تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى يابد، رقّت قلب پيدا مى كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812835078




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس كل دادگستري خوزستان: شوراهاي حل اختلاف مراقب باشند اطاله رسيدگي به عادت تبديل نشود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: رئيس كل دادگستري خوزستان: شوراهاي حل اختلاف مراقب باشند اطاله رسيدگي به عادت تبديل نشود


خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: اجتماعي

رئيس كل دادگستري خوزستان در آئين تجليل از كاركنان نمونه شوراهاي حل اختلاف گفت: شوراهاي حل اختلاف مراقب باشند كه اطاله رسيدگي به عادت تبديل نشود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه خوزستان - به نقل از پايگاه اطلاع رساني زندانهاي خوزستان، دكتر عباس جعفري دولت آبادي با اشاره به تاريخچه و شيوه دخالت حكومتها در امور، به مقايسه وضعيت مداخله نظامهاي حكومتي مختلف پرداخت و گفت : نياز به كاهش مداخلات حكومتها يك ضرورت شناخته مي شود كه ما اين را در دين مبين اسلام به عنوان الگوي نظارت و مداخلات شاهديم. در دين اسلام نظام حل اختلاف مبتني بر ايجاد مداخلات در حدود متعارف و حداقل ها تعريف شده و بحث شوراها هم تكميلي بر كار قضايي دولتمدار بوده، مردم تا قبل از تشكيل شوراها در امر قضاوت دخالت نداشتند اما با وجود شوراها مي بينيم كه مردم خود بطور مؤثر به حل اختلاف و دعاوي مي پردازند.

وي افزود: بايد توجه كرد كه در اكثر نظامهاي قضايي كشورها، نظام رسيدگي قضايي جايگزين رواج يافته و دستگاه قضا زماني لازم است وارد كار شود كه حضور حاكم وارد باشد.

نماينده عالي قوه قضائيه در استان خوزستان ياد آور شد: هم اكنون كه در شرف تصويب قانون شوراهاي حل اختلاف قرار داريم بايد مراقب باشيم كه شوراها از جنبه مردمي تقويت شوند و در روند رسيدگي مبتلا به اطاله رسيدگي نگردند. قضات، اعضاء و عناصر مرتب توجه كنند كه مبادا روند اطاله براي ما عادت شود، شوراها براي كاهش روند ورودي پرونده ها به دادگاه ها و سرعت دادن بر روند رسيدگي به دعاوي و اختلافات تشكيل شده اند و اگر خلاف اين عمل شود و خود به اطاله دادرسي مبتلي شوند و اين توقع برآورده نشود بايد در فلسفه كاري آن ترديد كرد.

وي سرعت بخشيدن روند رسيدگي به پرونده هاي معوقه را نيز يك اولويت دستگاه قضائي استان برشمرد و گفت: شوراها با فوريت روند رسيدگي را به انجام رسانند و به مديريت شوراهاي حل اختلاف استان اعلام نمايند كه از چه تاريخي به قبل پرونده معوقه ندارند تا برنامه‌ريزيهاي لازم انجام شود كه سرنوشت شوراها هم به سرنوشت دادگستري در وجود پرونده هاي معوقه نينجامد.

جعفري دولت آبادي در بخش ديگري از سخنان خود ضرورت تعيين وقت رسيدگي به پرونده ها را برابر محتوي و موضوع مورد تأكيد قرار داد و عنوان داشت: شوراها همت كنند تا ضمن مطالعه و مشاوره لازم، زمانبندي موضوعي رسيدگي به پرونده ها برابر موضوعات تخصصي مشخص شود و نتيجه تعيين زمانبندي رسيدگي را به معاونت قضايي و مديريت شوراهاي حل اختلاف استان اعلام كنند.

وي اولويت ديگر دستگاه قضايي استان در راستاي اجراي برنامه‌هاي كلان قوه قضائيه را بحث استقرار فناوري نوين معرفي كرد و گفت : در گام نخست 4 شهرستان را براي استقرار سيستم مديريت الكترونيك قوه قضائيه انتخاب كرده ايم و لازم است در اين شهرها شوراهاي حل اختلاف هم به سيستم بپيوندند به ترتيبي كه طبق برنامه تا پايان سال 88 همه استان تحت پوشش شبكه قرار گرفته باشد.

جعفري در ادامه ضمن اشاره به ضرورت سرعت بخشيدن به روند اجراي احكام، بحث اعتماد سازي مردم را به دستگاه قضايي به عنوان يك اولويت مهم معرفي كرد و گفت : بزرگترين دستاورد شوراهاي حل اختلاف جلب اعتماد مردمي است كه در سرعت بخشيدن به روند انجام كار و رسيدگي به پرونده‌ها موثر است. شوراها نقش خود را در فرايند اعتماد سازي مردم به دستگاه قضايي به نيكي به انجام رسانند.

زائري، مدير كل شوراهاي حل اختلاف خوزستان نيز هدف از بر پايي اين نشست را تقدير از كاركنان و عناصر مؤثر در تحقق اهداف عاليه شوراهاي حل اختلاف اعلام و تصريح كرد: راه اندازي شعب تخصصي شوراهاي حل اختلاف يكي از اهداف مهم اين مديريت است. همچنين قرار است شعب ويژه پزشكي ، مطبوعات ، كار و پيمان كاري و عمران ، خانواده و فرهنگيان و مطبوعات در مركز و شهرستانها مستقر شوند. عملكرد اين شوراها در ايجاد صلح و سازش بسيار موفق و چشمگير بوده به ترتيبي كه به عنوان مثال در عملكرد شوراهاي حل اختلاف تخصصي امور خانواده، با ختم بيش از 60% در صد پرونده ها به صلح و سازش مواجه بوده ايم.

وي توجه به بحث آموزش و ارتقاء دانش همكاران اين شورا را از جمله ديگر اولويتهاي عملياتي سال 86 مطرح و از برپايي برنامه هاي منظم آموزش اعضاء در مركز استان و شهرستانها توسط معاونت آموزش دادگستري كل استان در راستاي اجراي برنامه‌هاي ابلاغي معاونت آموزشي قوه قضائيه خبر داد و افزود: اين آموزشها در استان با محتواي ويژه و توسعه افزونتر انجام شده و بايد توجه داشت كه هر چه ميزان آموزش اعضاء شوراها افزايش يابد فرايند رسيدگي نيز مؤثرتر خواهد بود.

زائري از رسيدگي به 253 هزار پرونده در شوراهاي حل اختلاف استان طي سال 86 خبر داد و گفت : مهمترين هدف از تشكيل شوراهاي حل اختلاف كاهش نرخ ورودي پرونده‌ها به دادگستري است تا مردم مشكلات غيرضروري خود را در شوراها مورد رسيدگي قرار دهند.

اين مقام قضائي از اجراي برنامه هاي مختلف آموزشي براي آشناسازي مردم با شوراها از طريق مطبوعات و رسانه هاي جمعي به ويژه صدا و سيما خبرداد و گفت: ارزيابي ها نشان از اعتماد عموم مردم به شوراهاي حل اختلاف دارد و اين جاي خرسندي است كه روند قضا زدايي به خوبي در استان در حال اجراست.

وي گفت: ساختمانهاي مناسب در اغلب شهرها و بخشها براي استقرار شوراها در نظر گرفته شده است. انشاءاله در سال جاري و سال آتي با استفاده از مبادي و ظرفيتهاي قانوني تلاش مي‌كنيم مشكل دوائر محل استقرار شوراها مرتفع شود.

مدير كل شوراهاي حل اختلاف ضمن تقدير از حمايتها و پيگيريهاي رئيس كل دادگستري استان خوزستان گفت: به واسطه اين پيگيري رشد 40% درصدي در جذب اعتبارات را شاهد بوده ايم كه در برخي از شاخص ها اين رشد تا 100% افزايش داشته است و بدين ترتيب هم اكنون ما بدهي و ديون پرداخت نشده اي را به اعضا نداريم.

در پايان اين جلسه از 10 فعال و موفق شوراهاي حل اختلاف تقدير شد و جوايز نفيس، ارزنده و معنوي به آنها تعلق گرفت.

انتهاي پيام
 سه شنبه 31 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 381]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن