تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا را خالصانه ياد كنيد تا بهترين زندگى را داشته باشيد و با آن راه نجات و رستگارى را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816287256




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزهای غبار آلودی که الویت با غبار نیست/ رنگ و بوی بصیرت از نگاه هنر


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
روزهای غبار آلودی که الویت با غبار نیست/ رنگ و بوی بصیرت از نگاه هنر
نگاهی به تئاتر غبار
روزهای غبار آلودی که الویت با غبار نیست/ رنگ و بوی بصیرت از نگاه هنر تئاتر غبار در واقع روایتی با موضوع فتنه است. غباری که روی حقیقت می نشیند و فضا را آلوده می کند و تنها با کلید بصیرت می توان از آن رهایی یافت. ماجرای داستان غبار و کشوری که داستان در آن رخ می داد؛ انتخاب اسمی که ترکیب غدیر + ایران بود.


به گزارش گروه فرهنگی فرهنگ نیوز، فتنه و دوگانگی در دنیای اسلام سابقه ای به وسعت اسلام دارد. کسانی که در مسیر اسلام قرار گرفتند و در هنگام امتحان، زمانی که قرار شد بین منفعت خود و دین شان یکی را انتخاب کنند، نتوانستند انتخاب درستی داشته باشند و همین امر باعث آسیب ها و لطمه های جبران ناپذیری بود که همه شان دامن گیر اسلام شد. 
 
تئاتر غبار در واقع روایتی با موضوع فتنه است. غباری که روی حقیقت می نشیند و فضا را آلوده می کند و تنها با کلید بصیرت می توان از آن رهایی یافت. ماجرای داستان غبار و کشوری که داستان در آن رخ می داد؛ انتخاب اسمی که ترکیب غدیر + ایران بود؛ غدیران و برخی نشانه های دیگر که شباهت های غدیران به ایران بود همگی تداعی کننده سال های نه چندان دور غبار آلود کشور ما بود.
 
سالی که عده ای از خواص نتوانستند در فضای غبار آلود راه را از بیراه تشخیص دهند؛ عده ای بعد از مدتی در بیراهه بودند و عده ای روزه سکوت گرفتند و افطار نکردند. تنها عده ای بسیار کم توانستن در مسیر بمانند و یاور ولی شان باشند. 
 
گزارش یک اجرا
شروع تئاتر روی بلیط ها 18:15 اعلام کرده اند، من حدود یک ساعت زودتر رسیدم با این حال با یک صف حدود چهل نفره مواجه شدم، صفی که هر لحظه به تعداد افراد آن افزوده می شد؛ این جمعیت تا حوالی ساعت شش که وارد سالن انتظار شدیم، بیشتر و بیشتر می شد.
 
یکی از مواردی هم که بین مخاطبین این اجرا به چشم می آمد، پوشش و ظاهر آن ها بود؛ طبیعتا وقتی در ایام فاطمیه تئاتر برگزار می شود؛ آن هم زمانی که قرار است در مورد سقیفه صحبت شود، حتما مخاطب ها از گروه خاصی هستند. در این تئاتر خانم های چادری سالن خیلی بیشتر از بدون چادر ها و مردهایی با ظاهر مذهبی خیلی بیشتر از مردهایی با ظاهر غیر مذهبی بودند.
 
با این که اجرای تئاتر در روز 24 اسفند بود ولی به دلایلی روز اختتامیه هم محسوب می شد، همین عامل باعث تاخیر حدود چهل دقیقه ای در اجرای تئاتر شد. استقبال مخاطبان تا اندازه ای زیاد بود که تا بالکن سوم تالار وحدت پر از جمعیت بود و در کنار درهای ورودی به سالن اصلی هم عده ای ایستاده تئاتر را تماشا می کردند. اجرای عالی بازیگران در کنار هم و موسیقی هم آهنگ با روند داستان از جمله مواردی بود که می توان به عنوان نقطه قوت از آن ها یاد کرد. 
 



 
یکی از مواردی که به طور خوب و جذاب در این تئاتر در کنار هم چیده شده بود، حضور صابر خراسانی و حامد زمانی به عنوان دکلمه خوان؛ خواننده و بازیگر بود. خراسانی با حضورش توانست به خوبی با اشعار و دیالوگ های منظوم و مسجع ماجرای جسارت به حضرت زهرا(س) را اجرا کند. بخشی که به خوبی توانست از حضار در سالن اشک بگیرد و فضای سالن را روحانی کند.
 
بخش انتهایی تئاتر هم حضور حامد زمانی و یک اجرای زنده بود. بخشی که شاید به خوبی توانسته بود مکملی باشد بر تئاتر غبار. جدا از حضور خود حامد زمانی که یادآور شعرها و خواندن های ضد استکباری و ضد فتنه سال 88 است؛ شعری که در این تئاتر هم می خواند، در مورد داشتن بصیرت و ضرورت توجه در ایام فتنه است.
 
انصافا کنار هم گذاردن چنین گذاره هایی برای اولین بار و چنین چیدمانی ضمن هماهنگ کردن یک تیم حرفه ای و کار آزموده، بازیگر از جمله نقاط قوت کارگردان است. در این بین بیرراه نیست که بگوییم در این چیدمان عالی یک نقطه طلایی هم وجود داشت و آن هم حضور استاد جهانگیر الماسی بر روی صحنه بود. به گفته عده ای استاد حدود پانزده سال است که در مقابل دوربین و نزدیک به بیست سال است که روی صحنه تئاتر نرفته است. 
 
جریان غبار
آیه 2 سوره عنکبوت شروع برنامه است:
أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ ؛
آیا مردم پنداشتند كه تا گفتند ايمان آورديم رها مى‏شوند و مورد آزمايش قرار نمى‏گيرند. 
 
با قرائت این آیه می توان انتظار داشت که یکی از مواردی که در این روایت با آن مواجه می شویم، امتحان است. امتحانی که هر کس به نحوی با آن مواجه می شود. داستان تئاتر در مورد یکی از بزرگان و خواص کشور غدیران بود. ماجرا در مملکت غدیران اتفاق می افتد، کشور مسلمان و شیعه دوازده امامی که رهبری پرهیزگار دارد و از طرفی درگیر جنگ های فرقه ای درون اسلام هم است. درگیر جنگ با عده ای دیگر از مسلمانان، چیزی شبیه داعش و شیعیان.
 



 
در این بین به تحریک عمال بیگانه یکی از این خواص با وسوسه حکومت بر جهان اسلام سعی در ترک حکومت و یاری نرساندن به رهبر مسلمین می کند. این وسوسه و شروع به خانه نشینی اش برای ترک یاری رهبر، او را در خواب به عالم دیگر می برد و در چند جریان مشابه ماجرای خود، با محوریت ترک و حمایت نکردن از ولی و رهبر حاضر می شود.
 
روایت های مشهوری که در دنیای اسلام وجود داشته است؛ از ماجرای سقیفه بنی ساعده و همراهی با دشمنان امیرالمومنین(ع) گرفته؛ تا ماجرای طلحه و زبیر که از یاری امام بعد از حکومت سرباز زدند؛ تا ماجرای عمربن سعد و کسانی که در ماجرای روز عاشورا بر علیه حضرت اباعبدا...(ع) قیام کرد. در این بین میرزا سلطان علی در همه این جریان ها هم ردیف این گروه ها قرار گرفت و همنشین آن ها شد. همنشینی با کسانی که به حکومت و رهبر جامعه اسلامی پشت کردند و در راه غبار آلود به بیراهه رفتند.
 
شاید در این تئاتر به دلیلی میرزا سلطان علی توانسته بود به مسیر خود برگردد و خرابکاری هایش را جبران کند، اما همیشه این اتفاق نمی افتد. مداحیان، کارگردان این تئاتر به خوبی توانسته بود در این روایت بی بصیرتی و خودخواهی خواص را در زمانی که فتنه رخ می دهد به نمایش بگذارد، لغزشی که گاهی به نا کجا ختم می شود و حتی راهی برای جبران ندارد. 
 
چاقوهای قصابی ارشاد بر تن غبار
طبق اعلام های رسمی و قبلی سازمان فرهنگی و هنری بشارت و تراکت های تبلیغاتی در سطح شهر و مراکز فرهنگی تئاتر غبار قرار بود؛ این برنامه از روز سه شنبه 5 اسفند تا روز سه شنبه 26 اسفند ماه در تالار وحدت برگزار شود. اما از آن جایی که یکی از سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد تقویت تئاتر آیینی و دینی است!!
 
در روز اول اجرای این برنامه قرار شد سالن به دستور اداره کل حوزه وزارتی ساعت 8:30 تحویل گروه شود!!؛ (جالب است که در موارد مشابه بعضا تا 24 ساعت جلوتر سالن تحویل گروه می شود) با این حال همان وعده هم محقق نشد. قرار بود در آن روز آیین اختتامیۀ یکی از جشنواره فجر در تالار وحدت برگزار شود، این یعنی این که باید غبار قربانی شود و اداره کل حوزه وزارتی تشخیص داد الویت با غبار نیست. در همان مراسم هم تاخیر جناب وزیر فرهنگ باعث شد که سالن حوالی 9:30 تحویل شود و مخاطبان با یک تاخیر بیش از سه ساعت وارد سالن شدند. 
 
جالب تر آنکه در دو روز پایانی این تئاتر هم چاقوی قصابی به تن این تئاتر کشیده شد. برگزاری کنسرت ارکستر سمفونی ملی ایران، برنامه ای که حدود سه سالی می شود که به علت های جانبی برگزار نمی شد، امسال و دقیقا در شب های پایانی برگزاری غبار باید اجرا شود. اگر بخواهیم بد بینانه نگاه کنیم شاید بتوانیم بگوییم موضوع غبار و یاد آوری سال های ناخوشایند فتنه می تواند دلیلی بر این قصابی ها باشد.
 
با این همه این سوال مطرح می شود که با توجه به فرا رسیدن روزهای پایان سال و گرفتاری های روزمره مردم که چند برابر است، وقتی تئاتری دارای چنین مخاطبی است که از دو ساعت پیش از اجرای تئاتر پشت درهای تالار وحدت منتظر می مانند؛ چرا باید چنین برنامه های آنقدر بی رحمانه مورد عنایت قرار بگیرد. آیا اگر تئاترهای دیگری در این تالار اکران می شد که رقاصه و خواننده زن هم داشت شاهد برخورد این چنینی بود؟ این امر فارغ از این است که در ایام فاطمیه راه اندازی و اجرای تئاتر آئینی و مذهبی می تواند آثار مثبت و خوشایندی داشته باشد. همه این ها در حالی است که بخواهیم امکان برگزاری کنسرت و یا اختتامیه جشنواره مذکور را در سالن دیگری ناشدنی بدانیم. 
 




93/12/26 - 14:24 - 2015-3-17 14:24:12





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن