تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤثّرترين وسيله جلب رحمت خدا اين است كه خيرخواه همه مردم باشى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819290326




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرح‌بخش در گفت‌وگوي مشروح با فارس:


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فرح‌بخش در گفت‌وگوي مشروح با فارس:
خبرگزاري فارس: يك تهيه‌كننده و كارگردان سينما با بيان اينكه از اين به بعد صنوف مستقل عمل مي‌كنند، گفت: اصل خانه سينما صنوف هستند كه كسي با آن‌ها مشكلي ندارد، اين مركزيت خانه سينما كه هيئت مديره آن است، مثل مسجد ضرار مي‌ماند كه بايد آن را خراب كرد‌.


«حسين فرح‌بخش» كارگردان فيلم‌هاي سينمايي «عطش» و «زندگي خصوصي» و تهيه‌كننده سينما درباره ارايه بيانيه تعدادي از سينماگران و اقدامات خانه سينما در طول دو دهه فعاليت، گفت: مجمع توليد‌كنندگان كه اتحاديه فعلي است در بهمن 1366 شكل‌ گرفت. تا آن زمان هيچ صنفي وجود نداشت. آقايان كه راس كار بودند و ترك‌تازي مي‌كردند نگران تشكيلات صنفي تهيه‌كنندگان شدند. در اسفندماه 66 معاون وقت سينمايي، مديرعامل فارابي و مديركل اداره نظارت و ارزشيابي هيئت موسس خانه سينما شدند و خانه سينما را به صورت بالقوه تاسيس كردند.
وي در ادامه افزود: مجمع توليد‌كنندگان ادامه پيدا كرد و هرسال قوي‌تر شد تا سال 72 كه آقايان متوجه شدند بايد مديريت سينما را واگذار كنند، خانه سينما را از بالقوه به بالفعل رساندند. اگر در ايام مديريت آقايان خانه سينما تشكيل مي‌شد احتمال داشت جلوي مديريت خانه سينما بايستند و مقاومت كنند، چون اكثر سينما از نوع مديريت اين افراد ناراضي بودند جز يك طيف رانت‌خوار كه هنوز هم حضور دارند.

* تغيير اساسنامه خانه سينما

فرح‌بخش در ادامه افزود: اين طيف سال 72 عوامل خودشان را كه بيشتر در تلويزيون فعاليت مي‌كردند و كارمند تلويزيون بودند و در حال حاضر صاحب ميلياردها ثروت هستند، تيم درست كردند و گذاشتند در خانه سينما و خودشان از پشت پرده آن‌ها را هدايت كردند. اساسنامه خانه سينما را به صورت غيرقانوني تغيير دادند، در اساسنامه اوليه آمده است مجمع عمومي متشكل از تمام اعضاي خانه سينما است اما اساسنامه را به گونه‌اي تغيير دادند كه براي انتخاب هيئت مديره روساي صنوف فقط حضور داشته باشند. اساسنامه تغيير كرد و كاري غيرقانوني صورت گرفت، بدون اينكه كه به اطلاع و تصويب شوراي فرهنگ عمومي برسد.

* خانه سينما از سال 76 رسماً وارد مسايل سياسي شد

وي در ادامه به فعاليت‌هاي سياسي خانه سينما اشاره كرد و گفت: از سال 72 شروع كردند به بزرگ كردن بسياري از مسايل و از سال 76 خانه سينما را رسماً وارد مسايل سياسي كردند كه از آن‌جا به بعد خانه سينما ضربه‌پذير شد. هنرمندان هريك نظر و ديدگاه مختلف سياسي دارند اما نبايد تشكيلات سياسي داشته باشند. خانه سينما يك تشكيلات رفاهي و صنفي است، تشكيلات سياسي نيست. اگر به هيئت‌مديره‌هاي مختلف خانه سينما توجه كنيم خواهيم ديد در هيئت مديره بين 15 تا 20 نفر فقط حضور دارد. يك دوره هيئت مديره و نايب رئيس هم شدم، من در مقابل اين افراد مقاومت كردم، اين آقايان تاب نياوردند و اين قدر هجمه آوردند كه رها كردم و رفتم. يك دوره بنده بازرس شدم آقاي محمدي مديرعامل آن دوره بود كه استعفا داد، زيرا من جلوي رانت‌خواري‌ها مقاومت مي‌كردم.

* خانه سينما را مركز رانت‌خواري كردند

وي درباره رانت‌هاي خانه سينما و امكان رانت‌خواري در هيئت مديره گفت: خانه سينما پولي ندارد كه كسي از آن استفاده كند، اما وقتي مديرعامل خانه سينما مي‌شوي يك فيلم مي‌سازي با نام «يه حبه قند» كه مي‌توان با 300 يا 400 ميليون تمام كرد اما يك ميليارد و پانصد يا ششصد ميليون تومان پول گرفته مي‌شود، اين مربوط به رانت خانه سينما است. وقتي داخل هيئت مديره حضور داري مي‌تواني اخطار بدهي كه اگر به من رانت ندهيد، من خانه سينما را عليه‌تان مي‌شورانم و خانه سينما را سنگر خود مي‌كنند و 4000 نفر را پشت خود مي‌دانند، در حالي كه برخي از افراد نان شب ندارند و سياهي‌لشكر آقايان هستند، خانه سينما را مركز رانت‌خواري مي‌كنند. به طور مثال در سال 81 فيلمي به نام «عطش» ساختم، كپي صفر آن با دو سه نفر سوپراستار هزينه‌اي بالغ بر 90 ميليون تومان شد، همان زمان آقاي عسگرپور با آقاي ميركريمي 270 ميليون تومان هزينه كردند كه «اينجا چراغي روشن است» ساخته شود.

* خانه سينما مركز فتنه شد

فرح‌بخش در ادامه گفت: در سال 86 آمديم در انتخابات هيئت مديره شركت كنيم، آقاي درويش و آقاي توحيدي بودند و گفتند كساني كه در جشن خانه سينما دچار مشكل شدند، كانديد نشوند. در آن زمان آقايان شفق، مجيدي، توحيدي و درويش بالا ايستاده بودند، گفتم شما چراغ خانه سينما را خاموش كرديد و ديگر تمام شد. فاتحه را خوانديد چون يك تهيه‌كننده در هيئت مديره حضور نداشته باشد و آقاي ميركريمي رئيس خانه سينما شود، مركز فتنه مي‌شود. ايشان در جلسه‌اي كه 20 يا 30 تهيه‌كننده حضور داشتند گفتند چه اشكالي وجود دارد كه خانه سينما دو صنف تهيه‌كننده داشته باشد. عامل نفاق ميان تهيه‌كنندگان ايشان هستند و هميشه هم گفتم و در هر دادگاهي از اين ادعا دفاع مي‌كنم. ايشان مؤسس نفاق در خانه سينما است. نماينده اتحاديه را از شوراي پروانه ساخت بيرون كشيد، براي اين كه رانت بگيرد از جعفري‌جلوه معاونت سينمايي و رانت‌ها باعث چندپارگي تهيه‌كنندگان شد.
وي در ادامه گفت: اين 9 نفر سينماگري كه بيانيه را امضا كردند، خودشان 150 ميليارد رانت هستند. آقاي مجيدي 100 ميليارد گرفته، اگر خانه سينما منحل شود كسي به اين افراد رانت نمي‌دهد. با دستور انحلال از لانه‌ها بيرون آمدند.

* كسي با صنوف مشكلي ندارد

فرح بخش به خانه سينما اشاره كرد و گفت: اصل خانه سينما صنوف هستند كه كسي با آن‌ها مشكلي ندارد. اين مركزيت خانه سينما كه هيئت مديره آن است مثل مسجد ضرار است. اين مسجد ضرار را بايد خراب كرد‌. به نظر من دكتر حسيني انقلابي‌ترين كار را انجام داد كه دستور انحلال را صادر كرد، شايد اين چهار هزار نفر عضو از دست اين سي يا چهل نفر مركز حاكميت خانه سينما خلاص شوند. اين سي يا چهل نفر به بدنه صنف كاري ندارد. اكثراً رانت‌ مي‌گيرند و فيلم‌ مي‌سازند، به طور مثال از ارگان‌هاي مختلف از جمله شهرداري و فارابي پول گرفتند و پس از آماده شدن فيلم را به حوزه هنري فروختند. اگر خانه سينما منحل شود اين رانت‌ها تعطيل مي‌شود. گروهي در معرض ديد هستند و گروهي ديگر آن‌ها را هدايت و حمايت مي‌كنند. اگر مركزيت خانه سينما نباشد ديگر اين رانت وجود نخواهد داشت.

* صورتحساب نمي‌دهيم، 500 ميليون بدهيد

وي به دوران معاونت سينمايي شمقدري اشاره كرد و گفت: جواد شمقدري معاونت جديد از اهالي سينماست، ايشان گفتند من به شما باج نمي‌دهم. به عنوان نمونه آقاي عسگرپور و توحيدي در مصاحبه‌هاي خود اعلام كردند ما ديگر كانديد هيئت مديره نمي‌شويم اگر ارشاد بودجه خانه سينما را ندهد. من به همراه آقايان ساداتيان، شايسته و كاسه‌ساز با آقاي شمقدري جلسه گذاشتيم گفتند شما وكيل هستيد، ما با هيئت مديره خانه سينما مذاكره كرديم، گفتيم صورت حساب‌ها را ارايه دهيد تا پول را بدهيم، گفتند ما صورت‌حساب نمي‌دهيم شما 500 ميليون تومان را بدهيد.

* صنوف از اين به بعد مستقل عمل مي‌كنند

فرح‌بخش در ادامه به وضعيت مالي خانه سينما اشاره كرد و گفت: ناظر مالي ارشاد در اين اساسنامه تغيير يافته كجا است. به چه مجوزي معاندين با نظام جمهوري اسلامي كه هيچ سنخيتي با سينما ندارند، بايد در جشن خانه سينما از آن‌ها تجليل شود. اين نشان مي‌دهد كه چه مقاصدي وجود دارد. برخي از افراد كه خودشان را با نظام جمهوري اسلامي معرفي مي‌كنند تنها براي رانت اين‌گونه خود را معرفي مي‌كنند. هيچ‌گونه به فكر منافع صنوف به خصوص صنوف پايين‌دستي نيستند، يا در تلويزيون يا در مراكز مختلف رانت دارند فقط هم به واسطه اين‌كه در مركزيت خانه سينما حضور دارند و يا به صورت واسطه و پشت پرده هدايت و پرده‌نشيني مي‌كنند.
وي در ادامه افزود: صنوف نگران نباشند وزارت ارشاد هم‌پاي اين قضيه ايستاده است. ماجرا سياسي نيست و نبايد آن را سياسي‌ جلوه بدهند، ماجرا كاملاً صنفي است و اهالي سينما و بدنه سينما پشت اين قضيه ايستادند و همين روزها هم هيئتي را وزارت ارشاد معرفي مي‌كند و صنوف به صورت واقعي و مستقل فعاليت مي‌كنند. تا‌كنون صنوف مستقل نبودند، از اينجا به بعد صنوف مستقل عمل مي‌كنند و وابستگي هم نبايد به دولت داشته باشند و دولت هم اين انتظار را ندارد. اتحاديه تهيه‌كنندگان چقدر در اين مدت فعاليت كرده است. اين‌ها مي‌گويند اتحاديه دولتي است كداميك از ما از دولت وام گرفتيم اما شما رانت‌هاي پنجاه ميلياردي و دو ميلياردي و ... مي‌گيريد. اين مسجد ضرار زودتر از اين بايد خراب مي‌شد.

* بيانيه كاملا سياسي است

وي در خاتمه به بيانيه ارايه شده توسط 9 نفر سينماگر اشاره كرد و گفت: بيانيه فقط سياسي است، اگر خلاف اين بيانيه را 9 نفر از آقايان امضا كنند، اين روزنامه‌هايي كه امروز صفحه اول خود را به آن اختصاص دادند، حاضر نيستند آن را در آن صفحه كار كنند. اگر هم بگذارند شايد در انتهاي صفحه بگذارند. اين‌ها را علم كردند اما ديگر مردم گول نمي‌خورند. اين بيانيه دو مطلب دارد، يك سياسي و ديگر رانت افراد و منافع مالي كه دوستان احساس كردند به خطر مي‌افتد.
انتهاي پيام/ي

دوشنبه|ا|19|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن