تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):پرخورى و سستى اراده و مستى سيرى و غفلت حاصل از قدرت، از عوامل بازدارنده و كند كننده ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818987268




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به ياد فرمانده عرصه جنگ نرم؛ سردار سوداگر


واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: به ياد فرمانده عرصه جنگ نرم؛ سردار سوداگر
امروز بعد از گذشت حدود 20 سال از دوران دفاع مقدس به بركت وجود عزيزاني همچون سردار سوداگر، اين دهه به عنوان دهه اصولگرايي و تاكيد بر ارزش‌ها در عرصه نبرد نرم رسميت يافته است.


گروه فرهنگي «خبرگزاري دانشجو»، حاج احمد سوداگر، پيشكسوت و رزمنده هشت سال دفاع مقدس، خطرساز براي دشمن و خطرپذير براي اسلام و انقلاب، خادم رزمندگان در قرارگاه خاتم الانبيا و لشكر هميشه پيروز محمد رسول الله و مؤسس و رئيس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، پس از سال ها مجاهدت و مبارزه در حالي كه قبل از آن يك پايش و بخشي از جسم پاكش بر اثر اصابت گلوله دشمن بعثي به بهشت رفته بود، بعد از تحمل جراحات به يادگار مانده از دوران دفاع مقدس در 21 بهمن سال 90 در طليعه سي و چهارمين بهار آزادي دعوت حق را لبيك گفت و به لقاي حق پيوست.

حاج احمد در سال 1339 در يك خانواده مذهبي در شهر مقاومت، دزفول ديده به جهان گشود؛ او كه پرورش يافته دين و قرآن بود، مسجد را محل پرورش و تربيت خود كرد و در هيئت مذهبي مساجد حضور يافت.

دوران راهنمايي را در مدرسه سعدي دزفول گذراند و دوران دبيرستان او با شروع انقلاب و نهضت امام خميني (ره) مصادف شد.

سوداگر به تبعيت از امام خويش در مبارزات انقلابي عليه رژيم ستم شاهي عشق و دلدادگي اش را به امام اثبات كرد؛ از جمله فعاليت هاي دوران جوانيش به تعطيلي كشاندن دبيرستان محل تحصيل و تشويق و هدايت مردم، بخصوص دانش آموزان در راه اندازي تظاهرات و راهپيمايي ها بود.

از همان دوران بود كه سري پرشور داشت و مرگ را به سخره گرفته بود؛ به طوري كه چندين بار هم با ساختن مواد منفجره و سه راهي فلزي به منظور انفجار مراكز رژيم ستمشاهي اقدام كرد.

با پيروزي انقلاب اسلامي و به بار نشستن نهضت امام خميني (ره)، روحيه جهادگري و ظلم ستيزي وي، او را به سمت انقلابي ترين نهاد مردمي يعني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي سوق داد.

در اولين سال هاي شكل گيري سپاه، حمله همه جانبه دشمن بعثي به مرزهاي ميهن اسلاميمان آغاز شد. سوداگر با تشخيص بموقع و احساس تكليف به سوي جبهه هاي حق عليه باطل شتافت و در طول دوران دفاع مقدس در سخت ترين مأموريت هاي عملياتي، بويژه در تشكيل تيم هاي شناسايي و اعزام به درون خطوط تهاجمي دشمن به منظور وارد كردن ضربات چريكي و سد كننده به دشمن مشاركت جست؛ اين اقدامات وي موجب مي شد مسئولان ارتش و سپاه و ساير نيروهاي مسلح فرصت لازم را جهت طرح ريزي و مقابله گسترده تر فراهم آورد.

سردار پر سودا به تبعيت از امام خود كه 9 ماه قبل از شروع جنگ فرمان بسيج را صادر كرد ، جزو اولين گروهي بود كه به لشكر 92 زرهي ارتش در خوزستان اعزام شد تا دوره آموزش زرهي را طي كند و با شروع جنگ، به همراه نيروهاي ارتش جهت مقابله با تجاوز دشمن به منطقه دشت آزادگان عزيمت كرد، سپس در منطقه پر خطر كرخه حضور يافت و با تدارك يك قبضه تفنگ 106 به همراه ديگر همرزمانش مانع عبور دژخيمان بعثي از پل كرخه و تصرف شهر مقاوم دزفول شد كه در اين مأموريت او يك تنه شكارچي ماشين هاي زرهي دشمن بود و شخصاً تعداد قابل توجهي از ادوات جنگي دشمن را منهدم كرد.

او كه همه فن حريف و مستعد هر عرصه اي بود، در اين برهه از جنگ كار اطلاعاتي را انتخاب كرد و به جهت تقارن اين رسته از جنگ در نزديكي با دشمن و خطر، باعث شد در منطقه كرخه اولين كين خصم بر پيكر پاكش وارد شود كه قسمتي از پاي چپش را پيش خدا فرستاد. فداكاري ها و ايثارگري هاي وي در منطقه رقابيه در قالب گروه گشتي، شناسايي و كمين عليه دشمن همواره در خاطرات همرزمانش به يادگار مانده است.

در منطقه عملياتي كرخه بر روي مين دشمن رفت و پاي چپش را در راه اهداف دفاع مقدس از دست داد. وي كه عشق به فداكاري در راه اهداف انقلاب اسلامي هيچ گاه سر پر سودايش را رها نكرد بعد از دوران نقاهت، مجددا در عمليات فتح المبين حضور يافت و به عنوان مسئول اطلاعات لشكر قدس سپاه مشغول خدمت شد.

وي در ادامه عمليات هاي پيروزمند بيت المقدس و رمضان نقش مؤثري در مأموريت تيپ 7 لشكر وليعصر(عج) داشت تا اينكه به مسئوليت اطلاعات قرارگاه لشكر قدس منصوب شد. در سال 1362 درصدد برآمد تا براي تلفيق تجربه نبرد با علم، وارد دانشكده افسري شود كه اين دوره را نيز در ارتش با موفقيت تمام طي كرد.

هوش و ذكاوت برجسته و قدرت تحليل فوق العاده و منطقي او نسبت به مسائل نظامي باعث شد به مسئوليت معاونت اطلاعات قرارگاه كربلا منصوب شود و در اكثر عمليات هاي دفاع مقدس به عنوان يك شخصيت تحليل گر و مؤثر در تحليل نبرد و طراحي هاي عمليات ها، رصد تحركات دشمن حضور جانانه داشت.

در عمليات ظفرمند والفجر 8 مسئوليت خطير اطلاعات اين عمليات را در منطقه خرمشهر در قرارگاه نجف به عهده داشت. رشادت هاي بي نظير وي در عمليات فاو سبب شد تا در ابتداي سال 1365 در تشكيل قرارگاه عملياتي قدس مشاركت داده شود و مسئوليت اطلاعات اين قرارگاه را به عهده بگيرد.

سوداگر كه دفاع از كيان اسلام را باور خود و خانوادش بدل ساخته بود، پدر و برادرانش را نيز با خود به جبهه ها برد تا در عمليات كربلاي 5 شركت دهد اين عمليات بر او و ملت ايران گران آمد و يكي از برادرانش در اين عمليات تقديم راه امام و انقلاب شد.

وي تا پايان دفاع مقدس در جبهه حضور داشت و حتي تا يكسال پس از جنگ جهت تثبيت مواضع پدافندي جبهه و دفاع در مقابل تجاوزات احتمالي، طرح هاي راهبردي تهيه و ارائه مي كرد تا از تكرار تاريخ جهت آيندگان جلوگيري كند.

بعد از دوران دفاع مقدس با الهام از جانشين شايسته امام خميني (ره) امام خامنه اي، به شيوه ديگري به تفكر و عمل پرداخت و انتقال فرهنگ دفاع مقدس به آيندگان و نسل دوم و سوم را وجهه همت خويش ساخت و باورش اين بود كه پديده دفاع مقدس به عنوان دوران مشعشع انقلاب اسلامي بايد در قله سترگ تاريخ ايران بدرخشد و آيندگان به اين دوره تاريخي افتخار كنند و دفاع مقدس همچون داستان كربلا بازخواني و زنده نگه داشته شود، لذا در مسئوليت هاي مهمي همچون فرماندهي لشكر 8 نجف و 25 كربلا و محمد رسول الله و مسئوليت اطلاعات نيروي زميني روح پرشور او را ارضاء نكرد و به عرصه نبرد نرم آمد، اما با مقوله دفاع مقدس در نبرد نرم و انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل دو م و سوم انقلاب را وجهه اصلي همت خويش ساخت.

وي تاكيد داشت كه فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس بايد جهت تدوين علوم و معارف دفاع مقدس براي نسل هاي آتي همت گمارند و خود از پيشتازان اين حركت مقدس در عرصه ملي بود. وي براي آشنايي نسل هاي جديد و آينده با علوم و معارف دفاع مقدس در سال 1385 اقدام به تأسيس پژوهشگاه علوم و معارف كرد و با پيگيري هاي مجدانه خود موفق شد در شوراي عالي انقلاب فرهنگي 2 واحد درس آشنايي با دفاع مقدس را جزو سر فصل دروس دانشگاهي به تصويب برساند و كتاب مربوط به اين درس را با معلومات وسيع تهيه و به چاپ برساند و در اختيار علاقه مندان و پژوهندگان علوم و معارف جنگ در كليه مراكز آموزش عالي كشور قرار دهد.

طي سه سال اخير در كشور 200 هزار نفر از فرزندان اين آب و خاك اين دو واحد درسي را گذرانده و با بخشي از معارف دفاع مقدس آشنا شده اند و امروز بعد از حدود 20 سال از دوران دفاع مقدس به بركت وجود عزيزاني همچون سردار سوداگر در اين دهه، به عنوان دهه اصول گرايي و تأكيد بر ارزش ها در عرصه نبرد نرم رسميت يافته است. روحش شاد و راهش پر رهرو باد.

چهارشنبه|ا|3|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن