تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. براى ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802539110




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نوسان نرخ سكه و ارز از روز به ساعت رسيد سكوت دولت در قبال نابساماني اقتصاد


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: نوسان نرخ سكه و ارز از روز به ساعت رسيد سكوت دولت در قبال نابساماني اقتصاد
نوسان نرخ سكه و ارز از روز به ساعت رسيده و اين درحاليست كه دولت در قبال اين موضوع سكوت پيشه كرده و مشخص نيست دولتمردان در برابر وضعيت نابسامان بازار سكه و ارز چه پاسخي دارند. اين در حاليست كه نوسان قيمت ارز و به ويژه سكه، در شرايطي به ضرر بخش اعظم مردم تمام مي شود كه عده اي از اين التهابات سود مي برند و ماهي مقصود راصيد مي كنند. روز چهارشنبه گذشته دلار با 1800 تومان ركورد زد و سكه طرح جديد نيز مرز 800 هزار تومان و سكه گرمي، مرز 100 هزار تومان را شكستند; ركوردهايي كه از اقتصاد آشفته بازار طلا و سكه ناشي است و قيمت ها كاذب و باورها نسبت به سامان دهي وضعيت سكه و ارز ناپايدار است. چهارشنبه هفته گذشته نرخ ارز و سكه در هر ساعت نوسان داشت به گونه اي كه نرخ سكه طرح قديم از صبح تا عصر از 790 هزار تومان به 820 و سپس به 785 هزار تومان رسيد. بر اين اساس نيز سكه طرح جديد در روز چهارشنبه 28 دي ماه، از 770 به 800 و سپس به 775 هزار تومان، نيم سكه از 390 به 380 هزار تومان، ربع سكه از 190 به 197 هزار تومان و سكه گرمي از 90 هزار تومان به 94 و سپس به 100 هزار تومان رسيد. هم چنين هر گرم طلاي 18 عيار در روز چهارشنبه گذشته از 73 هزار تومان به 71 هزار و 800 تومان، سپس به 75 هزار تومان رسيد و در نهايت با 74 هزار تومان معامله شد. در حالي كه خريداران ارز درصورت رفتن به صرافي براي خريد با دست خالي برمي گشتند، بازار خياباني ارز با تمام تهديدها لحظه به لحظه داغ تر مي شد به گونه اي كه نرخ دلار در بازار سياه ارز در روز چهارشنبه 28 دي ماه، از 1750 تومان در صبح به بيش از 1800 تومان در عصر رسيد. سكه طرح قديم در روز پنجشنبه 790 هزار تومان، سكه طرح جديد 781 هزار تومان، نيم سكه 384 هزار تومان، ربع سكه 197 هزار تومان و سكه گرمي 96 هزار تومان معامله شد. بر اين اساس هر مثقال طلاي 17 عيار در روز پنجشنبه 324 هزار و 500 تومان، هر مثقال طلاي 18 عيار 345 هزار و 210 تومان و هر گرم طلاي 18 عيار 74 هزار و 910 تومان خريد و فروش شد. هم چنين هر دلار در بازار آزاد خياباني 1820 تومان، يورو 2350 تومان و پوند 2830 تومان معامله شد. نرخ دولتي دلار 11 هزار و 317 ريال، يورو 14 هزار و 555 ريال و پوند 17 هزار و 481 ريال بود. قيمت هر اونس طلا در جهان روز پنجشنبه 1651 دلار بود و سكه تمام نيز در بانك ملي با قيمت 546 هزار تومان پيش فروش شد اما خريدار در صورت كاهش نرخ سكه هنگام خريد حق هيچ گونه اعتراضي را ندارد; حال آنكه نرخ سكه در بازار و بانك تفاوت حداقل 235 هزار توماني دارند.
اين روزها اوضاع نابسامان اقتصاد سبب شده تا بازتاب ها و واكنش هاي بسياري در جامعه پديد آيد. افزايش لحظه اي قيمت ارز و طلا در بازار ايران، فشارهاي مختلفي به عرصه هاي مختلف و به خصوص توليد داشته است. اما نكته جالب و قابل تامل آن است كه دولت در سكوت به سر مي برد و احمدي نژاد كه عادت دارد در خصوص همه مسائل صحبت كند، اين روزها در خصوص اين موضوع فقط سكوت پيشه كرده و معلوم نيست دولتمردان چه پاسخي در قبال اين بي برنامگي در اقتصاد دارد.
تصميمات شتابزده كه گاه با تكذيب و اصلاح سريع صورت مي گيرد، حكايت از آن دارد كه كار كارشناسي صورت نگرفته است. در حالي كه سكه و ارز ترمز بريده اند، دولت خواست با تصميمي آن را كنترل كند و بحث افزايش نرخ سود بانكي مطرح شد اما با برگشت احمدي نژاد از آمريكاي لاتين، به يكباره اين موضوع تكذيب شد.
بايد ديد محمود احمدي نژاد اين بار چه پاسخي در قبال بازار بي حساب ارز و طلا دارد. مطبوعات نيز در هفته گذشته باز هم به تلاطم بازار ارزو طلا پرداختند.
روزنامه تهران امروز در اين خصوص نوشته است: فقط 24 ساعت زمان كافي بود تا بار ديگر ابطال نظريه دولت درباره پايين نگه داشتن نرخ سود بانكي در شرايطي كه اقتصاد كشور به ركود تورمي مبتلاست، ثابت شود. از وقتي كه علي آقا محمدي، يكي از مقامات دولت به تكذيب طرح افزايش نرخ سود بانكي پرداخت، بازار ارز و سكه به اين خبر واكنش فوري نشان داد و سكه ظرف 24 ساعت با افزايش قيمت خيره كننده تا 60 هزار توماني مواجه شد.
به نوشته اين روزنامه علت هم اين بود كه بازار ارز به نوعي با نظارت انتظامي مواجه شده و حضور محسوس و نامحسوس پليس و ماموران اقتصادي بانك مركزي در كنار سختگيري هاي زيادي كه براي خريد و فروش ارز اعمال شده است باعث شد نقدينگي سرگردان به ناگهان به سمت بازار طلا و سكه تغيير مسير داده و اين بازار را با موجي سهمگين مواجه سازد.
روزنامه شرق نيز به اين موضوع پرداخت و نوشت: اين رشد سريع قيمت ها در شرايطي صورت گرفت كه بازار سكه بعد از عرضه هاي ارزان در شعب بانك ملي به ثبات نسبي رسيده بود و كفه هاي عرضه و تقاضا رودرروي همديگر قرار گرفته بودند. افزايش قيمت ها در چند روز گذشته از سه عامل عمده ناشي مي شوند; اول افزايش قيمت هاي جهاني، دوم افزايش هجوم مردم ناشي از جو رواني حاكم بر بازار و در نهايت پايان ماه صفر و آغاز جشن ها و عروسي ها كه در مجموع به رشد تقاضا منجر مي شود.
در اين نوشتار آمده است : در جهش اخير قيمت ها نقش جو رواني حاكم بيش از ديگر عوامل بوده است. در حقيقت بعد از يك دوره آرامش در بازار سكه با رشد دوباره قيمت ها باز هم گروه كثيري از مردم به صرافت خريدهاي جديد افتادند تا بلكه بتوانند در روزهاي بعد از نوسان قيمت منتفع شوند و سود بيشتري به دست آورند. جالب اينكه كساني كه به سوداي خريد گرفتار شده اند در حال حاضر مي توانند با پرداخت تنها 546 هزار تومان سكه بهار آزادي براي تحويل در سال آينده پيش خريد كنند.
در انتهاي مقاله شرق آمده است: در شرايطي كه بازار آزاد با قيمت هزار و 400 تومان بانك مركزي عملا در تعيين قيمت دلار نقشي ايفا نمي كند و قيمت گذاري در بازار سياه صورت مي گيرد، معلوم نيست در اين فرمول به جاي رقم دلار بايد چه عددي را قرار داد، به همين دليل هم قيمت سكه فعلا و تا اطلاع ثانوي بر اساس عرضه و تقاضا معين مي شود، يعني هر چه تقاضاي بيشتري وجود داشته باشد، گراني مضاعفي هم بر خريداران تحميل خواهد شد.
روزنامه روزگار هم نوشت: هنگام شروع تلاطم د ر بازار ارز طي هفته هاي گذشته و ركورد شكني نرخ دلا ر و تعيين د ستوري قيمت اين ارز، بسياري اين تصور غلط را مطرح مي كنند كه بازار ارز به ثبات رسيد ه است و د ولت توانسته با تد ابير لازم از روند صعود ي قيمت د لار و ارزهاي خارجي د يگر جلوگيري كند اما بايد توجه د اشت اين تصور به همان اند ازه غلط و غير واقعي است كه بگوييم اين روزها بازار طلا و سكه د ر ثبات و آرامش است.
در اين نوشتار آمده است : اگر شرايط پليسي از بازار ارز رخت بربند د به طور حتم روند صعود ي نرخ ارزهاي خارجي شروع خواهد شد ، زيرا علاوه بر شرايط بين المللي، بانك مركزي براي عرضه ارز به بازار با مشكلاتي مواجه است.

دولت و داستان تكراري تاخير بودجه

تاخير در ارائه بودجه نيز، از داستان هاي تكراري هر سال دولت است. امسال هم باز دولت در ارائه بودجه تاخير كرد و حتي تذكر رياست مجلس در تخلف دولت هم كارساز نبود.
در اين خصوص مطبوعات نوشتند: واقعا توضيح يا حتي توجيه دولت و مجلس براي تاخير در ارائه و بررسي لايحه بودجه براي چيست و چه وضعيت فوق العاده اي پيش آمده است كه دولت مجبور شده است به خاطر آن بحث بودجه را كنار بگذارد و به آن امور فوق العاده بپردازد؟ به نظر مي رسد كه دولت هيچ توضيح منطقي براي تاخير پياپي در تنظيم و ارائه به موقع لايحه بودجه ندارد و اين تاخيرها هم كمترين تاثيرش بر قفل شدن اقتصاد كشور و عدم تخصيص بودجه هاي عمراني براي چند ماهه اول سال است. اين در حالي است كه دولت احمدي نژاد بيشترين شعارش بر افزايش بودجه هاي عمراني و تخصيص به موقع اين بودجه هاست اما با تاخيرهاي عجيبي كه در ارائه لايحه بودجه به عمل مي آورد عملا در راستاي تعطيلي فعاليت هاي عمراني كشور در چند ماهه اول سال گام برمي دارد و اين دقيقا خلاف شعارهايي است كه تاكنون سر داده است.
در اين ميان البته بايد متذكر شد كه نكته جالب در رفتار اقتصادي دولت آن است كه محمود احمدي نژاد پس از سفر شش روزه به آمريكاي لاتين و در بدو ورود به كشور بلافاصله به بحث افزايش يارانه نقدي مي پردازد و از واريز يارانه بيشتر از مقدار فعلي به حساب خانوارها تا پايان سال خبر مي دهد اما در همان حال، نه او و نه هيچ مقام دولتي ديگري حاضر نيست 10 درصد اشتياقي را كه براي افزايش يارانه نقدي و واريز آن به حساب خانوارها نشان مي دهند، براي مهم ترين وظيفه اقتصادي شان يعني تدوين و ارائه به موقع لايحه بودجه نشان بدهند. به نظر مي رسد كه همه چيز تحت الشعاع شعارهاي انتخاباتي قرار گرفته است و هيچ مقام دولتي و مجلسي حاضر نيست در اين دو ماهه مانده تا برگزاري انتخابات پاي لايحه يا طرحي را امضا كند كه به نوعي متضمن نارضايتي احتمالي از آن طرح يا لايحه باشد.
بي نتيجه بودن دستكاري در اقتصاد

همانطور كه مطرح شد، آن ميزان تلاطم بازار ارز و طلا، همگان را با شگفتي روبرو كرده بود كه مطبوعات نيز كوشيدند تا اين تغييرات را از زواياي مختلف بررسي كنند. فرشاد مومني هم در نوشتاري، مطرح كرد: كساني كه تصور مي كنند با دستكاري تنها يك متغير مي توان مشكلات پيچيده اقتصاد ايران را بسامان كرد، مشخص كنند كه آيا در شرايط بي ثباتي سياست ها و غيرقابل مهار نشان دادن آزمندي سوداگران و وضعيت ناهنجار توليد كنندگان مي توان انتظار داشت كه با افزايش نرخ سود بانكي انگيزه براي سرمايه گذاري توليدي پيدا شود يا فقرا چشم انداز بهتري از آينده خود تصوير كنند؟
به نظر اين اقتصاددانان بايد اين افراد به ويژه كساني كه در درون دولت چنين رويه هايي را توصيه يا دنبال مي كنند، توضيح دهند كه دستكاري نرخ سود بانكي توسط مقام پولي و بي اعتنا به واقعيت هاي بخش حقيقي از منظر اسلامي تا چه ميزان قابل دفاع است. از منظر نگاه به واقعيت هاي اقتصادي ايران نيز بايد مشخص شود كه در شرايط خاص توليد در كشورمان تامين اين ميزان بازدهي براي دارايي هاي پولي از چه محلي بايد صورت پذيرد. آيا واقعيت هاي بهره وري در اقتصاد ملي چنين چشم اندازي را نشان مي دهد يا براي پاسخگويي به اشتهاي سيري ناپذير كساني كه مي خواهند كار و تلاش نكنند، ريسك و مخاطره نپذيرند اما بيشترين برخورداري ها را داشته باشند، اتخاذ چنين رويه اي به معناي تشديد وابستگي اقتصاد ملي به درآمد هاي نفتي است.

وظيفه مجلس

انتخابات مجلس شوراي اسلامي در حالي در اسفند برگزار مي شود كه يكي از مهمترين انتقاداتي كه مطرح است، عدم برخورد لازم مجلس با دولت است.
روزنامه جهان صنعت در نوشتاري به جايگاه رييس مجلس در حفظ جايگاه قوه مقننه در نظارت بر عملكرد پرداخته است. در اين نوشتار آمده است: براساس قانون بودجه سال جاري كه آن هم با تاخير به اجرا درآمد، دولت مكلف شده بود كه اوراق مشاركت منتشر كند اما امروز كه تنها دو ماه به پايان سال باقي مانده است، خبري از اوراق مشاركت نيست، در نتيجه حجم نقدينگي سرگردان به جاي آنكه در قالب اوراق مشاركت منتشر شود در گرداب ارز و سكه گرفتار شده است.
روزنامه جهان صنعت سپس نوشته است :اين روزها بسياري از سياستمداران هم وارد مشكلات اقتصادي شده اند و بازار ارز و سكه را تحليل مي كنند. ديروز علي لاريجاني، رييس مجلس علت آشفتگي در بازار ارز و سكه را ناشي از نقدينگي سرگردان ذكر كرد.
به اعتقاد لاريجاني چون دولت قانون را اجرا نكرده، نقدينگي سرگردان براي اقتصاد مشكل ساز شده است.
حال آنكه آقاي لاريجاني در قامت رييس مجلسي سخن مي گويد كه به زودي عمر آن به پايان مي رسد. پس او نيز به عنوان ناظر بر اجراي قوانيني كه دولت اجرا كرده است، سهم مهمي در شرايط كنوني اقتصاد دارد، چراكه اگر مجلس با استفاده از ابزارهاي نظارتي كه در اختيار داشت به موقع اقدام كرده بود، شايد امروز چنين آشفتگي هايي در بازار ارز و سكه نبود. بي شك آقاي لاريجاني صداي كارشناسان اقتصادي و نامه اقتصاددانان به دولت را شنيده و خوانده است و امروز مي داند كه آن پيش بيني ها امروز به وقوع پيوسته است.كاش آقاي رييس مجلس آن روزها; توجه بيشتري به آن توصيه ها مي كرد و در مقام رييس مجلس از ابزارهاي نظارتي كه در اختيار قوه مقننه بود استفاده مي كرد يا اينكه راه را براي تدوين قوانيني كه مانع از بروز چنين شگفتي هايي مي شد، مي بست اگرچه اين تنها وظيفه رييس نيست و تمام نمايندگان مجلس را شامل مي شود اما شايد سنگيني مسووليت رييس بيش از ساير اعضاست.

تحريم از منظري ديگر

موضوع تحريم ها نيز اين روزها در عرصه سياست بين المللي ايران مطرح است. در حالي كه اروپا مي كوشد تا تحريم هاي بيستر عليه ايران را به تصويب برساند ، ايران نيز در حال مذاكرات مختلف براي آغاز مذاكرات با 5+1 است.
در اين ميان روزنامه كيهان با نگاه خاصي كه به همه مسائل دارد به تحريم ها از زاويه اي ديگر پرداخت. كيهان با اشاره به اينكه ماجراي تحريم ايران يك ماجراي تكراري و كسل كننده است، نوشت: تلاش ها و تحركات آمريكا براي اجرايي شدن تحريم نفتي ايران تاكنون به شكست انجاميده است.
سرمقاله نويس كيهان نوشته است: "آمريكايي ها خيلي سعي داشتند در موضوع تحريم نفتي ايران، چين را به خاطر موقعيت اقتصادي و سياسي اين كشور با خود همراه سازند اما جالب است كه نتيجه را از زبان گري لاك سفير آمريكا در پكن شنيد كه به وضوح اعتراف مي كند لابي كشورش جهت همراه كردن چين براي تحريم نفتي ايران شكست خورده است."
روزنامه كيهان همچنين نوشته است: "افزون بر اينكه مقامات مسكو بارها و به كرات مخالفت خود را در موضوع تحريم نفتي ايران اعلام كرده اند آنچه تامل بيشتري را مي طلبد اظهارنظر گنادي گاتيلوف از مقامات ارشد وزارت خارجه اين كشور است كه اخيرا خاطرنشان كرد هر قطعنامه اي درباره تحريم نفتي ايران را وتو مي كنيم." سرمقاله نويس سپس نتيجه گيري كرده است كه "نكته اي كه كمترين ترديدي در آن نيست عدم توان و شرايط آمريكا در اعمال تحريم ها بر ضدايران است".
روزگار هم در مقاله اي در تشريح اختلافات ايران و غرب نوشته است: در اين سالها تندروها در دو طرف ميداندار شده و رابطه را به خطرناكترين نقطه رسانده اند. به گونه اي كه علاوه بر تندروهاي غربي، طي شش تا هفت سالي كه از دولت نهم و دهم مي گذرد، برخي در درون نظام با تندروي ها و ادبيات تهاجمي خود حتي به تلاش هاي دولت هاي قبل در مسير ايجاد تفاهم با حفظ منافع ملي ضربه جدي وارد كرده و بازگشت به شرايطي كه بتوان با مذاكره اي اثرگذار مشكلات ايران را حل كرد و موقعيت آن را تقويت كرد، از بين برده اند.
در اين نوشتار آمده است: در مقطعي با طرح گفت وگوي تمدنها فرصت استثنايي را ايجاد كرد كه با استقبال غرب مي رفت تا زمينه هاي مناسبي در روابط فيمابين ايجاد كند اما در اين دولت روابط غرب و ايران نامناسب ترين دوره را رقم زد، به گونه اي كه امروز زبان تهديد جاي زبان ديپلماسي را گرفته است.
مقاله روزگار با تاكيد بر اين كه وضعيت چندان هم ساده نيست پيشنهاد كرده كه ايران با اعتمادسازي به دنيا ثابت كند كه به دنبال چارچوبهاي قانوني براي بهره برداري از انرژي هسته اي است و در اين مسير نقش تندروها را كاهش دهد. ضمن آنكه نبايد فرصت بي نظير انتخابات را كه در اختيار حاكميت قرار گرفته دور از نظر داشت كه به واسطه آن مي تواند با برگزاري انتخاباتي سالم و بدون مشكل با فراهم كردن حضور تمام گروههاي سياسي، هر گونه فشار از سوي غرب را سلب كند. اين مهم در سايه مناسب شدن شرايط داخل كشور با اصلا ح رفتار حكومت با مخالفان، تغيير رويه در برخورد با مسائل حقوق بشر، مطبوعات و... قابل تحقق خواهد بود.

وعده هاي انتخاباتي

اما در اين فضاي كشور كه تحت تاثير قيمت لحظه اي طلا و ارز قرار گرفته است، تبليغات انتخاباتي نيز كم كم در حال آغاز شدن است. دادن وعده هاي غيرعملي نيز همواره يكي از نقدهاي جدي به عرصه انتخاباتي ايران بوده است. روزنامه ابتكار به رفتار كانديدا هاي حضور در انتخابات پرداخته و نوشته است: "تجربه انتخابات گذشته و بر زمين ماندن بسياري از مطالبات مردم، قرينه عرياني است كه نشان مي دهد براي برخي از نامزدهاي مجلس، وعده هاي دروغين آفرينش گلستان به بهاي حضور در بهارستان، راحت تر از نوشيدن يك ليوان آب است." روزنامه ابتكار نوشته است "البته بسياري از كانديداهاي مجلس، در انديشه ساخت آينده اي بهتر براي شهر و كشور خود هستند و در ضمير و باطن آنان، انديشه خدمت رساني به آحاد جامعه موج مي زند اما اين سخن اصلا به اين معنا نيست كه همه نامزدهاي انتخابات اخير، با چنين نگاه قابل ستايشي به ميدان گزينش آمده اند. "اشتهارگرايي" و كسب قدرت از معبر صندلي هاي سبز مجلس، آنقدر وسوسه كننده هست كه برخي از نامزدهاي مجلس به گفتمان خودماني"وعده هاي سرخرمن" روي بياورند." روزنامه ابتكار با نقل قولي از يكي از مراجع كه گفته است تخريب كانديداهاي ديگر خلاف شرع است نوشته است "در هر حال، جداي از نتايج انتخابات اسفندماه ، بايد عنوان كرد كه پذيرفته شدن در صندوق هاي اخذ راي، همواره به معناي قبول شدن در آزمون اخلاق انتخاباتي نيست. چه بسا كانديدايي در پيشگاه مردم براي نمايندگي مجلس مقبول نيفتد اما اگر در پروسه انتخابات، كيسه بيت المال را صرف شانتاژ سياسي نكرد و زبانش را جز به راستي نچرخاند، آنگاه به طور قطع در آزمون "اخلاق انتخاباتي"در پيشگاه خداوند و مردم سرافراز بيرون آمده است.

شنبه|ا|1|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن