تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821389928




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نبوی: مرتضی آوینی یک سالک مستمر بود/ فراستی: به گفته آوینی سینما ادبیات، پیام و فلسفه نیست


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: در افتتاحیه جشنواره سما مطرح شد
نبوی: مرتضی آوینی یک سالک مستمر بود/ فراستی: به گفته آوینی سینما ادبیات، پیام و فلسفه نیست
افتتاحیه جشنواره سما با حضور جمشید هاشم پور، مسعود فراستی و اکبر نبوی و همچنین خانواده رسول ملا قلی پور عصر امروز در سینما فلسطین برگزار شد.


به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ افتتاحیه جشنواره سما با حضور جمشید هاشم پور، مسعود فراستی و اکبر نبوی و همچنین خانواده رسول ملا قلی پور عصر امروز در سینما فلسطین برگزار شد.
 
پس از تلاوت آیات قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی ایران و پخش کلیپی در خصوص شهید آوینی استاد کریم خانی به جایگاه رفت و شعر معروف امام رضا(ص) را خواند.
 
پس از آن از کتاب عفاف و حجاب از دیدگاه نوروبیولوژی به سرپرستی دکتر صحرایی رونمایی شد همچنین این نکته قابل توجه است که موضوع این کتاب با موضوع جشنواره سماء که هدفش ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی است، هماهنگی دارد.
 
این کتاب توسط 7 نفر از محققین و عضو هیات علمی دانشگاه بقیةالله و همکاری دانشگاه امام صادق گردآوری شده است.
 
همچنین در ادامه رونمایی از این کتاب، سرپرست اجرایی این کتاب، دکتر صحرایی گفت: کتاب عفاف و حجاب دغدغه ما و جامعه جهانی است که در نهایت علمی بودن و به طور کامل انسانی بودن بحث حجاب را مطرح می کند و کار جمعی است همچنین باید از همه همکارانم  که در گردآوری این کتاب ما را یاری کردند و از موسسه شهید آوینی که در چاپ و نشر این کتاب ما را یاری کردند، تشکر کنم.
 
وی افزود: ما اصراری نداریم که بگوییم این کتاب را بخوانید ولی مطالعه نکردن این کتاب تفکر شما را نسبت به پوشش از نظر علمی ناقص خواهد گذاشت.

 همچنین در ادامه مراسم دکتر احمدی به نمایندگی از بانوان این گروه از همه دست اندرکاران این کار تشکر کرد.
 
در ادامه مراسم گفتگویی با پیشکسوتان عرصه دفاع مقدس و نقد که در زمان دفاع مقدس با شهید آوینی هم دوره بودند، صورت گرفت و سپس مسعود فراستی و اکبر نقوی  به جایگاه رفتند.

مسعود فراستی در خصوص نقد شهید آوینی گفت: مقدمه ای راجع به این موضوع ندارم که بگویم ولی فکر می کنم بهترین چیزی که می توان گفت درباره مقاله هیچکاک است که از نظر شهید آوینی کامل ترین و نظری ترین حرف درباره سینما و نقد است.
 
فراستی افزود: چیزی که مرتضی به آن معتقد بود این است که سینما، پیام، ادبیات و فلسه نیست بلکه موجودی مستقل است و اساسش سیر روحی است و نه عقلی و باید گفت این سخن چکیده ای از تفکر مرتضی درباره سینما بود.

این منتقد سینما بیان کرد: وی معتقد بود که سینما فضاست و هر رویدادی که به فضای سینما وارد می‌شود باعث می‌شود که مطرح شود؛ از نکات دیگر که باید به آن توجه کرد این است که از نظر مرتضی هنر از پس سرگرمی می آید و نه از پیش از آن، به این معنا که هنر اول در ابتدا سینماگر را سرگرم می‌کند و مرتضی به تبع هیچکاک که می گفت هنرمند باید برای رسیدن به هدفش بهای گزافی بدهد؛ می گفت سرگرمی از آن دسته است و سینما کاری می کند که ما بیاموزیم درست سرگرم شویم و از هنر لذت ببریم.
 
وی افزود:  باز هم بر حرف اول خود تاکید می کنم که سینما پیام، ادبیات و فلسفه نیست بلکه سینما چیزی است که از طریق سیر روحی به دست می آید و آن تجربه های ناکرده ما را پر می‌کند.
 
در ادامه این گفتگو حسن نقوی پس از عرض تبریک سال نو و تبریک ولادت حضرت زهرا(س) گفت: وقتی که  از شهید آوینی و  نگاه او حرف می زنیم به ناچار باید به این نکته که شهید آوینی یک سالک مستمر است اشاره کنیم؛ سالک یعنی کسی که زندگی را آغاز می کند و شدن دائمی را تجربه می کند به همین اعتبار نقد شهید آوینی در یک محدوده مساحت خاصی قرار نمی گیرد و اگر او اکنون در بین ما حضور داشت در یک نقطه متوقف نمی شد.
 
وی افزود: اگر شهید آوینی حرکت مستمری نداشت و همانند منتقد عادی بود بیان بنده  اکنون گزاف بود و حتی نظر شهید آوینی در خصوص مسائلی غیر از فیلم، همچون موسیقی نگاه خاصی بود و این اشاره به آن دارد که افق نگاه شهید آوینی به موسیقی در فیلم سینمایی بسیار بالاست.
 
نبوی در ادامه اظهار داشت: در سال 1320 شمسی  یک بیماری در ایران همه گیر شد که شهید آوینی هم در آن تنفس می‌کرد و گریزی نداشت و آن هم ادبیات چپ مارکسیستی است که جمعی از جامعه روشن فکر هم در زیر سایه آن بوده و هستند و از نظر من متاسفانه شهید آوینی نیز در حوزه نقد در زیر این سایه  بود.
 
در ادامه این بحث فراستی گفت: این که استاد سالک بوده است از نظر من مورد قبول است و نوع رفتنش هم همین را ثابت می‌کند ولی این طور نبود که نظرات ایشان تغییر می‌کرده است. باید به این نکته توجه کرد که من ویراستار اولیه آثار مرتضی هستم و دعواهای بسیاری با هم داشته ایم و آخرین نظر او در این مباحث متر شناخت است و بر این معتقد نیستم که مرتضی تحت تاثیر مارکسیسم بوده و یا تحت تاثیر لیبرالیسم فرهنگی.
 
وی در ادامه تصریح کرد: چیزی که در نظر مارکسیسم ها مورد توجه است، در آثار مرتضی نمی بینید؛ بلکه مسئله مهم مارکسیست ها در این است که خواستند به جلو بروند و همین دلیل سبب ابتزال آن ها شد و باید یادآور شد هنر مارکسیست ها وسیله تبلیغات بود که می خواستند پرولتاریا را به قدرت برسانند. نقد های مارکسیست روی تاریخ استوار هستند و نه فرد و قطعاً  مارکسیست ها بر خلاف مرتضی دشمن هیچکاک هستند.

فراستی تصریح کرد: آخرین مطلب مرتضی این بود که هیچکاک را نگاه مطلق معرفی می‌کرد؛ مرتضی کسی بود که از صلح استفاده می‌کرد و فردی محتوا زده نبود؛ وی حتی از کلمه فرم هم شاید دوباره استفاده کرده باشد ولی همیشه به جای آن از کلمه تکنیک استفاده می‌کرد، مرتضی به درستی می گوید که محتوا از پس فرم می آید و همچنین محتوا بدون فرم اصلاً وجود ندارد و باید به این نکته توجه کرد که شهید آوینی جزء معدود افرادی است که انقلاب را به خوبی فهمید و تئوریزه کرد.
 
در ادامه این بحث نبوی گفت: مرتضی به عنوان حکیم مسلمان گاهی اوقات از سخنان تند و به نظر من در حوزه ادبیات و استخدام واژگان از نگاه چپ مارکسیستی برخودار بود و باید این را در نظر گرفت که وقتی شهید آوینی می گوید تصمیم گرفتم از حدیث نفس نگویم از ته دل گفته است، ولی به نظر من ادبیات مارکسیستی است.

وی ادامه داد: آقای فراستی می‌گویند که شهید آوینی معتقد بر این است که هیچکاک استاد مطلق سینماست ولی به نظر من هیچگاه نمی شود مطلق گرایانه صحبت کرد و باید به این توجه داشت که سینما سه ساحت مشخص دارد که اگر این سه ساحت را در نظر نگیریم تحلیل ناقص است، صنعت، هنر و رسانه سه ساحت مشخص سینماست.


این منتقدسینما اظهار داشت: وجه رسانه ای سینما زمانی ارزشمند است که ما درباره پیامی حرف می‌زنیم، وجه صنعتی سینما آن است که مربوط به قانون عرضه و تقاضا می‌شود و وجه هنری به ایده و خلاقیت برمی‌گردد و این را نباید فراموش کنیم که وقتی می‌گوییم یک سالک در سیر و  سلوک هست به معنای نفی گذشته نیست بلکه رسیدن به افقی بالاتر است.
 
وی افزود: از نکات مهم دیگر در تهیه فیلم این است که افراد در حالت قبض روحی نباید تحلیل فیلم کنند و بهترین زمان برای نقد زمانی است که انسان در ساحت گشایش و بسط روحی است.


خبر در حال تکمیل است...




اخبار مرتبط

هفت فيلم كوتاه از انجمن سينمای جوانان در جشنواره سما




۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن