واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار یکشنبه 17 بهمن 1389 تعداد مشاهده : 115 لشكريپور: سينماي ايران وامدار جشنواره فيلم فجر است خبرگزاري فارس: معاون فرهنگي بنياد سينمايي فارابي با بيان اينكه جشنواره فجر به گردن سينماي ايران حق دارد، گفت: نبايد فراموش كرد چهرههاي شاخصي كه مشتاق ديدن آثارشان در جشنواره فيلم فجر هستيم، از جشنواره فجر به سينماي ايران معرفي شدند. به گزارش خبرگزاري فارس، «پژمان لشكريپور» معاون فرهنگي بنياد سينمايي فارابي در گفتوگو با ستاد خبري بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر گفت: به نظرم ما در سينماي ايران دچار بحثهايي هستيم كه در ارزيابيهايمان خوب يا بد مطلق را در نظر ميگيريم و حد مياني براي آن متصور نيستم و اشتباه بزرگي را مرتكب ميشويم. ما در آستانه سيامين سال جشنواره و سيامين سال تولد سينما پس از انقلاب اسلامي قرار داريم و بحثهايي در اين باره بايد صورت گيرد و مروري بر تلاشهايي كه تا امروز صورت گرفته و آسيبشناسي دورههاي مختلف جشنواره يكي از كارهايي است كه بايد انجام شود و بسيار مثمر ثمر خواهد بود. معاون فرهنگي بنياد سينمايي فارابي گوشزد كرد: اما بايد اين نكته را در نظر داشته باشيم كه جشنواره فيلم فجر حق به گردن سينماي ايران داشته است. چهرههاي شاخصي كه براي ديدن آثارشان در جشنواره فيلم فجر مشتاقانه و بيصبرانه منتظر هستيم و علاقهمندان به سينما اخبار كارهايشان را دنبال ميكنند، از كجا به سينماي ايران معرفي شدند؟ وي در ادامه گفت: فيلمسازان برجستهاي چون عياري، فرهادي، مجيدي، ميركريمي، حاتميكيا، شورجه و... دوستان ديگر از كجا به مخاطب و علاقمندان سينما معرفي شدند؟ جشنواره فيلم فجر در طول سالهايي كه برگزار شده، معرف آنها بوده است. اين عزيزان كه بخشي از هويت و آبروي سينماي ايران هستند و جوانهايي كه در دهه اخير آثار خوبي را ارايه دادند جشنواره فيلم فجر به مثابه سكوي پرش و ويتريني براي معرفي آثارشان بوده است. لشكريپور در ادامه به سه جريان حاكم بر سينماي ايران اشاره كرد و گفت: سه جريان در سينماي ايران حاكم است جريان اول سينماي متكي به اكران و گيشه كه سينماي بدنه و تجاري است. جريان دوم كه در سالهاي اخير كمرنگ شده و حياتش را در فستيوالهاي خارجي دنبال ميكند، توليد اينگونه فيلمها ارزان است و بيشتر مورد تشويق جشنوارههاي خارجي قرار ميگيرد. جريان سوم كه سينماي ملي است و نمايندگانش كارگرداناني هستند كه به مسايل جامعه توجه بيشتري دارند و جشنواره فيلم فجردر طول سالها به آنها هويت ميدهد، آثار جريان اول را در جشنواره فيلم فجر نميبينيم و آثار جريان دوم نيز در فستيوالهاي جهاني به دنبال كسب اعتبار هستند، تنها آثار جريان سوم است كه در جشنواره فيلم فجر ديده ميشود و مورد ارزيابي و تشويق قرار ميگيرد. وي درباره برگزاري هرساله جشنواره فيلم فجر و اهداف آن توضيح داد: جشنواره فيلم فجر آينهاي ازفعاليت فيلمسازان در طول يكسال است و براساس اين آينه چشم اندازسينماي ايران ، مديريت سينما و سياستگذاريها انجام ميشود. جشنواره فيلم فجر با نقصانهاي ساختاري مانند بازاريابي بينالمللي و اكران فيلمها در كشورهاي دنيا مواجه بوده است اما در استعداديابي و معرفي افراد و چهرههاي جديد موفق عمل كرده است. وي در ادامه گفت: برنامهريزيها و جهتدهيهاي هر دوره از جشنواره را از تركيب هيئت داوران و حتي از روي پوستر جشنواره ميتوان دريافت. هر دوره برگزاري جشنواره منوط به ديدگاههاي خاص مديريت فرهنگي آن دوره است و طبعاً داراي فراز و فرودهايي بوده است، بعضي از دورهها از حسن تدبير بالايي برخودار بوده و خوب برگزار شده و در برخي از آنها با سوء تدبير مواجه بوديم. نمي توان گفت جشنواره فيلم فجر نقصان نداشته ويا هدفش را گم كرده است. عضو هيئت انتخاب بيست و نهمين دوره جشنواره فيلم فجرتشويقها و ارايه سيمرغ را در ترسيم اهداف و سياستگذاريها مؤثر دانست: ارايه سيمرغ و تشويق فيلمها در تبيين وسياستگذاري سينماي ايران مؤثر بوده و هست. جشنواره فيلم فجر تلاش يك ساله سينماگران و مسئولين است، آخرين داشتههاي سينماي ايران در تحويل سال سينماي ايران يعني جشنواره فيلم فجر عرضه ميشود و توانمنديها و چيره دستي فيلمسازان به نمايش گذاشته ميشود كه شايد اين هم هشداري باشد براي مسئولين. آنها بايد بررسي كنند چه جريانهايي جريان سوم سينماي ايران را تهديد ميكند. با ريشهيابي و رفع مشكلات ميتوان شاهد برگزاري جشنوارهاي پربارتر و جريانسازتر بود. با تقويت جريان سوم سينما، ميتوان بهرههاي فراواني برد و با برنامهريزي بهتر جريان فكري اصيل ايراني و انقلابي را تقويت كرد، ما بايد به آن سمت و سو برويم. وي در ادامه از ارايه تعداد بالاي فيلم به هيات انتخاب اشاره كرد و گفت: حدود 98 فيلم سينمايي داراي پروانه ساخت براي شركت در جشنواره فيلم فجر اعلام آمادگي كردند كه نشان از شور و اشتياق فيلمسازان براي ارايه فيلم به جشنواره است و باعث دلگرمي است. بعضي از آنها آخرين مراحل فيلمبرداري را سپري ميكردند و با فعاليت شبانه روزي فيلم را براي نمايش در جشنواره آماده ميكنند كه نشان از اهميت جشنواره فيلم فجر است. براي كل سينماي ايران مديريت فرهنگي، فيلمسازان و دستاندكاران اكران و... جشنواره حايز اهميت است بايد در قضاوتهايمان تأمل بيشتري داشته باشيم و تلاش كنيم تا نقاط قوت را تقويت كنيم. بيستونهمين جشنواره فيلم فجر از 16 تا 26 بهمن 1389 برگزار ميشود. انتهاي پيام/ك/13
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 304]