واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار یکشنبه 5 تیر 1390 تعداد مشاهده : 40 آذين: «قصه پريا» يك اثر متفاوت اجتماعي است خبرگزاري فارس: يك منتقد گفت: فيلم سينمايي «قصه پريا» يك اثر متفاوت اجتماعي با ساختار خوب سينمايي درباره معضل اعتياد است. «جبار آذين» منتقد و مدرس سينما در گفتوگو با خبرنگار سينمايي فارس در مورد فيلم سينمايي «قصه پريا» ساخته فريدون جيراني، اظهار داشت: فيلم سينمايي «قصه پريا» ساخته سينماگري است كه با ابعاد فعاليتهاي هنرياش از او چهرهاي متفاوت در عرصه هنرهاي نمايشي ايران ارائه كرده است. وي در ادامه تاكيد كرد: هنرمندي كه كار در مطبوعات سينمايي، تحقيق درباره تاريخ اجتماعي سينما، فيلمنامهنويسي، كارگرداني فيلم و مجموعه تلويزيوني و سرانجام اجراي تلويزيوني را در كارنامه هنري خود به ثبت رسانده است. اين منتقد در ادامه به فارس، گفت: اين فيلمساز كه گاه به گاه از لغات بالا، پايين و بدنه سينماي ايران سردرميآورد، قوام حضوراش در حيطه هنرها را عمدتاً در سينما، سيما و توليد فيلمها در سينماي ميانه خلاصه كرده است. آذين تصريح كرد: فيلم جديد او عليرغم گذر از مميزي به دليل ويژگيهاي موضوعي و ساختاري يكبار ديگر تواناييها و قابليتهاي «فريدون جيراني» را در معرض تماشا و قضاوت قرار ميدهد. اين مدرس دانشگاه در ادامه خاطرنشان كرد: فيلم سينمايي «قصه پريا» يك ملودرام تلخ اجتماعي است كه داستان اثرگذارش را با تشكيل يك مثلث پر سوءتفاهم غير عشقي، طرح مسائل، چالشهاي شخصيتي و اجتماعي مطرح ميكند. آذين ادامه داد: «حديث مسرور» (باران كوثري)، «سياوش مسرور» (مصطفي زماني) و «سروين» (مهناز افشار)، اضلاع مثلثي هستند كه اعتياد آنرا شكل داده است. وي ادامه داد: فيلم سينمايي «قصه پريا» قصه بدون بازگشت آنهايي است از هر طبقه و قشر اجتماعي با سواد و بيسواد، آرمانگرا، متحجر، شخصيت انساني، اجتماعي و سرنوشت خود را با فراغ موهن اعتياد گره زدهاند. اين منتقد در ادامه افزود: فيلمنامه اين فيلم را «رحمان سيفيآزاد» و «ليلا لاريجاني» با لحاظ اطلاعات علمي و رعايت موازين قانوني، اجتماعي و همچنين توجه به سليقهها و وسواسهاي «فريدون جيراني» نوشتهاند. آذين ادامه داد: با آنكه موضوع فيلمنامه يعني اعتياد مسئله جديد نيست و هزاران بار در انواع فيلمها و سريالها كار شده است اما نگاه جديد فيلمنامهنويس به قصه و روايت به نسبت متفاوت آنها از فيلم سينمايي «قصه پريا» و همچنين استحكام و شخصيتپردازيهاي به نسبت پذيرفتني ماحصل نوشته فيلم را مقبول و گاه جذاب مينمايد. اين مدرس دانشگاه در ادامه به فارس، گفت: از نقاط عطف فيلم پايان غافلگير كننده و تاثيرگذار آن است گر چه تعداد كساني كه از دام اعتياد جستهاند كم نيست اما خطر بازنگشتن آنها به دامان خانواده و اجتماع بسيار بزرگتر و مهلكتر است. وي ادامه داد: در واقع با اوضاعي كه سوداگران مرگ به وجود آوردهاند بر تعداد آنهايي كه ديگر باز نميگردند، افزوده ميشود، نويسندگان فيلمنامه و كارگردان به درستي اين نكته را دريافته و به همين خاطر قهرمانهاي خاكستري فيلم را در جادهاي بدون بازگشت تصوير كردهاند. اين منتقد در ادامه اظهار داشت: فيلم سينمايي «قصه پريا» روايت خوب و تاثيرگذار خود را مديون فيلمنامه جمع و جور، نگرش دردمندانه فيلمنامهنويسان به معضل اعتياد، كارگرداني حرفهاي، ساختار سينمايي استاندارد فيلم، بازيهاي مقبول «باران كوثري»، «بيژن امكانيان» و «مصطفي زماني»، فيلمبرداري، ميزانسنها و فضاسازي مناسب فيلم است گرچه از گزينش و بازيهاي «مهناز افشار» و «ستاره اسكندري» بايد به عنوان نقاط ضعف فيلم ياد كرد. «جبار آذين» در پايان اين گفتوگو خاطرنشان كرد: فيلم سينمايي «قصه پريا» يك اثر متفاوت اجتماعي با ساختار خوب سينمايي درباره معضل اعتياد است. انتهاي پيام/ف
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 320]