واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما - هیئت مدیره کانون کارگردانان سینمای ایران در دیدار با معاون امور سینمایی خواستار نظارت بر صدور مجوز فیلماولیها شد. به گزارش خبرآنلاین، بحث نظارت مجدد کانون کارگردانان بر صدور مجوز کارگردانان فیلم اولی در حالی مطرح میشود که شش سال قبل این شیوه در پی اعتراضهای متعدد گروههای مختلف سینماگران به کناری رها شده و اداره کل نظارت و ارزشیابی و شورای صدور پروانه ساخت مسئولیت تصمیمگیری در مورد فیلم اولیها را برعهده گرفته بود. شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران روز یکشنبه پنجم دی ماه با معاون امور سینمایی دیدار کرد و در این دیدار موضوعاتی همانند شورای صنفی نمایش، شورای تسهیلات فارابی، مسائل پخش فیلمها، هدفمند شدن یارانهها و تاثیرات آن بر سینما، حضور نماینده کانون در شورای پروانه ساخت، نظارت کانون کارگردانان بر صدور مجوز فیلم اولیها و مشکلات صنف کارگردانها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. علیرضا امینی سخنگوی کانون کارگردانان در مورد طرح موضوع فیلم اولیها در این جلسه گفت: «درباره مجوز فیلمهای اول کارگردانان که در گذشته دست کانون کارگردانان بود و در حال حاضر توسط ارشاد صادر میشود صحبت شد تا دوباره این اختیار به کانون منتقل شود.» طرح موضوع صدور مجوز کارگردانی از سوی کانون کارگردانان در شرایطی مطرح میشود که در یکساله اخیر حجم قابل توجهی از پروانههای ساخت صادر شده به کارگردانان و یا تهیهکنندگانی اختصاص دارد که نخستین تجربه فیلمسازی خود را در سینما پشت سرمیگذارد و همین مسئله ابهاماتی در مورد نوع فیلمهایی که در سال آتی اکران خواهد شد به وجود میآورد. رئیسیان: نظارت بر ورود فیلماولیها اقدامی ضروری استرئیس سابق کانون کارگردانان سینمای ایران تاکید کرد نظارت بر شروع فعالیت کارگردانان فیلم اولی اقدامی منطقی است که میتواند نتایج منفی ورود بیرویه کارگردانان تازهکار به سینما داشته باشد. علیرضا رئیسیان در گفتوگو با خبرآنلاین، در مورد اجرای دوباره طرح نظارت کانون کارگردانان بر صدور مجوز کارگردانی فیلم اولیها و صدور مجوز فیلمسازی برای آثاری که تهیهکننده و کارگردان اولین تجربه خود را پشت سرمیگذارند، اظهار داشت: «اساساً در آئیننامه پروانه ساخت فیلمهای سینمایی آمده کارگردان و تهیهکنندهای که اولین تجربهشان را پشت سرمی گذارند نمیتوانند مجوز بگیرند. نه تنها در شرایط کنونی این قاعده رعایت نمیشود گاه میبینیم کارگردان و تهیهکننده کار اولی یکی هستند که این اشتباهی مصاعف است.» او ادامه داد: «نتیجه این روند را میتوانیم در حوزه اکران به وضوح ببینیم. در نتیجه صدور تعداد زیادی مجوز ساخت فیلم برای کارگردانان فیلم اولی نه تنها نیروهای توانای تازهکار وارد سینما نشدند بلکه میتوان مشکلات ناشی از آن را در زمینه اکران فیلمهای سینمایی ببینیم.» رئیسیان گفت: «در همه جریانهای تخصصی ورود به حوزه با عبور از مراحلی همراه است. به عنوان مثال وقتی یک پزشک مدرک خود را از دانشگاه میگیرد مستقیم برای راهاندازی مطب اقدم نمیکند و باید مراحل دیگری را هم سپری کند.» این کارگردان یادآور شد: «در مورد جریانات تخصصی مستقل و صنفی باید در مورد نیروهای تازهوارد نظارتی وجود داشته باشد در غیر این صورت هرج و مرج به وجود میآید.» او همچنین در مورد دورانی که به عنوان رئیس کانون کارگرانان به ورود سینماگران تازهکار به سینما نظارت داشت گفت: «اگر کسی بتواند یک استعداد معرفی کند که در آن هفت سال نظارت ما امکان ورود به سینما نیافته و بعد از برداشتن این نظارت امکان حضور در سینما به دست آورده و استعداد بالایی داشته میپذیرم که تمامی کارهای ما در آن هفت سال عبث بوده است.» عنوان سمت اظهارات علیرضا سجادپور مدیر اداره کل نظارت و ارزشیابی تعداد آثاری که کارگردان و تهیهکننده اول باشند، بسیار اندک است و بیش از دو سه مورد نیست. در یک مورد این این پروانه ساختها کارگردان و تهیهکننده هر دو خانم بودند و اغلب گروه تولید فیلم نیز خانمها بودند. برای این فیلم به دستور معاون امور سینمایی پروانه ساخت صادر شد و دلیل آن هم شرایط استثنایی این فیلم بود. در این موارد نباید فیلمهای انیمیشن را وارد کرد. برای تولید فیلمهای انیمیشن کارگردان و تهیهکننده باید شرایط خاصی داشته باشند و حتماً در حوزه انیمیشن متخصص محسوب شوند. نباید چنین مواردی را به اشتباه با ملاکهای فیلمهای سینمایی سنجید، زیرا تهیهکنندهای حرفهای فیلم سینمایی شاید برای تولید فیلم انیمیشن اطلاعات و تجربه کافی را نداشته باشد و طبیعی است افرادی برای تولید این آثار پروانه بگیرند که خود در موضوع مورد نظر حرفهای محسوب شوند. یکی دو مورد دیگر نیز استثناهایی بودند که به دلیل شرایط خاصی به تهیهکننده و کارگردان فیلم اولی پروانه ساخت دادهایم. عبدالحسن برزیده کارگردان و عضو سابق شورای صدور پروانه ساخت 10 سال قبل براساس توافقی که بین معاونت امور سینمایی و خانه سینما صورت گرفته بود فقط 10 درصد از فیلمهای سینمایی که سالانه پروانه ساخت میگرفتند میتوانستند از میان کارگردانانی باشند که نخستین اثر سینمایی خود را تولید میکنند. برای صدور مجوز فیلمسازی و مواردی از این دست باید استانداردی در سینما وجود داشته باشد. اگر در مقطعی کانون کارگردانان مسئولیت ارزیابی کار افرادی که میخواستند فیلم اول خود را بسازند برعهده داشت، امروز باید شیوه درستتری اتخاذ شده باشد تا آن مسیر کنار گذاشته شود، در غیر این صورت مسیری که طی شده اشتباه بوده است. برای برهم زدن شیوهای که براساس عقل و منطق اتخاذ شده باشد روش عقلانی دیگری اتخاذ شود، نه اینکه براساس آشناییهای دور و نزدیک در مورد وضعیت ساخت فیلمها در سینما تصمیمگیری شود. فیلمهای ضعیفی که برخی از فیلم اولیها تولید میکنند ظلمی به خودشان هم هست، زیرا آنان نیز اگر مراتب را به درستی طی میکردند میتوانستند فیلم بهتری بسازند؛ زیرا همه میدانیم وجههای که کار اول برای کارگردان به وجود میآورد تا چه حد اهمیت دارد. این یک اصل است که تهیهکننده فیلم اول نباید خود نیز اولین تجربه خود را در سینما پشت سر بگذارد، اما میبینیم در برخی موارد هم کارگردان اولین کار خود را انجام میدهد و هم تهیهکننده برای اولین بار مسئولیت برعهده گرفته است. امیر سمواتی تهیهکننده هرکس بگوید من کارگردانم میتواند کارگردانی کند و فیلم بسازد و تفاوتی میان فیلم اولی و فیلمساز با تجربه وجود ندارد. هرکسی حق دارد شغل خود را انتخاب کند و نمیتوان برای افراد مانعی ایجاد کرد. هر فردی آزاد است بدون گذر از مراحلی سخت و دشوار بتواند فیلم سینمایی خود را بسازد و ممکن است زمینه ساخت این فیلم را بازیگری که صرفاً علاقمند بوده در اثری بازی کند به وجود آورده باشد. ایرادی ندارد چنین آثاری ساخته شود، اما اینها باید در مرحله اکران عمومی مورد ارزیابی قرار بگیرد و مسئولانی که به این آثار پروانه میدهند برنامهای هم برای نمایش عمومی آنها ارائه دهند. سیروس الوند کارگردان و رئیس کانون کارگردانان سالهای گذشته کانون کارگردانان با توافق معاونت سینمایی و با تحقیق و بررسی و با توجه به اهرمهایی خاص، میزان ظرفیت تولید در سال جدید را میسنجید و سپس به همان نسبت ظرفیت، تعدادی کارگردان اول را انتخاب و به ارشاد معرفی میکرد. البته بحث من در حال حاضر تنها کانون کارگردانان نیست، بلکه به طور کل خانه سینما در این مسیر مشاورههای لازم را به معاونت سینمایی میداد. اما در حال حاضر میبینیم که یکچنین راهنماییهایی عملاً از سمت خانه سینما وجود ندارد. ظرفیت و گنجایش سینمای ایران در حال حاضر پذیرای این تعداد تهیهکننده و کارگردان فیلم اولی نیست. ما در جشن خانه سینما کیفیت این فیلمها را مورد ارزیابی قرار دادیم. از میان 50 فیلم تولید شده شاید 5 یا 4 فیلم خوب و با کیفیت تولید شده باشد. اما به عقیده من این تعداد پروانه ساخت صادر شده برای کارگردانان فیلم اولی تنها امکانات و فرصتهایی است که به هدر میرود. محمد درمنش کارگردان، عضو کانون کارگردانان سینمای ایران و رئیس شورای صنفی نمایش صدور پروانه ساخت برای کارگردانهای اول از سالهای قبل در اختیار کانون بوده است و کانون براساس ظرفیت، حدودی را تعریف میکرد و بر همان اساس مجوز میداد. صدور مجوز کارگردانهای اول توسط کانون، دو حسن داشت اول آنکه کسانی که میخواستند بعنوان کارگردان اول وارد سینما شوند، از یک فیلتر تخصصی عبور میکردند و یک شورای تخصصی آنها را بررسی میکرد. حسن دوم این کار این است که اگر یک سال باتوجه به شرایط موجود در سینما از لحاظ کمیت، ورود به سینما بیش از نیاز صورت بگیرد، یک بررسی صورت میگیرد تا از بروز آسیب خودداری شود. در زمانی که اینگونه مجوزها توسط کانون کارگردانان صادر میشد، بعضاً بررسیها با یک سختگیری همراه بود که باعث میشد افراد به اداره کل نظارت و ارزشیابی شکایت کنند. این امر هم باعث شد کانون کارگردانان صدور این مجوزها را به ارشاد واگذار کند. از آنجا که موضوع پیگیری بحث امنیت شغلی به عنوان یک بحث جدی در کانون کارگردانان مطرح شدهاست، ما نیز اعلام کردیم، اگر صدور این مجوزها به کانون بازگردد به نفع سینما و سینماگران است و از طرفی کسانی که برای اولین بار وارد این عرصه میشوند، وقتی بدانند که از چه فیلتر تخصصی عبور میکنند، خودشان را آماده میکنند. فیلماولیهای سال 1389 اسامی کارگردانان و تهیهکنندگان فیلم اولی سال 1389 مهدی عظیمی میرآبادی، رضا درمیشیان، مهدی مظلومی، محمدرضا خاکی، قربان محمدپور، فاطمه ابوالقاسمی (تهیهکننده)، بهاره رضایی، فرهاد گلی (تهیهکننده)، پدرام علیزاده، حمید طالقانی، فرزاد اژدری، کامشاد کوشان، علی بهادر (تهیهکننده)، ماشاالله شاهمرادیزاده، روحانگیز شمس، عباس مرادیان، بهمن گودرزی، مانلی شجاعیفرد، افسانه منادی، محمدعلی صفورا و عطالله سلیمانیان. 54143
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 448]