تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821125257




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

منطقه در کشاکش ديپلماسي و خشونت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ فروردين ۱۳۹۴ (۱۰:۰ق.ظ)
وضعيت قرمز در يمن؛ منطقه در کشاکش ديپلماسي و خشونت موج - گروه سياسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، از ابتداي عمليات نظامي عربستان در يمن که از دو هفته قبل در پاسخ به پيشروي گسترده نيروهاي مردمي و ارتش يمن به سمت شهر عدن صورت گرفت، تاکنون بيش از 800 تن کشته شده‌اند که اغلب آن‌ها غيرنظامي بوده‌اند. سازمان ملل مي‌گويد در اين حملات که با حمايت اطلاعاتي و لجستيکي آمريکا صورت مي‌گيرد، بيشتر از 70 کودک جان خود را از دست داده‌‌اند.
اعمال خشونت عليه يمن از سوي عربستان در حالي صورت مي گيرد که جمهوري اسلامي ايران نيز از سويي ديگر در حال تلاش براي کاهش بحران يمن است. محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان روز گذشته (چهارشنبه) تهران را به مقصد مسقط ترک کرد. وي با مقامات عماني در اين خصوص گفت و گوهايي داشت. ظريف همچنين عصر روز گذشته نيز به پاکستان رفت. در کنار مسائل امنيتي مرزهاي بين دو کشور، موضوع يمن از ديگر مسائل مهم مورد بحث بود. ظريف در اين سفر بر شکل‌گيري گفت‌وگوي يمني - يمني تأکيد کرد و افزود: تأسيس دولت فراگير، روش مسالمت‌آميز پايان دادن به اين بحران است.
علاوه بر تلاش هاي ظريف، مرتضي سرمدي قائم مقام وزير خارجه کشورمان نيز طي سفر به کشورهاي تونس، الجزاير و لبنان از فرصت بوجود آمده استفاده و خواستار تلاش جدي کشورهاي منطقه براي فرونشاندن آتش درگيري ها در يمن شده است.
با اين حال در آن سوي طيف عربستان نيز تلاش مي کند تا کشورهاي منطقه را با اهداف خود همسو کند. در روزهاي اخير عربستان از پاکستان درخواست کرده که با جنگنده، کِشتي و نيروهاي زميني‌اش به کمک اين کشور در حمله عليه يمن بيايد اما پاکستان تا کنون پاسخي نداده و تاکيد کرده است بايد براي اين موضوع به راه‌حلي ديپلماتيک دست يافت و اسلام‌آباد قصد مشارکت در نبردي که اختلافات مذهبي جهان اسلام را تقويت مي‌کند، ندارد.
با اين حال نواز شريف در جلسه پارلمان اين کشور روز دوشنبه هفته جاري گفت: معتقدم که تلاش‌هاي ديپلماتيکي که در روزهاي نزديکي آينده آغاز مي‌شود، به نتيجه خواهد رسيد. در خلال دو هفته گذشته صدها پاکستاني از بيم سلامتي شان از يمن بيرون برده شده‌اند. از آنجايي که پاکستان درگير مسئله طالبان است نگراني‌هاي بسياري در اين کشور براي پيوستن آن به اتحاد حمله عليه يمن و اضافه شدن يک بار ديگر به ارتش وجود دارد. نواز شريف همچنين در آخرين اظهاراتش گفته بود که اين کشور قبل از يک دور فعاليت‌هاي ديپلماتيک با ايران و ترکيه درباره يمن، براي تصميم خود پيرامون مشارکت يا عدم مشارکت در حمله عليه يمن با فرماندهي عربستان عجله‌اي ندارد.
ترکيه نيز که همسويي بيشتري با عربستان در خصوص تحولات يمن دارد با اين حال از گفت وگوها براي پايان بحران يمن نيز استقبال کرده است. اگر چه سخنگوي رياست جمهوري ترکيه اعلام کرده بود که حل بحران يمن از طريق گفت‌وگو بطوري که تمامي طرف‌ها گرد هم آيند براي ترکيه اولويت به شمار مي آيد اما تصور حاکم بر دولتمردان ترکيه آن است که حوثي ها عامل حوادث بوجود آمده در يمن هستند بطوري که اين گروه مورد حمايت ايران نيز قرار مي گيرند.
رو گذشته چهارشنبه 19 فرورين در چهاردمين روز تجاوز عربستان سعودي به يمن جنگنده‌هاي عربستان اهدافي را در استانهاي بيضا و المحويت در جنوب و غرب يمن بمباران کرده‌ند. در استان بيضا، هواپيماهاي سعودي چند پمپ بنزين و يک پايگاه نظامي را هدف قرار دادند. جنگنده هاي عربستاني همچنين پادگان نظامي عظيمه وابسته به تيپ نظامي المجد در شهر بيضاء را بمباران کردند. چندين منطقه در استان المحويت نيز هدف حملات جنگنده هاي سعودي بودند. در اين ميان وزارت دفاع آمريکا روز سه‌شنبه از تصميم مقامات اين کشور براي تسريع روند انتقال محموله‌‌هاي تسليحاتي به عربستان با هدف حمايت از رياض در عمليات نظامي در يمن، خبر داد.
بدون شک بايد گفت عربستان عامل اصلي ايجاد اين وضع پرتنش در منطقه است. عربستان در يمن با يک اقليت بزرگ مواجه است و مجبور است اين مناقشه را با برتري نظامي خود به پايان برساند. در حال حاضر اوضاع منطقه همچون ديناميتي در حال انفجار است و اگر راه حل سياسي درستي در اين زمينه اتخاذ نشود، شعله‌هاي آن به ساير نقاط جهان گسترش مي يابد. بايد ديد که آيا تلاش هاي ديپلماتيک ايران و برخي کشورهاي منطقه خواهد توانست از بحران يمن بکاهد؟!

محمد قربانپور شيخاني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن