تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805355079




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افزايش سهم قرآن در فضاي مجازي/ 36زمان استفاده از لايه‌هاي سطحي دين در فضاي مجازي براي كاربر عام گذشته‌است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: افزايش سهم قرآن در فضاي مجازي/ 36زمان استفاده از لايه‌هاي سطحي دين در فضاي مجازي براي كاربر عام گذشته‌است
گروه وبلاگ و IT: با توجه به پيشرفت روزافزون دانش و علم در دنياي واقعي و استفاده زياد فناوري‌هاي نوين در زندگي ‌روزمره تمامي انسان‌ها، ديگر استفاده از لايه‌هاي اوليه و سطحي از دين جوابگوي مخاطب هوشيار و آگاه امروز نخواهد بود.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، در ميزگردي كه روز گذشته در همايش پيام‌رساني ديني و اينترنت در سالن شهيد قندي برگزار شد، بالارفتن ميزان توقع مخاطب عام از سطح محتواي ارائه شده در فضاي مجازي و در مقابل سطح آگاهي وي از اين فضا و جوابگو نبودن اين نوع محتوا به دليل فقدان جذابيت تشريح شد.

در اين ميزگرد كه با حضور مهندس ناهيد رام‌پناهي، عيسي جهانگير و منصوره شايسته برگزار شد، مباحثي چون مفهوم فضاي سايبر، پيشينه پيام‌رساني د يني، وضعيت موجود فضاي سايبر به لحاظ محتواي ديني و قرآني مورد بررسي قرار گرفت.

منصوره شايسته در بخشي از اين ميزگرد پيشينه پيام‌رساني ديني را از حضرت آدم تا خاتم و تا به امروز دانست و روش اين نوع پيام‌رساني را با الهام از آيات كتاب آسماني قرآني بسيار كارا و شدني تلقي كرد.

وي به تفسير اقوال مختلفي چون قول بليغ، كريم، سداد، احسن و معروف را معرفي كرد و افزود: قول بليغ به اين صورت است كه بايد با انسان‌ها به گونه‌‌اي صحبت شود كه نقطه كور كه در شنونده است به وسيله مبلغ شناخته شده و در جهت هدايت وي گام بردارد. قول كريم قولي است كه با كرامت نفس انساني همراه باشد و حرمت گوينده و شنونده حفظ شود.

مهندس ناهيد رام پناهي عضو شوراي فرهنگي و اجتماعي زنان شوراي عالي انقلاب فرهنگي در بخشي ديگري گفت: اين رسانه به دليل ويژگي خاص فراگير بودن بسيار در معرض ديد همه مخاطبان و كاربران با هر نوع سليقه و گرايش قرار مي‌گيرد و در واقع در زوايا و كنج خانه‌ها، ادارات و مجامع آموزشي، اشتغالي، كارآفريني و هر جايي كه به نوعي جمعي حضور داشته‌باشند اين رسانه مي‌تواند حضور داشته باشد.

سرعت ارتباط به عنوان وي‍ژگي ديگر اين رسانه تصريح شد و افزود: در رسانه‌هاي قبلي چه از نوع نوشتاري چه از نوع ديداري و شنيداري زماني طول مي‌كشيد تا توليد كننده پيام، محصول خودش توليد كنند و از فضاهاي فيزيكي مختلف بگذرد و دست مخاطب برسد ولي امروزه در كوچكترين و كوتاه‌ترين زمان ممكن پيام مي‌تواند به محض اراده توليد كننده به دست مخاطب برسد و حتي از اين فراتر مخاطب مي‌تواند به سليقه خودش صفحات را تغيير دهد كه جستجوهاي مختلفي كه شما درباره برخي از واژه‌هاي ديني و قرآني انجام مي‌دهيد و بسته‌هاي اطلاعات را بدست مي‌آوريد از اين دست هستند.

يك نوع تعامل دو طرفه بين توليد‌كننده و مخاطب در حجم وسيع ميليوني در آن واحد وجود دارد كه رام‌ پناهي از آن به عنوان ويژگي‌هاي مثبت ياد كرد و گفت: رسانه‌هاي مختلفي از جمله متن، تصوير، صدا و مدياهاي مختلف مي‌آيند تا به كمك تصوير بالاترين تأثير را بر مخاطب مشتاق مفاهيم ديني قرار دهد.

در بخشي ديگر از اين ميزگرد عيسي جهانگير كارشناس ارشد جامعه شناسي، عضو هيئت علمي دانشگاه‌ مجازي فرهنگ و معارف اسلامي و مدير پژوهشكده مجازي قرآن‌كريم درباره تاريخچه واژه سايبر براي شركت‌كنندگان به تفصيل سخن گفت و اين وا‍ژه را از لغتي يونان در زمان‌هاي گذشته به معناي حكومت، سياستي كه با مردم در تماس است معرفي كرد و اينترنت را يكي از شاخه‌هاي سايبر دانست.

وي كه پايان‌نامه خود را با موضوع بررسي جامعه‌شناختي فضاي شيعي در اينترنت به اتمام رسانده‌است‌، اولين سايت شيعي؛ حوزه كه متعلق به مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي اعلام كرد كه در سال هفتاد و هفت راه‌اندازي شد و پس از آن سايت‌هاي ديگر فعال در اين حوزه كه البته وي فاصله ورود شيعيان به فضاي مجازي را نسبت به اهل تسنن بسيار كم قلمداد كرد.

ناهيد رام‌پناهي عضو شوراي فرهنگي، اجتماعي زنان در شوراي انقلاب فرهنگي كليدي‌ترين ثروت تمامي كشورها استفاده از فناوري اطلاعات دانست و بيان كرد: كشورهايي كه از منابع زير زميني و از نيروهاي متخصص فني و ديگر رشته‌ها كم‌بهره هستند مي‌توانند اين نقص خود را به راحتي از طريق اينترنت برآورده‌سازند و فناوري اطلاعات چنين امكاني را براي افراد فراهم آورده‌است.

وي درباره وضعيت موجود فضاي سايبر گفت: ما در جامعه در كشورهاي اسلامي زمان زيادي نمي‌گذرد كه مقوله دين را در فضاي سايبر جدي گرفته‌ايم. دليل اين مسئله نيز اين است كه اصولاً كشورهايي كه فرهنگ مدار بوده در مقابل رسانه‌هاي نوين به دليل ناشناختگي و امكان بروز تهاجم فرهنگي ايستادگي مي‌كنند و اين خود باعث تشديد تأخير در استفاده از اين امكان مي‌شود.

رام‌پناهي در ادامه افزود: البته برخي ديگر كشورهاي اسلامي در اين زمينه پيشروتر از ايران بودند و در همان ابتدا وارد عرصه اطلاع‌رساني مجازي شدند و از دانش، فناوري نوين و اخبار و اطلاعات جديد استفاده كردند.

اين كارشناس فضاي مجازي در تشريح نسل اول پيام‌رساني ديني گفت: با ورود اين كشورها نسل اول پيام‌رساني ديني شكل گرفت و انتشار منابع اصلي اسلام همانند متن قرآن‌كريم، متن كتاب‌هاي روائي، احاديث، متن فتواها و احكام ديني و ادعيات در اين نسل بود.

رام‌پناهي افزود: نسل دوم پيام‌رساني ديني پا را قدري فراتر نهاده و اقدام به ورود اطلاعاتي كه از متن كتب، مقالات پژوهشي، متن سخنراني‌ها و تحقيقات‌ و پژوهش‌ها به‌دست آمده بود، شد.

وي شرايط كنوني را اقبال به ايجاد ارتباط دو سويه از ارتباط يك‌سويه صرف در فضاي مجازي عنوان كرد و افزود: زماني كه پديده‌ ارتباط دو سويه ايجاد شود مي‌توان وارد عرصه‌هاي تعاملي شود و ارتباط به صورت interactive محقق مي‌شود. يعني ارتباطاتي كه به اصطلاح توليد‌كننده از طريق روش‌هايي مانند تالارهاي گفت‌و‌گو، ميزگرد‌ها و كنفرانس‌هاي مجازي، ترتيب دادن سرويس‌هاي پرسش و پاسخ و مشاهده‌هاي آنلاين صورت مي‌گيرد.

وي در ادامه يادآور شد: البته اين مسئله زماني مفيد خواهد بود كه از بازخورد‌هاي به‌دست آمده در اين فضا استفاده شده و نوع و شكل ارتباط به صورت مداوم ويرايش شود.

عضو شوراي فرهنگي اجتماعي زنان خاطرنشان كرد: عرصه استفاده از اينترنت بيشتر مختص جوانان است و سليقه قشر جوان هم با ارتباط يك‌سويه منافات دارد. اين نوع مخاطب بيشتر نوع مشاركت در توليد را مي‌پسندد. بنابراين در اين عرصه جديد بايد توليد كنندگان بيشترين ميزان مشاركت كاربر را در نظر داشته باشند تا بيشترين تأثيرگذاري انجام شود.

منصوره شايسته معاون پژوهشي مدرسه علميه حضرت خديجه در ادامه اين ميزگرد به بررسي وضعيت موجود پيام‌رساني ديني در فضاي مجازي و نقاط ضعف و قوت اين فرآيند پرداخت.

وي تصريح كرد: نقاط ضعفي كه ما هميشه در عرصه فعاليت‌هاي قرآني و ديني با آن روبرو بوده‌ايم. انتشار و ارائه و تبليغ مباحث ديني و قرآني به افراد محدود و براي كساني است كه از نظر ارزش‌ها و باورها به ما بسيار نزديك هستند.

اين كارشناس در ادامه افزود: امروزه فناوري اطلاعات شرايط را براي احياي رسالت جهاني دينداران فراهم آورده و انواع مختلف نوع انتشار اين مفاهيم ارزشمند و الهي در فضاي مجازي صورت مي‌گيرد. وقتي مخاطبان ما همه جهان باشند، بايد مقداري در شيوه‌هاي تبليغي خود تجديدنظر كنيم. اگر مخاطبان ما همه انسان‌هايي باشند كه فطرت خداجو دارند، اگر صاحبان همه اديان توحيدي باشند، ما بايد بيشتر روي نقاط مشترك و پيام‌هاي جهاني انگشت بگذاريم.

شايسته انتشار لايه‌هاي عميق دين براي معدود افراد و متخصصان را از نقاط ضعف ديگر اين پيام‌رساني دانست و اظهار كرد: امروزه هوش عمومي جهان و سرعت انتقال اطلاعات اقتضا مي‌كند كه لايه‌هاي دروني براي انسان‌هاي مشتاق ارائه داد.

وي سپس گفت: از ديگر نقاط ضعف ما علي‌رغم اون محتواي غني بهره‌گيري ضعيف از روش‌هايي كه حتي خداوند نيز در كتاب‌ آسماني است براي ما تشريح كرده و از ما خواسته كه علاوه بر راه‌‌هاي اين‌گونه از قالب‌هاي هنري و جذاب كه از قدرت انتقال بسياربالا نيز برخوردارند براي ارائه محتواي استفاده كنيم. از قالب‌هايي همچون كاريكاتور، فيلم، عكس و غيره كه براي مخاطب امروز جذاب‌تر نيز خواهد بود.

در بخش پاياني اين ميزگرد جهانگير درباره مقطع تاريخي ورود ده ساله شيعه به اينترنت، اين زمان را به هفت موج، متن محور، نهاد محور، مناسك محور، مواجه محور، گفت‌و گو محور، آموزش مجازي و اجتماع محور تقسيم كرد.

وي در ادامه گفت: سايت‌هاي اوليه شيعه را غالباً متن محور بودند كه عمدتاً از امكانات ارتباطي اينترنت و بخش تعامل اينترنتي بهره نمي‌گرفتند و فضاي سايت‌ها بسيار ساده بود.

اين هيئت علمي دانشگاه مجازي در انتها يكي از چالش‌هاي موجود در فضاي مجازي اسلامي را وجود كارهاي تكراري و موازي‌ كاري‌هاي بيهوده معرفي كرد. همچنين ميزان كم فعاليت‌هاي چندرسانه‌اي در اين فضا باعث شده همانند گذشته در متن‌محوري بمانيم.

توجه بسيار كم به مخاطب و دانش و آگاهي وي، فقدان وجود بينش و نگاه بين‌المللي نسبت به فعاليت‌هايي كه در اين فضا صورت مي‌گيرد و اقبال كم افراد به كارهاي تيمي در پيام‌رساني اينترنتي از عناوين ديگري ضعف‌هاي موجود بود كه در انتها‌ي اين ميزگرد توسط عيسي جهانگير مطرح شد.
 يکشنبه 12 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 349]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن