تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804897327




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نسخه شفابخش هنرهاي نمايشي با «غبار»


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نسخه شفابخش هنرهاي نمايشي با «غبار»
«غبار» اين شب‌ها در حالي روي صحنه تالار وحدت اجرا مي‌شود كه جمعيت زيادي از علاقه‌مندان، به دليل نبود صندلي خالي، به تماشاي اين نمايش مي‌ايستند.
نویسنده : محسن اخوان‌فر 


«غبار» اين شب‌ها در حالي روي صحنه تالار وحدت اجرا مي‌شود كه جمعيت زيادي از علاقه‌مندان، به دليل نبود صندلي خالي، به تماشاي اين نمايش مي‌ايستند. آنچه بيش از همه به چشم مي‌آيد، موفقيت گروه سازنده در برقراري ارتباط عاطفي با مخاطبان است و اين، از تشويق‌هاي ممتد پس از پايان نمايش به روشني، فهم مي‌شود.
بي‌ترديد استقبال گسترده مخاطبان از نمايش غبار را اگر در كنار اقبال عمومي به نمايش‌هايي همچون شب آفتابي، شبي در كهكشان‌ها و... بگذاريم، باز هم نتيجه اعتماد به جناح مؤمن فرهنگي در عرصه هنرهاي نمايشي را مشاهده خواهيم كرد.
داستان نمايش از جايي آغاز مي‌شود كه ملاحرقوص سلفي، با تبعيت از فرامين و آيين‌هاي مولاي خود عبدالوهاب، دست به اقدامات نظامي گسترده‌اي در مملكت غديران زده و از هيچ توطئه‌اي در جهت ايجاد رعب عمومي فروگذار نمي‌كند. با اين حال نتيجه مثبتي از فعاليت‌هاي خود نمي‌گيرد و حتي در پي اعدام اشتباه سه تن از هم قطارانش كه با اعتراض سياهپوشان مواجه مي‌شود، به آنها لقب شهيد راه خدا را داده و براي جبران اشتباهش، همسر قربانيان را به عقد نكاح در مي‌آورد!
در پي اين عدم نتيجه‌گيري‌ها، حاميان غربي ملاحرقوص سلفي، او را تحريك كرده و پيشنهاد تطميع و تهديد خواص صاحب نفوذ و محبوب مملكت غديران را به او مي‌دهند.  پس از تحريك غربي‌ها، ملاحرقوص از دو تن از حاميانش مي‌خواهد تا علاوه بر نزديك شدن به «ميرزا سلطانعلي غديراني»، با ارائه اسنادي ساختگي از انحراف رهبر حكومت اسلامي، او را به جدا كردن راه خود از دوست و مراد قديمي‌اش، «پير بابا» تشويق كنند.
«ميرزا سلطانعلي» يكي از خواص ذي‌نفوذ حكومت است كه در غبار نفاقي كه اجانب براي او ايجاد كرده‌اند، گرفتار مي‌شود و در پي هجوم وساوس شيطاني و نفساني، خود را حاكم ذي حق جامعه اسلامي مي‌پندارد و در اين مسير، حتي به مقابله با فرزندش «ميرزا محمد» كه جواني سليم‌النفس است، مي‌پردازد.
«ميرزا سلطانعلي» با ادعاي حاكميت جامعه اسلامي، مي‌ميرد و در عالم برزخ، با منحرفين تاريخ، روبه‌رو مي‌گردد.
مسببان واقعه سقيفه و جلوداران آتش‌زدن در خانه علي بن ابيطالب (ع) كه پس از رحلت پيامبر، زمينه جسارت به دختر رسول خدا (ص) و شهادت او را فراهم كردند، ميرزا را به مانند خود، گناهكار مي‌دانند در حالي كه ميرزا از آنان برائت مي‌جويد. طلحه و زبير كه در برزخ گرفتار عقوبتند، ميان خود و ميرزا تفاوتي قائل نيستند در حالي كه ميرزا آنان را نفرين مي‌كند.
عمر‌بن‌سعد‌ابي‌وقاص در برزخ همچنان به دنبال حكومت ري است و در مواجهه با لعن و برائت ميرزا، او را همچون خود، محكوم و گناهكار مي‌پندارد و... .
در همه اين مواجهه‌ها، «ميرزا سلطانعلي» از خدا طلب عفو مي‌كند و مي‌خواهد تا يك بار ديگر به او فرصت جبران خطاي بزرگ گذشته‌اش را بدهد و اينجاست كه عفو الهي شامل حال ميرزا شده و او از كابوس برزخ رهايي مي‌يابد.
رهايي از برزخ گناهان همان و بردباري در شنيدن خبر شهادت فرزندش در مبارزه با سياهپوشان تكفيري همان. ميرزا به حامل خبر شهادت فرزندش مي‌گويد كه تفنگ محمد را بر زمين نخواهد گذاشت و نه تنها رهبر حكومت اسلامي را تنها نمي‌گذارد بلكه خود، شخصاً مبارزه با سلفيون را فرياد مي‌زند.
نمايش آييني غبار، كاري بديع از سازمان فرهنگي هنري بشارت به كارگرداني محمدرضا مداحيان، تهيه‌كنندگي عرفان خداپرست و نويسندگي انوش معظمي است كه از حضور بازيگراني چون جهانگير الماسي، ميرطاهر مظلومي، آتش تقي‌پور، محمد ساربان، سيروس كهوري‌نژاد و... بهره برده و صابر خراساني در آن به شعرخواني مي‌پردازد. آواي پاياني غبار هم اثري گيرا و دلنشين از حامد زماني است.
لزوم برقراري ارتباط مؤثر ميان نيازهاي فرهنگي مردم جامعه اسلامي كشورمان و فعاليت‌هاي فرهنگي متصديان امر فرهنگ، مسئله‌اي است كه بارها از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي، مورد تأكيد قرار گرفته است. ايجاد اين ارتباط در فضاي فعلي جامعه، بدون استفاده از ابزار نوين و مدرن روز، ممكن نيست.
هنر تئاتر كشورمان مدت‌هاست به هنري محفلي با مخاطبان اندك و تكراري بدل شده است. اما تجربه‌هاي اين چنين نشان مي‌دهد كه نسخه شفابخش تئاتر و هنرهاي نمايشي، فاصله‌گيري بيش از پيش از مضامين شبه‌روشنفكري و اقبال به موضوعاتي متناسب با فرهنگ اسلامي ايراني مردم كشورمان است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن