تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835784308
پاداش های نگفته ای برای مؤمنان !
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: پاداشهایی نا گفته برای مومنان
در قرآن به مؤمنان پاداش های عظیمی چه در دنیا و چه برای آخرت وعده داده شده است ، اما نکته ای که جالب است در سوره سجده ، آیه 17 خداوند بیان می کند که پاداش مؤمنان راستین بر هیچ کس معلوم نیست وتا روز قیامت نیز معلوم نخواهد بود .در آیه 17 سوره مباركه سجده خداوند به بیان پاداش عظیم و مهم مؤمنان راستین كه داراى نشانههاى خاص در دو آیه قبل هستند پرداخته ، با تعبیر جالبى كه حكایت از اهمیت فوق العاده پاداش آنان مىكند سخن گفته و می فرماید : « فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْیُنٍ جَزاءً بِما كانُوا یَعْمَلُونَ ؛ هیچكس نمىداند چه پاداشهاى مهمى كه مایه روشنى چشمها مىگردد براى آنها نهفته شده است ! - این پاداش فوق العاده عظیم- جزاى بر اعمالى است كه انجام مىدادند.» (سجده 17)تعبیر به " هیچكس نمىداند" و نیز تعبیر به " قُرَّةِ أَعْیُنٍ" (آنچه مایه روشنى چشمها است) بیانگر عظمت بی حساب این مواهب و پاداشها است ، و همه نفوس را شامل مىگردد حتى فرشتگان مقرب خدا و اولیاى پروردگار را .تعبیر به " قرة اعین" بدون اضافه به " نفس" اشاره به این است كه این نعمتهاى الهى كه براى سراى آخرت به عنوان پاداش مؤمنان راستین تعیین شده چنان است كه مایه روشنایى چشم همگان مىگردد ." قرة" از ماده " قر" (بر وزن حر) به معنى سردى و خنكى است ، و از آنجا كه معروف است اشگ شوق همواره سرد و خنك ، و اشك غم و حسرت داغ و سوزان است .تعبیر به " قرة اعین" در لغت عرب به معنى چیزى است كه مایه خنك شدن چشم انسان مىگردد ، یعنى اشك شوق را از دیدگانش جارى مىسازد و این كنایه لطیفى است از نهایت خوشحال ، ولى در فارسى این تعبیر وجود ندارد . بلكه مىگوئیم : مایه روشنى چشم او شد، ممكن است این تعبیر فارسى امروز از داستان " یوسف" و" یعقوب" از قرآن گرفته شده باشد كه به گفته قرآن ، هنگامى كه بشارت دهنده نزد یعقوب آمد و پیراهن یوسف را بر صورت او افكند چشمان نابیناى او ناگهان روشن شد ! (سوره یوسف ، آیه 96) و این تعبیر نیز كنایه از شدت سرور دارد .در حدیث مىخوانیم كه پیامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) مىگوید :« ان اللَّه یقول اعددت لعبادى الصالحین ما لا عین رأت ، و لا اذن سمعت ، و لا خطر على قلب بشر! : خدا مىفرماید: من براى بندگان صالحم نعمتهایى فراهم كردهام كه هیچ چشمى ندیده ، و هیچ گوشى نشنیده ، و بر فكر كسى نگذشته است ! » (این حدیث را بسیارى از مفسران از جمله ؛ طبرسى در " مجمع البیان " و آلوسى در" روح المعانى " و قرطبى در تفسیرش نقل كردهاند . محدثان مشهور بخارى و مسلم نیز آن را در كتب خود آوردهاند .) مخفی نگه داشته شدن پاداش های عظیم!در اینجا سؤالى پیش مىآید كه مفسر بزرگ مرحوم طبرسى در" مجمع البیان" آن را مطرح كرده و آن اینكه: چرا این پاداش عظیم مخفى نگاه داشته شده است؟سپس او سه جواب براى این سؤال ذكر مىكند:1- امور مهم و بسیار پر ارزش چنان است كه با الفاظ و سخن به آسانى حقیقت آن را نمىتوان درك كرد ، و با این حال گاهى اخفا و ابهام آن نشاط انگیزتر است و از نظر فصاحت ، بلیغ تر.2- اصولاً چیزى كه مایه روشنى چشم ها است آن قدر دامنهاش گسترده است كه علم و دانش آدمى به تمام خصوصیات آن نمىرسد.3- چون این پاداش براى نماز شب كه مخفى است قرار داده شده است ، متناسب این است كه جزاى عمل نیز بزرگ و مخفى باشد (توجه داشته باشید كه در آیه قبل جمله" تَتَجافى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ" اشاره است به مسأله نماز شب).در حدیثى از امام صادق (ع) مىخوانیم : « ما من حسنة الا و لها ثواب مبین فى القرآن ، الا صلاة اللیل ، فان اللَّه عز اسمه لم یبین ثوابها لعظم خطرها ، قال : فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْیُنٍ : هیچ عمل نیكى نیست مگر اینكه ثواب روشنى در قرآن براى آن بیان شده ، مگر نماز شب كه خداوند بزرگ ، ثواب آن را روشن نساخته به خاطر اهمیت آن ، لذا فرموده است : هیچكس نمىداند چه ثوابهایى كه مایه روشنایى چشمان است براى آنها نهفته شده است .» (مجمع البیان ، ذیل آیات مورد بحث.)ولى از همه اینها گذشته به طورى كه قبلا نیز اشاره كردهایم عالم قیامت عالمى است فوق العاده گستردهتر از این جهان ، و حتى گستردهتر از زندگى دنیا در برابر زندگى جنین در شكم مادر، و اصولاً براى ما محبوسان در چهار دیوار دنیا ابعادش قابل درك نیست ، و براى كسى قابل تصور نمىباشد .در حدیث مىخوانیم كه پیامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) مىگوید :« ان اللَّه یقول اعددت لعبادى الصالحین ما لا عین رأت ، و لا اذن سمعت ، و لا خطر على قلب بشر! : خدا مىفرماید: من براى بندگان صالحم نعمتهایى فراهم كردهام كه هیچ چشمى ندیده ، و هیچ گوشى نشنیده ، و بر فكر كسى نگذشته است!»مؤمن و فاسق یکسان نمی باشند!
آیه بعد(18 سجده) مقایسهاى را كه در آیات گذشته بود ، به طور صریحتر روشن مىسازد و می فرماید : « أَ فَمَنْ كانَ مُؤْمِناً كَمَنْ كانَ فاسِقاً لا یَسْتَوُونَ ؛ آیا كسى كه مؤمن است همانند كسى است كه فاسق می باشد ؟! نه هرگز این دو برابر نیستند .»(سجده 18) جمله به صورت استفهام انكارى مطرح شده ، استفهامى كه پاسخ آن از عقل و فطرت هر انسانى مىجوشد كه این دو هرگز برابر نیستند ، در عین حال براى تاكید ، با ذكر جمله" لا یستوون" این نابرابرى را مشخصتر مىكند .در این آیه ،" فاسق" در مقابل" مؤمن" قرار گرفته ، و این دلیل بر آن است كه فسق، مفهوم گستردهاى دارد كه هم كفر را شامل مىشود ، و هم گناهان دیگر را ، چرا كه این كلمه در اصل از جمله " فسقت الثمرة" (یعنى میوه از پوستش خارج شد و یا در موردى كه هسته خرما از گوشت آن جدا مىشود و به بیرون مىافتد) گرفته شده ، سپس به خارج شدن از اطاعت فرمان خدا و عقل ، اطلاق گردیده است ، و مىدانیم هر كس كفر مىورزد و یا مرتكب گناهانى مىشود از فرمان پروردگار و خرد ، خارج شده است . این نكته نیز قابل توجه است ، كه میوه مادامى كه در پوست خود قرار دارد سالم است ، همین كه از پوست خارج شد ، فاسد مىشود ، و بنا بر این فاسق شدنش همان و فاسد شدنش همان ! مجازات به جای پذیرایی و تهدید جایگزین بشارت برای دوزخیان!آیه بعدی(19 سجده) ، این عدم مساوات را به صورت گستردهترى بیان مىكند، مىفرماید: « أَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَلَهُمْ جَنَّاتُ الْمَأْوى نُزُلاً بِما كانُوا یَعْمَلُونَ ؛ اما آنها كه ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند باغهاى بهشت جاویدان از آن آنها خواهد بود .» (سجده 19)سپس مىافزاید: " این جنّات ماوى ، وسیله پذیرایى خداوند از آنها است ، درمقابل اعمالى كه انجام مىدادند ؛ (نُزُلًا بِما كانُوا یَعْمَلُونَ) " .تعبیر به " نزل" كه معمولاً به چیزى گفته مىشود كه براى پذیرایى مهمان آماده مىكنند ، اشاره لطیفى است به این جهت كه از مؤمنان در بهشت دائماً همچون میهمان پذیرایى مىشود ، در حالى كه دوزخیان همچون زندانیانى هستند كه هر وقت هوس بیرون آمدن كنند باز گردانده مىشوند ! و اگر مىبینیم در آیه 102 سوره كهف چنین آمده: « إِنَّا أَعْتَدْنا جَهَنَّمَ لِلْكافِرِینَ نُزُلًا : ما جهنم را براى پذیرایى كافران آماده ساختیم .» در حقیقت از قبیل « فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِیمٍ » است ، كنایه از اینكه بجاى پذیرایى ، آنها را مجازات و بجاى بشارت آنها را تهدید مىكند .بعضى معتقدند كه" نزل" نخستین چیزى است كه با آن از میهمان تازه وارد پذیرایى مىشود (همان چاى و شربت در زمان ما) بنا بر این اشاره لطیفى است به اینكه جنات ماوى با تمام نعمتها و بركاتش نخستین وسیله پذیرایى از این میهمانان الهى است، و به دنبال آن مواهب در بركات دیگرى است كه هیچكس جز خدا نمىداند!.خداوند در قرآن مىفرماید: « أَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَلَهُمْ جَنَّاتُ الْمَأْوى نُزُلاً بِما كانُوا یَعْمَلُونَ ؛ اما آنها كه ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند باغهاى بهشت جاویدان از آن آنها خواهد بود»
تعبیر به" فَلَهُمْ جَنَّاتُ" مىتواند اشاره به این نكته نیز باشد كه خداوند باغهاى بهشت را عاریتى به آنها نمىدهد ، بلكه براى همیشه به آنها تملیك مىكند ، به گونهاى كه هرگز احتمال زوال این نعمتها ، آرامش فكر آنها را بر هم نمىزند .و در آیه بعد به نقطه مقابل آنها پرداخته مىگوید : « وَ أَمَّا الَّذِینَ فَسَقُوا فَمَأْواهُمُ النَّارُ كُلَّما أَرادُوا أَنْ یَخْرُجُوا مِنْها أُعِیدُوا فِیها وَ قِیلَ لَهُمْ ذُوقُوا عَذابَ النَّارِ الَّذِی كُنْتُمْ بِهِ تُكَذِّبُونَ ؛ اما كسانى كه فاسق شدند و از اطاعت پروردگارشان بیرون رفتند جایگاه همیشگى آنها آتش دوزخ است .» (سجده 20)« آنها براى همیشه در این جایگاه وحشتناك زندانى و محبوسند به گونهاى كه : هر زمان بخواهند از آن خارج شوند آنها را باز مىگردانند ؛(كُلَّما أَرادُوا أَنْ یَخْرُجُوا مِنْها أُعِیدُوا فِیها) »و به آنها گفته مىشود :« بچشید عذاب آتشى را كه پیوسته انكار مىكردید ؛ (وَ قِیلَ لَهُمْ ذُوقُوا عَذابَ النَّارِ الَّذِی كُنْتُمْ بِهِ تُكَذِّبُونَ) »بار دیگر در اینجا مىبینیم كه عذاب الهى در برابر" كفر و تكذیب" قرار گرفته و ثواب و پاداش او در برابر" عمل". نتیجه گیری:این نکته نهایی را می توان از این آیات در یافت کرد که ؛" ایمان" به تنهایى كافى نیست ، بلكه باید انگیزه بر عمل باشد ، اما " كفر" به تنهایى براى عذاب كافى است هر چند عملى همراه آن نباشد .آمنه اسفندیاری بخش قرآن تبیانمنابع: 1- تفسیر نمونه، ج 172- تفسیر مجمع البیان3- تفسیر روح المعانى
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 341]
صفحات پیشنهادی
پاداش های نگفته ای برای مؤمنان !
پاداش های نگفته ای برای مؤمنان !-پاداشهایی نا گفته برای مومناندر قرآن به مؤمنان پاداش های عظیمی چه در دنیا و چه برای آخرت وعده داده شده است ، اما نکته ای که جالب است در ...
پاداش های نگفته ای برای مؤمنان !-پاداشهایی نا گفته برای مومناندر قرآن به مؤمنان پاداش های عظیمی چه در دنیا و چه برای آخرت وعده داده شده است ، اما نکته ای که جالب است در ...
عمل همان پاداش است
پاداش های نگفته ای برای مؤمنان ! در قرآن به مؤمنان پاداش های عظیمی چه در دنیا و چه برای آخرت وعده داده شده است ، اما ... این پاداش براى نماز شب كه مخفى است قرار داده شده است ...
پاداش های نگفته ای برای مؤمنان ! در قرآن به مؤمنان پاداش های عظیمی چه در دنیا و چه برای آخرت وعده داده شده است ، اما ... این پاداش براى نماز شب كه مخفى است قرار داده شده است ...
یافته های جالب علمی سال 2011
یافته های جالب علمی سال 2011-يافته هاي جالب علمي سال 2011اولين رايانه سه بعدى بدون نيازى به عينك مخصوص!اين روزها بازار لوازم ... پاداش های نگفته ای برای مؤمنان !
یافته های جالب علمی سال 2011-يافته هاي جالب علمي سال 2011اولين رايانه سه بعدى بدون نيازى به عينك مخصوص!اين روزها بازار لوازم ... پاداش های نگفته ای برای مؤمنان !
بررسی چهره های جوان در قرآن
بررسی چهره های جوان در قرآن نويسنده:احمد عابدینی منبع: نشریه پیام زن حضرت ... پرورش موسی(علیه السلام ) در کاخ فرعون ، نمونه ای عملی برای جوانان ، و مؤمن بودن همسر .... عطا کردیم و نیکوکاران را چنین پاداش عطا کردیم و نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم. ... و نبود آن سخنی نگفته است بلکه نکتۀ اصلی داستان ، تکامل پیدا کردن یک دختر ...
بررسی چهره های جوان در قرآن نويسنده:احمد عابدینی منبع: نشریه پیام زن حضرت ... پرورش موسی(علیه السلام ) در کاخ فرعون ، نمونه ای عملی برای جوانان ، و مؤمن بودن همسر .... عطا کردیم و نیکوکاران را چنین پاداش عطا کردیم و نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم. ... و نبود آن سخنی نگفته است بلکه نکتۀ اصلی داستان ، تکامل پیدا کردن یک دختر ...
فضیلت و خواص سوره حمد
... به روایاتی بر خورد کنید که پاداش های باور نکردنی و اغراق آمیزی در ازای قرائت سور ... آن را نگفته باشد.1 ظاهر این روایات، از فضل خداوند نسبت به بندگانش خبر میدهد که ... حکم واقعی عمل، هر عملی را که مؤمن به اعتماد فضل او انجام دهد، بیثواب نخواهد گذارد. .... درجه ای در بهشتش بدهند و گفت این سوره پادزهر هر زهری است و شفای هر درد و آفتی.
... به روایاتی بر خورد کنید که پاداش های باور نکردنی و اغراق آمیزی در ازای قرائت سور ... آن را نگفته باشد.1 ظاهر این روایات، از فضل خداوند نسبت به بندگانش خبر میدهد که ... حکم واقعی عمل، هر عملی را که مؤمن به اعتماد فضل او انجام دهد، بیثواب نخواهد گذارد. .... درجه ای در بهشتش بدهند و گفت این سوره پادزهر هر زهری است و شفای هر درد و آفتی.
قرآن و زندگی شاد و هدفمند
(سوره شمس، آيه9)يگانه خالق انسان بر بام وجود او جعبه نامرئی از سلولهای ... بگوييم انسان مساوی است با افکار و انديشههايش، سخن به گزاف نگفتهايم و بالاخره اين تفکر ... پروردگار در سوره مبارکه حجرات آيه 12 میفرمايند: «ای مؤمنان، از بسياری گمانها ... زيور زندگي دنيايند و نيکي هاي ماندگار از نظر پاداش نزد پروردگار بهتر و از نظر اميد ...
(سوره شمس، آيه9)يگانه خالق انسان بر بام وجود او جعبه نامرئی از سلولهای ... بگوييم انسان مساوی است با افکار و انديشههايش، سخن به گزاف نگفتهايم و بالاخره اين تفکر ... پروردگار در سوره مبارکه حجرات آيه 12 میفرمايند: «ای مؤمنان، از بسياری گمانها ... زيور زندگي دنيايند و نيکي هاي ماندگار از نظر پاداش نزد پروردگار بهتر و از نظر اميد ...
حل مشکلات اجتماعي در سيره عملي معصومين (عليهم السلام)
از جمله برکات وجود معصوم (ع) مشکل گشايي و غمزدايي از کار و دل مؤمنان است. وجود امام (ع) سبب آرامش دل، گشايش گره هاي کور زندگي و آسان شدن کارهاست. ... مطالعه ي تاريخ اسلام، نشان مي دهد که کمتر دوره اي يافت مي شود که حکومتهاي اسلامي با چنين ... چنين بود که اگر حاجتمندي رو مي آورد، به همراهانش مي فرمود: «مهرباني کنيد تا پاداش يابيد.
از جمله برکات وجود معصوم (ع) مشکل گشايي و غمزدايي از کار و دل مؤمنان است. وجود امام (ع) سبب آرامش دل، گشايش گره هاي کور زندگي و آسان شدن کارهاست. ... مطالعه ي تاريخ اسلام، نشان مي دهد که کمتر دوره اي يافت مي شود که حکومتهاي اسلامي با چنين ... چنين بود که اگر حاجتمندي رو مي آورد، به همراهانش مي فرمود: «مهرباني کنيد تا پاداش يابيد.
شكرانه نعمتها (2)
جامعه هم چونان فضای خانوادهای است که هر شخص، عضوی از اعضای آن به شمار میآید. ... پاداش حتمی احساننیکوکاری در حق بندگان خدا، شاهراه امنیت و آسودگی خاطر آدمی در مسیر ... این محبت و دوستی است که چون خون تازه در رگهای جامعه جریان مییابد و با خود، شور و .... همچنین خداوند ضامن مال خرج شده مؤمن است و جای آن را پر میکند، مگر آنکه در راه ...
جامعه هم چونان فضای خانوادهای است که هر شخص، عضوی از اعضای آن به شمار میآید. ... پاداش حتمی احساننیکوکاری در حق بندگان خدا، شاهراه امنیت و آسودگی خاطر آدمی در مسیر ... این محبت و دوستی است که چون خون تازه در رگهای جامعه جریان مییابد و با خود، شور و .... همچنین خداوند ضامن مال خرج شده مؤمن است و جای آن را پر میکند، مگر آنکه در راه ...
آیین پرستاری در قرآن و عترت
چنین نگرشی به شغل پرستاری، نشاط و علاقه ویژهای در پرستاران ایجاد میکند. ... احادیث و روایات: امام علی (ع):مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود ... مییابند؛ زیرا همگان میدانند که پاداشهای مادی نمیتواند جبران کار طاقتفرسای پرستاران ..... هر کس مخلوقهای نعمت دهنده را سپاس نگوید، خدا را سپاس نگفته است.
چنین نگرشی به شغل پرستاری، نشاط و علاقه ویژهای در پرستاران ایجاد میکند. ... احادیث و روایات: امام علی (ع):مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود ... مییابند؛ زیرا همگان میدانند که پاداشهای مادی نمیتواند جبران کار طاقتفرسای پرستاران ..... هر کس مخلوقهای نعمت دهنده را سپاس نگوید، خدا را سپاس نگفته است.
آموزههاي وحي در سيره اهلبيت (ع)
هم در دنيا و هم در آخرت به ما پاداش نيك بده و ما را از عذاب دوزخ نگهدار. .... به اين شخصِ عابر نگاه كند، گرچه من پس از حادثه صفّين تاكنون با او سخن نگفته ام! ... امام حسين عليه السلام در ادامه سخنانش فرمود: آري، اگر اين مؤمن را از دست آن فرد ناصبي نجات ... او امام را در خانه اي آراسته و زيبا يافت، در حالي كه حضرت لباس هاي نو و رنگين پوشيده بود.
هم در دنيا و هم در آخرت به ما پاداش نيك بده و ما را از عذاب دوزخ نگهدار. .... به اين شخصِ عابر نگاه كند، گرچه من پس از حادثه صفّين تاكنون با او سخن نگفته ام! ... امام حسين عليه السلام در ادامه سخنانش فرمود: آري، اگر اين مؤمن را از دست آن فرد ناصبي نجات ... او امام را در خانه اي آراسته و زيبا يافت، در حالي كه حضرت لباس هاي نو و رنگين پوشيده بود.
-
گوناگون
پربازدیدترینها