تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مشورت با عاقلِ خيرخواه، خجستگى، بركت، رشد و توفيقى از سوى خداست. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799572379




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتشار ترجمه «ديدگاه‌هاي بين‌المللي جديد درباره جنگ ايران و عراق»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۳ اسفند ۱۳۹۳ (۱۱:۸ق.ظ)
از سوي مرکز اسناد و تحقيقات دفاع مقدس انجام مي‌شود انتشار ترجمه «ديدگاه‌هاي بين‌المللي جديد درباره جنگ ايران و عراق» موج - مرکز اسناد و تحقيقات دفاع مقدس اقدام به ترجمه چهارکتاب حول موضوعات دفاع مقدس کرده است که به زودي منتشر خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري موج، مرکز اسناد و تحقيقات دفاع مقدس اقدام به ترجمه چهارکتاب حول موضوعات دفاع مقدس کرده است که به زودي منتشر خواهد شد، اين کتاب‌ها شامل «جنگ نفت‌کش‌ها در خليج‌فارس»(نبرد ايران و عراق در دريا)، «جنگ ايران و عراق» (پيشينه‌ها و روند تشديد تعارض)، «ديدگاه‌هاي بين‌المللي جديد درباره جنگ ايران و عراق» و «تاريخ نظامي و راهبردي جنگ ايران و عراق» است.
«جنگ نفت‌کش‌ها در خليج‌فارس» (نبرد ايران و عراق در دريا) با عنوان لاتين « The Gulf Tanker War: Iran and Iraq’s Maritime Swordplay» و نويسندگي ناديا السيد الشاذلي و ترجمه محمدعلي خرمي توسط انتشارات مک‌ميلان (Macmillan Press Ltd) سال 1377 منتشر شده است.
اين کتاب مشتمل بر 403 صفحه و در قالب يک مقدمه، هفت فصل، ضمائم، کتاب‌شناسي و نمايه نگارش يافته است. باوجود عرب بودن نويسنده، لحن و محتواي کتاب درکل بي‌طرفانه و تحليلي بوده، زواياي مختلف مقاطع مختلف جنگ نفت‌کش‌ها به‌دقت تجزيه‌وتحليل شده است.
موضوع اصلي کتاب را که جنگ ايران و عراق و به‌طور خاص مقطع جنگ نفت‌کش‌ها است و نيز نگرش کلي نويسنده به اين موضوع را دربند آغازين مقدمه نسبتا طولاني کتاب مي‌توان مشاهده کرد که مي‌گويد: رهبري عراق در سال 1984 و پس از گذشت چهار سال از جنگ بي‌نتيجه با ايران به اين نکته پي برد که ارتش کشورش از دستيابي به پيروزي قاطعي در اين جنگ عاجز است، اکنون اهداف راهبردي و سياسي صدام از به راه انداختن جنگي سريع و برق‌آسا عليه جمهوري اسلامي ايران به‌کلي نقش بر آب شده بود.
عراق در اين جنگ نمي‌توانست با منابع انساني عظيم، عمق راهبردي و توان اقتصادي ايران مقابله کند و تنها از نظر نيروي هوايي بر ايران برتري داشت، ازاين‌رو، تنها گزينه عملي عراق اين بود که تا پايان جنگ بر نيروي هوايي‌اش تکيه کند و اينجا بود که عراق «جنگ نفت‌کش‌ها» را آغاز کرد، با اين اميد که بتواند با کاهش ميزان صادرات نفت ايران، اقتصاد اين کشور را تضعيف کند، جنگ را بين‌المللي کند و تاحدي از فشار وارد بر نيروي زميني‌اش بکاهد.
اين کتاب که توسط مرحوم محمدعلي خرمي ترجمه‌شده در مراحل پاياني ويرايش و آماده‌سازي قرار دارد و به‌زودي از سوي انتشارات مرزوبوم چاپ و منتشر مي‌شود، کتاب ديگر اين انتشارات به نام جنگ ايران و عراق، (پيشينه‌ها و روند تشديد تعارض) با عنوان لاتين «The Iran-Iraq War: Antecedents and Conflict Escalation» با نويسندگي جروم داناون و ترجمه حميدرضا جاويدزاده توسط انتشارات راتليج (Routledge) در سال 1390 منتشر شده است.
اين کتاب، کتاب مشتمل بر 168 صفحه و در قالب 6 فصل، ضمائم، يادداشت‌ها، کتاب‌شناسي و نمايه نگارش يافته است، در اين کتاب که در دو بخش کلي تدوين گرديده، نويسنده در دو فصل اول و دوم ابتدا نگاهي کلي به انواع مسائل مورد اختلاف، تعارض، منازعه، مناقشه و جنگ داشته و جنبه‌هاي مختلف موضوع را از ديدگاه حقوق و روابط بين‌الملل و بين‌الدول بررسي مي‌نمايد و رويکرد فراگير به روند تشديد تعارض بين دولت‌ها را به‌تفصيل بيان مي‌کند.
سپس در بخش دوم که سه فصل بعدي کتاب را شامل مي‌شود به جنگ ايران و عراق مي‌پردازد و روابط دو کشور را از دوره پيش از قرارداد الجزاير تا زمان امضاي اين قرارداد و تا زمان وقوع انقلاب اسلامي و به‌دنبال آن آغاز جنگ تحميلي تجزيه‌وتحليل مي‌کند و در فصل پاياني نيز به‌طور خاص به ابعاد مختلف حقوقي جنگ ايران و عراق مي‌پردازد، اين کتاب که توسط دکتر حميدرضا جاويدزاده ترجمه شده در مراحل پاياني ويرايش و آماده‌سازي قرار دارد و به‌زودي از سوي انتشارات مرزوبوم چاپ و منتشر مي‌شود. 
کتاب «ديدگاه‌هاي بين‌المللي جديد درباره جنگ ايران و عراق» با عنوان لاتين « The Iran-Iraq War; New International Perspectives» و نويسندگي نيگل اشتون و برايان گيبسون و ترجمه يعقوب نعمتي وروجني توسط انتشارات راتليج (Routledge) در سال 92 منتشر شده است.
اين کتاب کتاب مشتمل بر 245 صفحه و در قالب يک مقدمه، 12 فصل و نمايه پاياني نگارش يافته است. کتاب درواقع مجموعه مقالاتي با موضوع‌هاي مختلف مرتبط با جنگ ايران و عراق و به قلم نويسنده‌هاي مختلف است که عمدتا مسائل مربوط به اين جنگ را با نگاهي تازه طرح و تجزيه‌وتحليل کرده‌اند، در مقدمه کتاب آمده است: سه دهه پيش، ايران و عراق در جنگ ويرانگر هشت‌ساله‌اي با هم درگير شدند؛ جنگي که منجر به بازتعريف روابط بين‌المللي در منطقه خليج‌فارس گرديد و بسياري از قدرت‌هاي خارج از منطقه مانند ايالات‌متحده، فرانسه، ترکيه، رژيم اسرائيل و اتحاد شوروي سابق در آن درگير شدند و نقش‌هاي متناقضي ايفا کردند.
جنگ ايران و عراق تنها منازعه دوران جنگ سرد بود که در آن منافع دو ابرقدرت آن زمان ناخواسته در يک راستا قرار داشت و هردو از رژيم عراق حمايت مي‌کردند، اهميت اين جنگ در اين است که دو کشور ايران و عراق را دگرگون کرد و درحالي‌که ايران موفق شد پايه‌هاي انقلاب خود را مستحکم نمايد، رژيم عراق ابتدا به کشتار کُردهاي خود روي آورد، سپس به کويت تجاوز کرد و درنهايت در معرض تجاوز آمريکا قرار گرفت.
اين کتاب توسط يعقوب نعمتي وروجني مترجم کتاب «رابطه زهرآگين: آمريکا، عراق و بمباران شيميايي حلبچه» در دست ترجمه است و به‌زودي از سوي انتشارات مرزوبوم چاپ و منتشر مي‌شود.
همچنين کتاب ديگري از اين انتشارات به نام تاريخ نظامي و راهبردي جنگ ايران و عراق و با عنوان لاتين « The Iran-Iraq War; a Military and Strategic History» به تأليف ويليامسون موراي و کوين ام. وودز و ترجمه عبدالمجيد حيدري توسط انتشارات دانشگاه کمبريج در سال 93 منتشر شده است.
کتاب مشتمل بر 397 صفحه و در قالب 10 فصل، ضمائم، کتاب‌شناسي و نمايه پاياني نگارش يافته و عمدتا براساس اسناد و مدارک رژيم عراق که پس از اشغال اين کشور به دست آمريکايي‌ها افتاد تنظيم و تدوين گرديده است، نويسندگان معتقدند که اين کتاب سه هدف را محقق مي‌سازد: نخست، به آموزش و تربيت نسل بعدي فرماندهان نظامي کمک مي‌کند؛ دوم، امکان نگاه بي‌واسطه به فرايند تصميم‌گيري نظامي در سطح فرماندهان ارشد رژيم ديکتاتوري بعث را فراهم مي‌نمايد و سوم، زمينه بررسي ابعاد پنهان اين جنگ و تأثيرات آن بر چالش‌هاي اخير منطقه خاورميانه را ممکن مي‌سازد.
البته نويسندگان اذعان دارند که اثر آن‌ها در نهايت بررسي جنگ ايران و عراق از نگاه عراقي‌ها بوده و مطالعه جنگ از ديدگاه ايرانيان مقوله‌اي ديگر و نيازمند کار جداگانه‌اي است، اين کتاب توسط عبدالمجيد حيدري مترجم کتاب «جنگ ايران و عراق از ديدگاه فرماندهان صدام» در دست ترجمه است و به‌زودي از سوي انتشارات مرزوبوم چاپ و منتشر مي‌شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن