تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤثّرترين وسيله جلب رحمت خدا اين است كه خيرخواه همه مردم باشى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826063996




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پشت صحنه سريال‌هاي رمضان چه مي‌گذرد؟


واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: كارگردانان سخت مشغول كارند جام جم آنلاين: سريال‌هاي ماه رمضان، در اين چند سال جزء جدايي ناپذير سفره‌هاي افطارمان شده‌اند. حتي اگر خيلي اهل تلويزيون و پيگيري سريال‌هاي مختلف نباشيد، همزماني پيچيدن بوي ربناي شجريان با بوي شله زرد وسط سفره و مزه نان و پنيري كه در كنار اعضاي خانواده، خوش طعم تر از هميشه است مي‌چسبد ، ناخودآگاه به يكي از اين سريال ‌ها و زندگي آدم‌هاي جورواجورش پيوند مي‌خوريد و با خودش همراهتان مي‌كند. با شادي شان خوش حال مي‌شويم و با غمشان، غمگين و هر شب ناخودآگاه منتظريم ببينيم سرنوشت اين آدم‌هاي جورواجور به كجا مي‌رسد. اما شايد كم تر به اين فكر مي‌كنيم كه گروه توليد اين سريال‌ها براي خلق اين لحظه‌هاي خوش براي ما با چه مشكلاتي دست و پنجه نرم مي‌كنند. آن هم با توجه به اين كه سه گروه از آن‌ها هم زمان يا با فاصله كمي از پخش، شبانه روز مشغول كارند. در اين گزارش فارغ از اما واگرها و نگاه انتقادي هميشگي رفته ايم سراغ آن‌ها تا ببينيم الان چه كار مي‌كنند، در چه حالي هستند و سحر اين روزهاي سخت و بلند را چطور به افطار مي‌رسانند؛ يك جور خسته نباشيد و دست مريزاد ساده كه لااقل كمي از خستگي و فشردگي كار برايشان كم بشود. گروه توليد «روز حسرت» يادمون مي‌ره‌ افطاري بخوريم‌ مهران رسام هفت هشت سال بعد از «دريايي ها» دوباره در «روز حسرت» به عنوان تهيه‌كننده با سيروس مقدم كار مي‌كند. او كه بعد از «گم گشته» و «آخرين گناه»، در حال توليد سومين كار مناسبتي رمضاني است، همه چيز را عالي توصيف مي‌كند و مي‌گويد: كلا توي ماه رمضان همه چيز خوب است و هيچ مشكلي نيست. حتي خوشبختانه با اين كه بعضي وقت‌ها كارمان به خاطر كار كامپيوتري تا دقيقه 90 طول مي‌كشد، ولي بيش تر وقت‌ها 3 -‌ 4 قسمت جلوييم. با اين حال در همين فرصت كوتاه بازبيني انجام شده و بعد هم كلي بهشان سفارش كرده‌اند ديگر كار را اين قدر دير نرسانند. براي اين كه اين اتفاق نيفتد بچه‌هاي گروه از هيچ كاري دريغ نمي‌كنند. همه شان «در اختيار» هستند و تا هروقت متن باشد، كار مي‌كنند. آن‌جور كه از حرف‌هاي رسام برمي‌آيد، امسال هم مشكل اصلي گروه مقدم كه اتفاقا كارگردان تندكاري هم هست، درست مثل سريال رمضاني پارسالش «اغما»، دير رسيدن متن است. ضمن اين كه كم كم رسيدن متن‌ها آن‌ها را مجبور مي‌كند قسمت به قسمت بگيرند، امكان رج زدن نداشته باشند و روزي حداقل 2 ‌ 3 بار لوكيشن را تغيير بدهند. والا مطمئن باشيد «روز حسرت» به خاطر پرواز معنوي تك تك عواملش تا قسمت هفتم و هشتم هم نمي‌رسيد، چه رسد به حالا كه رسيده ايم به نيمه ماه مبارك: «از بس مشغول كاريم، نمي‌فهميم كي افطار مي‌شود. بچه‌ها هم معمولا با يكي دوساعت تاخير افطار مي‌كنند، ديگر به اين وضع عادت كرده‌اند! شب‌ها هم ناي سحري خوردن ندارند. بي سحري روزه مي‌گيرند كه بتوانند بيش تر بخوابند. خيلي هاشان همين جا مي‌خوابند و هر دو سه روز مي‌روند خانه كه دوش بگيرند.» افطار گروه، آش يا حليم است و نان و پنير و سبزي:«كله پاچه خور نيستند، والا كله پاچه هم مي‌دادم.» غير از افطار، گروه يك بار ديگر حتما موقع پخش سريال خودشان دور هم جمع مي‌شوند. ولي بقيه سريال‌ها را اصلا. وقت تنگ است و بايد زود جنبيد. گروه توليد «مثل هيچ كس» اين آرامش دوست داشتني كم دغدغه ترين شبكه رمضان امسال، شبكه 2 است و كم دغدغه ترين تهيه‌كننده، محمدعلي اسلامي. تصويربرداري «مثل هيچ كس» فعلي و «داداشي» سابق فروردين شروع شده و 5 شهريور هم تمام شده: «حدود دو سال و نيم بود كه داشتيم روي فيلم نامه كار مي‌كرديم و اصلا قرار نبود براي ماه رمضان توليد بشود. ولي آقاي فرجي از همان زمان پخش «ميوه ممنوعه» به فكر الان بود. مي‌گفت چشم بر هم بزني از راه مي‌رسد. نتيجه اش اين شد كه كارمان را در آرامش و با برنامه ريزي كامل انجام داديم و در عوض حالا نه استرس و فشارغير قابل پيش بيني داريم و نه دلهره آنتن.» خلاصه اين كه الان به قول معروف ديگ اين سريال تمام شده و از ته ديگش هم خبري نيست. فقط بابك رضاخاني با نظارت اسلامي و عبدالحسن برزيده، كارگردان، مشغول روتوش تدوين و صداگذاري و ميكس و موسيقي است. اين آرامش البته يك بدي دارد و آن هم اين است كه گروه توليد لحظات پرشور و حال افطار و سحر را كنار هم نمي‌گذرانند: «معمولا موقع افطار خانه هستيم. بعدش تا 3-‌2 صبح باكس تدوينم يا با احسان خواجه اميري صحبت مي‌كنيم كه كدام سكانس موسيقي مي‌خواهد يا نمي‌خواهد و جنس موسيقي اش بايد چه جوري باشد.» تهيه‌كننده «مثل هيچ كس» هر دفعه معمولا 5 -‌4 قسمت كار را آماده مي‌كند و براي بازبيني مي‌فرستد: «خوشبختانه چون خود مدير شبكه كار را بازبيني مي‌كند و تا حالا اصلا برگشتي نداشته‌ايم.» به هرحال توفيق «زير تيغ» كه در كنار همه عوامل، باعث شد علي اكبر محلوجيان به عنوان نويسنده كار بيش از همه شناخته بشود و «مثل هيچ كس» هم با حفظ مشتركاتي مثل تهيه‌كننده، بعضي بازيگران و مهم تر از همه نويسنده - كه براي اولين بار اسمش با تاكيد و در آغاز تيتراژ مي‌آيد- كم و بيش همان فضا را براي مخاطب زنده مي‌كند: «تجربه زير تيغ نشان داد كه مردم خيلي به فرهنگ ايراني و سنتي خودشان و چيزهايي كه با آن‌ها درگيرند، علاقه دارند. براي اين كار هم بيش تر از دو سال و نيم با آقاي محلوجيان تبادل نظر مي‌كرديم تا قصه‌اي طراحي كنيم كه از دل زندگي دربيايد و حرف‌هاي عميقي را مطرح كند. در عين حال چون شعار نمي‌دهيم و واقعيت‌هاي ملموس زندگي را مطرح مي‌كنيم، سريال متين و فاخر و سنگيني از آب در مي‌آيد و ازش استقبال مي‌شود.» صابر كه از پشت بام افتاد، قصه تازه شروع شد مهران مهام يكي از تهيه‌كنندگان «بزنگاه» همان اول كار با تاكيد بر اين كه ترجيح مي‌دهد سر فرصت درباره حاشيه‌هاي كار حرف بزند، فضاي پشت صحنه اش را اين طور توصيف مي‌كند: «ساعت كار بستگي دارد به متن و برنامه‌ريزي. اگر حجم سكانس‌هاي شب بيش‌تر باشد، حدودا از 8 شب تا 8 صبح كار مي‌كنيم و بر عكس. كلا سعي مي‌كنيم هر روز هم سكانس شب بگيريم و هم سكانس روز كه بتوانيم از زمان بهتر استفاده كنيم. گروه ساكت و آرام و زحمت‌كش و بي‌دردسري داريم. آن قدر با انرژي و فعالند كه خودشان همه كارها را پيگيري مي‌كنند.» مهام مي‌گويد كه اين اولين باري است كه در ماه رمضان تصويربرداري هم دارند. بقيه سال‌ها فقط درگير كارهاي فني مثل مونتا ژ و ميكس و موسيقي بوده اند: «ولي اين جوري هم حال و هواي خاص خودش را دارد. نزديك اذان همه دور هم جمع مي‌شوند و وقتي ربناي شجريان در فضاي پشت صحنه مي‌پيچد، حس و حال روحاني خاصي به بچه‌ها حاكم مي‌شود. اگر مشغول گرفتن صحنه‌هاي داخلي باشيم، بچه‌ها روي ميز و صندلي مي‌نشينند و دور تلويزيون جمع مي‌شوند. ولي حتي شده كه مشغول خارجي‌ها بوده‌ايم و تلويزيون نبوده و روي زمين افطار كرده اند و به راديو هم قناعت كرده‌اند.» افطار بزنگاهي‌ها با افطار مرسوم خيلي فرق ندارد. نان و پنير و چاي و خرما و زولبيا باميه است، به اضافه حليم يا آش رشته يا آش دوغ كه آن جور كه مهام مي‌گويد بچه‌ها خيلي دوست دارند. شام را هم با فاصله مي‌خورند. اگر كار تا سحر طول بكشد كه آن را هم نوش جان مي‌كنند. اين گروه شانس آورده اند كه كارشان با فاصله كمي بعد از افطار پخش مي‌شود. مي‌شود حدس زد واكنش بر و بچه‌هاي صحنه به كار خودشان كه از هر لحظه اش خاطره‌اي دارند، بايد ديدني باشد. ضمن اين كه دور هم ديدن كار، براي اين كه چه جوري آن را ادامه بدهند، خيلي موثر است و بازخوردهاي كار باعث مي‌شود كه حتي نويسنده‌ها هم ادامه قصه شان را كم و زياد كنند. براي همين اين جور وقت‌ها حتي اگر تلويزيون هم دم دست نباشد، چندتا چندتا دور آنهايي كه موبايلشان تلويزيون دارد جمع مي‌شوند. مهام ادامه مي‌دهد: وقتي توليد يك كار هم تمام شد، تا همان لحظه‌اي كه روي آنتن نرفته، هنوز در مرحله آماده سازي است و اين طور نيست كه وقتي تصويربرداري و توليد تمام شد، يعني همه چيز تمام شده. مثلا در «نرگس» و «متهم گريخت» هم با وجود اين كه توليدشان تمام شده بود، هر قسمت را همان شب آماده مي‌كرديم تا بتوانيم با توجه به سياست گذاري‌ها و همين طور نظر مردم تا آخرين لحظه هم كه شده، كار را اصلاح كنيم. حالا هم هيچ عجله و استرس و اضطرابي وجود ندارد. الان قسمت‌هاي فردا و پس فردا را در دست بازبيني داريم. اصلاحيه‌ها هم زياد نيست و بيش تر موارد حق با آنهاست.» اين تهيه‌كننده درباره تفاوت اين كار عطاران با سريال‌هاي قبلي‌اش «متهم گريخت» ، «خانه به دوش» و «ترش و شيرين» مي‌گويد كه احساس كرده‌اند موضوع تقابل فقر و غنا ديگر تكراري و خسته كننده شده و براي همين سراغ موضوع ديگري رفته اند كه موقعيت تلخ و گزنده‌اي را روايت مي‌كند: خنداندن تماشاگر و ايجاد جذابيت كاري ندارد. ولي نادر معتاد است و اين مشكل هست كه شيريني شخصيت اصلي باعث مثبت بودن و تاثيرگذاري او هم بشود كه خيلي خطرناك است. وقتي از مهام مي‌پرسم استقبال از كار چطور بوده، كمبود ترافيك در زمان پخش سريال را به عنوان شاخصه يك تحقيق ميداني در نظر مي‌گيرد و بازخوردها را خيلي خوب ارزيابي مي‌كند. ولي براي تخمين رتبه اش بين سريال‌هاي ديگر طفره مي‌رود:« بگذار ديگران بگويند. ضمن اين كه تازه از وقتي صابر (حميد لولايي) از پشت بام افتاده، قصه اصلي ما شروع شده.» ماه خوب امدادهاي غيبي‌ «مامور بدرقه» بعد از «رسم عاشقي» و «ميوه ممنوعه»، سومين كار ماه رمضاني است كه عليزاده به عنوان مدير توليد در آن فعاليت مي‌كند. براي همين خيلي راحت مي‌تواند فضاي كارهاي مناسبتي اين ماه را برايمان توصيف كند:«با اين كه كمي استرس هست ولي كار روال خودش را طي مي‌كند و انگار يك قدرت ناشناخته ازمان حمايت مي‌كند كه به مشكل برنخوريم. شايد براي اين كه هدفمان شادكردن مردم است و كار خير هم خيلي راحت به سرانجام مي‌رسد. پيش آمده كه چيزي ‌ مثلا صداي يك صحنه ‌خراب باشد و وقتي هم براي رسيدن به پخش نيست. اين براي همه مان مخصوصا تهيه‌كننده و كارگردان استرس زيادي دارد ولي موقعيت‌هاي طنز خاص خودش را هم دارد.» حالا هم فضايي را كه از پشت صحنه توصيف مي‌كند، چيزي در اين مايه‌هاست: نزديك 85درصد از تصويربرداري «مامور بدرقه» تمام شده و حدود 70درصدش ‌ يعني تا قسمت 18 ‌ هم تدوين شده. الان گروه 4 -‌ 3 قسمت جلوتر از پخش هستند. ضمن اين كه تا قسمت 21 هم تصويربرداري شده و هرقسمت فقط يكي دو سكانس كم دارد. با در نظر گرفتن اين كه سريال حدودا 5 شب - شب‌هاي قدر و عيد فطر-‌ پخش نمي‌شود، گروه بايد هرچه سريع تر 4 قسمت بقيه را هم جلوي دوربين ببرند. اميرعباس پيام هم مشغول نوشتن آخرين قسمت است. در باكس تدوين 3 نفر مشغول كارند؛ يكي راف‌كات مي‌زند، خود محمود يارمحمدلو مونتور كار فاين كات كار را انجام مي‌دهد و نفر بعد هم مسوول صداگذاري و ميكس است. هم زمان با آن‌ها سعيد انصاري هم در استوديوي خودش براي صحنه‌هايي كه لازم است، آهنگ مي‌سازد و سي دي اش را به آنها مي‌رساند. عليزاده درباره مرحله شيرين اصلاح و بازبيني مي‌گويد: هر قسمت را روز قبلش مي‌فرستيم براي بازبيني. عصر روز بعد هم با اعمال اصلاحات، دوباره با پيك موتوري مي‌فرستيم پخش. بيش تر اصلاحي‌ها درباره ديالوگ‌هايي است كه گاهي از دستمان در مي‌رود. فقط بعضي وقت‌ها اگر ببينيم به كار لطمه مي‌خورد ، سعي مي‌كنيم با دليل و منطق قانعشان كنيم. به هرحال سفارش دهنده تلويزيون است و ما مجري سياست‌هاي آن‌ها هستيم. ساعت كار اين گروه هم معمولا از 2 بعداز ظهر است تا 2 نصف شب. افطار، يك در ميان آش يا حليم است با نان و پنير و خرما و زولبيا باميه. شام را هم ساعت 12 شب مي‌دهند كه يك جورهايي سحري هم حساب مي‌شود. عليزاده موقع گفتن نظر شخصي اش درباره رتبه كار تلويحا مي‌گويد كه بر اساس اعلام غير رسمي مركز تحقيقات صدا و سيما، تا اين جاي كار «مامور بدرقه» بر سكوي دوم ايستاده: «با اين كه ساعت پخش خوبي نداريم، ديروقت است و خيلي‌ها براي اين كه سحر بيدار بشوند و صبح هم به كارشان برسند، مجبورند بخوابند. با اين حال استقبال بد نبوده، مخصوصا در شهرستان‌ها.» جابر تواضعي




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 529]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن