تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا ... نيّتم را به بهترين نيّت ها و عملم را به بهترين اعمال برسان، خدايا به لطف خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813189800




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماهی؛ نماد حرکت زندگی


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
ماهی؛ نماد حرکت زندگی
ماهی قرمز داستانی دل انگیز دارد با تنگ پر راز و رمزی که جهان سخن و پند و اندرز و باید و نباید را در شیشه‌ی روشن خود حمل می‌کند.


به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، شادترین پیام آور شنگول و پرجنبش نوروز که دردانه سفره است و سین الفبا را با خود به همراه ندارد، ماهی قرمز تنگ بلورین است که خاطره کودکی است و همراه جوانی و همگام  پیری، ماهی قرمز داستانی دل انگیز دارد با تنگ پر راز و رمزی که جهان سخن و پند و اندرز و باید و نباید در شیشه روشن خود حمل می‌کند.


ماهی از درون تنگ به درون تنگ دل شما چشمک می‌زند و زندگی شاد و فعال و پرتکاپو و بی توقف را در آغاز سال نوید می‌دهد که عزم خود، جزم و راه هموار و دیده بیدار و اندیشه هشیار دار تا شادان و ره‌پوی، کلید فصل را در قفل خانه روز به هنگام نوروز بچرخانیم و چرخه زندگی را این گونه آغاز کنیم.


این موجود زنده ی پرتحرک در سفره ی شادی زای هفت سین، نماد چندین موضوع است؛ نخست آن که اسفند، ماه حوت است و حوت ماهی است قابل توجه است که در زبان عربی سمک ( که آغازش سین است) هم به معنای ماهی است.


دیگر آن که در سنت ایرانیان باستان چنین جاری بوده است که مردان با آغاز زمان خوش رنگ و سرخ گون بامداد فلق پای به صحرا می‌نهادند تا شادی آسمان بر روان انسان زمینی تأثیری ناپیدا داشته باشد و او شادگونه پای را در راه نهد و این لحظه از زمان روز مقدس بوده است ؛ چنان که برخی از قهرمانان اساطیری در همین هنگام خدای را ستایش می‌کردند هنگامی که باز هم آسمان دلاویز و رنگین می‌شود زنگ پایان کار زده می‌‌شود تا با آن رنگ شادی آفرین، صحرا بگذارند و راه خانه در پیش گیرند و هنگام شفق آسوده و امیدوار به کاشانه بازگردند.


این فلق و شفق که هر دو یک رنگ را تداعی می‌دارند و آغاز کار و پایان آن را یادآور می شوند و در رنگ ماهی قرمز جای گرفته است.


پویایی، حرکت و  جنبش ماهی بی سکون، یادآور آن است که سال را با شادی و کار بی وقفه و پرنشاط آغاز کنیم. علاوه بر انها ماهی حتی در خواب هم برخلاف دیگر موجودات به حرکت می‌پردازد و گوش‌هایش ( آب شش) لحظه‌ای از تحرک باز نمی‌ایستد، به هر سو می‌رود، به هر جا سرک می کشد. حجابی، مانعی، حصاری و دیواری او را محدود نمی‌کند که این تأکید بر کار مستمر و شادی توأم با فعالیت است.


منبع: کتاب " نوروز و فلسفه هفت سین" نوشته سید محمد علی دادخواه




انتهای پیام/





اخبار مرتبط

«غلاغه به خونه‌ش نرسید»؛ روایتگر حکمتی برای ما
استخاره توسط فرد خوش یمن/ چهارشنبه سوری بی خطر در سمنان
رادکان؛ آغازگر نوروز + تصاویر
سکه؛ نشانه سخاوت
خاطرات «حسنعلی خان مستوفی»؛ ترسیم واقعیت‌های تلخ رفتار‌های سیاسی




۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن