تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را برطرف مى كند و باعث پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803047467




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حمله به یمن، اشتباه دولت های عربی و در امتداد تقویت داعش در منطقه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: حمله به یمن، اشتباه دولت های عربی و در امتداد تقویت داعش در منطقه کوالالامپور – ایرنا – یک کارشناس مسائل بین المللی، فرق و طوائف اسلامی، حمله عربستان سعودی و متحدانش با حمایت آمریکا به خاک یمن به بهانه سرکوب انصارالله را یکی دیگر از اشتباهات تاریخی دول عربی و افتادن در ورطه ای دانست که همه منطقه شبه جزیره عربی را به آتش می کشد.


دکتر علی اکبر ضیائی، پژوهشگر و کارشناس مسائل بین المللی، فرق و طوائف اسلامی در مقاله ای که روز پنجشنبه در اختیار ایرنا قرار داد، هدف اصلی این حملات را توسعه نفوذ حرکات تکفیری و نابودی سرمایه های انسانی و ذخائر مادی منطقه دانست و نوشت: این همان هدفی است که سیاستمداران آمریکائی و صهیونیست ها برای تغییر جهت خطر القاعده از سمت غرب به سوی جهان اسلام دنبال می کنند و به موفقیت های نسبی نیز دست یافته اند.
وی نوشت: اگر عربستان و متحدانش به بهانه دفاع از عبدربه منصور هادی، رییس جمهور مستعفی یمن و جلوگیری از پیشروی انصارالله به سمت عدن دست به چنین اقدامی زده اند و پیش از این هم پولهای عربستان برای تجهیز تروریست های القاعده و جبهه النصره در سوریه و کشتار مردم بیگناه سوریه استفاده می شده است، این سؤال مطرح می شود که چرا این حمیت عربی در هنگام تجاور رژیم صهیونیستی به خاک لبنان و غزه و به خاک و خون کشیده شدن هزاران کودک، زن و انسان بیگناه به حرکت در نیامد و تنها به صادر کردن چند بیانیه علیه این رژیم اکتفا شد؟
ضیائی، برای پاسخ به این سؤال به تشریح تاریخ شکل گرفتن حرکت تکفیری در مصر و اختلاف بین این حرکت با جریان القاعده اشاره کرد.
وی نوشت: حرکت تکفیری در تاریخ اسلام دارای سوابق طولانی است و تعدادی از علمای اهل حدیث با گرایش به مذهب حنبلی چون ابن رجب، ابن قدامه، ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب چنین گرایشهائی را ترویج می کردند، اما شاید جریان فکری سیاسی تکفیری که اکنون در چارچوب تفکرات ابوبکر بغدادی تبلور یافته است به جنبش شکری احمد مصطفی (1 ژانویه 1942) از منطقه ابوخرص مرکز ابوتیج اسیوط در مصر برگردد.
وی مؤسس جماعت المسلمین یا جماعت دعوت و هجرت بود که مهمترین ویژگی آن تکفیر مسلمانان و هجرت از مناطق کفر بر اساس تعریف وی از کفر بود. وی با خواهر محمد صبحی مصطفی از سران اخوان المسلمین مصر ازدواج کرد و به همین علت در دهه 60 میلادی روابط صمیمی با این حرکت داشت و یر سایه همین روابط نزدیک بود که در ضمن گروهی از اخوان در سال 1965م در دوره عبدالناصر به زندان افتاد و پس از درگذشت عبدالناصر از زندان خارج شد. در سال 1978م به جرم ترور ذهبی وزیر اوقاف مصر در دادگاه نظامی محاکمه و به همراه پنج تن دیگر به اعدام محکوم شد.
علت ترور ذهبی این بود که اعضای گروه شکری مصطفی افکار ذهبی را مخالف شریعت اسلامی و خطرناک برای امت اسلامی اعلام کرده بودند و تنها راه مبارزه با این انحراف را ترور وی می دانستند. این گروه تکفیری توانست علاوه بر مصر در الجزائر نیز طرفدارانی پیدا کند. جماعت دعوت و هجرت هرگونه معصیتی چون ظلم و فسقی را به معنی خروج از ملت اسلام تلقی می کردند و معتقد بودند هر مسلمانی یکی از گناهان تصریح شده در قرآن کریم و یا سنت نبوی را مرتکب شود با شریعت اسلامی به مخالفت برخاسته و این به معنای خروج از اسلام است.
این دیدگاه در میان خوارج صدر اسلام نیز وجود داشت که منجر به بروز جنگ های خونین در سرزمین های اسلامی از حجاز تا یمن شد.
این کارشناس مسائل بین المللی، فرق و طوائف اسلامی، در ادامه نوشت: واقعه ای که هم اکنون در یمن در حال رخ دادن است ارتباط مستقیمی با این نوع طرز تفکر دارد. از دیگر اعتقادات این جریان تکفیری این است که اگر در کشوری شریعت اسلامی اعمال نشود بر مسلمانان واجب است که آنجا را ترک کنند و اگر مسلمانی با این جریان همراه نشود در باره او توقف می کنند، بنابراین اگر تفکرات تکفیری بر او عرضه شد و از قبول آنها استنکاف کرد در آن صورت به کفر او نیز حکم می دهند.
از دیگر ویژگیهای این حرکت مخالفت با هر قانون وضعی بود، بدین معنی که همه قوانین باید تابع شریعت اسلامی باشند و مسلمانی که به محاکم مدنی و یا قوانین بین المللی رجوع کنند از دین اسلام خارج شده است. این گروه با هرگونه مذهبی از مذاهب سنی و شیعی و جز آنها چون اباضی مخالف بودند و پیروی از اجماع، قیاس، مصالح مرسله و استحسان را به منزله عبادت اصنام یا بتها دانسته و تنها راه رستگاری را پیروی از قرآن کریم و سنت می دانند و به عقیده آنان مسلمان بودن تنها با بیان شهادتین تحقق نمی یابد، بلکه مسلمانی باید به قول، عمل و تصدیق و پیروی از پیامبر اکرم (ص)، صحابه و تابعین در دوره خلفای راشدین تحقق یابد.
وی در ادامه نوشت: بعد از اعدام شکری، جماعت تکفیر با ضعف نسبی روبرو شدو حتی برخی از علمای اخوانی چون حسن اسماعیل هضیبی که نفر دوم اخوان بشمار می آمد کتابی را تحت عنوان "دعاة لا قضاة" در نقد حرکت تکفیری به رشته تحریر درآورد، هر چند برخی در انتساب آن اثر به هضیبی تردید کردند.
اگر حرکت تکفیر و هجرت در دهه هفتاد میلادی طرفدارانی در میان سران عرب پیدا می کرد، در آن صورت به یقین شاهد پیدایش داعش در آن عصر می بودیم، بدین معنی که داعش در حال حاضر با حمایت مادی و معنوی شیوخ عرب و سیاستمداران غربی اعمال تروریستی خود را شروع کرد، اما جریان تکفیر و هجرت تنها در محدوده مصر و الجزائر فعالیت داشت و نتوانست دامنه فعالیتهای خود را به دیگر کشورهای اسلامی توسعه دهد.
ضیائی معتقد است نکته بسیار مهم جریان تکفیری مصر و در ادامه آن جریان اخوان المسلمین با گرایش سلفی و نتیجه آن دو حرکت یعنی داعش، پرداختن به حوزه فکری و سیاسی جهان اسلام و نه غرب و رژیم صهیونیستی بود که همین موضوع نکته اصلی اختلافات بین القاعده به رهبری بن لادن و ایمن ظواهری با سران داعش و حرکت تکفیری بود.
وی در ادامه نوشت: ابو مصعب زرقاوی که نامش احمد فاضل نزال خلایله از اردن و مؤسس جماعت توحید و جهاد در سال 1990م بود و در سال 2006 در زمان جنگ عراق کشته شد، در سپتامبر 2005 علیه شیعیان در عراق اعلان جهاد کرد و در این زمان او تعداد زیادی بمب گذاری انتحاری در مناطق شیعه نشین و همچنین علیه نیروهای آمریکایی و بمب گذاری در سه هتل در امان را برعهده گرفت. زرقاوی که با القاعده پیمان بسته بود بیشترین تمرکز خود را بر توسعه افکار تکفیری و مبارزه با شیعه قرار داد و در نامه ای به بن لادن و ایمن ظواهری به خطر شیعه در منطقه و ضعف اهل سنت اشاره کرد و این حرکت زرقاوی در ادامه همان حرکت تکفیری مصر بود.
به نوشته این کارشناس، ایمن الظواهری اهداف دیگری را دنبال می کرد و چندان موافق سیاست های تکفیری و خشونت های علنی زرقاوی علیه دیگر مذاهب نبود و او را از عواقب چنین اقداماتی که نفرت جهانیان را علیه آنان بر می انگیزاند بر حذر می داشت، اما زرقاوی راه خود را از القاعده که به دنبال زدن منافع غرب و انجام فعالیتهای تروریستی در خارج از جهان اسلام بود جدا کرد.
حرکتهای تروریستی بن لادن و ایمن الظواهری در تهدید منافع آمریکا در سراسر جهان به اندازه ای توسعه یافت که سرویس های اطلاعاتی غرب از کنترل آنها عاجز شدند و هر روز آمریکا و دیگر کشورهای اروپائی به انجام حرکت های تروریستی تهدید می شدند. این تهدیدات هزینه فراوانی برای آمریکا و غربی ها به دنبال داشت، زیرا طرفداران القاعده به صورت اتباع بومی در کشورهای غربی سکونت داشتند و تعداد آنان نیز در حال تزاید بود و نظارت بر آنان با چنین گستردگی امکان پذیر نبود.
وی نوشت: آمریکا که خود عامل بروز بسیاری از نابسامانی ها در کشورهای اسلامی بود به صورت هدف اصلی القاعده در آمده بود و این جریان به علت آشنائی با تمامی ترفندهای اطلاعاتی و نظامی آمریکا در دوران همکاری های دوجانبه در پاکستان برای سیطره بر افغانستان و سپس چچن و در نهایت بالکان به گونه ای شکل گرفت که مقابله با آن امری پر هزینه بشمار می آمد و یا شاید غیرممکن می نمود.
ضیائی معتقد است: طراحان آمریکائی بهترین روش را ایجاد اختلاف میان سران القاعده تشخیص دادند، به گونه ای که اولا با حذف بن لادن، خطر را از مرزهای آمریکا و غرب دور کنند، و ثانیا جهان اسلام درگیر مسائل فرقه ای و جنگ بین شیعه و سنی شود و تا این جنگ ادامه داشته باشد هم رژیم صهیونیستی و هم آمریکا و متحدانش از مزاحمت ها و باج خواهی های القاعده در امان خواهند بود.
نامه های تبادل شده بین زرقاوی و الظواهری دلالت از وجود یک حرکت هوشمندانه از طرف سرویس های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد اختلاف بین اعضای القاعده و تغییر مسیر بن لادن و الظواهری از غرب و آمریکا به سمت جنگ های داخلی در کشورهای اسلامی داشت و ابوبکر البغدادی با شدت گرفتن حملات تروریستی افراط گرایان در سوریه هدف اصلی خود را همان جریان فکری زرقاوی یعنی حرکت تکفیری اعلام کرد.
بدین ترتیب نقش آمریکا در ایجاد اختلاف میان سران القاعده و نیز سوق دادن جریان های تکفیری به سمت حذف جبهه مقاومت علیه اسرائیل و ایجاد درگیری های فرقه ای در خاورمیانه برای تقویت موضع رژیم صهیونیستی در مقابل دشمنان تاریخی آنان یعنی مسلمانان آگاه پس از بروز بیداری اسلامی در منطقه روشن می شود و با همین استراتژی است که آمریکا به عربستان سعودی و متحدان عربش برای حمله به یمن و افزایش تنش های فرقه ای کمک می کند و به تقویت جریان های تکفیری همچون داعش برای تغییر مسیر مبارزه از غرب و استکبار به سمت مرزهای کشورهای اسلامی می پردازد.
این کارشناس مسائل بین المللی، فرق و طوائف اسلامی، معتقد است با توجه به تجربه تلخ آمریکا در دخالت نظامی در افغانستان پس از تربیت کادرهای القاعده برای نفوذ به مرزهای جنوبی اتحاد جماهیر شوروی سابق و خسارت های جانی و مالی و از دست دادن مشروعیت بین المللی در تجاوز به عراق به نظر می رسد حذف بن لادن از صحنه معادلات امنیتی آمریکا به نفع داعش صورت گرفته است، تا بدین ترتیب داعش بتواند با تکیه بر اعتقادات تکفیری خود بر طبل فرقه گرائی و بروز اختلافات بین شیعه و سنی بکوبد و از طرف دیگر چهره خشنی از اسلام به جهان معرفی کند تا بتواند مانع از بروز بیداری اسلامی شود و از طرف دیگر ذخائر مادی و انسانی جهان اسلام در برابر رژیم صهیونیستی و استکبار به تحلیل رود و در نهایت اهداف بلندمدت صهیونیست ها در بروز درگیری در خاورمیانه و جهان اسلام و در نهایت تقویت نظامی و اقتصادی اسرائیل غاصب برآورده شود.
نکته دیگر در داعش تکیه بر عنصر خلافت اسلامی با برداشت های انحرافی از اسلام است. بسیاری از جوانان پرشور در مناطق اهل سنت نشین به دنبال اجرائی کردن نظریه خلافت اسلامی می باشند و جریان فکری داعش با استفاده از این ابزار توانسته است تعداد زیادی از جوانان را به سمت خود جذب کند، اما اگر صحنه های نبرد داعش کمی آرام شود، چالش بعدی طرفداران داعش اختلاف آنان بر سر انتخاب به اصطلاح خلیفه اسلامی است، زیرا در زیر پرچم سیاه این جریان صدها نوع تفکر از مناطق مختلف جهان با پیشینه های فکری مختلف جمع شده اند که به سادگی تبعیت از یک نفر با ویژگی های فکری و اعتقادی ابوبکر البغدادی را بر نمی تابند، بنابراین جریان تکفیری، خود قربانی تکفیر خواهد شد و بعید نیست کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز خود به همان بلائی مبتلا شوند که خود بانی ایجاد آن در عراق، سوریه و اکنون در یمن هستند.
ضیائی نوشت: یمن در حالی مورد هجوم عربستان و متحدانش چون مصر قرار می گیرد که حداقل مصر سیسی، از ترکیه به علت حمایت از اخوان السملیمن و دادن پناه به سران اخوان مصر به شدت عصبانی است و حمله به یمن با رضایت کامل سلفی ها و اخوانی های سلفی مصر روبرو می شود.
ناصر رضوان، رهبر سلفی های مصر و مؤسس ائتلاف "احفاد صحابه و آل البیت" از همه مصریان خواسته است تا روز جمعه سوم آوریل برابر با چهاردهم فروردین برای دخالت نظامی زمینی مصر در یمن تظاهرات کنند و به همین منظور از وزارت کشور مصر خواسته اند با حمایت از آنان از بروز خشونت جلوگیری کنند.
رهبر سلفی های مصر حمله زمینی به یمن را با ادعای "حمایت از مردم مظلوم یمن" مطرح کرده و گفته است نیروهای عربی از طریق زمین و نه فقط حملات هوائی باید وارد یمن شوند و با شیعیان یمن بجنگند.
این سلفی مصری، شیعیان مصر را اجساد مصری با ارواح ایرانی خوانده و در حقیقت اکنون به دنبال ایجاد فتنه در میان شیعیان و اهل سنت مصر است که قرن ها با یکدیگر زندگی مسالمت آمیز داشته اند. این همان سیاستی است که پیش از این، جریان تکفیر و هجرت در مصر و سپس داعش با هدایت آمریکا در عراق و سوریه و اکنون در یمن دنبال می کند.
آساق**1611



13/01/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن