تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى‏كند و خيانت و دروغگويى باعث فقر و نفاق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804662143




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرهنگ و سیاست و مسئله جهانی شدن


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
فرهنگ و سیاست و مسئله جهانی شدن
فرهنگ و سیاست و مسئله جهانی شدن 1)رسانه های اطلاعاتی:رسانه های اطلاعاتی مرزهای جهان امروز را به مرزهای شیشه ای تبدیل کرده اند و به عبارتی مرزها را حذف کرده اند تا دهکده جهانی محقق گردد. بدین ترتیب نقش این رسانه ها اگر به عنوان یک ابزار مورد توجه قرار گیرند، مشکلی به وجود نخواهد آمد، اما اگر این رسانه ها، خود پیام شدند قطعاً مشکلات جدی را گریبان گیر جوامع خواهند کرد.مک لوهان1 نظریه پرداز دهکده جهانی ارتباطات می گوید:(رسانه یک ابزار نیست، خود پیام است)تلویزیون ابزار پیام رسانی نیست خود پیام است. بنابراین یکی از مهمترین عواملی که امروزه جهانی شدن را می سازد, رسانه های ارتباطی قدرتمند است. نمونه اینها اینترنت است. اینترنت پرچم جهانی شدن فرهنگ است.اینترنت یک شبکه اطلاع رسانی جهانی است که به شما قدرت می دهد تا هرجا که باشید بتوانید از طریق اینترنت وارد کتابخانه کنگره آمریکا شده و از آن استفاده کنید. همچنین می توانید از طریق سایت های اینترنت از جدیدترین کشفیات مطلع شده و از آن بهره ببرید؛ از این جهت بسیار عالی است.اما مشكل اين جاست كه، معمولاً تمدن‌هاي شرقي وقتي با يك تكنولوژي مدرن مواجه مي‌شوند ذوق زده شده و آسيب شناسي نمي‌كنند. آن وقت لطمه‌هايي كه بر بدنه فرهنگ اين تمدن‌هاي می نشيند، بسيار سنگين تر از لطمه‌هايي است كه بر صاحبان اين صنايع وارد مي‌شود.اخيراً گزارشي از اينترنت تحت عنوان (اينترسكس)2 دريافت كرديم. اين گزارش مقدار دو سال تجارت اينترنت3 در سال‌هاي 98 و 99 ميلادي را حدود 410 ميليارد دلار تخمين زده است. از اين 410 ميليارد دلار 246 ميليارد آن(حدوداً 59 الي 60 درصد) متعلق به تجارت سكس است. اين مسأله بسيار حائز اهميت است كه قدرت جهاني در عصر معاصر 60 درصد از تجارت الكترونيكي خودش را صرف مسائل سكس مي‌نمايد. از همين آمار مي‌توان روند جهاني شدن را تشخيص داد.(1)2) تحول در تعاريف:تحول در تعاريف مهمترين بعد اخلاقي و فرهنگي جهان معاصر است. در اينترنت سايتي است كه آمده در اتاق‌هاي يك نمايشگاه(در پرو)، دوربيني جاسازي كرده كه افراد بدون اين كه بدانند، فيلم آنها ضبط شده و به مركز اين سايت ارسال مي‌گرديد.4اين سايت پس از مدتي لو مي رود و با تهيه كنندگان آن برخورد شده وجريمه مي شوند. اما آن‌ها با بستن قرارداد با افراد، كار خود را به صورت قانوني در آورده و به كارشان ادامه مي‌دهند به صورتي كه دادگاه هم نتواند به آنها چيزي بگويد.ببينيد اين مهم است، مرزها درحال از بين رفتن است. در فقه اسلامي حد و حدود مطرح است.انسان در جهان معاصر براي اين كه انحرافش را قانوني كند، حد و حدودها را بر مي‌دارد.پيامبر اكرم(ص) مي‌فرمايد:(روزي مي رسد كه مردم آمر به منكرند و ناهي از معروف، نه از آن جهت كه معروف را معروف ومنكر را منكر مي‌دانند؛ بلكه از آن جهت كه تعريفشان از منكر، معروف است!)جهان امروز اين است و اينترنت اين كار را مي‌كند. امروزه فيلم‌هايي در غرب ساخته مي شود كه بديهي ترين مفاهيم فطري را آن چه با تكنيك تصوير عوض مي‌كنند كه مخاطب آن را حق مي‌پندارد. سايت‌هايي در اينترنت وجود دارد كه با برخي از زنان و مردان قرارداد مي‌بندند تا اجازه دهند در فضاي خصوصي منزلشان دوربين مخفي بگذارند و اين سايت‌ها به صرف داشتن قرارداد به كار خود ادامه مي‌دهند و هيچ مرجعي در غرب با آنها كاري ندارد، چون استنادشان به قرارداد است و مي‌گويند نمي‌توان مانع از حق شخصي افراد شد. روزانه هفت هزار و پانصد نفر از اين سايت‌ها ديدن مي‌كنند. غربي‌ها با جلوه دادن قانون به كار خود در واقع اعلام مي‌كنند كه كار خلاف در اين سايت‌ها گناه نيست بلكه يك شغل است و اين بدان معناست كه در قلمرو جهاني شدن با انحراف روبرو نيستيم.(2)در ضمن بحث مناسب است نمونه‌اي ديگر از اين فاجعه را بررسي كنيم و آن گروهي (گانزز رُزز) است.گروه گانزز رُزز5 كه در جاهاي مختلف پارتي دارند. يكي از گروههايي است كه در تهران به تازگي روبه افزايشند. اخيراً يك گروه 30 يا 40 نفره كه از دختر 12ساله تا پسر 17 را شامل مي‌شود در يك منزل در تهران دستگير شده‌اند، كه بعد فهميديم عضو اين گروهند.6اين گروه‌ها به صورت مختلط دور هم جمع مي‌شوند، ابتدا اعمال منافي عفت انجام داده و سپس روي سرشان يك پيشاني بند يا هدبند مي‌بندند و زير اين هدبندها موارد مخدر جاسازي مي‌كنند و نوارهاي موسيقي متال، راك و ... را مي‌گذارند، كه تأثير روان شناسي اين نوارها فاجعه است.7 نوارها را تا صداي 130 با استريوهاي بسيار قوي باز مي‌كنند. تحرك رواني جنسي و جسمي بالا، آنها را از حالت طبيعي خود خارج كرده و در اين حالت حركت‌هاي غير طبيعي از خود بروز مي‌دهند. از ديوار بالا مي‌روند، همديگر را گاز مي‌گيرند، خود را از بالا به پايين پرت مي‌كنند و ....اين تحرك زيادمنجر به باز شدن منافذ پوستي مي‌شود. انرژي بدن آزاد شده و عرق‌هاي بدن منافذ پوستي را باز مي‌كنند. فشار هدبند، موارد مخدر را به صورت مستقيم از طريق اين منافذ وارد خون مي‌كند و ورود اين مواد به خون، آنها را به حالت جنون در مي‌آورد و در اوج جنون وارد دستشويي فرنگي شده و درب آن را باز كرده، محتويات آن را سر مي‌كشند! من نشسته‌ام با اينها حرف زده‌ام اينها گفته‌اند كه شما براي ما ثابت كنيد اينها انحراف است تا اين را نكنيم. يعني انسان به جايي مي رسد كه ديگر انحراف را، انحراف محسوب نمي‌كند.(3)جهاني شدن و سياست اگرچه فن آوري را اغلب نيروي محركه‌ي فرآيند جهاني شدن مي‌دانند ولي دراين جا با سياست نيز سروكار داريم. زيرا واژه‌ي جهاني شدن فقط پس از سقوط كمونيسم رايج شد.پايان دوره‌ي كمونيسم، كه با تخريب ديوار برلين در اواخر سال 1989 آشكار و عيني شد، پايان دوره‌اي بود كه در آن سياست، جهان را به سه جهان تقسيم كرد:-جهان اول يا به اصطلاح جهان آزاد؛- جهان دوم يا جهان كمونيسم؛- جهان سوم يا جهان كشورهاي در حال توسعه اين تقسيم بندي از زمان منشور سازمان ملل متحد در سال 1945 بر نقشه‌ي سياسي جهان حكم فرما شده بود. پس از شكست قواي محور نيروهاي متفق كه شامل اتحاد جماهير شوروي به رهبري راوزف استالين بود متلاشي شد. اين آغاز جنگ سرد بود. تحولات مختلفي باعث شكل گيري منشور سازمان ملل متحد شد كه حق خود مختاري و استقلال را به رسميت شناخت. استعمار زدايي و آباد كردن كشورها شعار روز شد. و نتيجه‌ي آن افزايش چشمگير تعداد اعضاي سازمان ملل متحد بود.جهان اول و دوم فشار شديدي بر كشورهاي جديد اعمال كردند تا به اردوگاه آنان بپوندند.جزء مهم ديگر جهاني شدن سياست، سازمان‌هاي بين المللي است. افزايش تماس‌هاي بين المللي در نتيجه‌ي تحرك و بين المللي شدن تجارت و سرمايه، نياز شديد به تماس‌هاي مستمر و هيأت‌هاي مشورتي را به وجود آورد. نمايندگان سياسي و سفارت خانه‌ها اولين گام در اين جهت بودند.در مرحله‌ي بعد با شديدتر شدن نياز به تماس‌ها، تعداد سازمان‌ها و نهادهاي خاص بين دولتي افزايش يافت. اين نهادها، كه از اهميت ويژه‌اي برخوردارند، بيان گر اين حقيقت هستند كه سياست تا حد زيادي متأثر از پديده‌ي جهاني شدن است. اين امر همچنين بيانگر اين حقيقت است كه حل مشكلات بين المللي، غالباً، از عهده‌ي دولت‌هاي ملي خارج است و هماهنگي و مشورت در سطح بين المللي امري اجتناب ناپذير است. گفت و گوها اغلب به جر و بحث و تهديد ختم مي‌شد. برخي گروه بندي‌هاي سياسي و مخالفت با پيشنهادات در اين نهادها وجود داشت. سازمان ملل و مؤسسات آن تا حد زيادي فلج شدند. در نتيجه تعداد زيادي نهادهاي بين المللي همچون ناتو، پيمان ورشو، گروه هفت و غيره، كه در خدمت منافع خود بودند، به وجود آمد و ....در مباحث ديگر از جمله در مسايل زيست محيطي، اجتماعي، تجاري و ... نيز مي‌توان بحث كرد و نتايجي را به دست آورد. اما به دليل ظرفيت تحقيق، قادر به آوردن آن بر روي كاغذ نيستيم. چون از بحث خارج است.پی نوشت ها:1. M.C.Lohun2. Internet or Intersex3. تجارت اينترنتي به اين شكل است كه شما به دنباله‌ وسيله‌اي مي‌گرديد، كافي است اسم آن وسيله را در msn یا Yahooتايپ كرده و Search نماييد. پنجاه صفحه اطلاعات در ابعاد مختلف پيرامون آن وسيله مورد نظر در صفحه اينترنت ظاهر مي‌گردد. شما اين اطلاعات را بررسي مي‌كنيد و اگر كارت اعتباري داشته باشيد پول واريز نموده و پس از مكاتبه، آن وسيله براي شما ارسال مي‌شود. به اين تجارت در جهان مدرن و پست مدرن، تجارت اينترنتي يا تجارت الكترونيكي مي‌گويند.4. براي غرب اصل مصرف مهم نيست بلكه تنوع در مصرف مهم است. چرا؟ به علت اينكه مصرف بعد از مدتي سلامت آور خواهد بود، چيزي كه ملالت را دفع مي‌كند تنوع است. بنابراين مسأله كه امروزه غرب گسترش فساد نيست ، كيفيت تنوع در فساد است.5. Gunses roses6. نقل قول از حسین بلخاری ، دانشجوی دکترای تاریخ و ادیان، (آفات جهانی شدن)7. تفاوت موسيقي سنتي شرق با موسيقي مدرن غرب در ريتم (وزن) است. ريتم در موسيقي سنتي شرق داراي ملك است اما در موسيقي مدرن غرب خطي و بدون مكث مي باشد. چون موسيقي خطي مغاير نظام طبيعي گردش خون و روان ماست در انسان متحرك جنسي و جسمي ايجاد مي‌كند.(روان شناسان)منابع استنادی در متن:1) فصل نامه مربيان، ش3، ص 462) همان،ص473) همان،ص48





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1277]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن