محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829942781
فلسفه ثواب و عقاب الهی در کلام حضرت فاطمه (س)
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
فاطمه(س)در خطبه فدک چه فرمودند؟/3
فلسفه ثواب و عقاب الهی در کلام حضرت فاطمه (س) پدرم قیام کرد در میان مردم، پس آنها را از گمراهی رهایی بخشید، و از کوری نجاتشان داد و آنها را به دین محکم هدایت و به راه راست دعوت نمود.
به گزارش گروه فرهنگ و معارف فرهنگ نیوز، چندی از رحلت رسول الله(ص) نگذشته بود که دو حادثه مهم و سرنوشت ساز تمام وقایع پس از آن را تحت تاثیر قرار داد. اول تشکیل سقیفه و غصب خلافت مسلمین بود و دیگری غصب فدک؛ قطعه زمین اهدایی پیامبر گرامی اسلام به دخترش حضرت زهرا(س).همه اینها و حوادث کوچک و بزرگ حول این وقایع حضرت زهرا(س) را بر آن داشت که راهی مسجدالنبی(ص) شود و خطابه ایرد فرماید که پس از آن به خطبه فدک معروف شد. فرهنگ نیوز در نظر دارد تا در روزهای پیش رو شرحی مختصر از مضامین عالی این خطبه را ارائه نماید. مطالب پیشین را از اینجا دریافت نمایید.شهادت بر توحید وَ اشهَدُ اَن لا اِلهَ اِلا اللهُ وَحدَهُ لا شَریکَ لَهُ نیست خدایی جز الله تعالی ذات مستجمع جمیع صفات و شریکی برای او نیست. کَلِمةٌ جَعَلَ الاخلاصَ تَاویلَها برای این کلمه توحید خداند تاویلی قرار داده است. یعنی شهادت به وحدانیت کلمه ای است که ما می گوییم و نتیجه و تاویل آن اخلاص در اعمال است. وَ ضَمًّنَ القُلُوبَ مَوصُولَها وَ أنارَ فِی التَّفَکُّرِ مَعقُولَها و همه دلها وابستگی به خدا را دربردارد. و خداوند نورانی کرده است فکرها را به همان اندازه که از کلمه توحید تعقل می کنند. (پس هرچه کلمه توحید در دل فرد قویتر باشد تفکر هم نورانی تر است.) اَلمُمتَنَعُ مِنَ الابصارِ رُؤیَتُهُ وَ مِنَ الالسُنِ صِفَتُهُ وَ مِنَ الاوهامِ کَیفِیَّتُهُ دیدگان ممتنع است – یعنی قادر نیست – که خداوند را رویت کند و زبانها قادر نیست که او را آنچنان که هست توصیف کند. و اوهام هم نمی تواند حقیقت او را دریافت کند.خلقت و ابداع اِبتَدَعَ الاشیاءَ لا مِن شَیءٍ کانَ قَبلَها، وَ أَنشَأها بِلااِحتِذاءِ أمثِلَةٍ امتَثَلَها ساختن بدون هرگونه الگوگیری را ابداع گویند بر خلاف خلق که ساختن است و الگوگیری هم در آن است.ابداع به غیر خدا نسبت داده نمی شود برخلاف خلقت که گاه به غیر خدا هم نسبت داده می شود در آیه کریمه قرآن هم آمده: «اَحسَنُ الخالِقین» یعنی بهترین خلق کنندگان، پس دیگران هم می توانند خلق کنند. در کارهای بشری ماده و صورت از قبل هست و آدمی فقط شکلها را تغییر می دهد اما خداوند از کتم عدم، ماده و صورت و شکل را به صورت دفعی بیرون می آورد. کَوَّنَها بِقُدرَتِهِ وَذَرَأها بِمَشیَّتِهِ خداوند به سبب قدرتش ایجاد فرمود و به خواست و مشیتش آنها را آفرید.هدف از آفرینش مِن غَیِرِ حاجَةٍ إلی تَکوینِها وَ لا فائِدَةٍ لَهُ فی تَصویرِها درحالیکه این خلقتش نه برای احتیاجی بود و نه سودی برای او در این صورتبندیها حاصل میشد. إلا تَثبیتاً لِحِکمَةِ وَ تَنبیهاً عَلی طاعَتِهِ وَإظهاراً لقُدرَتِهِ وَ تَعَبُّداً لِبَرِیَّتِه مگر اینکه خلقت موجودات برای تثبیت حکمتش بود، و خداوند خلق کرد تا آگاه سازد انسان را بر طاعتش. و برای اینکه ظاهر کند قدرتش را و برای آنکه مخلوقات او را پرستش کنند. وَ اِعزازاً لِدَعوَتِهِ و تقویت و تثبیتی است برای دعوتش.یعنی خلقت و احتیاج مخلوق به حق تعالی بزرگترین پشتوانه برای تثبیت و تقویت دعوت انبیا است.فلسفه ثواب و عقاب الهیثُمَّ جَعَلَ الثَّوابَ عَلی طاعَتِهِ وَ وَضَعَ العِقابَ عَلی مَعصِیَتِهِ، ذِیادَةً لِعِبادِهِ عَن نَقِمَتِهِ، حِیاشَةً لَهُم اِلی جَنَّتِهِآنگاه خداوند قرار داده است پاداش بر طاعتش و کیفر بر معصیتش، برای اینکه بندگان را از کارهای زشت بازدارد. (این پاداش و تهدید) برای این است که خدا می خواهد همه را به بهشت ببرد.شهادت به رسالتوَ اشهَدُ انَّ ابی مُحَمَّداً عَبدُهُ وَ رَسُولُهُ، اِختارَهُ وَ انتَجَبَهُ قَبلَ اَن اَرسَلَهُ وَ سَمَّاهُ قَبلَ اَن اجتَباهُو گواهی میدهم که پدرم بنده خدا و فرستاده او بود. خداوند اختیار کرد و برگزید پدرم را قبل از اینکه به او رسالت دهد. همین که او را زیر نظر گرفت او را ذکر کرد قبل از آنکه جدایش کند.( نام مقدس پیامبر اکرم(ص) را قبل از آنکه آن حضرت به این عالم بیاید و رسالتش ظاهر شود برای او انتخاب کرد.)وَ اصطَفاهُ قَبلَ اَن اِبتَعَثَهُ، اِذِ الخَلائِقُ بِالغَیبِ مَکنُونَةٌ وَ بِسِترِ الأهاویلِ مَصُونَةٌ وَ بِنَهایَةِ العَدَمِ مَقرُونَةٌو او را برگزید قبل از آنکه او را مبعوث کند. این انتخاب از سوی خداوند آنگاه بود که همه خلائق پوشیده و به پوشش هولها محفوظ بودند.( زمانی که هنوز موجودات پا به عرصه وجود نگذاشته بودند) و هنوز موجودات به منتهای عدم مقرون بودند.عِلماً مِنَ اللهِ تَعالی بِمَآئِلِ الاُمُورِ وَ اِحاطَةً بِحَوادِثِ الدُّهُورِ وَ مَعرِفَةً بِمَواقِعِ المَقدُوراز آنجاکه خداوند به نظام وجود علم دارد و بر آینده همه امور از ازل تا ابد آگاهی و به موقعیت مقدورات شناخت داشت ( می دانست که مقدورات این عالم هرکدام چه جایگاهی در نظام آفرینش دارند )لَولاکَ لَما خَلَقتُ الأفلاکَ، ابتَعَثَهُ الله اِتماماً لأمرِهِ وَ عَزیمَةً عَلی إمضاءِ حُکمِهِ وَ إنفاذاً لِمَقادیرِ حَتمِهِهمه هستی طفیل وجود پیامبر اکرم(ص) است. خداوند پیغمبر را مبعوث کرد تا امر خود را تمام کند. و به وسیله بعثت پیغمبر خداوند همان حکمی را که از ازل داشته بود امضا کرد یعنی آن حکم ازلی را به اجرا درآورد. و خداوند به وسیله بعثت پیغمبر اکرم(ص) خواسته تا مقدرات حتمی خود را تنفیذ کند.وضع مردم قبل از بعثت پیامبر خاتم(ص)فَرَأی الاُمَمَ فِرَقاً فی اَدیانِها، عُکَّفاً عَلی نیرانِها، عابِداً لأوثانِها، مُنکِرَةً لِلهِ مَعَ عِرفانِهاخدواند دید امت ها از نظر دینی فرقه فرقه شده اند، و دید که مردم ملازم با آتش های آنها شدند( یعنی اینکه آتش پرست شده اند یا راهی را رفته اند که به جهنم منتهی می شود) و بتهایشان را عبادت می کنند. و با اینکه فطرتا نسبت به خدا شناخت داشتند خدا را منکر شدند.فَأَنَارَالله بِأبی مُحَمَّدٍ ظُلَمَها وَ کَشَفَ عَنِ القُلُوبِ بُهمَها وَ جَلا عَنِ الابصارِ غُمَمَهاسپس خداوند به وسیله پدرم ظلمتهای این فرقه ها را مبدل به نور کرد، و مبهماتشان را از دلها منکشف کرد.(یعنی آلودگی هایی که بر اثر پیروی از شهوات بر دل و دیده انسانها پیدا شده بود را با هدایتش برطرف نمود.) و روشن کرد از چشمهای آنها پوشش ایشان را.وَ قامَ فی النّاسِ بِالهِدایَةِ فَأنقَذَهُم مِنَ الغَوایَةِ وَ بَصَّرَهُم مِنَ العَمایَةِو پدرم قیام کرد در مردم برای هدایت آنها، پس آنها را از گمراهی رهایی بخشید، و از کوری نجاتشان داد و بینا ساخت.وَ هَداهُم إلَی الدّینِ القَویمِ وَ دَعاهُم إلی صِراطِ المُستَقیمو آنها را هدایت کرد به دین محکم و دعوت کرد آنها را به راه راست.
*خطبه فدک برگرفته از درسهای آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی
94/1/3 - 13:09 - 2015-3-23 13:09:18
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]
صفحات پیشنهادی
حضرت زهرا(س) در کلام آیتالله فاضل لنکرانی(ره) گویا صدای فاطمه(س) هنوز در فضای مدینه طنینانداز است
حضرت زهرا س در کلام آیتالله فاضل لنکرانی ره گویا صدای فاطمه س هنوز در فضای مدینه طنینانداز استحضرت فاطمه س با گریههای مداومش در داخل و خارج شهر مدینه عظمت مصیبت از دست دادن پدر و مظلومیت شوهرش را به گوش همگان رسانید و ما شیعیان افتخار میکنیم معارف حقیقی دین را از مکتب فر- به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) / فاطمه یعنی اسوه کامل زن بودن
به مناسبت شهادت حضرت زهرا س فاطمه یعنی اسوه کامل زن بودن ایلام - ایرنا - وقتی توی کوچه بوی یاس می پیچد دلم هوای تو را می کند بی بی جان می گویند پهلویت که به در خورد آن وقت یاس علی ع شد یاس کبود از آن سپیدی در آمد و شکست بانوی دو جهان تو را سرور همه زنان دو جهان می خو۲۰ ویژگی قرآنی برای حضرت فاطمه (س)
۲۰ ویژگی قرآنی برای حضرت فاطمه س ابن عباس می گوید از رسول خدا ص درباره کلماتی که حضرت آدم از پروردگار خویش دریافت کرد و با آن کلمات توبه کرد پرسیدم فرمود از خدا خواست که به حق محمد علی فاطمه حسن و حسین ع توبه اش را بپذیرد به گزارش فرهنگ نیوز قرآن مجید که کلامشعری در سوگ حضرت فاطمه (س)
پیمان طالبی چنین سرود شعری در سوگ حضرت فاطمه س شعر پیمان طالبی در سوگ حضرت فاطمه س منتشر می شود سرویس فرهنگی جام نیوز شعر پیمان طالبی در سوگ حضرت فاطمه س منتشر می شود به شب برآمد تا اینکه آفتاب کند قیام کرد قیامی که انقلاب کند قیام کرد دلیرانه تا امامش راامام جمعه ابرکوه: از ویژگی های شخصیتی حضرت فاطمه(س) درس بگیریم
امام جمعه ابرکوه از ویژگی های شخصیتی حضرت فاطمه س درس بگیریم ابرکوه - ایرنا - امام جمعه ابرکوه گفت باید از ویژگی ها و خصوصیات بارز بانوی بزرگ اسلام درس بگیریم و ابعاد اخلاقی و شخصیتی حضرت زهرا س را در تمام عرصه های زندگی و آموزه های دینی خود الگو قرار دهیم حجت الاسلام سیدتسبیحات حضرت فاطمه زهرا (س) چیست؟/در قنوت چه دعاهایی می توان گفت؟
پرسش وپاسخ تسبیحات حضرت فاطمه زهرا س چیست در قنوت چه دعاهایی می توان گفت درباره فضیلت و ثواب گفتن تسبیح حضرت زهرا س روایات زیادی از ائمه معصومین ع وارد شده است به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران پرسش تسبیحات حضرت فاطمه زهرا س چیست 2 در قنوت چه چیزهایی می تتسبیحات حضرت فاطمه زهرا (س) کدام است؟/در قنوت چه دعاهایی می توان خواند؟
پرسش وپاسخ تسبیحات حضرت فاطمه زهرا س کدام است در قنوت چه دعاهایی می توان خواند درباره فضیلت و ثواب گفتن تسبیح حضرت زهرا س روایات زیادی از ائمه معصومین ع وارد شده است به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران پرسش تسبیحات حضرت فاطمه زهرا س چیست 2 در قنوت چه چیزهاینمایشگاه زندگی حضرت فاطمه معصومه(س) در قم آغاز به کار کرد
نمایشگاه زندگی حضرت فاطمه معصومه س در قم آغاز به کار کرد قم - ایرنا - نمایشگاه دست آوردهای آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه س و زندگی این بانو عصر چهارشنبه در قم آغاز به کار کرد به گزارش ایرنا از روابط عمومی آستان مقدس حضرت معصومه س تولیت آستان مقدس حضرت معصومه س در حاشیه افتتسروده/ قاسم صرافان در سوگ حضرت فاطمه(س)
تراز شعر قاسم صرافان در سوگ حضرت فاطمه س منتشر می شود به گزارش تراز از غمت بسیار و کم گفتیم از بیداریتکوثری اما نمیبینیم جز بیماریتاشک باریدیم اما چشم ما در پرده مانددور ماندیم از دلِ از حبّ دنیا عاریتماه بانویی که حُسنت در حیا پیچیده استهمسری که عاشقی تابیده از دی- قم سوگوار دردانه النبی، حضرت فاطمه زهرا(س)
قم سوگوار دردانه النبی حضرت فاطمه زهرا س قم - ایرنا - شهر مقدس قم در سالروز شهادت ام ابیها س سوگوار یگانه دختر ختم رسالت حضرت محمد ص است به گزارش ایرنا قم امروز یکپارچه عزا و ماتم شده و مردم قم به همراه زائران کریمه اهل بیت س با حضور دراین مکان مقدس درغم جانکاه شهادت دخاحمدی:اردوهای جهادی و راهیان نور مصادیق عملی کلام الهی است
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷ ۳۲ جلسه هماندیشی ستاد خبری اردوهای جهادی و راهیان نور برگزار شد به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری بسیج اسماعیل احمدی – معاون روابط عمومی سازمان بسیج مستضعفین- در این جلسه که ظهر امروز با حضور دبیران سرویسهای فرهنگی و عکس رسانهها برگزار شد گزارشیآیین سوگواری شهادت حضرت فاطمه (س) درگرگان برگزار می شود
آیین سوگواری شهادت حضرت فاطمه س درگرگان برگزار می شود گرگان - ایرنا- رییس اداره تبلیغات اسلامی گرگان گفت آیین سوگواری شهادت بزرگ بانوی اسلام حضرت فاطمه س به صورت متمرکز و با حضور اقشار مختلف مردم در امامزاده عبدالله این شهرستان برگزار می شود براساس اعلام تبلیغات اسلامی گلستحجتالاسلام الویری در گفتوگو با فارس: ثواب صله رحم نوروز را به حضرت زهرا(س) هدیه کنیم
حجتالاسلام الویری در گفتوگو با فارس ثواب صله رحم نوروز را به حضرت زهرا س هدیه کنیمعضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق ع با اشاره به تقارن هفته نخست نوروز با ایام فاطمیه گفت شایسته است ثواب دید و بازدیدهای نوروزی و صله رحم را به پیشگاه حضرت زهرا س هدیه کنیم حجتالاسلام محکلام نورانی حضرت زهرا(س)
کلام نورانی حضرت زهرا س چهل حدیث گوهربار از حضرت زهرا س را در ایام فاطمیه اینجا بخوانید به گزارش حوزه فرهنگی باشگاه خبرنگاران چهل حدیث گوهربار از حضرت زهرا س را اینجا بخوانید 1- موقعیت اهل بیت در نزد خدا وَاحْمَدُوا الَّذى لِعَظمَتِهِ وَ نُورِهِ یبْتَغى مَنْ فِى السَّمواتکلامی از آیتالله جوادیآملی بهمناسبت شهادت حضرت فاطمه(س)
پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۵ آیتالله جوادیآملی در نوشتاری به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا س گفت در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا س بهرهگیری از آموزههای فاطمی و ذکر مصائب آن حضرت میتواند بخشی از عمق انحرافات موجود در جامعۀ آن زمان در ولایتستیزی را پس از رحلت پیامبر ص بازچرا نام حضرت مريم (ع) در قرآن آمده ولي نام حضرت فاطمه(ع) در قرآن نيامده است؟
آیت الله مظاهری پاسخ می دهد چرا نام حضرت مريم ع در قرآن آمده ولي نام حضرت فاطمه ع در قرآن نيامده است اينگونه ذکر کردنِ کنايي هم از نظر فصاحت و بلاغت ادبي و حتي از نظر سياسي و اجتماعي بهتر است به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران پاسخ سئوال زیر را از زبان آیت اللایرانیان صربستان در رثای حضرت فاطمه (س) به سوگ نشستند
همزمان با ایام سوگواری ام ابیها ایرانیان صربستان در رثای حضرت فاطمه س به سوگ نشستند بلگراد- ایرنا- ایرانیان مقیم بلگراد پنجشنبه شب در آخرین دعای کمیل سال جاری آیین عزاداری ایام وفات حضرت فاطمه زهرا س را در حسینیه اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان برگزار کردند به-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها