واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ساخت «قلادههاي طلا» در سکوت خبريهر چند خبرهاي چنداني درباره «قلادههاي طلا» مخابره نميشود اما بيترديد يکي از حساسترين توليدات سينماي ايران اين روزها مقابل دوربين است.
ابوالقاسم طالبي سرانجام بر مشکلات و موانع فائق آمد و سياسيترين فيلمنامه سينماي ايران را مقابل دوربين برد. فيلمبرداري «قلادههاي طلا» در نخستين روز خرداد در سعادتآباد آغاز شد و محمدرضا شريفينيا و حسين سحرخيز بعنوان اولين بازيگران اين فيلم پرحاشيه مقابل دوربين رفتند. از جمله نکات جالب توجه درباره اين پروژه تعدد لوکيشن آن است که به احتمال قوي پروسه فيلمبرداري را طولانيتر از حد معمول توليدات سينمايي خواهد کرد. پس از فيلمبرداري صحنههاي مربوط به سعادتآباد تيم سازنده «قلادههاي طلا» روز دوشنبه راهي پارک چيتگر در حوالي اتوبان کرج شدند و بخشهاي مربوط به اين لوکيشن را ضبط کردند. 3 ماه فيلمبرداريفرامرز روشنايي مسئول روابط عمومي اين پروژه سينمايي درباره جزئيات ساخت اين فيلم گفت: طبق برنامهريزي قبلي فيلمبرداري پروژه از اول خرداد آغاز شدهاست و از آنجا که اين پروژه يکي از عظيمترين پروژههاي سينمايي هم از لحاظ تعدد لوکيشن و هم از نظر جلوههاي ويژه خواهد بود پيشبيني ميکنيم فيلمبرداري آن حداقل سه ماه به طول بيانجامد. روشنايي با تأکيد بر تعداد بالاي عوامل حاضر در اين پروژه افزود: آنقدر تعداد اين دوستان از بازيگران اصلي و سياهيلشگر گرفته تا عوامل پشت صحنه زياد است که هماهنگي و اعلام فهرست کامل ايشان هنوز مقدور نيست و احتمال تکميل اين فهرست در آينده وجود دارد. وي درباره بازيگران فيلم هم گفت: همانگونه که در اخبار ابتدايي مشاهده کرديد تا کنون تنها نام 30 نفر از بازيگران حاضر در اين فيلم قطعي و در رسانهها منتشر شدهاست و با توجه به تعداد بالاي کاراکترهاي اصلي و فرعي در فيلمنامه احتمالاً اين فهرست هم در روزهاي آينده تکميل خواهد شد. پروانه ساخت فيلمنامه «قلادههاي طلا» که در ابتدا با نام «اينجا غبار روشن است» در دستور کار ابوالقاسم طالبي قرار گرفت، در ارديبهشتماه سال گذشته صادر و از همان زمان گمانهزني درباره سرانجام آن در رسانهها آغاز شد.ادامه دکورسازييکي از اصليترين نکات مورد توجه رسانهها درباره پروژه «قلادههاي طلا» انتشار خبرهايي درباره بازسازي دکور ميدانهاي اصلي شهر تهران مانند ميدانهاي انقلاب و ونک در منطقهاي خارج از سطح شهر بود که در نوع خود اتفاقي نادر در جغرافياي سينماي ايران محسوب ميشد. محمد خزاعي تهيهکننده فيلم چندي پيش درباره اين خبر و نيز شنيدههاي مربوط به مشکلات مالي پروژه گفته بود: «کار ساخت دکورهاي پروژه همچون ديگر مراحل پيش توليد از همان ابتدا در دستور کار قرار داشت و با بروز مشکلات مالي اين بخش هم با اندکي کندي و توقف مقطعي مواجه شدهاست، اما نميتوان آن را لغو کرد چراکه قطعاً واقفيد که براي تصويربرداري بخشهاي خارجي فيلم نميتوان از لوکيشنهاي اصلي مانند ميدان آزادي و انقلاب بهرهگرفت. هم از نظر بندآمدن خيابان و ترافيکي ما با مشکل مواجه ميشويم و هم مجوزهاي امنيتي لازم براي اين کار در اختيار ما قرار نخواهد گرفت. بنابر اين ساخت از حجم از دکور براي پروژه لازم است و نميتوان آن را لغو کرد.» روابط عمومي پروژه نيز روزگذشته در توضيح آخرين وضعيت اين دکورها گفت: فعاليت گروه سازنده در اين زمينه همچنان ادامه دارد و هنوز فيلمبرداري به بخشهاي مرتبط به اين دکورها نرسيدهاست. همزمان با فيلمبرداري بخشهاي ديگر اين دکورها هم آماده خواهد شد.
در انتظار صحنههايي نادريکي ديگر از نکاتي که در مورد پروژه «قلادههاي طلا» اما بد نيست بدانيد اينکه شنيدهها حاکي از کيفيت متفاوت اين فيلم در زمينه جلوههاي ويژه است. ساخت و سازهاي ميداني، حجم بالاي سياهي لشگر و نيز پيشرفت داستان در برخي صحنههاي شلوغ انتظار خلق صحنههايي نادر در سينماي ايران را سبب شدهاست. علاوهبر اينکه قرار گرفتن نام عباس شوقي (متخصص جلوههاي ويژه در سينماي ايران) بعنوان بازيگر فيلم و دستيار اوّل کارگردان در فهرست عوامل ميتواند مهر تأييدي بر صحت اين انتظار باشد. جالب اينکه بخشهاي قابل توجهي از داستان فيلم ناظر بر حوادث پرحاشيه و تلخ پس از انتخابات دروه دهم رياست جمهوري نوشته شدهاست و در طول فيلم بهرغم تصميم طالبي بر عدم استفاده از راشهاي مستند، شاهد بازسازي عين بهعين بسياري از آن حوادث خواهيم بود.هماهنگي با همه ارگانهابازسازي حوادث پس از انتخابات بهويژه رويدادهاي ميداني و آشوبهاي خياباني در يک فيلم سينمايي اما چندان ساده نيست. برهمين اساس هم فيلمسازان تمهيدات متفاوتي براي ورود به اين حوزه اتخاذ ميکنند. بهعنوان نمونه در جشنواره گذشته فيلم فجر شاهد بوديم که حامد کلاهداري براي بهرهگيري از پتانسيل خيابانهاي تهران بخش قابل توجهي از حوادث فيلم «پاياننامه» را در نيمه شب و خيابانهاي خلوت مقابل دوربين برد و ابراهيم حاتميکيا براي فيلم «گزارش يک جشن» سراغ داستاني نمادين رفت و براي ضبط بخشهاي ميداني از تمهيد فيلمبرداري نامحسوس و شبه مستند در سطح شهر استفاده کرد. تمهيدي که البته در نخستين نمايش فيلم در جشنواره فيلم فجر با واکنش سردار احمدي مقدم فرمانده نيروي انتظامي و نيز گلايه از عدم هماهنگي فيلمساز با اين ارگان انتظامي مواجه شد. مسئول روابط عمومي «قلادههاي طلا» درباره تمهيدات گروه سازنده اين فيلم براي مواجه نشدن با اين مشکلات گفت: مطمئن باشيد تمام تمهيدات در اين زمينه اتخاذ شده و هماهنگي لازم با مراکز ذيربط صورت گرفتهاست. روشنايي تأکيد کرد: قطعاً در طول ساخت اين فيلم براي هيچ شخص حقيقي و يا حقوقي مشکلي از اين لحاظ بروز خواهد کرد چرا که در طول 4 ماه پيشتوليد، عوامل فيلم تمام هماهنگيهاي لازم را در اين زمينه صورت دادهاند.يکي از اصليترين نکات مورد توجه رسانهها درباره پروژه «قلادههاي طلا» انتشار خبرهايي درباره بازسازي دکور ميدانهاي اصلي شهر تهران مانند ميدانهاي انقلاب و ونک در منطقهاي خارج از سطح شهر بود که در نوع خود اتفاقي نادر در جغرافياي سينماي ايران محسوب ميشد.دستان پر طالبياگر پيگير اخبار سينمايي در طي سال گذشته بوده باشيد حتماً در جريان حاشيههاي انتخاب و حضور بازيگران نامآشناي سينما در فيلم «پاياننامه» (اولين فيلم سينمايي مرتبط با حوادث پس از انتخابات) بودهايد. پس از اين حاشيهها توجه بسياري از رسانهها به سمت ترکيب بازيگران فيلم سينمايي «قلادههاي طلا» معطوف شد تا ميزان همراهي چهرههاي سينمايي با اين پروژه سياسي را رصد کنند. روزگذشته انتشار فهرست بازيگران اين فيلم نشان داد ابوالقاسم طالبي با دستاني پر وارد ميدان شدهاست؛ محمدرضا شريفينيا، امين حيايي، مريلا زارعي، حميدرضا پگاه، نيلوفر خوش خلق، دکتر محمود عزيزي، حسين سحرخيز و داريوش اسدزاده از چهرههاي شناخته شدهاي هستند که تا اينجا حضورشان در فيلم قطعي است و احتمال اضافه شدن چهرههاي ديگري به اين جمع نيز وجود دارد. از نکات جالب توجه درباره فهرست بازيگران «قلادههاي طلا» حضور کبري حسنزاده در اين فهرست است. بازيگر مسني که با نخستين حضور خود در فيلم «مرهم» به کارگرداني عليرضا داوودنژاد، توجه بسياري را به سمت خود جلب کرد و حتي جايزه بهترين بازيگر زن جشنواره فيلم دبي را نيز از آن خود کرد.
اينجا غبار روشن است پروانه ساخت فيلمنامه «قلادههاي طلا» که در ابتدا با نام «اينجا غبار روشن است» در دستور کار ابوالقاسم طالبي قرار گرفت، در ارديبهشتماه سال گذشته صادر و از همان زمان گمانهزني درباره سرانجام آن در رسانهها آغاز شد. فيلم با توجه به کارنامه سينمايي طالبي بيترديد بياني صريح درباره حوادث پس از انتخابات خواهد داشت و از همين امروز ميتوان ثبت يکي از پرحاشيهترين فيلمهاي سينماي ايران را به نام اين کارگردان پيشبيني کرد. طالبي پيش از اين فيلمهاي سينمايي«نغمه»، «دستهاي خالي»، «عروس افغان» و مجموعه تلويزيوني «به کجا چنين شتابان» را کارگرداني کردهاست. در فيلم «قلادههاي طلا» سيدمسعود اطيابي که خود کارگرداني فيلمهايي چون «خروس جنگي»، «روز هفتم» و «شرط اوّل» را در کارنامه دارد مديريت توليد و محمد خزاعي، تهيهکننده آثاري چون «پشت پرده مه»، «احضارشدگان»، «جعبه موسيقي» و... تهيهکنندگي اين فيلم را برعهده دارد.فرآوري: اميد صبوريبخش سينما و تلويزيون تبيان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 492]