تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802803831




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مقامات عشق


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مقامات عشق: تجلي‌ عاشقانه‌ حسين‌(ع) در شعر معاصرقسمت چهارم از مقاله نام نمادين حسين (عليه السلام) در ادبيات عرفاني
پرچم حضرت عباس عليه السلام
جلوة‌ عاشقانه‌ حسين‌ در شعر شاعران‌ معاصر نيز جلوه‌گر مي‌شود. مرحوم‌ الهي‌قمشه‌اي‌ در مثنوي‌ زيباي‌ نغمة‌ حسيني‌ پيوند آغازين‌ عشق‌ را با نام‌ مقدس‌ حسين‌(ع)تصوير مي‌كند: قصة‌ عشاق‌ و سپهدار دين ‌كرد بيان‌ كلك‌ سخندان‌ عشق‌حكيم‌ قمشه‌اي‌ از زبان‌ پيامبر(ص) راز عاشقانة‌ قيام‌ حسيني‌ را چنين‌ بيان‌ مي‌كند: چون‌ كه‌ توئي‌ قافله‌ سالار عشق‌ رو به‌ حجاز آر و عراق‌ و دمشق‌ پر ز غم‌ عشق‌ كن‌ آفاق‌ را نسخ‌ كن‌ آوازه‌ي‌ عشاق‌ را در ازل‌ از خامه‌ي‌ سلطان‌ عشق ‌شد رقم‌ از خون‌ تو قرآن‌ عشق‌ خيز و عنان‌ تاز به‌ ميقات‌ عشق‌ فاش‌ و عيان‌ ساز مقامات‌ عشق‌در اين‌ نگاه‌ عارفانه‌ به‌ حماسة‌ عاشورا همة‌ حوادث‌ باطني‌ و دروني‌ است‌. باطن‌ اين‌ماجرا حركت‌ انسان‌ براي‌ رسيدن‌ به‌ لقاء الله است‌ و اين‌ مقصود، جهادي‌ اكبر را مي‌طلبد.سالك‌ به‌ تاوان‌ بلي‌ در عهد الست‌ بايد از كرب‌ و بلا بگذرد، تا شهد نوشين‌ شهادت‌ رابياشامد.استاد ارجمند دكتر منصوري‌ لاريجاني‌ نيز در مثنوي‌ «خمسه‌ آل‌ عشق‌» نگاهي‌ ازهمين‌ نوع‌، اما با زاويه‌اي‌ متفاوت‌ به‌ كربلا دارد:اسماي‌ الهي‌ نزد حضرت‌ عشق‌ مي‌آيند و از عشق‌ كه‌ تجلي‌ حب‌ّ ذاتي‌ است‌ تقاضامي‌كنند، تا پيغام‌ها را به‌ حضرت‌ ذات‌ اقدس‌ الهي‌ برسانند. عشق‌ پيام‌ صفات‌ را به‌ ذات‌مي‌آورد. حضرت‌ ذات‌ تقاضايش‌ را اجابت‌ مي‌كند، خليفه‌ الله را آيينة‌ روي‌ خويش‌مي‌گرداند. نام‌ اين‌ صورت‌ حقيقت‌ محمديه‌ است‌: نام‌ اين‌ سينه‌ محمد ياد شد با علي‌ همزاد در ايجاد شد علم‌ الاسما شده‌ تدريس‌ او فيض‌ اقدس‌ هم‌ به‌ جد تقديس‌ اواين‌ خليفه‌ي‌ اعظم‌ براي‌ انبساط‌ وجود، داراي‌ ولايت‌ مطلقه‌ است‌ كه‌ مظهر آن‌ولايت‌ علي‌ ابن‌ ابي‌ طالب‌ است‌.
امام علي عليه السلام
 عشق‌ سپس‌ به‌ محضر ولايت‌ ره‌ مي‌نمايد: سر خلقت‌ در ولايت‌ خفته‌ است ‌اين‌ حقيقت‌ را محمد گفته‌ است‌عشق‌ در دبستان‌ علي‌(ع) درس‌ها مي‌آموزد و سپس‌ براي‌ آن‌ كه‌ خويش‌ را عريان‌نمايد و سينه‌اش‌ را از داغ‌ سوزان،‌ به‌ مكتب‌ حضرت‌ زهرا(ع) مي‌رود: چون‌ تو زهرايي‌ گلستانم‌ نما ني‌ اگر خواهي‌ نيستانم‌ نماعشق‌ در مكتب‌ حضرت‌ زهرا(ع) با درد و غم‌ غربت‌ ولايت‌ آشنا مي‌شود و براي‌ستادن‌ خلعت‌ زيبايي‌ رهسپار كوي‌ حسن‌(ع) مي‌گردد: با جمالت‌ عشق‌ كامل‌ مي‌شود عاشقان‌ را زينت‌ دل‌ مي‌شودعشق‌ سپس‌ به‌ توصيه‌ امام‌ حسن‌(ع) براي‌ آموختن‌ راز شهادت‌ به‌ كوي‌ حسين‌مي‌شتابد: السلام‌ اي‌ درد نوش‌ جام‌ عشق ‌دفتر آغاز و هم‌ فرجام‌ عشق‌ از حسن‌ سوي‌ تو مي‌آيم‌ كنون ‌تا كني‌ آگه‌ مرا از راه‌ خون‌امام‌ حسين‌(ع) عشق‌ را به‌ شكيبايي‌ و هجرت‌ رهنمون‌ مي‌گردد، كه‌ سرآغاز عشق‌آموزي‌ها هجرت‌ است‌. عشق‌ همه‌ جا همراه‌ حسين‌(ع) ره‌ مي‌سپرد، تا آن‌ كه‌ شهادت‌امام‌ و يارانش‌ را در عاشورا به‌ نظاره‌ مي‌نشيند: ديد ياران‌ حسين‌ چون‌ لاله‌ها سوختند اندر ميان‌ شعله‌ها شمع‌ بزم‌ عاشقان‌ آمد حسين ‌منظر سينا نشان‌ آمد حسين‌
نامه دوم امام حسين عليه السلام به مردم كوفـه
عشق‌ از تماشاي‌ آن‌ صحنه‌هاي‌ خونين‌ حيرت‌ زده‌ خود را به‌ حضرت‌ زينب‌آموزگار خويش‌ رساند و از او كمك‌ خواست‌. زينب‌ او را دل‌ داري‌ داد كه‌ نور حق‌ را دراين‌ صحنه‌ خونين‌ ببين‌ كه‌ در وجود ولي‌ حزب‌ الله الاعظم‌ جلوه‌گر شده‌ است‌. زينب‌ او رابه‌ ديدار قتلگاه‌ مي‌برد و به‌ او آموزش‌ مي‌دهد كه‌ عشق‌ را بي‌شهادت‌ سوز نيست‌ وبي‌اسارت‌ ساز. اصل‌ مأموريت‌ عشق‌ اين‌ است‌ كه‌ راز اين‌ معنا را در منزل‌ شهادت‌ واسارت‌ كشف‌ كند:        عشق‌ بايد كشف‌ اين‌ معنا كند         شور و غوغا در جهان‌ بر پا كند       بي‌ شهادت‌ عشق‌ را آواز نيست        ‌بي‌ اسارت‌ نيز او را ساز نيست‌         گرچه‌ مي‌دانم‌ محمد زاده‌اي‌ دست‌ بيعت‌ با ولايت‌ داده‌اي‌ با عدالت‌ قامتت‌ موزون‌ شده‌ كوثر زهرا به‌ جامت‌ خون‌ شده‌ زيور از دست‌ حسن‌ پوشيده‌اي ‌باده‌ از جام‌ حسين‌ نوشيده‌اي‌در اين‌ نگاه‌، برخلاف‌ نگاه‌هاي‌ پيشين‌ اين‌ عشق‌ نيست‌ كه‌ شهادت‌ را مي‌طلبد،بلكه‌ اين‌ شهادت‌ است‌ كه‌ عشق‌ را مي‌طلبد و عشق‌ است‌ كه‌ بايد از حسين‌(ع) بياموزد وغم‌ و درد راه‌ پر خون‌ عشق‌ از اين‌ جا آغاز شده‌ است‌.نگاه‌ عارفانه‌ به‌ كربلا در اين‌ اشعار به‌ اوج‌ خود مي‌رسد و البته‌ حماسه‌ هشت‌ سال‌دفاع‌ مقدس‌ نيز موجب‌ شد تا در ادبيات‌ مقاومت‌ نيز نام‌ نمادين‌ حسين‌ ورد زبان‌ها گردد. در مقاله ي بعد تاثير اين عشق را در ادبيات مقاومت بررسي مي کنيم.نويسنده : محمد اختري





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 268]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن