تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هان! ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست. از آن حضرت درباره معناى اين فرمايش س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805668759




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روابط اسرائيل و کردستان عراق


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ فروردين ۱۳۹۴ (۱۹:۵۸ب.ظ)
روابط اسرائيل و کردستان عراق موج - گروه بين الملل خبرگزاري موج؛
استراتژي "اتحاد پيراموني " چراغ راه اسرائيل
از آغاز شکل گيري دولت اسرائيل در سرزمين فلسطين، سياست برقراري و ارتباط با اقليت هاي قومي و نژادي و نفوذ مأثر در مناطق اقليتي منطقه خاورميانه، بخشي از اهداف و راهبردهاي اين رژيم را در خاورميانه شکل داده است و تحريک اقوام و طوايف گوناگون جزئي از برنامه اين رژيم براي کاهش خطر کشورهاي ناهمسو با اهداف اين رژيم بود که در چارچوب " استراتژي پيراموني" تبلور يافت.
" ديويد بن گورين " اولين، نخست وزير دولت اسرائيل به منظور تامين امنيت دولت تازه تاسيس يهودي در منطقه استراتژيک خاورميانه و خروج از انزواي مطلق در جهان عرب که سياست هاي متخاصمي را عليه دولتش در پيش گرفته بودند و همچنين افزايش توان بازدارندگي در قالب اتحاد با کشورها و اقليت هاي پيراموني غير عربي ، استراتژي "اتحاد پيراموني " را مطرح ساخت. وي معتقد بود سياست خارجي اسرائيل بايد متکي بر کشورهاي پيرامون و غير عرب باشد؛ زيرا اسرائيل به دليل اينکه در محاصره کشورهاي عرب قرار دارد امکان توسعه روابط سياسي و اقتصادي را با همسايگان ندارد، لذا بايد با کشورهاي پيراموني يا اقليت هاي موجود در اين کشورها مرتبط شود. در نتيجه اين رژيم براي رها شدن از انزوا و محاصره از سوي دولتهاي عربي ، در دهه 1950مقدمات شکل گيري اتحاد با کشورهاي پيراموني غير عرب مانند ترکيه ، ايران و اتيوپي را پي ريزي کرد و براي گسترش روابط با اين کشورها گام برداشت و به اقليت هاي موجود در کشورهاي عربي نظير مسيحيان و دروزي ها در لبنان و به خصوص کردها که اقليت هاي چهار کشور مهم منطقه از جمله: ايران، ترکيه، عراق و سوريه به شمار مي آيند، نزديک شد. اسرائيل در پيگيري اين راهبرد که ساليان سال توسط مقامات اين رژيم دنبال شده است، در دهه 60 و 70 ميلادي با افزايش روابط خود با کشورهاي منطقه اي يک مثلث متحد خود که شامل ترکيه، ايران و اتيوپي مي شد را شکل داد، اما؛ براي ارتباط با اقليت هاي قومي ـ مذهبي مخفيانه عمل مي کرد.

موقعيت استراتژيک اقليم کردستان
کردستان عراق به دليل قرار گرفتن بر روي گسل فارس و ترک و عرب و همچنين منابع سرشار نفت و گاز و منبعي مهم تر، مانند آب که امروزه به بازوي قدرت و اهرم فشار کشورهاي جهان تبديل شده است خيلي زود مورد توجه اسرائيل قرار گرفت.
اسرائيل که 80 درصد از منابع نفتي خود را از روسيه دريافت مي کند، در پي تحقق روياي خط لوله موصل ـ حيفا است که اين امر اسرائيل را به نزديک شدن هر چه بيشتر به کردستان عراق ترغيب مي کند. علاوه بر منابع موجود در اين مناطق همجواري با ترکيه و به خصوص ايران ديگر هم پيمان اسرا‌ئيل در منطقه (پيش از انقلاب اسلامي) بر اهميت اين قسمت از خاورميانه در سال هاي دهه 70 ميلادي براي اسرائيل افزود.
شايان ذکر است؛ در بعد فرهنگي نيز اسرائيلي ها، کردها را هم نژاد خود دانسته و به دليل سال ها زندگي مسالمت آميز يهودي ها در مناطق شمال عراق خود را به کرد ها نزديک تر از اقليت هاي ديگر خاورميانه مي دادند. روزنامه ها آرتص مقاله‌اي دربارهٔ رابطهٔ ژنتيکي يهوديان و کردها منتشر کرد که براساس ادعاي اين مقاله، طي پژوهش‌هايي که در دانشگاه عبري اورشليم صورت‌ گرفته‌، کردها و يهودي‌ها از نظر ژنتيک بيشترين شباهت را به هم دارند و اجداد يکسان آنها در جنوب شرقي ترکيه و شمال عراق زندگي مي کرده‌اند. امروزه نيز تعداد زيادي کرد در اسرائيل زندگي مي کند و برخي از مسئولان بلند مقام اسرائيلي در سال هاي گذشته نيز کرد بودند. بعد از تحقيقات «يلديز» محقق اسرائيلي که پس از ارائه آمارهايي در خصوص اقوام ساکن در خاورميانه، کردها را پس از ترکها، عربها و فارس‏ها، چهارمين گروه قومي خاورميانه مي‏نامد و کردها را بزرگترين ملت بدون کشور قلمداد ميکند، اصول راهبردي اسرائيل در شمال عراق مشخص تر و با اهميت تر و با تاکيد ويژه در مورد کردها جهت گرفت.

اولين تماس اسرائيل با کردها
نفوذ و ارتباط مستقيم با کردستان عراق به دهه هاي 60 و 70 ميلادي و به دوران جنگ هاي جدايي طلبانه کردها تحت تأثير انديشه هاي ناسيوناليستي با دولت عراق بر مي گردد. در آن سال ها اسرائيل بر آن بود با تقويت کردهاي عراق در مبارزات جدايي طلبانه، دولت مرکزي عراق را تضعيف کند. در قيام کردها ملقب به «شورش ايلول» که از سپتامبر 1961 که تا سال 1975 به مدت 14 سال ادامه داشت، اسرائيل کمک هاي زيادي به اين قيام کرد. مصطفي بارزاني نيز همکاري با اسرائيل را وسيله اي براي تماس با آمريکا قلم داد کرده بود. تحليل گران اين سال ها و اقدام اسرائيل را براي مشارکت در تاسيس دستگاه اطلاعات کردي (پاراستن) بزرگترين خدمت موساد و اسرئيل به کرد ها مي دانند. علاوه بر اين اقدام، اسرائيل، در سال 1967 با ارسال سلاح‌هاي ساخت شوروي، که از ارتش‌هاي عربي به دست آورده بود روابط خود را با کردستان عراق افزايش و راهبردي تر کرد. در همين سال ها است که مصطفي بارزاني دو بار به اسرائيل سفر مي کند و در اسنادي که بعد ها منتشر شد روابط اسرائيل و کمک هاي نظامي به کردها را بيشتر و با نفوذ تر از آنچه که تصور مي شد نشان داد.

آغاز تهاجم آمريکا به عراق و تغيير رويکردها
شرايط ايجاد شده بعد از حمله آمريکا به عراق و سرنگوني يک تهديد خطرناک براي اسرائيل به نام صدام، علاوه بر قدرت گيري اسرائيل در چينش مهره هاي خود در خاورميانه، در داخل عراق نيز موجب تقويت پايه‌هاي دولت خود مختار کردستان و نياز آن به ياران قدرتمند که حامي استقلال اين منطقه باشند، شد. تيساح رونتال، فرمانده نيروي زميني ارتش اسرائيل، در اين زمينه گفت: «از بين رفتن تهديدات عراق و فروپاشي صدام، فرصت‌هايي را براي اسرائيل فراهم ساخته که بايد از آنها استفاده کرد». بعد از اين تاريخ دولت مردان اسرائيلي ديگر نه به صورت پنهان بلکه به صورت آشکار از استقلال منطقه کردستان عراق حمايت مي کنند. طرف کرد نيز به خاطر نياز به کارتي براي بازي در عرصه بين الملل از اين حمايت ها با گرمي استقبال مي کند.

اميد ها براي آغاز روابط رسمي
با وجود اسنادي مبني بر حجم مراودات دو طرف، اما؛ هنوز روابط رسمي بين اسرائيل و اقليم کردستان برقرار نشده است. «آموس گيلاد»، مقام ارشد امنيتي اسرائيلي درباره مخفي نگه داشتن و رسمي نشدن روابط اين رژيم با اقليم کردستان گفته است: سکوت اسرائيل در اين باره بهترين انتخاب است و هر سخني از اسرائيلي‌ها درباره اين مسائل به کردهاي عراق آسيب خواهد زد. مقامات اسرائيلي تأييد مي‌کنند، کردها در ازاي دريافت آموزش نظامي از اسرائيلي‌ها به انتقال يهوديان به اسرائيل، جاسوسي از رژيم سابق عراق و به تازگي جاسوسي از ايران کمک کرده‌اند. اين مقامات همچنين محرمانه بودن اين مراودات را نتيجه درخواست کردها دانسته‌اند.

تهديد يا امتياز بودن داعش براي اقليم کردستان
حمله تروريست هاي داعش به شمال عراق و ايفاي نقشي مثبت در دفاع از کرکوک و داشتن عملکرد بهتر نسبت به ارتش عراق در مقابله با تروريست ها بحث هاي استقلال کردستان را باز هم داغ تر کرد و اين بار هم اين اسرائيلي ها بودند که پيش قراول مطرح شدن اين موضوع در نهادهاي بين المللي بودند. ارسال تسليحات نظامي از سوي آمريکا براي کردها در مقابله با داعش، براي منطقه اي که به استقلال کامل دست نيافته بود بازار گانه زدي ها را براي قائل شدن مشروعيت سياسي براي کردستان گرم کرد.
مقامات کرد از اين تحولات منطقه اي توانستند خوب بهره برداري کنند و به تحکيم روابط خود با کشورهاي ديگر بپردازند و خود را به عنوان يک نهاد مسئوليت پذير در قواعد جهاني معرفي کنند. مقامات کرد روابط با اسرائيل را براي خود خط قرمز نمي بينند و در راستاي افزايش آن تلاش مي کنند. خبرهايي مبني بر صدور محموله نفتي کردستان به ارزش يکصد ميليون دلار به اسرائيل که با وجود مخالفت دولت اوباما و از ترکيه صورت گرفت نشان از عزم راسخ کردها و اهميت اين روابط با اسرائيلي که از سوي بسياري از کشورهاي منطقه تهديد درجه اول به شمار مي آيد، است. با وجود آنکه کردها به صورت علني اين روابط را هميشه رد کرده اند اما شواهد نشان از مرواودات تاريخي بين اين دو واحد سياسي است. مسعود بارزاني رئيس اقليم کردستان در مورد افزايش روابط اين منطقه با اسرائيل گفت: ما علاقه مند براي داشتن روابط ديپلماتيک با اسرائيل هستيم و نسبت بە ايجاد کنسولگري اين در صورت موافقت دولت مرکزي اقدام خواهيم کرد.

چرايي اهميت اقليم کردستان براي آمريکا و اسرائيل
نبايد راهبردهاي اسرائيل را در منطقه جدا از اصول سياست خارجي آمريکا دانست. به طور قطع اين مراودات نياز به روشن سازي دارند و در همين راستا مي بايد توجه کنيم که امريکا و اسرائيل از طريق کنترل دولت کردي براي اعمال فشار بر ايران، ترکيه و سوريه قدرت چانه زني خود را بالا خواهند برد، زيرا امريکا و اسرائيل خواهند توانست مسأله جداخواهي قومي را تبديل به يکي از اصلي ترين نگراني هاي امنيتي اين سه کشور نمايند. علاوه بر آن؛ موقعيت کشور عراق به عنوان يکي از کشورهاي مهم خاورميانه به علت تجزيه و نفوذ امريکا و اسرائيل بر شمال آن نمي تواند تهديدي براي اسرائيل به شمار آيد.
با وجود ائتلاف هاي منطقه اي که در سال هاي گذشته صورت گرفته است در صورت استقلال احتمالي کردستان عراق قدرت چانه زني اعراب با امريکا و اسرائيل به علت تشکيل يک کشور غير عرب در خاورميانه که مشکلات تاريخي با اعراب داشته و پتانسيل برقراري رابطه خوب با امريکا و اسرائيل را دارد، کم خواهد شد.

علي دادخواه














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن