واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: كتاب انديشه
درآمدى به نظام حكمت صدرايى* نويسنده: عبدالرسول عبوديت* ناشر: انتشارات سمت و مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى(ره)جلد دوم كتاب«درآمدى به نظام حكمت صدرايى» از فصل هاى هشتم تا پانزدهم را در بر مى گيرد و در دو بخش معرفت شناسى (هستى شناسى ادراك) و خداشناسى تدوين شده است. جلد دوم اين كتاب شامل اين سر فصل ها مى شود؛ علم حضورى، علم حصولى، وجود ذهنى، اثبات ذات، توحيد و علم خداوند به اشيا.در پيشگفتار جلد اول اين كتاب، نگارنده تلويحاً وعده داده بود كه جلد دوم آن، علاوه بر دو بخش مذكور، شامل بخش انسان شناسى (علم النفس) هم باشد، اما از آنجا كه تحقيق و نگارش اين بخش به زمانى نسبتاً طولانى نيازمند بود و انتشار كتاب را براى مدتى به تأخير مى انداخت، مؤلف بر آن شد كه جلد دوم را به دو بخش عنوان شده، اختصاص دهد. بنيادهاى نظريه تجدد اوّل و تجدد ثانى در انقلاب اسلامىسيرى در آرا و انديشه هاى امام خمينى(ره)* نويسنده: مجتبى زارعى* ناشر: مركز نشر دانشگاهىاثر حاضر تحقيقى بين رشته اى در حوزه هاى سياست، فلسفه و عرفان است كه آراو انديشه هاى امام خمينى (ره) را مورد استفاده قرار داده است. براى تبيين نسبت «ما» و «غرب» در قرون اخير انديشه هاى متعدد و متنوعى در ساحت نظر و عمل طرح و به كار گرفته شده است؛ با وجود اين، تقريباً همه آنها، فاقد قدرت تبيين صريح نسبت يادشده بوده اند. امّا به نظر مى رسد، براساس نظريه فطرت اول و فطرت ثانى و نيز تجدّد اول و تجدّد ثانى در سپهر انقلاب اسلامى و متجلّى در انديشه امام خمينى مى توان بر ابهامات موجود در نسبت ما و غرب فائق آمد.براساس اين طرح تجدّد امرى جديد و متعلق به ساحت مدرنيته به شمار نمى آيد و به فلسفه استكمالى در اسلام و تشيع كه متضمن نوخواهى ها و نوگرايى ها بر مبناى فطرت اول و روح كمالخواه انسان است، بر مى گردد. از اين رو نويسنده، طرح انقلاب اسلامى امام خمينى و تبيين حركت جوهرى عالم و آدم با عناصر فطرت و تجدّد اول در اين منظومه فكرى را پاسخى جديد و درون متنى به نيازهاى زمانى و مكانى آدميان و پرسش هاى بى پاسخ انسان مدرن در دنياى بحران زده و آشفته كنونى مى داند. غلامرضا اعوانى، رئيس انجمن حكمت و فلسفه ايران مقدمه اى بر اين كتاب نگاشته است. اعوانى در بخشى از اين مقدمه نوشته است: اكنون بايد ديد كه وضعيت كنونى انسان عصر معاصر در قبال مسئله تجدد ثانى (تولّد روحانى) و به تعبير كتاب «فطرت» و «تجدّد» غير محتجب چيست اگر بخواهيم مسئله را از ديدگاه انسانى سنتى و انسان مدرن (متأثر از ديدگاه دوره رنسانس و عصر روشنگرى غرب) بيان كنيم، شايد بتوانيم از يك ديدگاه الهى بگوييم كه ديدگاه سنتى مبتنى بر جمع ميان تولّد اوّل و تولّد ثانى و ديدگاه مدرن مبتنى بر تولّد اوّل است و اين خود نتايج و پيامدهايى را در بردارد كه مؤلف محقّق و مدقّق اين كتاب با استناد به آثار مرحوم امام راحل رحمة الله عليه به اكثر آنها اشاره كرده است. مؤلف،مجتبى زارعى، عضو پژوهشى پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى است كه درحوزه سنت و تجدد صاحب مقالات و پژوهش هايى است.
سه شنبه 31 ارديبهشت 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 261]