تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804631664




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مردمی که از سخنان فاطمه (س)فقط گریه کردند


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
مردمی که از سخنان فاطمه (س)فقط گریه کردند
فاطمه(س)در خطبه فدک چه فرمودند؟/2
مردمی که از سخنان فاطمه (س)فقط گریه کردند در فرازهای نخستین خطبه سخن از حمد و ثنای الهی در برابر نعمت های فراوانش است. سوال اینجاست که آیا حضرت زهرا(س) و همین سخنانش از بزرگترین نعمت های الهی نیستند؟ آیا شنوندگان این کلام شکر این نعمت را به جا آوردند؟


به گزارش گروه فرهنگ و معارف فرهنگ نیوز، چندی از رحلت رسول الله(ص) نگذشته بود که دو حادثه مهم و سرنوشت ساز تمام وقایع پس از آن را تحت تاثیر قرار داد. اول تشکیل سقیفه و غصب خلافت مسلمین بود و دیگری غصب فدک؛ قطعه زمین اهدایی  پیامبر گرامی اسلام به دخترش حضرت زهرا(س).همه اینها و حوادث کوچک و بزرگ حول این وقایع حضرت زهرا(س) را بر آن داشت که راهی مسجدالنبی(ص) شود و خطابه ایرد فرماید که پس از آن به خطبه فدک معروف شد. فرهنگ نیوز در نظر دارد تا در روزهای پیش رو شرحی مختصر از مضامین عالی این خطبه را ارائه نماید. مطالب پیشین را از اینجا دریافت نمایید.آغاز سخن حضرت زهرا(س) و گریه مردم اِفتَتَحَتِ الکَلامَ بِحَمداللهِ وَ الثَناءِ عَلَیهِ وَ الصَلاةِ عَلی رَسولِ الله(ص) حضرت بعد از آرامش مجلس شروع به سخن کرد و آغاز سخن وی حمد وثنای الهی بود و سپس درود بر پیغمبر اکرم(ص) فَعادَ القَومُ فی بُکائِهِم. فَلَمّا اَمسَکوا، عادَت فی کَلامِها وقتی حضرت زهرا(س) شروع به سخن کرد باز مردم گریه کردند. پس از اینکه ساکت شدند ( حضرت صبر کردند تا مردم آرام گیرند)، حضرت به سخن بازگشتند.فرازهای نخستین کلام حضرت فاطمه(س)* حمد الهی و شکر نعمت ها فَقالَت: اَلحَمدُلِلهِ عَلی ما انعَمَ وَ لَهُ الشُّکرُ عَلی ما اَلهَمَ پس فرمود: ستایش خداوند را بر آنچه انعام فرمود و شکر خدای را بر آنچه که به انسانها الهام کرد.* ثنای حق تعالی وَ الثَّناءُ بِما قَدَّمَ مِن عُمومِ نِعَمٍ ابتَدَاَها وَ سُبُوغِ آلاءٍ اسداها ستایش خدای راست به آنچه پیش فرستاد، از عموم نعمت هایی که خداوند ابتدائاً عطا نموده است و فراوانی نعمت هایی که عطا کرده است.تا اینجا حمد و ثنا بر آن نعمت هایی که خداوند بدون درخواست و فراوان عنایت فرموده بود. وَ تمامِ مِنَنٍ اولاها شکر و سپاس نسبت به خداوند برای همه منتها که بذل نمود برای ما.خدا آنقدر به ما نعمت داده است، آن هم بدون درخواست که اصلا قابل قیاس با درخواست هایمان نیست. جَمَّ عَنِ ا لاحصاء عَدَدُها که این نعمت ها از شمردن افزون است. آنگونه که در آیه 34 سوره ابراهیم آمده است:« و اگر بشمرید نعمت های خدا را شمارش آن نتوانید کرد.»وَنَای عَنِ الجَزاءِ اَمَدُهاابتدای نعمتها از طرف خداوند دورتر است از آن که ما بتوانیم جزای آن را بدهیم.( زیرا اگر انسان بخواهد به کسی که به او نعمت عنایت کرده پاداش دهد اول باید بتواند آن نعمت را اندازه گیری کند، اما در مورد خداوند ابتدای نعمتش به ما اصلا در دسترس فکر ما نیست که بتوانیم اندازه گیری اش کنیم.)وَ تَفاوَتَ عَنِ الادراکِ اَبَدُها از نظر ادراک بشر که این نعمت اول و آخر دارد، نه تنها اول و ابتدای این نعمت که آخرش را هم نمی توانی درک کنی. نه اولش در دسترس ادراک توست و نه آخرشوَ نَدَبَهُم لاِستِزادَتِها بِالشُّکرِ لِاتّصالِهاخداوند دعوت کرده است من و تو را به وسیله شکر و قدردانی از او نسبت به نعمت هایش متصلاً. یعنی او متصلا به تو نعمت می دهد و تو هم متصلا شکر کن تا او بر نعمت هایش نسبت به تو بیفزاید.سوال اینجاست که آیا حضرت زهرا(س) و همین سخنانش از بزرگترین نعمت های الهی نیستند؟ آیا شکر این نعمت را به جا آوردند؟وَاستَحمَدَ اِلَی الخَلائِقِ بِاِجزالِها وَ ثَنّی بِالنَّدبِ الی امثالِهاو خداوند طلب حمد نموده است از خلائق در مقابل کثرت نعمت ها، تا نعمت را بر آنها فزونی دهد. و خداوند تکرار فرموده است دعوت شما را به امثال این نعمت ها.



94/1/2 - 15:02 - 2015-3-22 15:02:43





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن