تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819253908




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لرستان در سالی که گذشت؛ هفت سینی از خاطرات شیرین و تلخ


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: لرستان در سالی که گذشت؛ هفت سینی از خاطرات شیرین و تلخ خرم آباد - ایرنا - سال 93 بر خلاف سالهای گذشته سالی پر از مهمانداری و مهمان پذیری برای لرستان و لرستانی ها بود.


به گزارش خبرنگار ایرنا، امسال لرستان میزبان بیش از 60 دولتمرد و مسوول تراز اول کشوری بود تا این حضور و توجه به لرستان به عنوان رکوردی در تاریخ استان ثبت شود.
رکوردی که بار دیگر رسم میهمان نوازی عالی و برجسته لرستان را یادآوری کرد و البته میهمانان نیز سنگ تمام گذاشتند و میزبان خود را محترم شمردند.
امسال لرستان در حالی به استقبال نوروز می رود که سفره هفت سینی از سفر مقامات و مسوولان کشور را در تاریخچه خاطرات خود برای همیشه گسترده است.
و امروز هفت سین برجسته و سرسبد این سفرها به اختصار بیان می شود تا هفت سین نوروزی لرستان امسال با رنگ و بوی میهمانی و میزبانی پهن شود.
نخستین سفره لرستان در سال جاری سفر دکتر روحانی و هیات همراه وی در خرداد ماه بود، روزهای پایانی خرداد 93 و همزمان با جشن یکسالگی دولت تدبیر و امید و انتخابات حماسی 92، لرستان دیار مهر و مفرغ پنجمین مقصد سفر هیات دولت بود.
سفری که حاصل آن تصویب 79 پروژه عمرانی از محل بودجه عمومی کشور با اعتباری بیش از 6300 میلیارد ریال است که تعداد 67 پروژه آن با اعتبار 3000 میلیارد ریال تا پایان سال93 و 29 پروژه دیگر با اعتبار 3300 میلیارد ریال تا پایان سال 94 به بهره برداری خواهد رسید.
دیدار پرشور مردم ، روستاییان و عشایر، سرمایه گذاران، مسوولان و نخبگان و دانشگاهیان با رییس جمهوری موجب دلگرمی و امید بیش از پیش مردم در این سفر بود.
سین دوم، سفر رییس سازمان محیط زیست به استان و قول مساعد وی در خصوص پیگیری مساله آلودگی نفتی در لرستان بود.
بانوی محیط زیست ایران 18آذرماه با هیات همراهش در سفری یکروزه برنامه های فشرده ای داشت اما در این میان قول وی در خصوص بررسی و گردآوری مستندات مساله آلودگی نفتی استان در ذهن مردم و مسوولان ماندگار شده است.
تفاهمنامه همکاری میان استانداری لرستان و سازمان محیط زیست کشور نیز در خصوص طرح مدیریت محیط زیست 2 منطقه حفاظت شده اشترانکوه و سفیدکوه لرستان منعقد شد.
سین سوم ، سفر محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری بود؛ سفری که اوایل دی ماه موجب میزبانی مجدد لرستان از شریعتمداری پس از سفر هیات دولت در خرداد ماه شد. شریعتمداری در این سفر به عنوان نماینده رییس جمهوری روند اجرای طرح های مصوب کاروان تدبیر و امید را پیگیری کرد.
و اما سین چهارم، سفر تجار جهان اسلام به لرستان، بهشت گمشده ی سرمایه گذاران است؛ سفری که در پی آن همایش معرفی فرصت های اقتصادی لرستان به سرمایه گذاران جهان اسلام در تاریخ بیستم دی ماه در خرم آباد برگزار شد.
افزون بر تجار و بازرگانان جهان اسلام هلدینگ های اقتصادی از کشور نیز در این همایش حضور داشتند و از همین رو زمینه های معرفی توانمندی های لرستان به بخش خصوصی نیز فراهم شد .
حاصل این سفر و همایش، انعقاد سه تفاهم همکاری میان استاندار لرستان و رییس اتاق بازرگانی استان با شرکت سرمایه گذاری مربوطه بود.
همچنین تفاهمنامه ای میان سرمایه گذار خارجی مجموعه کشت و صنعت خرم آباد با کارخانه سامان کاشی -که مشکل فروش کاشی تولیدی خود را داشت- منعقد و قرار شد این سرمایه گذار 20 هزار مترمربع از محصولات سامان کاشی را خریداری کند.
سین پنجم، سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و گشایش 2 سد بزرگ مروک و ایوشان بود. سدهایی که پس از دهها سال بالاخره به قول برخی ها " آب زیر پوستشان" رفت و وعده و عیدهای چندساله را در حجم آبگیری شده خود غرق کردند.
تاکنون برای سد مروک بیش از یکهزار و 500 میلیارد ریال و سد ایوشان نیز بیش از یکهزار و 200 میلیارد ریال هزینه شده است.
حجم سد ایوشان 52 میلیون متر مکعب و حجم سد مروک نیز 55 میلیون متر مکعب بوده و تبدیل چهار هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی دیم این منطقه به آبی، ایجاد دو هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی، کنترل سیلاب های بهاره، توسعه گردشگری و پرورش ماهی در این منطقه از اهداف ساخت سد ایوشان است.
سد مروک نیز با هدف تامین آب کشاورزی برای سه هزار هکتار و ایجاد 1500 شغل احداث شد.
سین ششم، سفر دو روزه آیت الله لاریجانی رییس قوه قضاییه به لرستان است. سفری که به همراه مسوولان عالی قضایی کشور و پس از گذشت 25 سال، لرستان را میزبان رییس قوه قضاییه کرد. نمایندگان معین آیت الله لاریجانی راهی شهرستانها و مساجد استان شدند تا حرف مردم را به دل و جان بشنوند.
سین هفتم! 6 سین سفره هفت سین لرستان مملو بود از امید و دلگرمی به آینده، اما سین هفتم این سفره، با کدورت خاطر و آزرده دلی در کنجی گذارده می شود تا یادمان نرود که "سیلاب" معلم و شاگردانش را با خود برد.
سیلابی که نیمه آبان امسال، کاظم صفرزاده معلم فداکار را در کام کشید؛ معلمی که برای نجات سه دانش آموز نوجوان، دل به دریا زد و پیکرش پس از 14 روز پیدا شد، زمانی که این معلم برای همیشه دریایی شده بود و درس اخلاقش، مشق نخست کلاس خدمت و دلدادگی گشته بود.
لرستان در سالی که گذشت بیشتر به آینده امیدوار شد چراکه رویدادهای دیگری از جمله سفرهای گوناگون سفیران کشورهای خارجی به استان رقم خورد، سفرهایی که انتظار می رود در آینده نتایج آن ظهور و بروز کند.
و البته به حق نباید از حضور حماسی و پر شور مردم استان در راهپیمایی 22 بهمن امسال گذشت. به جرات می توان این رویداد را در گنجینه تاریخ استان قرار داد چرا که حضور معنادار مردم در این روز، برگ زرین دیگری از حمایت و پیروی مردم لرستان از نظام و رهبری را ورق زد.
7269/6001/1358
از: الهام بابایی



27/12/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن