تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه خداى سبحان را مى شناسد، شايسته است دلش از بيم و اميد به او خالى نباشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812708223




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همان شكلات در زرورقي تازه


واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: سینمای‌جهان - سعيد مروتي: یكي از ايرادهايي كه معمولاً‌ به سينماي ايران گرفته مي‌شود، تازه نبودن مضامين فيلم‌هاست. مي گويند فيلم‌ها نمي‌فروشند چون تكرار همان چيزهايي هستند كه تماشاگر قبلاً‌ مشابه‌شان را ديده است. هر چند در آن سوي آب‌ها ماجرا كمي متفاوت است. فيلم‌هاي زيادي را مي‌شود مثال زد كه با وجود آن كه مسيري را طي كرده‌اند كه كاملاً براي تماشاگر قابل پيش‌بيني بوده است ولي باز هم به فروش قابل قبول دست يافته‌اند. اصلاً‌ يكي از هنرهاي فعالان اين هنر- صنعت اين است كه مي‌توانند از داستان‌هاي تكراري، فيلم‌هاي موفقي بسازند. فيلم‌هايي كه قدرت متقاعد كردن تماشاگران خود را دارند و به همين دليل به گيشه پررونقي دست مي‌يابند. مثلاً‌ كمدي رومانتيك‌‌ها معمولاً حال و هواي آشنايي دارند و يكي از پرمخاطب‌ترين ژانرهاي سينمايي محسوب مي‌شوند. مثلاً‌ در فيلمي چون «من كه گفته بودم» ساخته مايكل لمان، در همان دقايق اوليه كه پيرنگ اثر شكل مي‌گيرد، تماشاگر مي‌تواند حدس بزند كه دايان كيتون و دخترانش چه مسيري را در طول فيلم طي خواهند كرد. اين كه مضمون فيلم تكراري است، چندان اهميتي ندارد. مهم اين است كه كارگردان توانسته از همين دستمايه كليشه‌اي، فيلمي كاملاً سرگرم‌كننده و جذاب بسازد؛ فيلمي كه چون «سرگرم» مي‌كند، مي‌فروشد. اين نكته در مورد «رزرو ممنوع» هم صادق است. در اين فيلم كاترين زتا‌جونز نقش يك سرآشپز دقيق و سخت‌گير را بازي مي‌كند. تاكنون چند فيلم ديده‌ايم كه در آن زني سرسخت كه غيرقابل انعطاف به نظر مي‌رسيده در نهايت به كسي كه چشم ديدنش را نداشته علاقه‌مند شده است؟ «رزرو ممنوع» هم همين داستان را روايت مي‌كند. معلوم است كه زتا جونز و آرون اكهارت به هم علاقه‌مند خواهند شد و اين چيزي جز يك مضمون تكراري نيست ولي در پرداخت كارگردان و فيلمنامه‌نويس هم تفاوت‌هايي به چشم مي‌خورد (و تا اندازه‌اي برخي از الگوهاي تعريف چنين داستاني جابه‌جا شده‌اند) و هم اين كه محصول نهايي، جذابيت خود را تا انتها براي تماشاگر حفظ مي‌كند. نكته اين‌جاست كه سازندگان چنين آثاري حد و اندازه را رعايت مي‌‌كنند. آنها مي‌دانند كه قرار است كل مسائل هستي شناسانه را در طول دو ساعت طي كنند، بلكه فقط بايد داستان‌گوهاي خوبي باشند. دو فيلم ياد شده، اتفاقاً‌ نه آثاري برجسته كه فيلم‌هاي كاملاً معمولي و متوسط‌اند. از آن فيلم‌هايي كه به قول هاكز، تماشاگر نيم ساعت بعد از ديدنشان فراموشش مي‌كند. ولي همين فيلم‌هاي به شدت معمولي، كه مضامين تكراري هم دارند؛ سرگرم‌كننده‌اند و براي جذب مخاطب به ابتذال متوسل نمي‌شوند. در همين هاليوود هر سال، فيلم‌هاي ناموفق و بدي هم ساخته مي‌شود كه قرار بوده سرگرم‌كننده باشند ولي در عمل، مزخرف از كار در آمده‌اند. فهرست فيلم‌هايي كه منتقدان در طول سال آن را شايسته دريافت تمشك طلايي مي‌دانند، معمولاً‌ طولاني است. اين نوع فيلم‌ها، اكثراً‌ توليداتي‌اند كه براي گيشه ساخته شده‌اند و اغلب هم در اين راه به توفيق نمي‌رسند، راهي بر پرده سينماها نمي‌يابند و مستقيم روي دي ودي‌دي مي‌روند. چون در آنجا فيلمي كه شكست سرنوشت محتومش است، به سادگي نمي‌تواند سالن‌هاي پرتعداد سينما را در اختيار بگيرد. اين‌ها فيلم‌هايي‌اند كه سازندگانشان نتوانسته‌اند، از مضامين تكراري، آثاري جذاب و سرگرم‌كننده‌ بسازند؛ و در هاليوود براي زنده ماندن بايد سرگرم كرد. برنده كساني‌اند كه مي‌دانند چگونه مي‌توان همان شكلات هميشگي را در زرورقي تازه به بازار فرستاد و رضايت مشتري را هم حفظ كرد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 241]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن