تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد سخن خير بگويد يا سكوت نمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816622729




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مردی که آغداشلو خواست مثل او باشد


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۳




27-10-89.jpg

«هیچ چیزی نبود که در نقاشی نداند یا نتواند. از نقاشی غربی تا مینیاتور، تذهیب و خوشنویسی. من هم سعی کردم همین‌طور باشم.» این جمله‌ها را آیدین آغداشلو - نقاش پیشکسوت - در کتاب «از خوشی‌ها و حسرت‌ها» درباره‌ی استادش، بیوک احمری، نوشته است. 21 فروردین‌ماه سالروز تولد این هنرمند نقاش و گرافیست است. به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، بیوک احمری - گرافیست و نقاش - 21 فروردین‌ماه 1299 در تبریز متولد شد. او پس از گذراندن دوره‌های دبستان و دبیرستان، به هنرستان صنعتی تبریز رفت و در آنجا نقاشی را زیر نظر رسام ارژنگی و طاهر خوشنویس آموخت. 22 ساله بود که به تهران آمد و آتلیه‌ی هنری‌اش را به راه انداخت. دو سال پس از مهاجرتش به تهران، نخستین چاپ سیلک‌اسکرین را در ایران به نام خود ثبت کرد. او مدتی را در وزارت کشاورزی به‌عنوان نقاش آزمایشگاه مشغول بود. تأسیس آتلیه‌های «اسرام»، «آرم»، «چهلستون» و «فاکوپا» از دیگر فعالیت‌های این هنرمند است. احمری کاریکاتور هم می‌کشید و در طول فعالیت هنری‌اش با نشریات طنز همکاری داشت. او در دوران اوج فعالیت‌های سیاسی در دهه‌ی 30 با نام مستعار «فرزین شیوا» با مجلات همکاری داشت. آیدین آغداشلو - از معروف‌ترین شاگردان احمری - درباره‌ی استادش گفته است: «استاد احمری، نماینده و نمونه تمام‌عیار یک هنرمند طراز اول از سال‌های ۱۳۲۰ تا سال‌های ۱۳۸۰ است ... کاشکی عمرش طولانی‌تر از این می‌شد و ای کاش سال‌های پُربار عمرش را می‌شد در جای بهتری سپری کند. او می‌توانست رییس هر دانشکده و مجتمعی باشد. او نماینده و نشانه تاریخ هنرهای تجسمی معاصر ایران، آن بخش واقعی و بی‌ادایش بود. او منزوی ماند در انزوایی خودخواسته، و خود را به جریان جاهل‌پرور دروغ‌زن پوچِ نامربوط نسپرد.» احمری بانی طراحی گرافیک تبلیغاتی در ایران بود. او با همکاری چند هنرمند هم‌دوره‌ی خود، آتلیه‌ای راه‌اندازی کرد و فعالیت‌های بسیاری در این زمینه انجام داد. به همین دلیل، او را پدر گرافیک تجاری ایران می‌نامند. طراحی جلد کتاب نیز از دیگر فعالیت‌های این هنرمند در آن سال‌ها بود. احمری پس از انقلاب نیز این فعالیت‌ها را ادامه داد، اما مهم‌ترین کار او پس در آن دوره، نقاشی پشت شیشه بود؛ هنری که با وجود زحمات زیاد این هنرمند برای معرفی و زنده نگه‌ داشتنش امروز در حال فراموشی و از بین رفته است. هادی سیف در مراسم بزرگداشت احمری درباره‌ی تلاش این هنرمند برای زنده نگه داشتن هنرهای سنتی ایران گفت: «بیوک احمری در عصری دست به هنرهای ملی برده بود که می‌دانست هنرهای سنتی روبه فراموشی و بی‌اعتنایی است، اما سالیان سال تجربه و خلاقیت استادی را سپری کرد تا کارهای بزرگی را به نتیجه برساند و از این رو است که در کاربرد رنگ غوغا به خرج داد و در ساخت گل و مرغ زیبا و ماهرانه خلاقیت خود را به اوج رساند. او در شرایطی به نقاشی پشت شیشه روی آورد که دیگران یا در خاک فرو رفته بودند و یا عطای نقاشی پشت شیشه را به لقایش بخشیده بودند، اما در عین‌ حال به صراحت معتقد بود که جامعه هنری نسبت به نقاشی پشت شیشه مرتکب جفای بزرگی شده است.»

بیوک احمری

آغداشلو نیز در همین مراسم بزرگداشت اظهار کرد: «قدرتی که از ذهن و معنای "بیوک احمری" نشأت می‌گیرد با شرایط زمانه همدلی نداشت و در دوره‌ای از فعالیتش با صراحت و وضوح این اختلاف‌نظر را نشان می‌دهد و بعد از آن نیز همچنان در کارش ناسازگار می‌ماند و شاید این روحیه خاص بیوک احمری است که باعث می‌شود تا این اندازه در دوره‌ی خود ناشناخته باقی بماند. احمری طراح چیره‌دستی بود و یکی از بهترین آبرنگ‌کاران ایران است که به شخصه کار آبرنگ او را به بهترین آبرنگ‌کاران اصفهان برتری می‌دهم. در حوزه نقاشی گواش نیز یکی از بهترین‌ها بود که من به شخصه از او آموختم و هنوز در چیره‌دستی او در کار گواش کسی را ندیدم. در کار گرافیک نیز همه رشته‌ها و شیوه‌ها را می‌شناخت و می‌توان گفت که در هر حوزه‌ای از کارش یکی از بهترین‌ها بود و ای کاش عمرش طولانی‌تر از این بود و سال‌های پربار عمرش را می‌توانست بیشتر بهره ببرد.» احمری به هنرهای سنتی ایران عشق می‌ورزید و در رشته‌های طراحی فرش و گلیم، نقاشی پشت شیشه، تذهیب، نقاشی قهوه‌خانه‌ای، تشعیر و جلدسازی و مرمت آثار قدیمی تبحر داشت. در دهه 1340 همکاری‌اش با محمد بهرامی در آتلیه فاکوپا را آغاز کرد که اصلی‌ترین ثمره این همکاری، انتشار شاهنامه امیرکبیر بود. طراحی تعدادی از مینیاتورها، نظارت فنی چاپ و لیتوگرافی آن برعهده احمری بود. این هنرمند پیشکسوت پس از چند دهه فعالیت هنری در زمینه‌های مختلف، پنجم آبان‌ماه سال 1387 درگذشت. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن