تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند به شكل شما و اموال شما نگاه نمى كند بلكه به دلها و اعمال شما توجه مى نمايد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1849258002




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نسبت میان زیبایی و خوبی نزد حکما چیست


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
نسبت میان زیبایی و خوبی نزد حکما چیست
زیبایی یا خوبی ارادی همه امور ارادی انسانی اعم از افکار، علوم، اخلاق و اعمال است.

خبرگزاری فارس: نسبت میان زیبایی و خوبی نزد حکما چیست



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، دانشمندان مسلمان احکامی درباره زیبایی و خوبی بیان کرده‌اند که تأمل در آن منجر به مفهوم سازی دقیق‌تری از زیبایی خواهد شد. نسبت میان زیبایی و خوبی نزد حکما بخشی از کتاب «فارابی و فلسفه هنر دینی» اثر نادیا مفتونی است که مختصری از آن را اینجا می‌خوانیم: برخی متکلمان به عنوان تقریر محل نزاع در مسئله حسن و قبح عقلی و شرعی، معانی یا ملاک‌هایی برای حسن و قبح بیان کرده‌اند که در برخی از آن معانی، حسن با زیبایی مترادف است. قاضی عضدالدین ایجی سه معنا برای حسن و قبح ذکر کرده است:‌ حسن به معنای کمال مانند علم و قبح به معنای نقص مثل جهل، دوم حسن به مفهوم هماهنگی با غرض و قبح به مفهوم ناسازگاری با غرض. این معنا به مصلحت و مفسده نیز تعبیر شده است و سوم حسن به معنای تعلق مدح و ثواب و قبح به معنای تعلق ذم و عقاب. علامه حلی در سخنی شبیه به قاضی عضدالدین ایجی حسن و قبح را به سه معنا می‌داند: کمال و نقص مانند علم و جهل، ملایم و منافر طبع مثل لذت و درد و حسن به معنای کاری که مستحق مدح عاجل و ثواب آجل باشد و قبیح به معنای کاری که سزاوار ذم عاجل و عقاب آجل است. حکمایی چون فارابی،‌ غزالی و سهروردی زیبایی را به معنای کمال دانسته‌اند و متکلمان نیز یکی از معانی خوبی را کمال گفته‌اند. با این تفاوت که متکلمان در تعریف حسن معطوف به کمالات انسانی‌اند در حالیکه حکمای یاد شده کمال همه موجودات را به نحو مطلق تعریف زیبایی اخذ کرده‌اند. زیبایی به مفهوم تحسین عقلا هم از فارابی هم از متکلمان مذکور است البته برخی معاصران تذکر داده‌اند که حسن به معنای ستایش عقلا به همان کمال بازگشت می‌کند. فارابی در حوزه اعمال ارادی انسان خوب و زیبا را مترادف به کار می‌برد، انسان به وسیله اراده می‌تواند به سوی خوشبختی تلاش کند یا تلاش نکند و به واسطه اراده می‌تواند فعل خیر و شر و زیبا و زشت انجام دهد یا در جای دیگر تصریح می‌کند: خیر ارادی و شر ارادی که عبارت است از زیبا و زشت فقط از انسان پدید می‌آید. همچنین جمیل بر محمود عطف شده است. زیبایی یا خوبی ارادی همه امور ارادی انسانی اعم از افکار، علوم، اخلاق و اعمال است. کاربرد واژه جمیل به مفهوم اعمال نیکو و متعلق عقل عملی نزد دانشمندان مسلمان ادامه یافته است. ابن سینا خیر و شر را برای قوای مختلف متفاوت و خیر برای عقل راشامل حق و جمیل می‌داند. فخررازی و خواجه نصیرالدین طوسی در شرح سخن ابن سینا حق را متعلق عقل نظری و جمیل را متعلق عقل عملی می‌دانند. خواجه نصیر درباره افعال ارادی انسان تعبیر به جمیل و قبیح کرده و در تربیت کودکان سخن از ادب نیکو و عادت جمیل به میان آورده است. انتهای پیام/

93/12/25 - 09:27





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن