واضح آرشیو وب فارسی:استان نیوز: وحی در اصطلاح عالمان اسلامی به آنچه خداوند به پیامبران القا و اعلان کرده اختصاص دارد.
وحی در اصطلاح عالمان اسلامی به آنچه خداوند به پیامبران القا و اعلان کرده اختصاص دارد.1.شیخ مفید: پس از استقرار شریعت اسلامی وحی خداوند به پیامبران اختصاص دارد. و اگرچه ممکن است خداوند حقایقی را در خواب یا بیداری به غیر پیامبران نیز افهام و اعلان کند، ولی وحی نامیده نمی شود، زیرا اجماع مسلمانان بر این است که پس از پیامبر اسلام به کسی وحی نخواهد شد.[1] 2.سید مرتضی: الکلام الخفی من جهه ملک فی حق نبی فی حال الیقضه. وحی عبارت است از سخن پنهانی فرشته که در حال بیداری به پیامبر القا می شود.[2] 3.علامه طباطبایی: در کتاب قرآن در اسلام وحی را اینگونه تعریف کرده است: وحی یک نوع تکلیم آسمانی (غیر عادی)است که از راه حس و تفکر عقلی درک نمی شود بلکه با درک و شعور دیگری است که گاهی در برخی از افراد- به حسب خواست خدایی-پیدا می شود و دستورات غیبی یعنی نهان از حس و عقل را از وحی و تعلیم خدایی دریافت می کند ،عهده داری این امر نیز نبوت نامیده می شود.[3] و در المیزان اینگونه تعریف کرده اند: الوحی القاء الهی لغرض النبوه و الانذار[4] وحی القاء الهی با هدف نبوت و انذار است. و در جای دیگر اینگونه تعریف می کنند: ادراک النبی و تلقیه المعارف التی بها یرتفع الاختلاف و التناقض فی حیاه الانسان من الغیب.[5] وحی آن است که پیامبر، معارفی را از عالم غیب ادراک و تلقی کند که به واسطه آنها اختلاف و تعارض در زندگی انسان را برطرف می سازد. 4.آیت الله سبحانی: وحی چیزی است که از جانب خداوند به پیامبران القا می شود. وی افزوده است این معنا کاربرد غالب در قرآن کریم است و هرگاه وحی به صورت مطلق بکار رود و قرینه ای وجود نداشته باشد همین معنا مقصود است. ما یلقی الی الانبیاء من قبل الله و هذا المعنی هو الغالب فی استعمال القرآن و هو المقصود اذا اطلق و لم تکن هناک قرینه علی خلافه.[6] 5.آیت الله مکارم: وحی القای الهی است که به منظور تحقق نبوت و بشارت و انذار صورت می گیرد.[7] 6.آیت الله ابراهیم امینی: وحی ارتباط باطنی و علمی مخصوص است که بین پیامبر و جهان غیب برقرار گردد. در این ارتباط خارق العاده حقایق و معارفی از جانب خداوند سبحان بر پیامبر القا و افاضه می شود. پیامبر با باطن ذاتش آنها را دریافت می کند و به صورت پیام به انسانها ابلاغ می کند.[8] 7.علامه جعفری: وحی عبارت است از آگاه شدن پیامبر از واقعیت چه به طور مستقیم و به وسیله شعور و گیرندگی خاص که خداوند به پیامبر عنایت فرموده است و چه به وسیله فرشته ای که مأمور ایصال وحی به شعور و استعداد گیرندگی پیامبر است.[9] 8.شیخ محمد عبده: وحی عبارت است از اینکه خداوند حکمی شرعی و مانند آن را به یکی از پیامبرانش اعلام می کند. شیخ محمد عبده این تعریف رابه عنوان تعریف رایج عالمان اسلامی معرفی کرده است.إنه اعلام الله تعالی لنبی من انبیائه بحکم شرعی و نحوه.[10] و بعد تعریفی که خود بر می گزیند این گونه معرفی می کند، وحی معرفتی است که انسان در درون خود می یابد و یقین دارد که با واسطه یا بی واسطه از جانب خداوند است. عرفان یجده الشخص من نفسه مع الیقین بانه من قبل الله بواسطه او بغیر واسطه[11] 9.سید رشید رضا: وحی خبرهای غیبی و شرایع و حکمت هایی است که خدای متعال بر پیامبرانش نازل فرموده و آنان را به آن آگاه ساخته است. ما أنزله تعالی علی أنبیائه و عرفهم به من أنباء الغیب و الشرایع و الحکم[12] 10.فرید وجدی: معنای اصطلاحی وحی عبارت است از تعلیم امور دین از سوی خداوند به پیامبران به واسطه فرشتگانی که به سوی آنان می فرستد. و افزوده است این معنا در اکثر ادیان به ویژه سه دین بزرگ یعنی یهود، مسیحیت و اسلام پذیرفته و شناخته شده است. ان الوحی لغه هو الاعلام فی خفاء ثم اصطلح علی انه تعلیم الله لأنبیائه امور الدین بواسطه الملائکه یرسلهم الیه.[13] توضیح و بررسی: در تعریف های اصطلاحی وحی نکاتی در خور توجه و تامل است: 1- برخی تعریف ها به معنی مصدری و فاعلی نظر دارد(اعلام الله تعالی، القاءالهی، تعلیم الله تعالی، ما أنزل الله) 2- درپاره ای از تعریف ها معنی مصدری و قابلی وحی مورد توجه قرار گرفته است.(ادراک النبی، تلقی النبی، عرفان یجده الشخص) 3- در برخی از تعریف ها معنای اسم مصدری وحی مطرح شده است(الکلام الخفی من جهه ملک، ما یلقی الی الانبیاء من قبل الله) 4- تعریف های وحی- خواه ناظر به معنای مصدری و فاعلی یا مصدری و قابلی باشد و خواه ناظر به معنای اسم مصدری- از جنبه محتوایی به دو گونه جامع و غیر جامع تقسیم می شوند: تعریف هایی که همه معارف و احکام وحیانی به پیامبران را شامل می شود جامع و تعریف هایی که بخشی از آنها را در بر می گیرد غیر جامع است. بر این اساس، تعریف سید رشید رضا جامع تر از تعریف های دیگر است و پس از آن تعریف آیت الله سبحانی است؛ زیرا تعبیر" ما یلقی الی الانبیاء من قبل الله" مطلق است و همه آنچه را از جانب خداوند به پیامبران وحی شده است شامل می شود. 5- نکته دیگری که در ارزیابی تعریف های اصطلاحی وحی در خور توجه است این است که برخی از تعریف ها تنها به وحی واسطه فرشته اختصاص دارد(مانند تعریف اول) و برخی به شمول آن نسبت به وجود واسطه و عدم واسطه تصریح کرده(مانند شیخ محمد عبده و علامه محمد تقی جعفری)و برخی دیگر از این نظر مطلق است(سایر تعریف ها).[14] [1] -(تصحیح الاعتقاد بصواب الانتقاد، ص 56-57، مفید، محمد بن نعمان، انتشارات الرضی، قم، بی تا)
[2] -(رسائل شریف مرتضی، علم الهدی، علی بن الحسین موسسه النئر، بیروت، بی تا، ج2،ص288)
[3] -(قرآن در اسلام، سید محمد حسین طباطبایی،ص102، چاپ بوستان کتاب)
[4] -(ج18 ص18 المیزان فی تفسیر القران، طباطبایی، سید محمد حسین، موسسه الاعملی للمطبوعات، بیروت،1393ق)
[5] -(همان ج2، ص157)
[6] -(الإلهیات علی هدی الکتاب و السنه و العقل، سبحانی، جعفر، الدر الاسلامیه، بیروت، 1410ق، ج2 ص120)
[7] -(پیام قرآن،گروه نوییسندگان، زیر نظر آیت الله مکارم شیرازی، مدرسه امیر المومنین علیه السلام، قم، 1374ش، ج1 ص329)
[8] -( مقالات کنگره جهانی هزاره شیخ مفید، شماره 59 ص2 امینی، ابراهیم، کنگره جهانی هزاره شیخ مفید، قم، 1413ق)
[9] -(ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، جعفری ، محمد تقی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی،تهران،1354ش، ج7 ص83)
[10] -(رساله التوحید، عبده شیخ محمد، دار ابن حزم،بیروت، بی تا، ص162)
[11] -(همان)
[12] -(الوحی المحمدی، رشید رضا، محمد، جمهوریه المصر العربیه، وزاره الاوقاف، قاهره،1412ق ص30)
[13] -(دایره المعارف القرآن القرن العشرین،وجدی مصری، محمد فرید، 1357ق،ج20، ص707)
[14] -(علی ربانی گلپایگانی، وحی شناسی ص27-30 انتشارات رائد، چاپ اول،1391) نویسنده: سید محمد باقرموسوی کراماتی
این مطلب را به اشتراک بگذارید :
2
/1
/1394
ساعت : 22:59
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: استان نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]