین مذهبی نماید، نکاتی که دیدن و شناختن آن ها می تواند ایمان دینی را تقویت کند.اما درون مایه انتقادی کارکردی خرافه زدا و ویرایش گر دارد؛ کارکردی که به کمک آن می توان از بد فهمی های رایجی که گاه با حکمت و مصلحت آن آئین ها منافات دارند، جلوگیری کرد یا آن بدفهمی ها را اصلاح نمود. این دوکارکرد در کنار هم می توانند فهمی بهتر، به روزتر و انسان سازتر از آئین های جاودانه و کهن را برای خواننده این داستانک ها به ارمغان بیاورند. پی نوشت:1) برای مطالعه بیشتر درباره آئین و وجوه مشترکی که میان آئین و هنر( به ویژه تئاتر) می توان یافت نگاه کنید به:ریچارد شکنر، نظریه اجرا، ترجمه مهدی نصراله زاده، تهران، انتشارات سمت، چاپ اول، بهار 862) در زمینه تعریف و ویژگی های داستانک نگاه کنید به مقاله «داستانک و توانمندی آن برای نقد فرهنگ» در:حسین پاینده، نقد ادبی و دموکراسی، تهران، انتشارات نیلوفر، چاپ اول، پاییز 853) sudden fiction4) flash fiction بخش ادبیات تبیانلوح - علیرضا آرام





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 623]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن