تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804525707




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همايش فرهنگ در فضاي فيزيكي و مجازي برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: همايش فرهنگ در فضاي فيزيكي و مجازي برگزار شد


روابط فرهنگي- همشهري‌آنلاين:
همايش فرهنگ در فضاي فيزيكي و مجازي امروز يكشنبه 29 ارديبهشت 1387 با حضور استادان ايراني و خارجي در تالار حنانه دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.

در مراسم آغازين اين همايش دبيرهمايش گفت: به نظر من اهميت فضاي مجازي دارد از فضاي فيزيكي بيشتر مي شود. فضاي مجازي در حال پديد آوردن جهان قالبي است كه بسياري از عرصه هاي زندگي ما در آن شكل مي گيرد. از خريد گرفته تا حضور همه رسانه‌ها.

دكتر سعيدرضا عاملي افزود: زندگي در اين فضا به صورت واقعيت مجازي ما را به دل واقعيت‌هاي جهاني جديد مي‌برد و به نحوي حس بودن در محيط را براي ما فراهم مي‌كند.

رئيس دانشكده مطالعات جهان اظهار داشت: اگر تا ديروز صحبت از رابطه چهره به چهره مي‌كرديم و ارتباط مجازي را از مصاديق ارتباط چهره به چهره نمي‌دانستيم امروز بايد بگويم كه فضاي مجازي, يك رابطه چهره ‌به ‌چهره را به موازات رابطه چهره به چهره فيزيكي فراهم كرده است.

وي در پايان خاطر نشان كرد: ما سياست‌هاي زيادي در جمهوري اسلامي داريم كه فرهنگ در جهان فيزيكي را دنبال مي‌كند اما لازم است به موازات سياستگذاري در فضاي‌فيزيكي، در جهان مجازي نيز سياستگذاري بايسته‌اي داشته باشيم.

بايد اقتضائات فضاي مجازي را درك كرد
دكتر خاموشي - رئيس سازمان تبليغات اسلامي در همايش فرهنگ در فضاي فيزيكي و مجازي گفت: فضاي مجازي فضايي است كه اقتضائات فضاي فيزيكي را ندارد.

در زمان‌هاي قديم نامه تنها وسيله ارتباطي بود كه زمان زيادي طول مي‌كشيد تا به مقصد برسد اما امروز ابزار الكترونيك باعث شده كه ما برخي از محدوديت‌هاي فضاي فيزيكي را نداشته باشيم. در فضاي فيزيكي محدوديت جا وجود دارد اما در فضاي مجازي اين فضا بسيار گسترده‌تر مي‌شود. در واقع در اين فضا جايي وجود دارد كه در فضاي فيزيكي امكان آن وجود ندارد يا اگر امكان داشته باشد نيازمند سرمايه بسيار زياد است.

رئيس سازمان تبليغات اسلامي افزود: ضرورت تعامل در فضاي مجازي غير قابل انكار است. عقلا اين امكان و فرصت را كنار نمي‌گذارند. بشريت بر اين فناوري توقف نخواهد كرد. اين فرصت را استخدام مي‌كند و از آن فراتر خواهد رفت. در استفاده و تعامل از طريق فضاي مجازي در جمهوري اسلامي ايران هيچ اختلاف نظري وجود ندارد. اينترنت و كلا فناوري معلول فكر بشريت است و ايرانيان استفاده از آن را پذيرفته‌اند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي اظهار داشت: در برنامه توسعه ما يك سير منطقي براي ورود به اين عرصه وجود دارد. در برنامه سوم توسعه قدم‌هايي برداشته شده و در برنامه چهارم اين قدم‌ها جدي‌تر شده است. بنابراين براي اين فضا منع قانوني وجود ندارد بلكه اگر محدوديتي وجود دارد در نحوه استفاده است. سوال اين است كه آيا پذيرفتن كليت ورود اين فناوري به معناي پذيرفتن كل محتواي آن است. اينجاست كه ما بايد قوانين سلبي و ايجابي داشته باشيم و به پالايش محتوا بپردازيم. ما نمي توانيم بي‌ضابطه سايت‌ها را ببنديم مگر اينكه توجيه عرفي، عقلي و قانوني داشته باشيم تا مردم ما قبول كنند. ما بايد از محتواهايي كه به فرزندانمان، خانواده و جامعه ما مواد مستهجن عرضه مي‌كنند، جلوگيري به عمل آوريم اين مسئله‌اي است كه در تمام دنيا وجود دارد.

در ايران نيز شورايي وجود دارد كه تصميم گرفته در فضايي كه خلاف اصول ديني، اخلاقي و ملي ماست نبايد وارد شد و نبايد اين فضا دسترس‌پذير باشد زيرا خانواده‌ها براي اطمينان خاطر از فعاليت‌هاي فرزندان خود به اين محدوديت نياز دارند.

وي اضافه كرد: در فضاي تقنيني ما به اعمال جدي كپي‌رايت نياز داريم و نهادهاي ذيربط درحال پيگيري اين بحث هستند كه ثمرات آن را در آينده نزديك مشاهده خواهيم كرد. در حوزه‌هاي اقتصاد، جرم شناسي و ... نيازمند قوانين خاص اين فضا هستيم.

دكتر خاموشي درباره اجرا گفت: در حوزه اجرا نيازمند زير ساخت بوديم كه قدم‌هاي بسيار موثري برداشته شده است كه هم وجوه خارجي آن قابل توجه است و هم وجوه داخلي و اين روند ادامه و توسعه خواهد يافت.

وي تاكيد كرد: ضروت دارد كه ما از اينترانت ملي برخوردار باشيم و محتوا را در درون كشور توليد و مديريت كنيم كه اين جز با همت آحاد ملت محقق نمي شود. ما يك مثلث ترسيم كرده ايم كه عبارت است از كاربر ملي، محتواي‌ملي و شبكه‌ملي. فعاليت‌هاي زيادي صورت گرفته و همچنان در حال گسترش اين حوزه هستيم البته الزاماتي وجود دراد كه لازم است همه به آنها احترام بگذارند.

رئيس سازمان تبليغات اسلامي در پايان توضيح داد: من به فرهنگ غالب به معناي متداول و امروزي آن اعتقادي ندارم بلكه به اعتقاد من فرهنگ غالب خود فرهنگ است. بدين معنا كه هر فرهنگي كه بتواند محتواي عقلاني و انساني توليد كند جهان از آن استقبال خواهد كرد و اگر ما چنين كنيم به كل جهان خدمت كرده‌ايم.

تاريخ درج: 30 ارديبهشت 1387 ساعت 17:40 تاريخ تاييد: 30 ارديبهشت 1387 ساعت 23:01 تاريخ به روز رساني: 30 ارديبهشت 1387 ساعت 23:00
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 437]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن