واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: محمدحسين لطيفي که اين روزها "توفيق اجباري" را روي پرده دارد، فيلمسازي است که ژانرهاي مختلف را در سينما و تلويزيون تجربه کرده و ويژگي برجسته کارنامه او موفقيت عمده کارهايش و پرکاري مفرط است. در کارنامه کارگرداني لطيفي نام شش فيلم "سرعت"، "عينک دودي"، "دختر ايروني"، "خوابگاه دختران"، "روز سوم" و "توفيق اجباري" به چشم مي خورد. وي مجموعههاي تلويزيوني موفق "همسايه ها" با بازي گوهر خيرانديش، علي نصيريان، امين حيايي و محمدرضا شريفي نيا، و "سفر سبز" با بازي امين تارخ، پارسا پيروزفر، لادن مستوفي و آزيتا حاجيان و مجموعههاي مناسبتي پرمخاطب "وفا" با بازي فرهاد قائميان، پوريا پورسرخ و هانيه توسلي و "صاحبدلان" با بازي حسين محجوب، محمد کاسبي و باران کوثري را هم در کارنامه خود ثبت کرده است. با نگاهي به آثار سينمايي او به نظر مي آيد حداقل در اين چند فيلم مولفه مشترک و به نوعي شخصي که بتوان امضا ويژه لطيفي را به آن نسبت داد، به چشم نمي خورد. هر چند معتقد است همان گونه که هر انساني چند دغدغه مختلف دارد که در آن ميان يکي از بقيه برجسته تر است، او هم در هر کدام از فيلم هايش به يکي از دغدغه هايش پرداخته است. اکشن و هيجان در "سرعت"، کمدي در "عينک دودي"، "دختر ايروني" و "توفيق اجباري"، وحشت و کمدي در "خوابگاه دختران" و دفاع مقدس در "روز سوم". در اين ميان او "روز سوم" را برخاسته از دغدغه هاي مهم خود مي داند و ابايي ندارد از تجربه کردن. "سرعت" با فيلمنامه حسن نجاريان، مهرداد خوشبخت و حميدرضا محسني به مسابقات رالي و اتومبيلراني مي پرداخت. فيلمي اکشن و مهيج که به جهت پرداختن به اين وجه تازگي خاصي در زمان خود داشت و بدل به فيلمي شد که ادعايش هم چندان زياد نبود. فيلمي با تکيه بر قصه کليشه اي و مطابق با فيلمنامه هاي اينچنيني که الگويي خاص دارند و معمولاً بر مبناي رقابتي چيده مي شوند که به رويارويي دو قطب مي انجامد. پرداختن به جنگ و دفاع مقدس از حاشيه هايي است که به خاطر ايراني کردن قصه، روابط و مسائل آدم ها وارد فيلم شده و نهايتاً جذابيت هاي بالقوه مسابقه، رالي و ... باعث شد فيلم بدون آنکه ارزش هنري خاصي براي سازنده اش به ارمغان بياورد، ديده و به عنوان فيلمي براي ورود به سينما در کارنامه لطيفي تحليل شود. "عينک دودي" با فيلمنامه اصغر عبداللهي نويسنده مستقل سينماي ايران ساخته شد. يک کمدي که در زمان خود توانست مخاطب را به سينماها بکشاند و از قابليتهاي زوج معتمدآريا ـ طهماسب استفاده خوبي کند. فيلم توانست با يک قرينه پردازي سهل بين زوج هاي حاضر در فيلم، به نوعي اين سهل بودن را در وجوه کمدي کمرنگ کند. به علاوه جذابيت کليشه زدايي از برخي تيپ ها و پايان تا حدي غيرقابل پيش بيني از نقاط قوت "عينک دودي" بود. به عنوان مثال تيپ لمپن و جاهل که معمولاً قطب منفي فيلم هاست با وجود پررنگ نمودن وجوه لمپني وي کاراکتري منفي نيست و در انتهاي فيلم دختر هم متوجه مي شود به او علاقمند شده است. به اين ترتيب لطيفي سعي کرده با تيپهاي هر چند کليشه، کليشهاي رفتار نکند و عرصه کمدي را براي تلطيف برخي رفتارهاي منفي چون خودکشي و ازدواج اجباري به کمک بطلبد که نتيجه هم داده است. حتي فيلم را ميتوان به نوعي هجويه فيلمهاي فمينيستي چون "هزاران زن مثل من" رضا کريمي يا عمده فيلمهاي تهمينه ميلاني محسوب کرد. زني که ميخواهد با وکيل گرفتن حقش را از مرد بگيرد و زنان ديگر را هم عليه مردان مي شوراند و اصولاً هر جمع زنانه که به انديشه براندازي مردان تشکيل ميشود و ... در انتها همسويي با مرداني که عليه آنها بسيج شده بودند اين هجويه را تکميل ميکند. "دختر ايروني" با فيلمنامه ايرج طهماسب و با تکيه بر ايده جذاب و سنتشکن در جامعه هنوز سنتزده ايران ساخته شد. فيلمي که با بهره بردن از حضور ستارگاني چون هديه تهراني و امين حيايي در نقش کاراکترهاي اصلي توانست در قالب کمدي اين رفتار سنت شکنانه را باورپذير جلوه دهد. خواستگاري رفتن دختر براي پسر رفتاري است که در فرهنگ عامه و خاصه ايران غيرقابل هضم تعبير ميشود و حضور بازيگران در قالب اين شخصيتها و طراحي و پيچشهاي داستاني توانست اين رفتار را شدني جلوه دهد. "دختر ايروني" از نگاهي ديگر به بازي در بازي شخصيتهاي اصلي مانند علي شوتي و مريم ميانجامد که هر کدام به مصالحي ديگري را به بازي ميگيرند و طراحي خاص قصه و پرداخت آن موجب لو نرفتن کاراکترها و در نتيجه گره گشايي کارآمد مي شود. "خوابگاه دختران" هم با فيلمنامه ايرج طهماسب ساخته شد. اين فيلم پس از "شب بيست و نهم" حميد رخشاني دومين فيلم ايراني در ژانر وحشت است که با صلاحديد سازندگان به تلفيقي از کمدي و وحشت رسيده است. فيلم با تکيه بر مولفههاي ايراني وحشت به ترسآفريني از نوع ايراني مي پردازد و از مقوله جن، ناپديد شدن دختران در شب عروسي و ... نهايتاً به قاتلي زنجيرهاي ميرسد که عامل عيني ترسآفريني است. فيلم به گونه اي پاسخ عيني و واقعي به ترس ايجاد شده مي دهد و آن را واگذار به ماوراء و روح نمي کند. هر چند از پرداخت کمدي فيلم به عنوان محملي استفاده شده که اطمينان نداشتن نويسنده و فيلمساز را از نوع برخورد مخاطب با فيلم نشان مي دهد، اين رويکرد به خاطر متکي بودن بر يک بازيگر طنز (مجيد صالحي) يک وجهي شده است. "روز سوم" را لطيفي سال 85 با فيلمنامه مهدي سجاده چي درباره حصر خرمشهر با موضوعي مستند ساخت. فيلمي که با قرار گرفتن در مقطع روزهاي سقوط خرمشهر به نوعي دفاع مقدس ايران را نشانه مي رود، ولي واقعيت اين است که جنگ ايران و آنچه دفاع مقدس را ويژه ايران و ايراني کرد در فيلم کمترين حضور را دارد. واقعاً اگر چند مولفه ابتدايي چون اسم بردن از جهان آرا و وقوع قصه در خرمشهر در حال سقوط را از فيلم بگيريم، دفاع مقدس کجاست؟ فيلم بدون آنکه اثري نمادپردازانه باشد و چنين تلقي از آن شود، قصد دارد از سميره نمادي از مام وطن بسازد تا رها کردن جنگ و نجات او از سوي سربازان ايراني بدل به دفاع از ميهن شود. اما مسئله اين است که اين وجه نمادپردازانه در کليت اثر به چشم نمي خورد و نمي توان به چنين تعبير فرامتني هم از آن رسيد. به علاوه قصه نقاط خالي دارد که به محدوديت هاي سينماي ايران بازمي گردد و از جهت دراماتيک به آنها پرداخته نشده است. "توفيق اجباري" محصول سال 86 است که با فيلمنامه اي از خود لطيفي در ژانر کمدي ساخته و بدون آنکه در انتظار نمايش در جشنواره فيلم فجر بماند از امروز چهارشنبه 16 آبان ماه روانه اکران سينماها شد. اين فيلم داستان بازيگري به نام رضا گلزار است که از همسر خود جدا شده، رضا و همسرش يکديگر را دوست دارند، اما برخي ارتباطات رضا نارضايتي همسرش را به دنبال دارد. در اين فيلم محمدرضا گلزار، رضا عطاران، باران کوثري، بهاره رهنما، نيوشا ضيغمي، مجيد ياسر، ليلا عباسي، احمد پورمخبر و نعيمه نظام دوست به ايفاي نقش مي پردازند. از ديگر عوامل فيلم "توفيق اجباري" ميتوان به مدير فيلمبرداري محمدرضا سکوت، صدابردار سيامک نيازي، طراح صحنه و لباس محسن نوروزي، طراح چهرهپردازي محسن بابايي، مدير توليد مجيد ياسر و تهيهکننده سيدکمال طباطبايي اشاره کرد. به نظر مي آيد لطيفي در اين فيلم هم کمدي را به درستي نشانه رفته و با خلق زوج جديد عطاران ـ گلزار، به عرصههايي جذاب در حيطه کمدي دست يافته است. فيلمي که پيشبيني ميشود بتواند در فروش رکوردزني کند. لطيفي در حالي که اين روزها مجموعه طنز تلويزيوني "سه در چهار" را براي گروه خانواده شبکه اول کارگرداني ميکند و رضا عطاران و مجيد صالحي هم با او همکاري ميکنند، همراه با سيد سعيد رحماني در حال تکميل فيلمنامه مجموعه تاريخي "نردبامي بر آسمان" است که به زندگينامه غياثالدين جشميد کاشاني در قرن نهم ميپردازد و با پايان مرحله نگارش کارگرداني آن را آغاز ميکند. منبع : خبرگزاري مهر
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2719]