واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: آتيلا پسياني: «تئاتر تجربه حرفهاي» نيازمند يك مكان مستقل است . كارگردان «يك سمفوني ناكوك» گفت: نبود تئاتر تجربه را در مملكت حس ميكنيم، تئاتر تجربه حرفهاي، نيازمند يك مكان مستقل و بودجه است. آتيلا پسياني در واپسين روزهاي اجراي نمايش «يك سمفوني ناكوك»، بعد از ظهر ديروز نشست خبري را در تالار مولوي برگزار كرد. پسياني در اين نشست درباره چگونگي نگارش «يك سمفوني ناكوك» گفت: وركشاپ را از دو سال پيش آغاز كرديم كه بر مبناي سكوت و سكون و تمركزهاي ويژه بوده، كارگاه متشكل از اعضاي گروه تئاتر «بازي» و دانشجويان بوده و با اينكه دوست نداشتم كارگاه بيش از 15 نفر تشكيل شود، اين كارگاه از 28 نفر تشكيل شد. وي ادامه داد: از ابتدا خواستيم از اين وركشاپ اجراي نمايش داشته باشيم و بر اساس رمان «مرشد و مارگاريتا» نمايشنامه توسط بنده و پوريا آذربايجاني به نگارش درآمد.هر كدام به صورت جداگانه صحنههايي از نمايشنامه را نوشتيم. پسياني درباره تماشاگران نمايشهايش بيان داشت:اين تصور كه چهره سينمايي من باعث جذب مخاطب ميشود را قبول ندارم و من چهره تئاتري دارم، فرمولي نيز براي جذب تماشاگر و آمدن آنها به تئاتر ندارم.«يك سمفوني ناكوك» يك قصه دارد كه براي غيرتئاتريها نيز قابل فهم است و در اين ميان زواياي خصوصي دارد كه شايد خانواده تئاتر با آن بيشتر آشنا باشند تا ديگر تماشاگران. اين كارگردان يادآور شد: در نمايش تعدادي تيپ ارائه داديم و نمايشها به شكل خنثي پيش ميرود و پيشنهادي براي تماشاگر ندارم و مصر نيستم كه به تماشاگرانم آنچه در ذهنم است را منتقل كنم. وي به نمايشي با عنوان «گيلگمش» كه در نمايش خود آورده بود، اشاره كرد و گفت:در اين نمايش هيچ اسطوره و حماسهاي در كار نبوده و تمام نمايش «گيلگمش» نيز ربطي به اسطوره قديمي ندارد و اسم آن هم اتفاقي گذاشته شده است. پسياني تاكيد كرد: نمايش از تيپهايي ساخته شده كه براي تماشاگر عام نمونهاي از يك قشر است و براي تماشاگران خاص ممكن است كه ما به ازا پيدا شود. زماني كه نمايش را به مركز هنرهاي نمايشي پيشنهاد دادم، گفتم كه نمايش يك شوخي نيست و تنها يك توهين است. وي در ادامه به تئاتر تجربه اشاره كرد و خاطرنشان ساخت:گاهي تئاتر تجربه دچار كلاسيك ميشود و آنچه در نمايش وجود دارد يك شوخي است كه پشت آن هيچ توهيني وجود ندارد. پسياني درباره روند و چگونگي شكلگيري نمايشنامه بيان داشت: تعطيلي كارگاه نمايش ربطي به محتوا نداشته و اما محل فيزيكي كارگاه ربط داشت، چرا كه تعطيليها و تعطيلي وركشاپ در روحيه من تاثير گذاشت و اين طبيعي است. وي گفت:به طور حتم كسي كه به جاي نقد نمايش، مرا نقد كند، روي من تاثير ميگذارد و اين اتفاقات كه افتاد همه برايم تلخ بود و ممكن است به طور ناخودآگاه همه اين جريانها در نمايشم منعكس و تاثير بگذارد.سعي كرديم استخوانبندي نمايش كلي بوده و در اين نمايش هيچ يك از شخصيتها نام ندارند و حتي به لحاظ جغرافيا جايي مشخص نيست. پسياني در ادامه با اشاره به رمان «مرشد و مارگاريتا» و استفاده از آن در نمايش «يك سمفوني ناكوك» تصريح كرد: نمايش ربط مستقيم به رمان ندارد، جوهره تفكر ما از اين اثر گرفته شده بود. اين بازيگر در ادامه اين نشست با اشاره به وجود گربههاي تئاترشهر گفت:به نظرم گربه و بازيگر يك سنخيت فيزيكال دارند، در تئاترشهر گربه زياد است و در تمرينات حضور دارند و علاقهاي زيادي به گربهها دارم و اگر هم الان در تئاترشهر گربه نباشد به خاطر آن است كه گربهها از معماري جديد خوششان نيامده است. پسياني همچنين به منتقدان تئاتر اشاره كرد و گفت:برخي به تئاتر به صورت منقبض نگاه ميكنند، من به صورت كودكانه تئاتر نگاه ميكنم و اگر از ديدن آن لذت ببرم، تشويق كرده و اگر خوشم نيايد، از سالن بيرون ميآيند اما برخي ميخواهند با اجراي يك تئاتر، تحولي ايجاد شود. وي به نمايشهاي ديگر خود اشاره كرده و بيان داشت:در ميان كارها تفاوتي وجود ندارد و ممكن است در اشكال نمايش تفاوتهايي ديده شود، طرز تفكر الان با تئاتر تجربه سال 1368 تفاوتي نكرده است.هر كارگرداني كاري اجرا ميكند و ميگويد تئاتر تجربه است اما تئاتر تجربه با تجربه كردن تئاتر متفاوت بوده و در تئاتر تجربه حسابگري وجود ندارد. كارگرداني نمايش «بحرالغرائب» در ادامه درباره كارگاه نمايش بيان داشت:در مجموعه تئاتر شهر سه كارگاه راهاندازي كردم از جمله سايه و كارگاه نمايش ، مكانهايي كه استفاده نميشد اما با درست كردن آنها و تمرين در آنجا، گفتند به صورت خانوادگي اجرا دارند و استفاده ميكنند. وي ادامه داد:كسي به فكر سالنها نيست و من هر جا كه ظرفيت داشته باشد را به سالن تئاتر تمرين ميكنم و كاري ندارم كه سالن را ميگيرند يا خير.تئاتر تجربه بايد مركزي مستقل داشته باشد و اما مركز تئاتر تجربه حرفهاي جايي ندارد و تنها يكي از زير مجموعههاي انجمن نمايش است، اگر مكاني به ما بدهند با يك بودجه، ديگر مزاحم كسي نميشويم و در آنجا كار ميكنيم. اين كارگردان بيان داشت:نبود تئاتر تجربه را حس ميكنم و تئاتر تجربي يك تئاتر در مملكت است،معتقدم نبود آن باعث بحران در كشور خواهد شد و اگر مركزي براي تئاتر تجربه باشد، ميتوان با خيال راحت در آن كار كرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 563]