واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: جام جم آنلاين: اين خاصيت نسل ماست كه مدام چيزي را كه داريم با گذشته مقايسه كنيم. ممكن است خيلي وقتها هم كه شرايط گذشته با همان مختصات برايمان تكرار ميشود و تجربه گذشته عيني ميشود، ميبينيم چيزي كه در ذهن ما هست، زمين تا آسمان با واقعيت فرق دارد. يك نمونه از تجربه اين شرايط، گاه و بي گاه كه بعضي برنامههاي قديمي تلويزيون به بهانهاي يا مناسبتي از تلويزيون تكرار ميشود، اتفاق ميافتد؛ وقتي كه ميبينيم چيزي كه از آن فيلم، سريال يا برنامه در ذهن ما مانده خيلي با واقعيت همخواني ندارد و با سليقه الانمان خيلي جور نيست. منتهي هرچه كه هست اين مقايسه حال با گذشته، اين نكته را نشان ميدهد چيزي كه الان هست، لااقل از نظر رواني نميتواند جاي خالي آن را پر كند. «مسابقه 101» عنوان برنامهاي است كه هر شب بعد از سريال «بزنگاه» از شبكه 3 پخش ميشود. تهيه كنندگي اين مسابقه را حسين فردرو در گروه اجتماعي اين شبكه بر عهده دارد و به صورت توليدي آماده ميشود. وجه تسميه اين برنامه تعداد شركت كنندگاني است كه در آن حضور دارند. آنها در اين مسابقه با هم رقابت ميكنند و اگر اشتباه كنند، جايشان را به شركتكنندههاي بعدي ميدهند. ضمن اين كه همه 101 شركت كننده حاضر در استوديو با استفاده از سيستم انتخاب گزينه روي ميزشان در اين مسابقه شركت ميكنند و هر وقت به سوالي جواب اشتباه بدهند، حذف ميشوند. «مسابقه 101» طراحي صحنه و دكور خوبي دارد و پيداست كه نگاه هوشمندانهاي در طراحي هنري كار اعمال شده. مخصوصا كه سيستم نورپردازي و رايانهاي مسابقه، مسلما كار سخت و هزينهبري بوده كه خوشبختانه آن طور كه تهيه كننده اش گفته، همكاري مسوولان سازمان باعث شده در اين زمينه به مشكلي برنخورند. نكته ويژه و جذاب اين مسابقه هم اجراي ناصر ممدوح است كه صداي گرم و آشنايش و همچنين حضور موفقش به عنوان بازيگر در سريال «اغما» به عنوان قلاب اول جذب تماشاچي، فاكتور خوبي است. گرچه در ادامه وقتي كمي با مسابقه همراه ميشويم، اين سوال جاي ذوق زدگي اول كار را ميگيرد كه آيا حضور او به عنوان يك دوبلور باسابقه در نقش يك مجري كار درستي بوده يا نه. بخشي از اين كار ممدوح كه آدم با اخلاق و دوست داشتني اي است، لابد به اين برمي گردد كه او بعد از اين همه سال فعاليت خوب و موفق در دوبله بدش نميآيد به حوزههاي مختلف مرتبط با كارش هم حضور داشته باشد و آنها را هم تجربه كند. اين جسارت در اين مقطع سني خيلي هم خوب و قابل تقدير است. كما اين كه حضور او در دو سريال «راه شب» داريوش فرهنگ و «اغماء» سيروس مقدم، حضور شيرين و موفقي بود ولي كم و بيش ميشود گفت كه اين اتفاق در حيطه اجرا برايش نيفتاده است. اجراي ممدوح اجراي قابل انعطافي نيست و او انگار طبق يك فرمول خاص در جاهاي مختلف، فقط با جملات خاص و تكراري، مسابقه را هدايت ميكند. اين علاوه بر توليدي بودن كار كه قاعدتا جذابيتهاي يك برنامه زنده را از خودش سلب ميكند، به ويژگي ممدوح و عدم آشنايي اش با مقوله بداهه بر ميگردد. مجموع اين عوامل باعث ميشود با وجود امكانات فني خوبي كه براي كار در نظر گرفته شده، برنامه گرم پيش نرود و ريتم تندي نداشته باشد. حتي ميشود گفت همان زماني كه براي پاسخ دادن 101 نفر شركت كننده صرف ميشود، ريتم مسابقه را كند ميكند و اجرا هم كمكي به پيوند و ارتباط آنها با هم نميكند.و اما مهم ترين عامل عدم ارتباط مخاطب قبل از بحث اجرا، طراحي سوالات مسابقه است كه خيلي وقتها آن قدر پيش پا افتاده و بديهي طراحي شده كه حرص مخاطب را در ميآورد؛ بعضي وقتها هم برعكس آن قدر غير كاربردي و دور از ذهن هستند كه هيچ انگيزهاي براي همراهي و تماشاي ادامه مسابقه باقي نميگذارند. برگرديم سر مقدمه اين يادداشت. ميخواهم با همان نگاه يادي بكنم از برنامه «مسابقه هفته» با اجراي به يادماندني زنده ياد منوچهر نوذري كه توانست با وجود ساختار ساده اش به مدد اجراي گرم نوذري و قدرت بداهه اش به يادماندني ترين مسابقه تلويزيوني در آن سالها باشد. ضمن اين كه سوالات هم جوري طراحي ميشد كه رقابت را هم براي شركت كنندهها و هم براي مخاطبان شيرين، جذاب و به يادماندني ميكرد. گرچه ممكن است ديدن دوباره يك قسمت از «مسابقه هفته» تصوير ذهني مان را از اين مسابقه خاطره انگيز به هم بريزد. بحث تقليد و درجازدن نيست. ولي اين كه نكات ويژه و مثبت برنامههاي قبلي را بگيريم و از آنها براي توليد بهتر برنامههاي جديد استفاده كنيم، واقعا كار بدي نيست. جابر تواضعي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 389]