تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813092064




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حتي نمره ده منصفانه نيست


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حتي نمره ده منصفانه نيست
کلانتر 3
يادداشتي بر سري سوم مجموعه پليسي کلانتر ساخته محسن شامحمدينه تنها در تلويزيون ايران که در شبکه هاي تلويزيوني سراسر دنيا استفاده از سوژه هاي پليسي و تقابل هميشگي پليس و جنايتکاران به واسطه جذابيت ذاتي که در خود دارد، امري است معمول و مجموعه هاي داراي دستمايه هاي اينچنيني هميشه از جايگاهي ثابت در جدول پخش مجموعه هاي تلويزيوني برخوردارند. 147 مجموعه پليسي دو دهه اخير تلويزيون شامل سه گانه هاي پليسي مهدي فخيم زاده (خواب و بيدار، حس سوم و بي صدا فرياد کن)، مجموعه هاي کارآگاه علوي 1و2 هر دو به کارگرداني حسن هدايت، سرنخ به کارگرداني کيومرث پوراحمد، کارآگاهان ساخته حميد لبخنده، معما به کارگرداني نادر مقدس، گاوصندوق تازه ترين اثر تلويزيوني مازيار ميري به همراه پنج مجموعه پليسي (شليک نهايي، تصميم نهايي، کلانتر 1، 2و 3) که محسن شامحمدي کارگردان باسابقه تلويزيون کارگرداني کرده به همراه حضور برجسته و چشمگير پليس در بسياري از ديگر مجموعه هاي غيرپليسي تلويزيون قطعاً گواه خوبي بر اين مدعا هستند.سياست دنباله سازي وقتي مجموعه تلويزيوني کلانتر3 که ادامه مجموعه هاي کلانتر1 (تابستان82) و کلانتر2 (پاييز 85) به حساب مي آيد، روي آنتن رفت اصغر زائري تهيه کننده اين مجموعه که علاوه بر سابقه تهيه سري هاي قبلي اين مجموعه سابقه تهيه مجموعه پرطرفدار آيينه عبرت را نيز در کارنامه خود دارد، در گفت وگويي به اين نکته اشاره کرد که ساخت سومين سري اين مجموعه با حمايت و دستور صريح عزت الله ضرغامي که از کيفيت سري دوم اين مجموعه رضايت داشته، انجام شده است. البته سياست دنباله سازي در مجموعه هاي تلويزيوني و تاکيد مديران شبکه هاي مختلف تلويزيوني بر آن، پديده يي تازه نيست اما آنچه حتي در کم طرفدارترين شبکه ها نيز در روند دنباله سازي مجموعه يي لحاظ مي شود و منطقاً از اهميت و وزن بسيار بيشتري در مقايسه با رضايت مدير آن مجموعه برخوردار است که به هر حال تنها يک نظر و عقيده محسوب مي شود، ميزان رضايت يا نارضايتي مخاطبان از سري هاي پيشين يک مجموعه است. واقعيت اين است که هنوز آنقدرها از پخش سري هاي اول و دوم اين مجموعه نگذشته و دست کم بينندگان پيگيرتر تلويزيون به خاطر دارند که اين دو مجموعه در مقطع زماني پخش نيز در قياس با مجموعه هايي مانند مسافري از هند و معصوميت از دست رفته که هم نسل کلانتر 1 و زير تيغ و اولين شب آرامش که هم نسل کلانتر2 محسوب مي شدند، حرف چنداني براي گفتن نداشتند.شامحمدي در کلانتر3 دقيقاً مانند دو مجموعه پيشين خود سوژه هايي فوق العاده ساده و پيش پا افتاده که نشاني از خلاقيت و تلاش براي خلق يک اثر حداقل متوسط پليسي در آن ديده نمي شود را به عنوان دستمايه اصلي کار خود برگزيده است. نگاهي به خط اصلي داستاني اپيزود اول اين مجموعه که تاکنون چهار قسمت از آن پخش شده، به خوبي اين مدعا را به اثبات مي رسانداز سوژه تا پرداختبدون شک اگر محسن شامحمدي مجموعه اش را در دهه هاي 50 يا 60 شمسي ساخته بود انواع و اقسام سيمرغ هاي بلورين را در جشن ساليانه مجموعه هاي تلويزيون نصيب خود مي کرد اما بداقبالي اين کارگردان ميانسال در اين است که در اواخر دهه 80 و در حالي که حتي ضعيف ترين کارگردانان مجموعه ساز سيما نيز به لزوم به روز شدن و همسويي با تکنيک و صنعت روز مديوم تلويزيون پي برده اند، مجموعه مي سازد آن هم مجموعه هايي از ژانر مجموعه هاي پليسي که به ظرافت و مهارت بسياري در ارتباط با مخاطب نياز داشته و ضعف و نقص آنها خيلي بيشتر و زودتر از مثلاً مجموعه هاي ملودرام به چشم مي آيد. شامحمدي در کلانتر3 دقيقاً مانند دو مجموعه پيشين خود سوژه هايي فوق العاده ساده و پيش پا افتاده که نشاني از خلاقيت و تلاش براي خلق يک اثر حداقل متوسط پليسي در آن ديده نمي شود را به عنوان دستمايه اصلي کار خود برگزيده است. نگاهي به خط اصلي داستاني اپيزود اول اين مجموعه که تاکنون چهار قسمت از آن پخش شده، به خوبي اين مدعا را به اثبات مي رساند. به راستي قصه ساده و عاري از خلاقيتي مانند استفاده چند جوان از مواد مخدر و سپس تعدي و دست درازي ناخواسته آنها به يک دختر جوان که به مرگ او نيز منجر مي شود، از چه ويژگي و خصوصيت منحصر به فردي برخوردار است که سوژه ساخت يک مجموعه پليسي ظرف زماني حاضر قرار بگيرد؟ آن هم در شرايطي که بينندگان سيما نه فقط به مجموعه هاي مطرح حال حاضر دنيا مانند LOST,PRISON BREAK به سهولت دسترسي دارند بلکه برخي از مجموعه هاي خود سيما مانند همين مجموعه تازه به اتمام رسيده گاوصندوق از آنچنان خلاقيت و ظرافتي در نگارش و پرداخت برخوردارند که حتي تماشاي چند سکانس از آنها حسي توام از حيرت و انگيزه براي تماشاي بقيه قسمت ها را به مخاطبان منتقل مي کند.
کلانتر 3
 نيازي به راه دور رفتن و آوردن مصداق از نمونه هاي روز دنيا نيست. حتي در همين تلويزيون خودمان نيز چگونه مي توان حرکات حساب شده و قابل باور کارآگاه هايي مانند جمشيد (با بازي پيام دهکردي) در مجموعه گاوصندوق يا اوسيا (با بازي جهانبخش سلطاني) در سريال سرنخ را با ژست هاي آبکي و غيرقابل باور ايرج نوذري در نقش کلانتر مقايسه کرد؟ کاراکتر کلانتر که از يک پليس محبوب و پرطرفدار تنها تيپ و ژستي مقبول و البته غيربومي را به ارث برده چه شق القمري در پيشبرد اتفاقات داستان و کشف حقايق و دستگيري جنايتکاران مي کند که واژه پرطمطراقي مانند کلانتر را نه يک بار و دو بار بلکه تا به امروز سه بار به خود اختصاص داده است؟ در حالي که وقتي نام بامعني مانند کلانتر عنوان يک مجموعه با پخش ملي را به خود اختصاص مي دهد و ميزان انتظارات از پرداخت نقش اصلي مجموعه تا حدود زيادي بالا مي رود مهم ترين حرکتي که از پرسوناژ کلانتر سر مي زند، انجام مراحل تحقيق ساده و روزمره اداري و صدور دستوراتي خشک و بي احساس به زيردستاني است که معلوم نيست چرا در هر سري تازه اين مجموعه دنباله دار عوض مي شوند. از بابک نوري در کلانتر1 گرفته تا بازيگر ناشناخته يي در کلانتر2 و سرانجام تا فرهاد مهاديان در سري جديد اين مجموعه که شايد تنها امتيازش نسبت به دستياران قبلي کلانتر برخورداري او از تيپ و ژستي بهتر و هيکلي ورزيده تر باشد. به نظر مي رسد شامحمدي و گروه سازنده اين سريال اعمال به روز بودن و پيشرفت را تنها در خوش پوشي و ورزيدگي اندام و عضلات برجسته و به بيان بهتر تنها در مشخصات ظاهري مجموعه کافي مي دانند.منبع : اعتمادتنظيم براي تبيان : مسعود عجمي  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 464]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن