تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوش‏گمانى، مايه آسايش قلب و سلامت دين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812837366




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مراسم نكوداشت حميد سمندريان


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مراسم نكوداشت حميد سمندريان
مراسم نكوداشت حميد سمندريان
با رونمايي تنديس و كتاب سمندريان سالن شماره 2 تماشاخانه‌ي ايرانشهر به‌نام «حميد سمندريان» شد .مراسم نكوداشت حميد سمندريان به‌همت جمعي از شاگردان اين استاد تئاتر و با پيام‌هايي از سوسن تسليمي و ابراهيم گلستان برگزار شد و در اين مراسم تنديس اين هنرمند و كتاب «اين صحنه زندگي من است» رونمايي شد. به گزارش ايسنا، در اين مراسم كه شب گذشته 8 اسفندماه در تالار شماره يك تماشاخانه ايرانشهر برپا شد، پيام تلفني سوسن تسليمي هنرمند ايراني مقيم سوئد پخش شد. در اين پيام سوسن تسليمي خطاب به سمندريان گفت: سال 48 براي اولين‌بار با كارگرداني شما و با نمايش «نگاهي از پُل» پا به صحنه تئاتر گذاشتم. در آن تئاتر نقش «كاترين» را بازي كردم. شما اولين استاد من در بازيگري و فن بيان بوديد، شور و شوق شما در هدايت بازيگران ديدني بود. روي صحنه آرام نمي‌گرفتيد، شما عاشق بي‌قرار هنر نمايش و خالق آثاري فراموش‌نشدني در تئاتر ايران هستيد و هرچند ناخواسته 23 سال از صحنه نمايش ايران دورم ياد شما و ديگر هنرمندان تئاتر ايران با من است.
مراسم نكوداشت حميد سمندريان
در اين مراسم كه اجراي آن را رضا كيانيان برعهده داشت، حميد سمندريان با ابراز قدرداني از شاگردانش كه اين مراسم را براي او برگزار كردند،‌گفت: در اينجا چهره‌هايي لايق‌تر از من همچون عزت‌الله انتظامي، داوود رشيدي، علي رفيعي و ... حضور دارند. من كوچك‌تر از آن هستم كه برايم جشن بگيريد اما شاگردان من با لطف و سماجت خود اين مراسم را برگزار كردند. او ادامه داد: در زندگي‌ام چند استاد داشتم، اول از همه «ادوارد ماكس» كه در آلمان شاگرد او بودم و از او ياد مي‌كنم كه امروز در خاك آرميده است و معناي تئاتر را به من آموخت. او در ادامه با گراميداشت ياد و خاطره عبدالحسين نوشين از اين هنرمند به‌عنوان ديگر استاد خود در تئاتر ياد كرد و افزود: در دوره‌ي نوجواني به تماشاي تئاتر مي‌رفتم، آن زمان بازيگراني را مي‌ديدم كه شوق تئاتر را در من ايجاد مي‌كردند اما حس مي‌كردم با وجود تمام قدرت‌شان در خنداندن و گرياندن مردم چيزي كم است تا اين‌كه با نوشين برخورد كردم. او همراه خود انديشه را به تئاتر ايران آورد و با تئاترش تأثيري بر من مي‌گذاشت كه شب‌ها نمي‌توانستم بخوابم بلكه در سرما و گرما در خيابان‌ها قدم مي‌زدم و به انديشه‌اي كه پشت نمايش‌هاي او بود فكر مي‌كردم.
مراسم نكوداشت حميد سمندريان
سمندريان اضافه كرد: با ديدن كارهاي نوشين بود كه تصميم گرفتم تئاتري شوم. او به من آموخت كه خنده و گريه در تئاتر كار ساده‌اي است اما بايد در نمايش‌مان از زندگي طلب داشته باشيم و انديشه را به صحنه بياوريم. سمندريان همچنين با صدايي بغض‌آلود و با بيان خاطره‌اي از پدرش از او تشكر كرد كه او را براي كار تئاتر تشويق كرده بود. او همچنين از همسرش هما روستا نيز به پاس تمام همراهي‌هايش تشكر كرد. سمندريان در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود گفت: من به هر دو رشته تئاتر و موسيقي بسيار علاقه‌مند بودم، پيش از آن‌كه به آلمان بروم شاگرد استاد ذوالفنون بودم و در نزد او ويولون مي‌نواختم. پس از اين‌كه در آلمان در هر دو رشته موسيقي و تئاتر امتحان دادم به من گفتند نمي‌تواني به طور هم‌زمان در هر دو رشته تحصيل كني و پيشنهاد كردند در تئاتر مستقر شوم.
مراسم نكوداشت حميد سمندريان
اين استاد تئاتر اضافه كرد: تمام موسيقيدانان ايراني و موسيقي ايران را بسيار دوست مي‌دارم. موسيقي بسيارسخت است. اميدوارم علاقه‌مندان اين رشته اين سختي را بپذيرند و بدانند كه سختي زيبايي زندگي ماست و به زندگي‌مان معنا مي‌دهد. در اين مراسم صداي برتولت برشت هنرمند محبوب حميد سمندريان پخش شد. همچنين هما روستا همسر اين هنرمند در سخنان كوتاهي از شاگردان حميد سمندريان كه اين مراسم را برگزار كردند، سپاسگزاري كرد و گفت: از شما تشكر مي‌كنم كه براي يك مرد تئاتر اين مراسم را برگزار كرديد.او براي تئاتر ما بسيار زحمت كشيده و سال‌ها شاگردان زيادي پرورش داده است. سپس حميد كنگراني هنرمندي كه تنديس عزت‌الله انتظامي و حميد سمندريان را ساخته است با حضور بر صحنه گفت: مشكل است ميان جمعيتي كه همه استادان و بزرگان هنر ما هستند صحبت كنم. اما خوشحالم اين افتخار نصيب من شد تا تنديس استاد حميد سمندريان را هم بسازم.
مراسم نكوداشت حميد سمندريان
در بخش ديگري از اين برنامه تصاويري از هنرمندان رشته‌هاي گوناگون پخش شد كه به مناسبت برگزاري اين برنامه پيام‌هايي براي حميد سمندريان نوشته بودند. در اين تصاوير هنرمنداني همچون عزت‌الله انتظامي، جمشيد مشايخي، داود رشيدي، محمدعلي كشاورز، علي رفيعي، قباد شيوا، آيدين آغداشلو، ابراهيم حقيقي، احمد آقالو، رضا بابك و ... جملاتي از يادداشت‌هايشان خوانده شد. سپس پيام ابراهيم گلستان يكي از دوستان نزديك حميد سمندريان ارايه شد. ابراهيم گلستان در اين پيام خطاب به حميد سمندريان نوشته است: حميد سمندريان نفس تازه‌اي بود كه نيم‌قرني پيش در تئاتر ايران دميده شد. من نزديك به 50 سال پيش با او آشنا شدم و از اين آشنايي بسيار شاد شادم. هرچند بيش از 30 سالي هم هست كه او را نديده‌ام و نه با او مكاتبه‌اي داشتم و از اين نديدن و نداشتن بسيار بسيار دريغ دارم. من آشنايي با او را مديون محبت و لطف پري صابري هستم.
مراسم نكوداشت حميد سمندريان
گلستان در بخش ديگري از اين پيام با اشاره به راه‌اندازي گروه تئاتر «پازارگاد» با حضور پري صابري و حميد سمندريان اضافه كرده است: هرگز نشد كه من در اين گروه كاري كنم جز چيزهايي بسيار جزيي، بسيار حاشيه‌اي. ولي اين امكان براي من فراهم شد كه شاهد كوشش‌هاي اين‌دو باشم و اين غنيمت بود.... سمندريان پس از پخش اين پيام با بيان خاطره‌اي از گلستان گفت:با اينكه ابراهيم گلستان از من دور است اما هميشه به ياد او هستم و او همواره نسبت به من لطف دارد. سعيد ذهني ديگر شاگرد حميد سمندريان نيز با همراهي علي جعفري پويان قطعه‌ي كوتاه موسيقي به نام «عاشقانه» براي سمندريان نواختند. سعيد ذهني گفت: قطعه‌ نوشتن براي حميد سمندريان بسيار دشوار است. اما اميدوارم اين قطعه كوتاه بيانگراحساسات ما به اين استاد باشد. به گزارش ايسنا، در اين مراسم كه در ابتداي آن محمدباقر قاليباف شهردار تهران حضور داشت، مقرر شد سالن شماره دو تماشاخانه ايرانشهر به نام حميد سمندريان نام‌گذاري شود و نيز تنديس اين هنرمند در اين سالن مستقر شود. همچنين قاليباف تأكيد كرد با حمايت شهرداري يكي از دو نمايشنامه مورد علاقه حميد سمندريان به صحنه برود. او از حميد سمندريان به عنوان پدر بسياري از هنرمندان مطرح ايران ياد كرد كه بسياري از چهره‌هاي هنري ما شاگردان او هستند.
مراسم نكوداشت حميد سمندريان
در بخش ديگري از اين برنامه سردار طلايي عضو كميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران به نمايندگي از قاليباف كه به علت مشغله‌ي كاري در ميان برنامه، سالن را ترك كرده بود، سال 89 را براي تهران سال تئاتر توصيف كرد. او از تلاش شهرداري براي راه‌اندازي هشت‌ سالن تئاتري با ظرفيت‌هاي بالاي سه‌هزار نفر ياد كرد و همين‌طور اظهار اميدواري كرد: اين سالن‌ها در ظرف مدت سه‌سال به بهره‌برداري برسند. طلايي گفت: براي راه‌اندازي سالن‌هاي تئاتر در تپه‌هاي عباس‌آباد سرگرم رايزني با يكي از معماران بزرگ فرانسه هستيم كه اميدواريم حداكثر تا پنج‌سال آينده اين سالن‌ها كه زيبنده فرهنگ و هنر و شهروندان ماست آماده بهره‌برداري شود. در ادامه اين برنامه كه هم‌زمان با رونمايي كتاب «اين صحنه خانه من است» در بردارنده گفت‌وگوي افسانه ماهيان با حميد سمندريان، تصاويري درباره آماده‌كردن اين كتاب پخش شد. رضا كيانيان كه اجراي اين مراسم را برعهده داشت، گفت: در زندگي‌ام سه معلم بازيگري داشته‌ام. داود برادرم و حميد سمندريان و علي رفيعي و خوشحالم كه به اين‌كه تجربه‌اي در اجراي برنامه‌هاي اين‌چنيني ندارم اما به دليل علاقه‌ام به حميد سمندريان اجراي اين برنامه را انجام مي‌دهم.
مراسم نكوداشت حميد سمندريان
او با اشاره به حضور مديران دولتي در اين برنامه گفت: اين برنامه تنها توسط شاگردان حميد سمندريان برگزار شده است و ما در اين برنامه ميزبان مديران دولتي هستيم. گفتني است؛ هم‌زمان با برگزاري اين برنامه نمايشگاهي از عكس‌ها، كاريكاتورها و مجسمه‌ و ... با آثاري از هنرمنداني همچون زنده‌ياد مرتضي مميز، آيدين آغداشلو، ابراهيم حقيقي، قباد شيوا و ... در كافه گالري تماشاخانه ايرانشهر برپا شد كه حاضران همراه با شهردار تهران از آن ديدن كردند. همچنين كاتالوگ اين برنامه كه به همت شوراي سياست‌گذاري آن مركب از افسانه ماهيان، امير اسمي، نادر برهاني‌مرند، كيومرث مرادي، منوچهر شجاع، پيام دهكردي و رضا كيانيان منتشر شده است، در اختيار حاضران قرار گرفت. در اين برنامه هنرمندان مختلفي همچون عزت‌ا... انتظامي، علي رفيعي، داود رشيدي، رويا تيموريان، مسعود رايگان، هرمز هدايت، آزاده پورمختار، فرهاد آئيش، مائده طهماسبي، ستاره اسكندري، محمد يعقوبي، محسن عليخاني، فريبرز عرب‌نيا، حسين پاكدل، محمد چرمشير، هنگامه قاضياني، اسماعيل خلج، حميد پورآذري، اصغر همت و ... حضور داشتند.  تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 527]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن