تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نصيحت و خيرخواهى از حسود محال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819896746




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحولات جديد در خاور ميانه سوريه و اسرائيل در راه صلح؟


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: تحولات جديد در خاور ميانه سوريه و اسرائيل در راه صلح؟
آفتاب- سرويس بين‌الملل: مقامهاي اسرائيل و سوريه تاييد كرده‌اند كه گفتگوهاي غير مستقيمي را براي رسيدن به يك موافقتنامه صلح با ميانجيگري تركيه آغاز كرده‌اند. تلاشهاي قبلي براي رسيدن به يك معاهده صلح ميان دو كشور هشت سال پيش به دليل اختلاف نظر بر سر بلندي هاي جولان ناكام مانده بود.

مدتي پيش سوريه اعلام كرده بود كه اسرائيل از تركيه خواسته است تا براي رسيدن به صلح ميان دو كشور ميانجي‌گري كند ولي اين اولين بار است كه دفتر ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل اين موضوع را تاييد مي كند.

دفتر اولمرت اعلام كرده كه مذاكرات غير مستقيم ميان دو كشور تحت نظارت تركيه ادامه دارد.تركيه نيز تاييد كرده كه چنين مذاكراتي در حال انجام است. ايهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، تصريح كرده‌است رسيدن به صلح مستلزم دادن امتيازهاي دشوار از جانب تل‌آويو است.

اسرائيل و سوريه بعد از جنگ اعراب و اسرائيل در سال 1967 كه منجر به اشغال بلنديهاي جولان توسط اسرائيل شد، به عنوان دو كشور در حال جنگ به حساب مي‌آيند.

دفتر نخست وزير اسرائيل اضافه كرد كه دو كشور قصد دارند تا آشكارا و صريح مواضع خود را بيان كنند و براي رسيدن به يك صلح پايدار مذاكره كنند.

علي باباجان وزير امور خارجه تركيه نيز امروز پنج شنبه اعلام كرد: «گفتگوهاي صلح غير مستقيم بين اسرائيل و سوريه تحت نظارت تركيه دو طرف را راضي كرده‌است و گفتگوها به صورت دوره‌اي ادامه خواهد يافت».

وزير امور خارجه تركيه در جمع خبرنگاران گفت دو طرف از اينكه گفتگوهاي دو طرف به پيدا شدن زمينه تفاهم مشترك منجر شد راضي هستند.

به گفته وي اين گفتگوها روزهاي دوشنبه و ‌سه شنبه گذشته و ديروز در استانبول برگزار شد.

مقامات دولت سوريه پيش از اين گفته بودند كه اين كشور آماده است تا ميانجي گري تركيه براي آغاز مجدد مذاكرات صلح ميان اسرائيل و سوريه را بپذيرد، به شرط اينكه اسرائيل نيز براي انجام گفتگوها از خود اراده نشان دهد.

يك ماه پيش بشار اسد رييس جمهور سوريه بعد از نشستي با رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه در دمشق پايتخت سوريه گفت كه اين كشور آماده است تا با تركيه براي استقرار صلح و ثبات در منطقه همكاري كند.

در همين زمان بشار اسد رييس جمهور سوريه اعلام كرده بود كه تركيه پيشنهادي را از سوي اسرائيل مطرح كرده كه بر اساس آن اسرائيل در عوض امضاي يك پيمان صلح با سوريه، از بلنديهاي جولان خارج مي شود.

در همين راستا روزنامه آكشام چاپ تركيه در شماره دوم خرداد خود در گزارشي درباره مذاكرات سوريه و رژيم صهيونيستي با ميانجي‌گري تركيه نوشت: «مذاكرات محرمانه ميان هيئتهاي سوريه و اسرائيل با ميانجيگري تركيه از روز دوشنبه در استانبول آغاز شده است».

دولت‌هاي اسرائيل و سوريه به طور همزمان گوي كه از قبل بر سر اعلام نيز توافق كرده باشند به طور همزمان انجام مذاكرات در تركيه را تاييد كردند.

«احمد داوود اوغلو» مشاور نخست وزير تركيه در امور خارجه و «فريدون سينيرلي اوغلو» دستيار قائم مقام وزير امور خارجه تركيه به نمايندگي از سوي تركيه در اين مذاكرات شركت كردند.

«يورام

” گفتگوهاي صلح غير مستقيم بين اسرائيل و سوريه تحت نظارت تركيه دو طرف را راضي كرده‌است و گفتگوها به صورت دوره‌اي ادامه خواهد يافت... “

توربوويتز» و «شالوم تورژمان» مشاوران ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل به نمايندگي از سوي اسرائيل در اين مذاكرات حضور يافته و رياست هيئت سوريه را در مذاكرات استانبول را «رياض داوودي» مشاور وزير امور خارجه سوريه بر عهده دارد.

گفته مي‌شود بيانيه‌هاي هم‌زمان وزارتخانه‌هاي امور خارجه سوريه و اسرائيل درباره اين مذاكرات به درخواست تركيه منتشر شده‌است.

تركيه پيش از آغاز اين مذاكرات ميانجي‌گري ميان دو طرف را مشروط به اين موضوع كرد كه تركيه «تنها» ميانجي مذاكرات دو طرف باشد و در صورت مداخله طرف‌هاي ديگر تركيه به ميانجيگري پايان خواهد داد.

هيأتهاي سوريه و اسرائيل پس از مذاكرات ديروز به كشورهاي خود بازگشته‌اند.

كارشناسان اظهار مي‌دارند تحولات فلسطين و موضوع انتخاب رييس جمهور جديد لبنان مي‌تواند تاثيرات مثبتي بر ادامه اين مذاكرات داشته باشد و هيأتهاي سوريه و اسرائيل بار ديگر در استانبول مذاكره خواهند‌كرد.

آكشام در ادامه گزارش خود مي افزايد: «در مذاكرات استانبول موضوع خروج اسرائيل از بلندي‌هاي جولان، روابط سوريه با حماس، ‌حزب الله لبنان و ايران بررسي شده و سوريه در اين مذاكرات خواستار پيوستن آمريكا به مذاكرات شده است».

منابع نخست وزيري تركيه در اين زمينه اعلام كرداند: «زمينه اين مذاكرات با تلاشهاي رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه، تماسهاي پي در پي تلفني وي با سران سوريه و اسرائيل و با تلاشهاي نمايندگان ويژه نخست وزير تركيه فراهم شده است».

آكشام نوشت: «بان كي مون دبير كل سازمان ملل نيز به علت تلاشهاي اردوغان نخست وزير تركيه براي مذاكره اسرائيل وسوريه از وي قدرداني كرد».

ديويد ولش از مقامات

” در مذاكرات استانبول موضوع خروج اسرائيل از بلندي‌هاي جولان، روابط سوريه با حماس، ‌حزب الله لبنان و ايران بررسي شده و سوريه در اين مذاكرات خواستار پيوستن آمريكا به مذاكرات شده است... “

بلند پايه وزارت امور خارجه آمريكا با تمجيد از ميانجي‌گري تركيه براي مذاكره سوريه و اسرائيل گفت: «واشنگتن در جريان اين مذاكرات قرار گرفته است».
ولش گفت: «تصور مي كنم تركيه نقش بسيار خوب و سازنده اي بر عهده گرفته است».

تأييد خبر گفتگوهاي اسرائيل و سوريه پس از سالها بن بست در مذاكرات دو طرف درخصوص برخي مسائل از قبيل بلندي‌هاي جولان حاصل شده‌است. اسرائيل در سال هزار و نهصد و شصت و هفت بلندي‌هاي جولان را تصرف كرد. سوريه خواستار بازپس‌گيري اين منطقه است.

جِرمي بوئين سردبير بخش خاورميانه بي بي سي در گزارشي به اين موضوع پرداخت.
اين تحليلگر مسائل خاورميانه در اين گزارش گفت: «از زمان تسخير بلندي‌هاي جولان از سوي اسرائيل در سال هزار و نهصد و شصت و هفت، بسياري از اسرائيلي‌ها بر اين اعتقاد بوده‌اند كه اين بخش از سوريه براي تامين امنيت اسرائيل اهميت كليدي دارد. اسرائيل با استفاده از گيرنده‌هاي خود كه در ارتفاعات بلندي‌هاي جولان نصب شده‌است برنامه‌هاي سوريه و لبنان را رصد مي‌كند. بازگرداندن بلندي‌هاي جولان به سوريه‌، بهايي است كه اسرائيل در قبال صلح با سوريه پرداخت خواهد‌كرد.

روز گذشته ايهود اولمرت گفتگو با سوريه را با ميانجيگري تركيه تاييد كرد و گفت اين گفتگوها از يك سال پيش اغاز شده است. ايهود اولمرت تصريح كرد اين گفتگوها اسان نيست و به طول خواهد كشيد و مستلزم دادن امتيازهاي دشوار است».

تحليلگر BBC در ادامه افزود: «برخي از اسرائيلي‌ها مي‌گويند اين اقدام ايهود اولمرت با هدف منحرف كردن افكار عمومي از توجه به موضوع تحقيقات پليس از وي بخاطر اتهامات فساد مالي مطرح شده است.

حتي اگر اينچنين باشد صلح اسرائيل و سوريه، چهره راهبردي جديدي براي منطقه خاورميانه رقم خواهد زد».

وي در ادامه تصريح كرد: «اسرائيل خواستار آن است كه در قبال بازگرداندن بلنديهاي جولان به سوريه ، امتياز بزرگي از دمشق بگيرد. خواسته اسرائيل آن است كه سوريه از حمايت از شماري از سرسخت ترين دشمنان اسرائيل دست بردارد.

گروه فلسطيني حماس و حزب الله لبنان از جمله اين گروههاي مدنظر اسرائيل هستند. واقعيت منطقه آن است كه درگيري‌هاي فرقه‌اي اخير در لبنان سبب تقويت حزب‌الله شده‌است.
 پنجشنبه 2 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 416]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن