تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا هنگام نشستن، بيشتر رو به قبله مى نشست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798780300




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عجیب‌ترین‌ کتابخانه‌های جهان


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۶




1428827225105_6.jpg

ساخت کتابخانه‌های عجیب و در عین حال جذاب و کاربردی در سراسر جهان یکی از راه‌های گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی است و هم‌زمان یادآور این حقیقت است که علی‌رغم پیشرفت‌های روزافزون تکنولوژی، عصر کتاب‌های کاغذی هنوز به پایان نرسیده است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «الکس جانسون» در کتاب جدیدش با عنوان «کتابخانه‌های غیرمنتظره» به موضوع انقلاب کتابخانه‌ها در قرن 21 و معرفی پروژه‌های جدید و شگفت‌انگیز برای اشتراک‌گذاری کتاب در مکان‌های مختلفی چون باجه‌های تلفن، اتاقک‌ها، فرودگاه‌ها و ... پرداخته است. «جانسون» در مقدمه کتابش می‌نویسد: مفهوم اصلی کتابخانه در حال تغییر است و بسیاری از کتابخانه‌هایی که در این‌جا معرفی شده با روش‌های اساسا متفاوت از کتابخانه‌های سنتی در شهر و دانشگاه عمل می‌کنند و برای مثال نیازمند عضویت و ارائه مدارک شناسایی و در برخی موارد بازگرداندن کتاب‌ها نیستند.



کتابخانه کوچکی که شباهت زیادی به قفس پرندگان دارد در سال 2009 و به عنوان بخشی از جنبش ساخت کتابخانه‌های کوچک در ویسکانسین آمریکا ساخته شده است. در حال حاضر 12 هزار کتابخانه کوچک و رایگان در سراسر جهان وجود دارد و بسیاری از افراد به اشتراک‌گذاری کتاب‌های‌شان با سایر افراد جامعه علاقه‌مندند. این کتاب‌ها تنها شامل کتاب‌های قدیمی و نه چندان کاربردی نیست و در واقع مجموعه‌ای است که با دقت جمع‌آوری شده‌ و خود کتابخانه نیز یک اثر هنری در محله محسوب می‌شود. معماران در سال 2013 با همکاری سازمان‌های شهری در نیویورک اقدام به طراحی پناهگاه‌هایی کردند که در واقع کتابخانه‌هایی کوچک و رایگان هستند. چراغی که با انرژی خورشیدی کار می‌کند نیز نور لازم برای خواندن کتاب برای مراجعه‌کنندگان در شب را فراهم می‌کند. کتابخانه «دیه مولر» موسوم به شاخه‌های دانش یک کتابخانه معلق است که افراد می‌توانند ضمن خواندن کتاب‌ها، هر کتابی را که دوست داشتند با کتابی متعلق به خودشان جایگزین کنند. نصب محفظه‌های معلق نگهداری کتاب یکی از پروژه‌های هنری مورد علاقه کتاب‌دوستان است. معماران در سراسر جهان اقدام به طراحی ساختمان‌های جدید منحصر به فردی به عنوان کتابخانه می‌کنند. برای مثال کتابخانه «سیکی» در ژاپن شامل اتاق‌هایی عایق صدا و آکوستیک است تا دانشجویان بتوانند به راحتی به بحث و مناظره بپردازند. کتابخانه بیرمنگام نیز که در سال 2013 تأسیس شده دارای باغچه گیاهکاری، گالری هنری و یک مرکز بهداشتی علاوه بر قفسه‌های کتاب است. «فرانسیس هوبن» معمار آلمانی و طراح این کتابخانه معتقد است کتابخانه‌های مدرن دیگر منحصرا محل نگهداری و به اشتراک‌گذاری کتاب نیستند. در شهر «کولنوالده» در شرق آلمان یک ایستگاه مخروبه راه‌آهن به کتابخانه مدرن و عمومی شهر تبدیل شده است. همچنین در یک پروژه دیگر در شهر ماگدبرگ آلمان کتابخانه جدیدی توسط شرکت معماری «کارو» ساخته شده است که ساختمان آن تنها سه ضلع دارد و یکی از ابعاد آن باز است. این کتابخانه 24 ساعته شامل 20 هزار نسخه کتاب است و براساس اصل صداقت فعالیت می‌کند.



گرچه می‌توان تمام کتابخانه‌های یک کتابخانه را طی چند ساعت از اینترنت دانلود کرد اما در برخی مناطق دورافتاده جهان استفاده از چهارپایان هنوز بهترین راه برای انتقال کتاب به مردم است. کتابخانه‌هایی بر روی پشت الاغ را می‌توان در کشورهایی چون زیمبابوه، اتیوپی و کلمبیا مشاهده کرد. همچنین یک بنیاد خیریه در کشور لائوس از فیل برای آوردن کتاب برای مردم استفاده می‌کند. «جامبین داشدانداگ» که خود یک نویسنده است، 20 سال است که در صحرای «گوبی» در مغولستان با استفاده از شتر برای کودکان کتاب می‌برد. در مناطقی از کشور کنیا که تحت تأثیر خشکسالی شدید است نیز به صورت منظم کتابخانه‌های سیار بر روی شتر تردد می‌کنند. «سلی ترو» که یک طراح مبلمان است در خانه‌اش کتابخانه‌ای به ارتفاع 12 متر و سه طبقه دارد اما دسترسی به بالاترین طبقات تنها از طریق امکاناتی ممکن است که از آن برای پاک کردن پنجره‌های ساختمان‌های بلند استفاده می‌شود.















انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن