تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820366874




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آمريکا، بازي گردان اصلي بحران اوکراين


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۶ فروردين ۱۳۹۴ (۱۲:۱۳ب.ظ)
آمريکا، بازي گردان اصلي بحران اوکراين گروه بين الملل خبرگزاري موج،
خبرگزاري موج، اريک زوئس در مطلبي با اشاره به آغاز آموزش نظامي نيروهاي اوکراين توسط ايالات متحده، بر مهندسي تحولات داخلي اين کشور اروپايي توسط دولت اوباما تاکيد دارد.
طبق اظهارات زوئس، از تاريخ 20 آوريل ( 31 فروردين) نيروهاي نظامي ايالات متحده آموزش گردان آزوف در اوکراين را آغاز خواهند کرد.
گردان آزوف پس از برکناري ويکتور يانوکوويچ در 13 آوريل سال 2014، توسط آرسن آواکف، وزير کشور تاسيس شد. گردان آزوف بر ملي گرايي اجتماعي تاکيد دارد. رهبران اين گردان هدف ملي گرايي اجتماعي را محافظت از ارزش هاي قديمي فراموش شده در اوکراين مي دانند و زوئس " آزوف" را يک گروه نئو نازي مي داند که قصد نابود کردن روس تبارهاي اوکراين را دارد.
آواکف موسس گردان آزوف توسط تورچينف رئيس جمهور موقت اوکراين منصوب شده بود. اين اقدام در زمان نخست وزيري آرسني ياتسنيوک رخ داد. نخست وزيري که طبق ادعاي زوئس، تکاليفي از سفير آمريکا در کي يف دريافت کرد. در واقع اين تحليلگر بر اين باور است 18 روز قبل از برکناري يانوکوويچ، عامل دولت اوباما، ويکتوريا نولند شيوه کار را به ياتسنيوک آموخت.
بر اين اساس اين کودتا به خوبي از سوي ايالات متحده برنامه ريزي شده بود و پيشنهادات اتحاديه اروپا به يانوکوويچ عملا يک بازي بود. چرا که آمريکا مي دانست به دليل هزينه 160 ميلياردي اين طرح، يانوکوويچ آن را نخواهد پذيرفت و مسئله قابل تامل در اين ميان، افزايش حمايت هاي مردمي از جهت گيري يانوکوويچ بود.
زيرا پس از رد پيشنهاد اروپا توسط کي يف، مردم در يک نظر سنجي در ميان دو گزينه " مسير درست" و " مسير اشتباه"، به گزينه "مسير درست" دولت راي بيشتري دادند. در نتيجه رقمي که تا يک ماه قبل 15.4 درصد بود به 26.1 درصد رسيد. اما دولت آمريکا اهميتي به افکار عمومي نداد.
زيرا مهندسي تظاهرات عليه يانوکوويچ بايد صورت مي گرفت و اوباما در هر صورت در صدد حمايت از تازي هاي اوکراين بود.
براي درک بهتر تحولات اوکراين کافي است نگاهي به عناصر روي کار اين کشور پس از کودتا شود. آواکف، تورچيف و ياتسنيوک از اعضاي حزب" سرزمين پدري" تيموشنکو بودند. کسي که در زمان شروع بحران اوکراين، دوران محکوميت فساد خود در دوران نخست وزيري اش را مي گذراند. وي در بحبوبه اعتراضات کي يف و چند روز قبل از کنار رفتن يانوکوويچ، از زندان آزاد شد. تيموشنکو و يانوکوويچ در انتخابات رياست جمهوري سال 2010 اوکراين رقيب يکديگر بودند.
از اين رو مي شود ديد که تمامي دستگاه هاي امنيتي جديد پس از کودتا، تحت کنترل تيموشنکو است. تيموشنکو، گزينه شکست خورده اوباما در انتخابات سال 2014، طبق ادعاي زوئس، از يک تماس تلفني ضبط شده، دستور کشتن هشت ميليون روس طرفدار يانوکوويچ را مي دهد که در اکثرا در شرق اوکراين ساکن بودند.
نويسنده همچنين تاکيد مي کند دولت اوباما اگرچه در ابتدا خود را مخالف ايده ميت رامني در جهت گيري عليه روسيه مي داند اما قضايا اوکراين نشان داد کاخ سفيد همچنان در صدد تقويت نازي هاي ضد روس هستند. بر اين اساس اوباما نيز مانند رامني روسيه را دشمن ژئوپولتيک شماره يک خود مي داند و پس از آن ليبي، سوريه، ايران، ونزوئلا، چين، برزيل، هند، مجارستان، جمهوري چک و تمام کشورهاي ديگري که مخالف امپراتوري ايالات متحده هستند، قرار دارند.
اين شواهد نشان مي دهد اوباما تضعيف روسيه را در اولويت سياست هاي خود قرار داده است، حتي بيش از تضعيف داعش.
سرنگون کردن هواپيماي خطوط کشور مالزي بر فراز شرق اوکراين، نيز راهي براي پيشبرد تحريم روسيه توسط اتحاديه اروپا بود. از اين رو مسلح کردن و آموزش نازي هاي اوکراين براي جنگ ضد روسي نبايد چندان عجيب باشد.
اما سوالي که در اين جا مطرح مي شود اين است: آيا مردم آمريکا اين شرايط فريبنده را تحمل مي کنند؟
تاريخ نشان داد ملت ايالات متحده اقدام فريبنده بوش را در سال 2003 تحمل کردند از اين رو پيش بيني مي شود، شرايط موجود را نيز تحمل کنند. در اين صورت آنها بايد منتظر جنگ جهاني سوم باشند. اما اگر خواهان پايان دادن به وضعيت موجود هستند، نياز است مردم اين کشور اعتراضي به مراتب بزرگتر از اعتارض به جنگ ويتنام راه اندازي کنند، تا مسير سياست ها تغيير کند.
لکن به جاي بروز اين واکنش ها، ديده شد که يک کارشناس نظامي از حزب جمهوري خواه در مصاحبه با فاکس نيوز، پربيننده ترين کانال خبري آمريکا، بر شدت عمل سياست هاي آمريکا در اوکراين تاکيد کرد و افزود که بايد کشتار روس ها شروع شود. حال تصور کنيد محبوب ترين شبکه خبري روسيه از " شروع به کشتار آمريکايي ها" براي حل قضيه کوبا سخن مي کفت!
در اين شرايط نبايد اوباما از مردم روس تبار عذر خواهي کند. در واقع به نظر مي رسد روپرت مرداک، رئيس فاکس نيوز درصدد متشنج کردن اوضاع است.
سوال ديگر اين است چار بايد مردم ايالات متحده رئيس جمهوري را تحمل کنند که در استراتژي امنيت ملي سال 2015 خود، کلمه "تجاوز" را 18 بار ذکر کرده و 17 بار از روسيه نام برده است.
پس جاي تعجب نيست آمريکا با حضور نظامي در 185 کشور جهان، خطرناک ترين ملت دنيا نام بگيرد.

نويسنده: اريک زوئس، نويسنده و تاريخ نگار پژوهشي















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن