تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805682463




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جاذبه هایی از طبیعت و تاریخ در شاهرود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: جاذبه هایی از طبیعت و تاریخ در شاهرود شاهرود - ایرنا - شاهرود با اماکن دیدنی و جاذبه های متعدد گردشگری تاریخی و طبیعی در نوروز 94 آماده بازید مسافران و زائران حرم رضوی است .


شهرستان شاهرود یکی ازشهرهای بزرگ و در مسیر پرتردد مشهد مقدس و همچنین بر سر راه اتباطی استان سرسبز گلستان قرار دارد که هر ساله در ایام تعطیلات به خصوص در نوروز مورد توجه مسافران قرار می گیرد .
شاهرود که از آن به عنوان قاره کوچک یاد می شود از یک طرف به ارتفاعات البرز تکیه کرده و از در طرف دیگر رو به جنوب تا دل کویر آغوش گشوده ، از جنگل تا کویر تصاویری زیبا و دل نشین از کویر و جنگل را بی منت به بذل و بخشش گذاشته تا خاطرات خوشی را برای مسافران رقم بزند و چشم هر بیننده ای را از زیبایی خیره کند.
این روزها فوج فوج هموطنان وارد شاهرود می شوند از مواهب خدادادی و میراث بر جامانده از نیاکان مان لذت می برند و اوقات خوشی را در این شهرستان سپری می کنند .

* مجموعه آرامگاهی بازید بسطامی

مجموعه آرامگاهی بایزید بسطامی، مجموعه کاملی از مسجد، آرامگاه ، محراب، منار، برج است که آثار متنوعی از دوران سلجوقی به بعد را در برمی گیرد.
این مجموعه در کنار آرامگاه عارف بزرگ و مشهور ایرانی(بایزید) که در قرن سوم هجری قمری زندگی می کرده ساخته شده است.
خانقاه بایزید شامل سه اتاق کوچک با سقف های کوتاه است، که در سمت غربی مرقد، قرار گرفته است، این اتاق ها با گچبری زیبایی پوشیده شده بر بالای کتیبه ورودی اتاق دوم تاریخ 702 هجری به چشم می خورد.
دالان و ایوان اولجایتو، این بخش از مجموعه در سال 713 هجری قمری در زمان محمد خدابنده و توسط خاندان معماران دامغانی ساخته و یا تزیین شده است.
سر در ایوان با مقرنس کاری های گچی زیبا و کاشی های معرق فیروزه ای به زیبایی پر شده است، در داخل دالان عبارت بسیار زیبایی به خط ثلث گچبری شده است.
مسجد بایزید ،این بنا در جنوب قبر بایزید و امامزاده محمد، در سال 514 هجری قمری ایجاد شده است، پلان آن مربع مستطیل است و در قسمت قبله، محرابی زیبا و منحصر به فرد از دوران ایلخانی، وجود دارد که تاریخ ساخت آن سال 699 هجری قمری است ،محراب مسجد بایزید، دارای گچبری ها و کتیبه های زیبایی به خط ثلث و کوفی مشجر و معقد است.
مسجد جامع ،این مسجد در جنوب مجموعه تاریخی بایزید بسطامی، و به صورت منفرد در کنار برج کاشانه واقع شده بر ایوان مرکزی مسجدجامع، محراب زیبا و گچبری دیده می شود که دارای کتیبه های قرآنی است.
مقبره امامزاده محمد، که از نوادگان امام صادق (ع) است در جنوب صحن مجموعه قرار دارد. این بنا دارای گنبد (ارگ) است که با تزیینات کاشی فیروزه ای مزین شده در زیر گنبد نقاشی هایی با نقوش اسلامی توسط هنرمندان ایرانی ترسیم شده است.
گنبد غازان خان ،این گنبد، قرینه گنبد امامزاده محمد و مشابه آن است و همانند گنبد امامزاده با کاشی های فیروزه ای زیبا، مزین شده ، این ساختمان در دوره ایلخانیان بنا شده است.
برج کاشانه یا به تعبیری برج غازانه که در جنوب شرقی مسجد جامع، قرار گرفته بر اساس کتیبه سر در ورودی در سال 700 هجری قمری بنا شده، فضای داخلی برج 10 ضلعی است که بر آن طاق نماهای تزیینی کم عمقی، کار شده است، این بنا یکی از زیباترین و ظریف ترین آثار معماری ایلخانی است.
مدرسه شاهرخیه در سمت جنوب شرق مسجد بایزید، قرار گرفته و از دو طبقه تشکیل شده است، مدرسه پلان مربع دارد و دور تا دور آن حجراتی برای طلاب بنا شده، نمای شمالی مسجد سردری بلند با طاق جناغی دارد و در طرفین سردر، دو طاق نمای عمیق مشاهده می شود.
مسجد ایلخانی ،این مسجد، در غرب مسجد بایزید، واقع شده به طوری که ضلع شرقی آن با مسجد بایزید مشترک است و در آن گچبری های زیبایی از دوران ایلخانی مشاهده می شود که توسط خاندان معماران دامغانی ساخته شده است.

* تکیه زنجیری شاهرود

این تکیه در بافت قدیم شاهرود و در تقاطع محله نحل و محله مسجد امام حسن مجتبی(ع) ساخته شده، قدمت آن مربوط به دوران قاجار است .

*مجموعه کاروانسراهای میاندشت میامی

کاروانسراهای میاندشت در 105 کیلومتری شرق شهرستان شاهرود و در مسیر جاده مشهد قرار گرفته اند.
این کاروانسراها متصل به هم هستند که کاروانسرای غربی مربوط به دوره صفوی و دو کاروانسرای دیگر قاجاری است و ظاهرا این دو کاروانسرا برای وسعت بخشیدن به کاروانسرای قدیمی تر ایجاد شده اند.

* جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر، یکی از دست نخورده ترین جنگل های ایران است راه ورود به این جنگل از کنار روستای ابر، در نزدیکی بسطام، شروع می شود، جایی که ارتفاع کوه های البرز کاسته شده و ابرها از لابه لای دره ها به سمت جنوب، سرازیر می شوند.
مشهورترین درخت منطقه اورس است درختی با ریشه های بلند که بر روی زمین می خزد.

* موزه شاهرود

بنای آن در سالهای 1307- 1306 به عنوان بلدیه ایجاد شده بود ، پس از مرمت و احیا، در اسفندماه 1367 برای بازدید و استفاده پژوهشگران، آغاز به کار کرده است.
قدیمی ترین اشیایی که در این بخش وجود دارد مربوط به محوطه باستانی سنگ چخماق بسطام که اشیا و آثار مکشوفه این محوطه باستانی، به عصر نوسنگی باز می گردد.

* قلعه میامی

قلعه میامی، در جنوب میامی واقع شده، که هم اکنون خرابه ای از آن باقی مانده است. طبق نظر مردم منطقه شاهرود این خرابه در گذشته مرکز میامی بوده و در زمان حمله مغول، خراب شده است.

* ابن یمین فرومدی
آرامگاه این شاعر قرن هشتمی در روستای فرومد، واقع است .

* آرامگاه شیخ حسن جوری
آرامگاه شیخ حسن جوری یکی از رهبران قیام سربداران در قرن هفتم هجری قمری در 150 کیلومتری شاهرود، واقع در روستای کلاته میر علم فیروزآباد، حوالی روستای فرومد میامی است .

* آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی
یکی از عرفا و مشایخ طریقت است، در قرن چهارم و پنچم هجری قمری می زیسته و دنباله رو حکمت خسروانی بوده است و آرامگاه وی در روستای خرقان بسطام واقع است .

* خانه یغمایی های شاهرود
خانه یغمایی ها در حقیقت تنها خانه شهر شاهرود، است که دارای بادگیر است، شاید به خاطر اینکه در سال 1304 خورشیدی، توسط یک معمار یزدی، به نام استاد مهدی حیدریان بنا شد ،این خانه در حال حاضر محل اداره میراث فرهنگی و گردشگری شاهرود است.

* بازار شاهرود
معماری بازار شاهرود هم مانند بسیاری از بازارهای سنتی شهرهای دیگر ایران، است. این بازار حد فاصل میدان امام خمینی و فلکه قرار گرفته آثار معماری موجود در بازار معرف معماری دوره قاجاریه به بعد است.
بازار شاهرود مهمترین مرکز تجاری شهر محسوب می شود و در کنار آن بناهای تاریخی دیگری مانند مسجد شیخ علی اکبر، آب انبار مدرسه قلعه، مسجد آقا و تکیه بازار واقع شده است.
شهرهای بسطام، مجن، کلاته خیج، بیارجمند و رودیان در شهرستان شاهرود هر کدام به نوبه خود می تواند برای بازدید مسافران جاذبه های متعددی داشته باشد .

* منطقه حفاظت شده خوارتوران

منطقه حفاظت شده خوارتوران در قسمت جنوب شرقی شاهرود واقع شده که از نظر وسعت می توان آن را بزرگ ترین منطقه حفاظت شده ایران ذکر کرد.
حیوانات عمده منطقه خرگوش، کبک، تیهو، هوبره، تشی، باقرقره، شغال، یوزپلنگ، گرگ، کفتار، قاراکل،گور خر، آهو، جبیر، کل، بز، میش و قوچ و زاغ بور است .
اهمیت این منطقه، به سبب وجود گونه رو به انقراض یوزپلنگ آسیایی و نوع گور خر معروف به نام گور خر ایرانی است که همانگونه که از اسمش پیداست فقط در ایران یافت می شود.
اینها تنها بخشی از دیدنی های شهرستان شاهرود و میامی است. دیدن شهر پلکانی مجن با آبشار تنگه داستان و اوستا و چشمه های هفت رنگ آن ،جنگل اولنگ و قطری با امامزاده سراوین بن موسی بن جعفر قطری و دیگر بقاع متبرکه امامزاده ها ،خوش ییلاق ،کویر طرود، روستاهای هدف گردشگری و دهها اثر دیگر تاریخی و جاذبه طبیعی در شاهرود فرصتی را فراهم می کند تا مسافران نوروزی بتوانند بخشی از ایران را از نزدیک ببینند و لب به تحسین خالق طبیعت و نیاکان خود باز کنند.ک/4
2181/6103















05/01/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن