واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: اپرت «رودابه» ترکیبی از نوای سازهای کلاسیک و ایفای نقش مینیاتورگونه بازیگران ایرانی اردیبهشت ماه روی صحنه میرود. سعید میرزایی، کارگردان اپرت «رودابه» که برداشتی آزاد از داستانهای شاهنامه است؛ درباره این اجرا توضیح داد: ما تا به حال اپرای تماما ایرانی نداشتیم و نمونههای معدودی که در ایران اجرا شده است عموما براساس متنهای خارجی بوده اما این اپرا تماما توسط هنرمندان ایرانی و با محوریت عشق حقیقی از میان داستانهای شاهنامه نوشته شده است. او ادامه داد: این نمایش در بخش آواز و موسیقی برپایه موسیقی کلاسیک و با استفاده از سازهای غربی است اما در بخش تئاتری از بازیهای شبه مینیاتوری بهره میبرد که داستان حول شخصیتهایی چون سیمرغ، زال، سام و رودابه جریان دارد. میرزایی خاطرنشان کرد: در یکی از بخشهای این داستان شخصیت اصلی باید برای ازدواج با رودابه شش امتحان را پشت سر بگذارد که یک امتحان به جنگآوری مرتبط است ولی ما به نفع محور اصلی داستان (عشق) به سرعت از بخش جنگ و دیگر مسائل عبور میکنیم. کارگردان اپرت «رودابه» با بیان اینکه این نمایش در سه پرده روایت میشود، درباره موسیقی این اجرا گفت: تمام خوانندههای خانم در این نمایش به صورت کرال آواز میخوانند و برای اینکه از نظر دریافت مجوز و مسائل مرتبط با آن مشکل پیش نیاید بهرغم نیاز اپرا از تکخوان زن استفاده نکردیم. البته باید اشاره کنم از نظر ممیزی دو بخش بر ما نظارت داشتند که یکی بنیاد رودکی (بخش موسیقی) و دیگری اداره کل هنرهای نمایشی (بخش تئاتر) است. او افزود: آهنگسازی این اپرت زیر نظر محمد کیاخسروی؛ هنرمند ایرانی ساکن اتریش انجام شده و متن نمایش نیز توسط این هنرمند نوشته شده است. اما نظارت بر آوازها زیر نظر خانم شقایق باقری بوده که سرپرستی گروه موسیقی را برعهده دارند. کارگردان اپرت «رودابه» با بیان اینکه در مجموع 20 نفر برای به صحنه رفتن این اجرا تلاش میکنند؛ اظهار کرد: در حدود 6 ماه است برای بخش نمایش تمرین میکنیم و 9 ماه زمان برای بخش موسیقی این اپرت زمان صرف شده است. نکته جالب آنکه تمام بازیگران برای اولینبار چنین تجربهای را پشت سر میگذارند و نا بازیگر هستند اما خوانندگی فعالیت حرفهای تمام آنها محسوب میشود. این هنرمند تصریح کرد: یکی از دلایلی که 6 ماه برای بخش تئاتر این نمایش زمان صرف شد این بود که گروه بازیگران با آمادگی کامل روی صحنه بیایند. متاسفانه ما در کشور معدود آواگرانی (بازیگر– خواننده) داریم که همزمان بر دو فن بازیگری و خوانندگی مسلط باشند. مهمترین دلیل چنین کاستی این است که امکان اجرای اپرا در کشور کمتر فراهم شده است. میرزایی درباره دلایل تصمیم گروه برای اجرای اپرت با محوریت داستانهای شاهنامه اظهار کرد: مهمترین دلیل نگارش متن اپرا براساس داستانهای شاهنامه ارادات شخصی ما به این متن کهن ایرانی بود. قصد داریم چنین اجراهایی را ادامه بدهیم و همزمان بر دو داستان دیگر از این کتاب کار میکنیم که در حال آماده شدن است. گروه ما تاکید دارد که امکان شکل گرفتن درام از دل داستانهای کهن ایرانی وجود دارد و تنها آثار غربی نیستند که چنین امکانی فراهم میکنند؛ چنانکه بزرگان فرهنگ و ادب کشور نیز در تحقیقهای خود این نظر را اثبات کردهاند. کارگردان اپرت «رودابه» در انتها با طرح یک پرسش بیان کرد: چرا باید شاهد باشیم هنرمندان غربی بیش از ما به داستانهای کهن ایرانی مانند «رستم و سهراب» و «شیرین و فرهاد» توجه میکنند؟. تاکنون کشورهایی مانند انگلستان، آلمان و فرانسه در اروپا و کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق مانند تاجیکستان، ارمنستان و روسیه به همراه کشورهایی مانند افغانستان و ترکیه توجه ویژهای به متون کهن ایرانی و داستانهای شاهنامه نشان دادهاند؛ جا دارد ما نیز به قصهها و اسطورههای ایران توجه ویژه داشته باشیم. شقایق باقری، میلاد باقری، محمد کیاخسروی، فرزاد برهمن، نگین گودرزی، الهه حیدری، فلورا فرزانه، سارا مصطفوینسب، پاس چکاد و کیمیا پوری در این اجرا به ایفای نقش میپردازند و آلوین آوانسیان (نوازندهی پیانو ) و ترانه پوریوسف (نوازندهی فلوت) گروه را در بخش موسیقی همراهی میکنند. اپرت «رودابه» از سوم تا نهم اردیبهشت ماه در سالن رودکی روی صحنه میرود و علاقهمندان برای خرید بلیت این اجرا میتوانند به سایت ایران کنسرت مراجعه کنند.
۱۳۹۴/۰۱/۲۱ ۱۲:۲۸:۳۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]