تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى جبرئيل با وحى به نزدم مى‏آمد، نخستين چيزى كه به من القا مى‏كرد، بسم اللّه‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804046596




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سزار اردوغان در پي نظام رياستي در ترکيه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ فروردين ۱۳۹۴ (۱۲:۴ب.ظ)
سزار اردوغان در پي نظام رياستي در ترکيه موج - منتقدان اين طرح که بيشتر احزاب اين کشور را تشکيل مي دهند، اردوغان را متهم به تبديل ترکيه، به روسيه اي جديد مي کنند.
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، اردوغان 56 ساله، در سال هاي اخير با طرح موضوعاتي چون گشايش سياسي با کردها ، عادي سازي روابط با ارمنستان، اصلاح قانون اساسي ترکيه، حمايت از پرونده دستگيري ژنرال هاي ارتش ترکيه به اتهام کودتا عليه دولت او، مشاجره شديد با مقامات اسرائيل بر سر جنايات جنگي ارتش اسرائيل در جريان جنگ غزه و ... در صدر اخبار رسانه هاي ترکيه و جهان قرار گيرد و در آخر لايحه "اصلاح قانون اساسي" موجب شد، دولت اسلامگراي اردوغان با احزاب ملي گرا و لاييک سرشاخ شود.
چندي است بحث تغيير نظام سياسي ترکيه، از پارلماني به نظام رياستي در فضاي رسانه‌اي اين کشور داغ شده است. رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير ترکيه، با تهديد احزاب مخالف ترکيه در پارلمان گفته‌ است: در صورت عدم مصالحه بر سر تدوين قانون اساسي جديد ترکيه و به‌ويژه تبديل نظام پارلماني ترکيه به نظام رياستي، حزب حاکم عدالت و توسعه متن پيشنهادي خود در اين موضوع ويژه را به مجلس ارائه خواهد کرد.
اما پيشنهادي که از سوي نمايندگان حزب عدالت و توسعه داده و منتشر شده، در آغاز کار، طرح برقراري نظام رياستي را در ترکيه مطرح مي‌کند، بدون اينکه هيچ‌گونه مذاکره‌اي درباره آن شده باشد. در حقيقت اين پيشنهاد، بيش از آنکه تلاشي براي تحکيم دموکراسي در ترکيه باشد برنامه کاري جديد رجب طيب اردوغان است. اساساً امکان برقراري نظام رياستي در ترکيه وجود دارد، ولي در صورتي‌که پس از مذاکرات فراوان اجماعي ميان سياسيون در اين کشور ايجاد شود، دگرگوني‌هاي ساختاري ضروري اتفاق بيفتد و نهادهاي کنترل و موازنه در کشور پديد آيد. همچنين لازم است قانون اساسي تمرکززدايي را در ساختار اداري ترکيه فراهم سازد و نهادهايي همچون سنا، به مثابه سازوکارهاي کنترل در نظام ترکيه رفتار کنند. در حقيقت تنها در صورت شکل‌گيري اراده‌اي که نه‌تنها قوه مجريه بلکه کل نظام را هدف نوسازي قرار دهد اين تحولات در ساختار سياسي ترکيه پذيرفتني خواهد بود.
با اين حال؛ جميل چيچک، رئيس مجلس ترکيه که به دعوت رئيس مجلس نمايندگان آمريکا به اين کشور سفر کرده است در تاييد اين طرح ، در سخناني در مرکز تحقيقات بين المللي و راهبردي در واشنگتن با اشاره به اينکه تورگوت اوزال رئيس جمهور پيشين ترکيه نيز خواستار تبديل نظام پارلماني به نظام رياستي بود ، گفت: رجب طيب اردوغان رئيس جمهور کنوني ترکيه نيز مانند تورگوت اوزال براي جلوگيري از بي ثباتي که ترکيه در دوره حاکميت دولت هاي ائتلافي دچار آن مي شود به دلايل واقع بينانه خواستار اين تغيير است. وي با تاکيد بر اينکه نظام پارلماني کنوني ترکيه نمي تواند مدت زيادي ادامه يابد ، گفت : «بر اين باورم که ترکيه پس از انتخابات سراسري آينده بر اين موضوع متمرکز خواهد شد.»
به اعتقاد کارشناسان، مهم‌ترين عامل اختلاف بين حزب عدالت و توسعه با احزاب مخالف، جمهوري‌خواه خلق، حزب حرکت ملي و حزب صلح و دموکراسي، در نيات شخصي اردوغان نهفته است. اين احزاب معتقدند اردوغان که خواستار شرکت در انتخابات رياست‌جمهوري آتي ترکيه و انتخاب به سمت رياست‌جمهوري است قصد دارد با تغيير سيستم حکومتي به نظام رياستي از ترکيه يک روسيه جديد بسازد. اما مسوولين حزب عدالت و توسعه با دفاع از نظام رياستي مي‌گويند با تغيير سيستم حکومتي پارلماني به نظام رياستي امکان پيشرفت هرچه بيشتر کشور و رهايي از زد و بندهاي پارلماني وجود خواهد داشت.
شايان ذکر است؛ امروز (دوشنبه/17فروردين) يک تاريخدان سرشناس ترک اعلام کرد: ترکيه نمي تواند نظام رياستي را تحمل کند، نظام رياستي در ترکيه دچار فروپاشي خواهد شد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن