تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 25 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانايى سرآمد همه خوبى‏ها و نادانى سرآمد همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1853248700




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اهميت آنچه بدان ناآگاهيم


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: جام جم آنلاين: اصطلاح روانكاوي ‌(psychoanalysis) تداعي‌كننده نام روان‌شناس معروف زيگموند فرويد است. شخصيتي كه بر خلاف بسياري از روان‌شناسان علاوه بر مجامع علمي در ميان توده مردم نيز شناخته شده و از شهرتي خاص برخوردار است. در واقع نه تنها انديشه‌هاي روان‌شناسي قرن بيستم مديون آراي فرويد است، بلكه درك تفكر قرن بيستم بدون تحليل و فهم آراي وي امكان‌پذير نيست. بسيار اين سخن نقل شده است كه در طول تاريخ 3 حادثه شوك عميقي بر من جمعي)collective ego( انسان وارد كرده است: نخستين حادثه مربوط به اظهار نظر ستاره شناس هلندي كپرنيك بود كه نظري بر خلاف نظر رايج پيرامون زمين مطرح كرد. او مدعي شد زمين برخلاف آنچه تصور مي‌شود مركز ثقل جهان نيست، بلكه خود سياره‌اي است كه به دور خورشيد مي‌چرخد. دومين حادثه مربوط به انقلابي بود كه توسط دانشمند انگليسي چارلز داروين در حوزه زيست‌شناسي رخ داد. وي با طرح نظريه تكاملي خويش منجر به تحولات عظيم در علوم مختلف طبيعي شد. بدون شك سومين حادثه مربوط به شخص فرويد است كه مدعي شد اصل حاكم بر بسياري از مكاتب فلسفي و روان‌شناسي كه انسان را حيوان ناطق مي‌دانند كه رفتارش از منطق و خرد سرچشمه مي‌گيرد قابل تشكيك و نقض است. وي بيان كرد آنچه بر انسان تسلط دارد و رفتار وي را جهت مي‌دهد نيروهاي ناهشيار درون وي است. 3حادثه فوق در واقع زلزله‌هاي علمي عظيمي بودند كه بر پيكره علم وارد شد و بسياري از اصول و مباني حاكم را متحول كرد. روانكاوي در مواجهه با ساير مكاتب از نگاه تاريخي پيدايش روانكاوي مقارن با ظهور نظام ساختگرايي است و اين در حالي بود كه هنوز رفتارگرايي و روان‌شناسي گشتالت شكل نگرفته بودند. روانكاوي به عنوان يك روش براي درمان اختلالات رواني به كار مي‌رفت كه بن مايه‌هاي اصلي آن را تداعي آزاد و تعبير رويا تشكيل مي‌داد. از سوي ديگر روانكاوي در قالب يكي از نظريه‌هاي شخصيت بر مفاهيمي همچون نهاد، خود، فراخود، انگيزش و ناخودآگاه اشاره و به تحليل آنها مي‌پرداخت. در واقع روانكاوي درصدد حل تعارضات رواني از طريق آشكار كردن محتواي ناخودآگاه انسان‌ها بود. با مرگ فرويد در سال 1939، مكاتب رفتارگرايي و روان‌شناسي گشتالت در كانون توجه قرار گرفتند. ميان روانكاوي و ساير مكاتب روان‌شناسي تفاوت بارزي وجود دارد. تمام مكاتب و نظام‌هاي روان‌شناسي از روان‌شناسي وونت گرفته تا رفتارگرايي واتسون با وجود اختلافات بسيار در مباني و ديدگاه‌ها همگي در يك نقطه اشتراك داشتند و آن اين‌كه خاستگاه همه آنها پژوهش‌هاي دانشگاهي بود. در واقع بنيانگذاران و پيروان اين مكاتب از طريق مباحثات نظري و پژوهش‌هاي عملي دانشگاهي به بسط و توسعه نظام فكري خود مي‌پرداختند. اما درباره روانكاوي داستان به شكل ديگري است. روانكاوي بر خلاف ساير مكاتب محصول پژوهش‌هاي دانشگاهي نبود. در واقع خاستگاه آن را بايد در روانپزشكي جستجو كرد. زمينه‌اي كه متخصصان آن تلاش مي‌كردند بيماران رواني را معاينه و درمان كنند. با درك دقيق مطالب فوق مي‌توان چنين نتيجه گرفت كه روانكاوي از همان ابتدا هم از لحاظ هدف و هم از لحاظ موضوع و روش مطالعه مسيري متمايز از ساير مكاتب را طي كرده است. در روانكاوي، رفتار نابهنجار(abnormal) به عنوان موضوع و مشاهده باليني(clinical) به عنوان روش در نظر گرفته شده است. همچنين ناخودآگاه (ناهشيار) كه مورد غفلت ساير مكاتب بود در روانكاوي به مساله اصلي تبديل شد. امتناع روان‌شناساني چون وونت و تيچنر از پذيرش ناهشياري به عنوان يكي از مباحث مورد بحث در روان‌شناسي نوين بدان علت بود كه اساساً با روش درون‌نگري(introspection) بررسي ناهشياري ممكن نبود. براي كاركردگرايان نيز ناهشياري كاربردي نداشت. مسلماً بي‌نياز بودن از بررسي ناهشيار در رفتارگرايي واتسون آنچنان مشهود و بديهي است كه نيازي به توضيح ندارد. پيشينه روانكاوي 2 عامل بيش از هرچيز ديگري در پيدايش روانكاوي تأثير داشتند: عامل اول: محوريت قرار گرفتن پديده رواني ناهشيار در مباحث فلسفي. عامل دوم: بررسي و پژوهش‌هاي مقدماتي پيرامون آسيب‌شناسي رواني در ابتداي قرن 18 نظريه مونادشناسي (monadology) توسط فيلسوف آلماني گاتفريد ويلهلم لايب‌نيتس مطرح شد. از نگاه اين فيلسوف آلماني، مونادها «جواهر رواني بسط نيافته» بودند كه حقيقت واقعيت را تشكيل مي‌دادند. فعاليت مونادها دامنه‌اي از ناهشياري كامل تا هشياري كامل را در برمي گيرد. در نتيجه مي‌توان چنين گفت كه ميان موناد و ادراك ارتباط تنگاتنگي وجود دارد. حدود يك قرن بعد، يوهان فريدريچ هربارت تحت تأثير مفهوم ناهشيار لايب‌نيتس به طرح مفهوم آستانه حسي يا آستانه هشياري پرداخت. به نظر وي انديشه‌هايي كه پايين‌تر از آستانه قرار داشته باشند به عنوان ناهشيار در نظر گرفته‌ مي‌شوند. حال اگر اين انديشه‌ها به سطح هشياري از آگاهي برسند، اندريافت مي‌شوند. لازمه اين مساله، همسازي اين انديشه‌ها با انديشه‌هايي است كه از قبل در هشياري وجود داشته‌اند. از سوي ديگر گوستا فخنر با تشبيه ذهن به يك قطعه يخ و طرح اين موضوع كه بخش اعظم ذهن همچون يخ در آب پنهان است، كمك شاياني به شكل‌گيري نظريه فرويد پيرامون ناهشياري كرد. در واقع مي‌توان چنين نتيجه گرفت كه فرويد در طرح نظام انديشه خود بيش از هر كس ديگري وامدار انديشه‌هاي فخنر است. حتي عده‌اي بر اين اعتقادند كه فرويد برخي مفاهيم كليدي انديشه خويش از جمله اصل لذت و مفهوم انرژي رواني را از فخنر به عاريت گرفته است. بيان يك نكته در اينجا براي فهم روانكاوي و انديشه‌هاي فرويد ضروري به نظر مي‌رسد. برخي گمان مي‌كنند فرويد نخستين كسي است كه به طرح مفهوم ناهشيار پرداخته است. اما در واقع بايد اعتراف كرد چنين پنداري كاملاً غلط است زيرا انديشه ناهشيار جزو مفاهيم حاكم بر ادبيات علمي عصر فرويد بوده است و چنان كه خود فرويد بيان مي‌كند بسياري از فيلسوفان و روان‌شناسان در نوشته‌هاي خود از انديشه ناهشيار و ذهن ناهشيار سخن به ميان آورده‌اند. اما آنچه كار فرويد را متمايز مي‌كند، كشف شيوه مطالعه اين مفهوم كليدي است.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 423]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن